5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 214-215-216-217-218-219-220-221. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde 7. Ünite Değerlendirme Soruları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 214-215-216-217-218-219-220-221 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
1. (Y) Bir deneyde bağımsız değişken pil sayısı ise bağımlı değişken ampul sayısıdır.
2. (D) Devre elemanlarının sembollerle gösterilmesi ortak bilimsel bir dil oluşturur.
3. (D) Devre elemanları için kullanılan semboller her ülkede aynıdır.
4. (D) Devre elemanlarının sembolleri kullanılarak yapılan çizime “devre şeması” denir.
5. (Y) Devre elemanlarından pilin sembolü şeklindedir.
6. (D) Devrede ampul sayısı sabitken pil sayısı artırılırsa ampul parlaklığı artar.
7. (Y) Devre elemanlarını sembollerle göstermek fazla zaman alır.
8. (Y) Bir elektrik devresinde ampul parlaklığı sadece ampul sayısına bağlı olarak değişir.
9. (D) Devre şemasına bakılarak elektrik devresinin hatalı olup olmadığı anlaşılabilir.
B. Cümlelerdeki noktalı yerlere, verilen kelime ve kelime gruplarından uygun olanı yazarak cümleleri tamamlayınız.
1. Basit bir elektrik devresinde ampul, pil, anahtar ve __bağlantı kablosu__ bulunur.
2. Bilim insanları her bir devre elemanını kolay çizilen bir __sembol__ ile göstermişlerdir.
3. Bir elektrik devresinde pil sayısı sabit tutulup ampul sayısı artırıldığında ampul parlaklığı __azalır__
4. Deneyde bağımsız değişkenden etkilenen değişkene __bağımlı__ değişken denir.
5. Devrede ampul parlaklığını etkileyen faktörler ampul ve __pil__ sayısıdır.
6. Sadece ampul sayısının değiştirildiği devrelerde ampul sayısı __bağımsız__ değişkendir.
7. Bir devrede ampul sayısı değiştirilmeden pil sayısı artırılırsa ampul daha __parlak__ yanar.
8. Devre şemasında açık ve kapalı olmak üzere iki __anahtar__ sembolü kullanılır.
9. Elektrik devresini oluşturan her parçaya __devre elemanı__ denir
C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneklerini işaretleyiniz.
1. Beyza Öğretmen, öğrencisi Elif’ten aşağıda verilen malzemelerle bir elektrik devresi kurmasını ve kurduğu devrenin şemasını çizmesini istemiştir.
Beyza Öğretmen, öğrencisinin çizdiği devre şemasını incelemiş ve şemada bir ampulün fazla olduğunu görmüştür.
Buna göre Elif’in çizdiği devre şeması aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Cevap: A)
2. Yandaki basit elektrik devresinde aşağıdaki devre elemanlarından hangisi kullanılmamıştır?
Cevap: C) Anahtar
3. Hipotez, bir deneyden elde edilecek olası sonuçlardır..
Hipotez 1: Pil sayısı artırılırsa ampul parlaklığı artar.
Hipotez 2: Ampul sayısı artırılırsa ampul parlaklığı azalır.
Ferhat, yukarıda verilen hipotezleri test etmek istiyor. Bu nedenle özdeş malzemeler kullanarak birbirinden farklı 4 elektrik devresi kuruyor. Daha sonra kurduğu devrelerin şemalarını defterine çiziyor. Ferhat’ın çizdiği devre şemaları aşağıda verilmiştir.
Ferhat, hipotezlerin doğruluğunu test etmek için yukarıdaki devre şemalarından hangilerini karşılaştırmalıdır?
Cevap: B) I ve IV / / / \ \ \ II ve IV
4. Aşağıdaki grafikte, bir elektrik devresinde yapılan değişiklik sonucu devredeki ampullerin parlaklığındaki değişim gösterilmiştir.
Grafiğe göre devre üzerinde yapılan değişiklikle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Cevap: C) Devredeki pil sayısı artırılmıştır.
5. Devre elemanlarının görselleri kullanılarak elektrik devresi kurulabilir. Kurulan bu devrenin kâğıt üzerinde gösterilmesi, devreyi kurmaktan daha çok zaman alabilir. Devre elemanlarını çizerken hem daha çok zorlanılır hem de doğru bir çizim ortaya çıkmayabilir. Bilim insanları elektrik devrelerinin gösteriminde karşılaşılan bu zorluğu aşmak için ortak bilimsel bir dil geliştirmişlerdir.
Buna göre her bir devre elemanı kolay çizilebilen bir sembolle gösterilmiştir. Metne göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Cevap: D) Devre elemanlarının sembollerle gösterilmesi ortak bilimsel bir dil oluşturur.
6. Farklı sayıda özdeş pil ve ampullerden oluşan basit bir elektrik devresi kurulacaktır. Pil ve ampul sayıları sırasıyla hangi seçenekteki gibi olursa devredeki ampul parlaklığı daha fazla olur?
Cevap: D) 3-1
7. Farklı sayıda özdeş ampuller ve eşit sayıda özdeş piller kullanılarak 4 adet elektrik devresi kurulmuştur. Devrelerdeki ampul sayılarını gösteren grafik aşağıda verilmiştir.
Grafiğe göre ampul parlaklığının en fazla olduğu devre aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: A) I
8. 5. sınıf öğrencisi Tarık, fen bilimleri dersi ödevi için elektrik devre elemanları ile ilgili aşağıdaki tabloyu hazırlamıştır. Ancak tabloyu hazırlarken bazı hatalar yapmıştır.
Tarık’ın hazırladığı tablodaki hata aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: C) İletken tel ile anahtarın sembollerini karıştırmıştır.
9. Arif, özdeş pil ve ampuller kullanarak ampul sayısının ampul parlaklığına etkisini incelemek istiyor. Bu nedenle Arif, pil sayısını sabit tutup ampul sayısını değiştirdiği bir deney düzeneği hazırlamıştır.
Buna göre Arif’in deneyindeki değişkenler aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Cevap: B) Ampul sayısı / Ampul parlaklığı / Pil Sayısı
10. Pınar, bir soruya cevap bulmak amacıyla özdeş devre elemanları kullanarak aşağıdaki devreleri kurmuştur.
Buna göre Pınar’ın cevap aradığı soru aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: D) Pil sayısı ampul parlaklığını etkiler mi?
Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Elektrik devre elemanlarının sembollerle gösterilmesinin nedeni nedir? Yazınız.
Cevap: Devre elemanalrının görsellerini çizmek çok zordur bu yüdzen bu işle uğraşan bilim insanları dünyanın her yerinde geçeri olabilecek yapay bir dil geliştirmişlerdir. Bu dilin alfabesi oldukça basittir ve dünyanın her yerinde geçerlidir.
2. Aşağıdaki boşluğa 1 pil, 2 ampul, 1 kapalı anahtar ve iletken telden oluşan bir devre şeması çiziniz.
Cevap:
3. Ayla, özdeş üç pil ve özdeş üç ampulden oluşan elektrik devresi kurar. Anahtarı kapatarak ampullerin parlaklıklarını gözlemler. Ayla, bu devreye özdeş bir ampul daha ekler.
a) Ampullerin parlaklığında nasıl bir değişiklik olur? Yazınız.
Cevap: Ampullerde parlaklık azalacaktır.
b) Ayla’nın yaptığı bu deneyin bağımlı değişkeni, bağımsız değişkeni ve kontrol değişkeni nedir? Yazınız.
Cevap:
Bağımlı değişken: Ampul parlaklığı,
Bağımsız değişken: Ampul sayısıdır.
Kontrol değişkeni: Pil sayısı
D. Aşağıda verilen cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini takip ederek doğru çıkışa ulaşınız. Ulaştığınız çıkış numarasını boyayınız.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.