8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131-132-133-135-136-138-139. Cevapları MEB Yayınları

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131-132-133-135-136-138-139. Cevapları MEB Yayınları 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde öğrencilerin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde liseye geçiş sınavında da çıkacak olan Asitler ve Bazlar konusunun bulunduğu 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131-132-133-135-136-138-139 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
8.Sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri Ders Kitabı 128-129-130-131-132-133-135-136-138-139. Sayfa Cevapları Asitler ve Bazlar
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 129-130 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 131 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları MEB Yayınları
- 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları MEB Yayınları
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128 Cevapları MEB Yayınları
• Günlük hayatta kullanılan maddeler; tat, koku, sertlik gibi özellikler bakımından birbirinden farklıdır. Bazı yiyecekler tadına bakılarak acı ya da ekşi olarak nitelenebilir ancak her maddenin tadına bakmak sağlık açısından doğru olmayabilir. Sizce maddelerin özelliklerini belirlemek ve maddeleri sınıflandırmak için hangi yöntemler kullanılabilir?
Cevap: Maddeleri sınıflandırmak için gözlem yapmak, terazi, termometre, mikroskop, mıknatıs gibi aletleri de kullanabiliriz.
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 129-130 Cevapları MEB Yayınları
1. Etkinlik Maddelerin Sınıflandırılması

Maddelerin turnusol kâğıtlarını hangi renklere dönüştürdüğünü yazınız.
Cevap:
Limon Suyu
Kırmızı turnusol: Renk değişimi olmaz
Mavi turnusol: Kırmızıya döner
Sirke
Kırmızı turnusol: Renk değişimi olmaz
Mavi turnusol: Kırmızıya döner
Kabartma Tozu
Kırmızı turnusol: Maviye döner
Mavi turnusol: Renk değişimi olmaz
Diş Macunu
Kırmızı turnusol: Maviye döner
Mavi turnusol: Renk değişimi olmaz
Katı Sabun
Kırmızı turnusol: Maviye döner
Mavi turnusol: Renk değişimi olmaz
Çamaşır Suyu
Kırmızı turnusol: Maviye dönebilir
Mavi turnusol: Renk değişimi olmaz.
Cam Temizleme Sıvısı
Kırmızı turnusol: Renk değişimi gözlemlenebilir.
Mavi turnusol: Renk değişimi gözlemlenebilir.
Etkinlikte parmağınızda kayganlık hissettiğiniz malzemeler hangileridir? Yazınız.
Cevap: Diş macunu, Katı sabun, çamaşır suyu, cam silme suyunda parmağımda kayganlık hissi oldu.
Etkinlikte turnusol kâğıdı hangi amaçla kullanılmıştır? Yazınız.
Cevap: Turnusol kağıdı maddelerin bazik mi asidik mi olduğunu öğrenebilmek için kullanılmıştır.
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 131 Cevapları MEB Yayınları
Araştıralım Ve Sunalım
Asitler ve bazlar; endüstri, yiyecek, içecek ve temizlik dâhil hayatın her alanında yer almaktadır.
• Endüstride ve günlük hayatta kullanılan asit ve bazları araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.
Cevap:
ASİTLER
Hidroklorik Asit: endüstride metal temizlemede kullanılır. Günlük hayatta mide öz suyudur.
Sülfürik Asit: Deterjan yapımında kullanılır.
Asetik Asit: Sirke olarak kullanılır.
Sitrik Asit: Tatlandırıcı ve temizlik ürünü olarak kullanılır.
Fosforik Asit: Gübre üretiminde ve gazlı içeceklerde kullanılır.
BAZLAR
Soydum Hidroksit: Sabun, temizlik ürünleri ve kağıt üretiminde kullanılır.
Amonyak: Gübre üretimi ve temizlik malzemesi üretiminde kullanılır.
Kalsiyum Hidroksit: Su arıtımı ve inşaatta kullanılır.
Magnezyum: Mide rahatsızlıklarında kullanılır.
Sodyum Bikarbonat: Mutfak kabartıcılarında kullanılır.
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları MEB Yayınları
2. Etkinlik Asit-baz Ayıracı Yapımı

Kırmızılahana suyuna eklendiğinde benzer şekilde renk değişimine neden olan maddeler hangileridir? Bu durumun nedeni ne olabilir? Yazınız.
Cevap: Portakal, sirke, karbonat, bulaşık deterjanı ve bebek şampuanı renk değişimine neden olur. Bunun nedeni asit ve bazlarda farklı tepkimelere girmesidir.
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları
3. Etkinlik Çözeltilerin Ph Değerinin Ölçülmesi

İncelediğiniz maddelerin pH kâğıdındaki renk değişimlerine göre bir sınıflandırma yapıp aşağıya yazınız. Yaptığınız sınıflandırmayı arkadaşlarınızla karşılaştırınız.
Cevap:
Aspirin + su
pH değeri: 3-4 → Asit→ Sarı
Karbonat + su
pH değeri: 8-9→ Baz→ Mor
Tuz + su
pH değeri: 7→ Nötr→ Yeşil
Turşu suyu
pH değeri 2-3→ Asit→ Sarı
Çamaşır suyu
pH değeri: 11-13→ Baz→ Mor
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları MEB Yayınları
4. Etkinlik Asit Ve Bazların Maddeler Üzerindeki Etkileri
Gözlemlerinizden yola çıkarak asit ve bazların maddeler üzerindeki etkilerini açıklayınız.
Cevap:
Asit (Hidroklorik Asit) etkileri: Et, yaprak ve kumaşta yapısal bozulma ve renk değişimine, mermerde çözünmeye ve metallerde korozyona neden oldu.
2. Baz (Sodyum Hidroksit) etkileri: Et ve kumaşta renk değişimlerine neden oldu. Diğer malzemelerde bir etkisi olmadı.
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları MEB Yayınları
Araştıralım Ve Sunalım
Kimyasal maddenin zararlı etkilerini belirtmek için geliştirilen tehlike işaretleri ve bu işaretlerin anlamlarını araştırınız. Bu işaretleri içeren bir poster hazırlayınız, posterinizi sınıfta arkadaşlarınıza sunup sınıf panosuna asınız. Ailenizin ve yakın çevrenizin kimyasal maddelerin kullanımı konusunda bilinçlenmelerini sağlamak için edindiğiniz bilgileri onlarla paylaşınız.
Cevap:

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları MEB Yayınları
Araştıralım Ve Tartışalım
• Asit yağmurlarının önlenmesine yönelik çözüm önerilerini araştırınız. Asit yağmurlarının önlenmesi veya zararlarının en aza indirgenebilmesi konusunda alınacak bireysel önlemler neler olabilir? Tartışınız.
Cevap: Asidik yağmurlarının önlenmesi için sanayide temiz teknolojiler kullanılmalı, motorlu taşıtlarda egzoz gazı emisyonlarının sınırlandırılmalı, fabrika bacalarına filtreler takılmalı, denetlemeler sıkı olmalı, ağaçlandırma artırılmalıdır. Bireysel olarak enerji tüketimini azaltabilir, toplu taşıma kullanımını arttırabilir, atıkları ayrıştırabilir ve çevre bilincini çevremizdekilere de aşılayabiliriz.
8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları MEB Yayınları
Neler Öğrendik?
1) Kavurucu sıcaklardan bunalan Kıvanç serinlemek için kendine limonata hazırlarken kestiği limonu mermer mutfak tezgâhının üzerinde unutur. Mutfağı temizlemek için geri döndüğünde mermer üzerinde lekeler oluştuğunu fark eder.
Limonun mermer üzerinde leke oluşturmasının nedenini açıklayınız.
Cevap: Limon suyu asidik özelliktedir. Mermer üzerinde kalan limon mermeri aşındırarak lekelenmelere neden olur.
2) Asit yağmurlarının doğaya ve canlılara olumsuz etkilerini azaltmak için alınabilecek önlemleri yazınız.
Cevap:
- Ağaçlandırma arttırılmalı.
- Trafik yoğunluğunu azaltmak için toplu taşıma araçları kullanılmalı.
- Kaliteli ve temiz yakıt kullanılmalı.
- Fabrika bacalarına filtre takılmalı.
- Enerji üretiminde yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı arttırılmalı.
3) Aşağıda asitlerin ve bazların genel özellikleri ile ilgili bazı ifadeler karışık olarak verilmiştir. Verilen ifade asit ile ilgili ise “A”, baz ile ilgili ise “B” harfini ifadelerin başındaki kutulara yazınız.
Cevap:

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen Hecce Yayıncılık 2025 veya MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

