4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 80-81-82-83-84-85-86-87-88-89-90. Sayfa Cevapları Sözcü Yayıncılık 2023-2024 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 4. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Maddenin Hâlleri konusunun bulunduğu 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 80-81-82-83-84-85-86-87-88-89-90 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Soğuk kış günlerinde su birikintilerinin donduğunu gördünüz mü? Hatta bazen göllerin bile donduğunu biliyor musunuz? Sizce suların donma nedeni ne olabilir? Araştıralım.
Cevap: Soğuk kış günlerinde hava sıcaklığı 0ºC’nin altına düştüğünde sular ve göller donar.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruyu cevaplayalım.
Malzemelerimizi beherglasa boşalttığımızda ve içine nefesimizi üflediğimizde şekillerinde bir değişiklik oldu mu?
Cevap: Malzemelerimi beherglasa boşalttığımızda ve içine nefesimizi üflediğimizde katılar olduğu gibi kaldı ve nefes şekillerini etkilemedi, sıvılar kabın şeklini aldı ve nefes şekillerini etkilemedi.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Su; bardaklarda ve şişede hep aynı şekilde miydi?
Cevap: Su, bardaklarda ve şişede farklı şekillerdeydi. Kabın şeklini aldı.
2. Suyu bardaklara ve şişeye, doldurduğumuzda suyun şekli nasıl oldu?
Cevap: Suyu bardaklara ve şişeye, doldurduğumuzda suyun şekli içine konduğu kabın şeklini aldı.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Etkinliğin birinci basamağında şişeye su doldu mu? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Şişeye su dolmadı. Çünkü hava giriş çıkışı gerçekleşmedi.
2. Etkinliğin ikinci basamağında şişeye su doldu mu? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Şişeye su doldu. Çünkü hava giriş çıkışı gerçekleşince su doldu.
3. Şişenin içinden çıkan kabarcıkların sebebi sizce ne olabilir?
Cevap: Şişenin içinden kabarcık çıkmasının nedeni içerisindeki havanın su yardımı ile dışarı çıkmasıdır.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Pamuktaki kolonyanın kokusu sınıfın her yerine nasıl ulaşmış olabilir?
Cevap: Kolonya uçucu bir madde olduğundan, pamuğa döküldüğü an gaz olarak havaya karışmış ve sınıfın her yerine ulaşmıştır.
2. Kokunun arkadaşlarımıza ulaşma zamanları neden farklıdır?
Cevap: Kolonya gaza dönüştükten sonra sınıfın her yerine aynı anda yayılmadığı için kokunun arkadaşlarımıza ulaşma zamanı farklıdır.
3. Bir süre sonra pamuğun kurumasının sebebi nedir?
Cevap: Kolonyanı gaza dönüşmesinden dolayı pamuk kurumuştur.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Havayla doldurduğumuz delikli balonda bir süre sonra ne gözlemledik?
Cevap: Delikli balonun bir süre sonra indiğini gözlemledim.
2. Şişirilen delinmiş balondaki havanın sızması ile su doldurulan delinmiş balondaki suyun sızmasını karşılaştıralım.
Cevap: Delikli balonlardan hava ile dolu olan daha çabuk söndü. Çünkü gazın molekülleri sıvının moleküllerinden daha hareketlidir.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Buzluğa koyduğumuz su 2-3 saat sonra hangi hâldeydi?
Cevap: Katı haldeydi.
2. Bardaktaki suda herhangi bir değişiklik oldu mu?
Cevap: Herhangi bir değişikliğe uğramadı.
3. Cezvede ısıttığımız suda ne gibi değişiklikler oldu?
Cevap: Kaynatılan su gaz halini alarak azaldı.
4. Başlangıçta su olan tüm maddeler etkinlik sonunda hangi hâldeydi?
Cevap: Buzluğa koyulan su katı, kaynatılan gaz ve oda sıcaklığında kalan sıvı haldeydi.
Etkinliğimizde aynı maddenin nasıl farklı hâllerde bulunabileceğini gözlemledik. Sizin de aynı maddenin farklı hâlleri için verebileceğiniz başka örnekler var mı? Düşünelim ve düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Kolonyayı buzluğa koyarsak donar, oda sıcaklığında gazdır ve döküldüğü zaman buharlaşır.
1. Aşağıdaki cümleleri okuyalım. Bu cümlelerin doğru olduğunu düşünüyorsak “D” harfini yuvarlak içine alalım. Yanlış olduğunu düşünüyorsak “Y” harfini yuvarlak içine alalım. Yanlış cümlelerin doğrularını cümlelerin altındaki boşluklara yazalım.
Cevap:
(D) a. Katılar belli bir şekle sahiptir.
(Y) b. Bir madde yalnızca tek bir hâlde bulunabilir.
→ Bir madde üç halde bulunabilir. (Katı, sıvı, gaz.)
(Y) c. Kolonya bir gazdır.
→ Kolonya bir sıvıdır.
(Y) ç. Işık bir maddedir.
→ Işık bir madde değildir.
(D) d. Sıvılar akışkan olduğu için bulundukları kabın şeklini alır.
(Y) e. Gazların şekli vardır.
→ Gazların bir şekli yoktur.
(D) f. Gazlar yayılma özelliğine sahiptir.
(Y) g. Katılar bulundukları kabın şeklini alır.
→ Katılar bulundukları kabın şeklini almazlar.
2. Aşağıdaki kavram haritasını verilen kelimeleri kullanarak tamamlayalım.
Cevap:
3. Maddelerin katı, sıvı veya gaz hâline ait özelliklerden üç tanesini aşağıda verilen boşluğa yazınız.
Cevap:
4. Aşağıdaki şekli inceleyelim. Şekilde “D” harfi doğru sözcüğünü, “Y” harfi ise yanlış sözcüğünü ifade etmektedir. Cümlelerin doğru olduğunu düşünüyorsak “D” yönüne, yanlış olduğunu düşünüyorsak “Y” yönüne doğru ilerleyelim. Girişten çıkışa kadar izlediğimiz yolu ve çıkışı renkli kalemle işaretleyelim. Doğru çıkışı bulalım.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.