6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56. Cevapları Yıldırım Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Ağustos Şafağı Metni Cevapları konusunun yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
“Türkiye Cumhuriyeti’ne Giden Yol” belgeselini www.eba.gov.tr genel ağ adresinden izleyiniz. Belgeselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Savaş görüntüleri size neler hissettirdi?
Cevap: Savaş görüntüleri beni kötü hissettirdi. Geçmişte büyüklerimizin büyük sıkıntılar yaşadığını hatırladım.
Kurtuluş Savaşı yıllarında verilen mücadele ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Cevap: Ülkemizin kuruluşu çok zorlu süreçlerden geçmiştir. Bizler geçmişte yaşananları unutmamalı ve büyüklerimizin fedakarlıklarından ders çıkartmalıyız.
Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında etkili olan unsurlar nelerdir?
Cevap: Kurtuluş Savaşı’nı vatan ve bayrak sevgisini taşıyan insanların birlik ve beraberliği kazandırmıştır.
ölüm dirim
Şiirde geçtiği dize: Ölüm dirim savaşıyla uyandı evren
Sözlük anlamı: Yok olup olmama
Şiire kattığı anlam: Türk milletinin yaşadığı durumun ciddiyetini anlatır.
sefil
Şiirde geçtiği dize: Öyle sefil, öyle perişan
Sözlük anlamı: Yoksul; fakir
Şiire kattığı anlam: Düşmanın ne kadar zor durumda olduğunu anlatır.
perişan
Şiirde geçtiği dize: Öyle sefil, öyle perişan
Sözlük anlamı: Acınası ve zavallı
Şiire kattığı anlam: Düşman birliklerinin acınası halde olduğunu anlatır.
yaman
Şiirde geçtiği dize: Yaman vuruşuyorduk yaman
Sözlük anlamı: Normal olmayan, normalin dışında
Şiire kattığı anlam: Türk milletinin ne kadar güçlü savaştığını anlatır.
Şiirde geçtiği dize: “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!”
Sözlük anlamı: Varılmak istenen nokta, amaç
Şiire kattığı anlam: Türk odusuna varılmak istenen amaç anlatılmıştır.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Şiirde anlatılan tarihî olay nedir?
Cevap: Şiirde Dumlupınar Meydan Muharebesi anlatılmıştır.
2. Kocatepe nerededir? Buranın tarihî açıdan önemi nedir?
Cevap: Afyonkarahisar’dadır. Kocatepe, Türk milletinin kurtuluşunun başladığı ve savaşın idare edildiği noktadır.
3. Kükreyen aslanlar gibi savaşan Türk askerlerinin karşısında düşman askerleri ne yapmıştır?
Cevap: Türk askerleri karşısında sefil ve perişan halde kaçmışlardır.
Şiirde aşağıdaki dizeler ile ne anlatılmak istenmiştir? Belirtiniz.
Cevap: Şiirde Türk milletinin çocuk, kadın ve yaşlı demeden herkesin milli mücadeleye katılmışlar ve tüm varlıklarıyla mücadele ederek düşmanı yurdumuzdan atmışlardır.
Şiirin hangi bölümünde Atatürk’ün sözlerine yer verilmiştir? Bu sözleri belirleyerek yazınız
Cevap: Şiirin son kısmında Atatürk’ün sözlerine yer verilmiştir. “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!”
Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında toplumsal dayanışmanın önemi nedir? Bu konudaki duygularınızı ve düşüncelerinizi yazarak ifade ediniz.
Cevap: Kurtuluş Savaşı aynı bayrağa ve vatana sevgi duyan insanların birlik ve beraberliği sayesinde kazanılmıştır. Birlik ve beraberlik içinde olunmasaydı bu kadar güçlü bir düşman çok az bir güçle asla yenilemezdi.
Aşağıda “kavga” sözcüğünün üç ayrı anlamı verilmiştir. Bu sözcüğün metinde kullanıldığı anlamı belirleyerek ilgili kutucuğu işaretleyiniz. Kavga sözcüğünü metindeki anlamıyla bir cümlede kullanınız.
Aşağıdaki aynı renkle yazılmış sözcüklerin ortak özelliğini belirleyerek ilgili yerlere yazınız.
Maviyle yazılmış sözcüklerin ortak özellikleri
Cevap: Basit kelimelerdir.
Pembeyle yazılmış sözcüklerin ortak özellikleri
Cevap: Birleşik kelimelerdir
Yeşille yazılmış sözcüklerin ortak özellikleri
Cevap: Türemiş fiillerdir
Ortak özelliklerini belirlediğiniz sözcükleri ilgili başlıkların altına yazınız.
Cevap:
Basit sözcük: Ağustos, sözünü
Türemiş sözcük: Büyük, Türklük
Birleşik sözcük: Kocatepe, Akdeniz.
Aşağıdaki sözcüklerin kaç tane yapım eki aldığını örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki sözcüklerin köklerini belirleyip bulmacadan bulunuz.
Sizce bir sözcük en çok kaç tane yapım eki alabilir? Aşağıdaki kutucuklara farklı sayıda yapım eki almış sözcüklere örnekler yazınız.
Cevap: En çok dört tane yapım eki alabilir diye düşünüyorıum.
Kış: Kışlık → Kışlıklar
Göz: Gözlem → Gözlemle → Gözlemlemeliyim
Bil: Bilgi → Bilgiler → Bilgilerim
Aşağıda verilen köklerin sonuna gelmesi gereken yapım eklerini yazarak görsellerdeki varlıkları karşılayan sözcükleri türetiniz.
Aşağıdaki sözcükleri yapıları yönünden inceleyiniz. Gruplardaki yapısı yönünden farklı sözcükleri belirleyip işaretleyiniz.
Cevap:
“Atatürk bugün hayatta olsaydı yurt ve dünya sorunlarına ilgi gösterir miydi? Hangi sorunlara nasıl çözüm yolları üretirdi?” sorularının cevaplarını düşününüz. Kendinizi Atatürk’ün yerine koyarak yurt ya da dünya sorunlarından birini belirleyiniz. Belirlediğiniz sorunun nedenleriyle ve çözüm yollarıyla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk bugün hayatta olsaydı dünyada devam eden savaşların sona erdirilmesi için çalışmalar yapardı. Ülkemizin ormanlarının yok olması ve çölleşmeye ilerlemesini önlemek için mutlaka öncülük eder, ülkemizin dört bir yanına orman dikilmesini sağlardı.
Aşağıdaki metni okuyunuz. Siz metindeki Türk askerinin yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız? Metnin sizde uyandırdığı duygular ve düşünceler nelerdir? Bu soruların cevaplarıyla ilgili düşüncelerinizi aşağıdaki noktalı yere yazınız.
Cevap: Türk askerinin yerinde olsaydım bende onun gibi merhamet göstermek isterdim. Her ne koşulda olursa olsun yaralı bir insana eziyet etmek veya acı çekmesini seyretmek doğru bir davranış değildir. Her insan hata yapabilir ve bu hatalarından yargılanmalıdır ankca bu acı çekerek olmamalıdır. Bu nedenle onun acı çekmesini seyretmemek için bende gider onu alır, tedavi ettirir ve yargılanması gereken bir şey varsa yargılanmasıın sağlar yoksa gitmesini isterdim.
Genel ağdan Atatürk müze evleriyle ilgili bilgi edininiz
Cevap: Atatürk Müze Evleri, Atatürk’ün bir zamanlar kalıcı veya geçici olarak konakladı evlerin müzeleştirilmiş halidir. Bu evler müzeleştirilmiştir ve içerisinde Atatürk’ün kullandığı eşyalar vardır. Bu müzelerden bazıları şunlardır:
Genel ağdan ya da kütüphane ve kitabevlerinden Atatürk’le ilgili anıların yer aldığı kaynakları araştırınız ve Atatürk’ün anılarından birini sınıfınıza getiriniz.
Cevap: Kurtuluş Savaşı bittikten sonra Atatürk’e bir gazeteci şunu sormuş:
— Yurdu düşmandan kurtardınız paşam, peki sırada ne yapmak istersiniz?
Atatürk hiç düşünmeden şöyle cevap verdi: “Milli Eğitim Bakanı olarak Türk kültürünü yükseltmeye çalışmak” dedi. Atatürk bu kısa röportajından sonra ne zaman bir okul girse mutlaka içeri girer, bir sınıfa girip teftişte bulunurdu.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.