4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 180-183-184-185-186-187. Sayfa Cevapları KOZA Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 4. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında yer alan ve içerisinde Dört Büyük Şair metnine ait etkinliklerin olduğu 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 180-183-184-185-186-187 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Sınıfa getirdiğiniz şiirlerden birini okuyunuz. Bu şiiri sevme nedeninizi açıklayınız.
Cevap: Bu şiiri okudukça okuyasım geliyor. Beni mutlu ettiği için seviyorum.
2. Sizce bir şairde olması gereken özellikler nelerdir?
Cevap: Bence bir şair özgün, duygulu, hayal gücü geniş, kurallı, prensip sahibi olmalıdır.
Metinden alınan aşağıdaki kelimeleri bulmacada belirginleştiriniz. Bu kelimelerin anlamlarını metinde geçtikleri cümleden hareketle tahmin edip yazınız. Tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Bu kelimeleri anlamlarıyla birlikte oluşturduğunuz sözlüğe yazdıktan sonra bunları birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Tahminler
usta: İşinde iyi olan.
oturum: Toplantı.
sürgün: Belli bir yere sürülen kişi.
ödül: Yaptıklarından dolayı verilen hediye.
sanat: Bir duygunun dışa vurulmasını sağlayan yöntem.
ünlü: Herkesçe tanınan, bilinen.
sanatçı: Sanatı yapan kişi.
hüzün: Üzüntü.
çağdaş: Aynı dönemde olanlardan her biri.
Cümlelerim
usta: Babam artık usta olmuştu.
oturum: Açık oturumda her şeyden bahsedildi.
sürgün: Şunlar sürgün edildiler.
ödül: Bu yaptığından dolayı ona ödül verildi.
sanat: Sanatıyla bizi büyüledi.
ünlü: Birçok kişi ünlü olabiliyor.
sanatçı: Bu sanatçıyı çok seviyorum.
hüzün: Onu görünce çok hüzünlendi.
çağdaş: Şu iki şair çağdaş mı?
Metinden alınan aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin eş anlamlılarını altlarına yazınız. Bu kelimeleri aynı cümlede eş anlamlısı yerine kullanınız. Cümlelerin anlamı değişti mi? Neden? Metinde geçen diğer eş anlamlı kelimeleri belirleyiniz.
Cevap:
Şiirleri okundu, anıları tazelendi.
Eş anlamlısı: Hatıra.
Cümlem: Şiirleri okundu, hatıraları tazelendi.
Öbürlerinin adlarını da bilmeyen yoktur.
Eş anlamlısı: İsim.
Cümlem: Öbürlerinin isimlerini de bilmeyen yoktur.
Özgürlük ve yurt şairidir o.
Eş anlamlısı: Vatan.
Cümlem: Özgürlük ve vatan şairidir o.
Okuduğunuz metinden hareketle adı geçen şairler hakkında verilen bilgileri uygun yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıda verilen kelimelerin zıt anlamlılarını metinde bulunuz. Bunları birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Şiire en yakın sanatlardan biri de müziktir. Bazı şairlerin, şiirlerini enstrümantal müzik eşliğinde okudukları bilinmektedir. Bildiğiniz böyle bir şair var mıdır? Varsa, şiirlerini dinlerken neler hissettiğinizi açıklayınız. Yoksa bilgi teknolojilerinden yararlanarak şiirlerini seslendiren ve aşağıda görselleri verilen şairleri araştırınız.
Siz bir şair olsaydınız şiirlerinizi seslendirerek sesli kayıt altına almak ister miydiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Evet, isterdim. Çünkü benim şiirlerimi benim sesimden dinlemek daha hoş ve güzel olurdu. Dinleyenler de mutlu olurdu.
Defterinize yukarıdaki örneklerden farklı olacak şekilde içinde kısaltmaların geçtiği beş cümle yazınız.
Cevap:
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenilen ve sınıfa getirdiğiniz şiirleri sesli okuyunuz. Şiirlerin ana duygusunu söyleyiniz. Bu şiirlerin size hissettirdikleri ve şairlerin sanata yaptıkları katkılar hakkında konuşunuz. Konuşmanız esnasında yeni öğrendiğiniz kelimeleri ve dilimize yabancı dillerden geçmiş kelimelerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya özen gösteriniz. Konuşma ve dinleme kurallarına uyunuz.
Cevap: Şiirin ana duygusu sevgiliye olan özlem, hasret ve aşktır. şiirdeki dizelerde şair sevgiliye olan karşılıksız duygularını anlatmış ve ayrılmış olabileceklerinden söz edilmiştir. Nazım Hikmet şiirlerinde herkese hitap eden bir dil ve konu kullandığı için kendi alanında öne çıkan eserler vermiştir.
HERKES GİBİSİN
Gönlümle baş başa düşündüm demin;
Artık bir sihirsiz nefes gibisin.
Şimdi tâ içinde bomboş kalbimin
Akisleri sönen bir ses gibisin.
Mâziye karışıp sevda yeminim,
Bir anda unuttum seni, eminim
Kalbimde kalbine yok bile kinim
Bence artık sen de herkes gibisin. NAZIM HİKMET
Konusunu ve ana duygusunu belirleyerek bir şiir yazınız. Şiirinizi yazmadan önce yazmak istediklerinizi zihninizde tasarlayınız. Şiirinizde eş sesli ve mecaz anlamlı kelimeleri de kullanmaya özen gösteriniz. Ayrıca dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine Türkçe karşılıklarını kullanmaya dikkat ediniz.
Cevap:
OKUL
Okul bir kavak ağacı
Bizde onun yaprakları
Bütün öğrenciler gibi
Bizde ona aidiz.
Sahip çıkalım ona
Dost olalım onunla
Güven kazanalım ki
Bizi bir dal gibi,
Sarsın etrafına
Konu: Okulun bize kazandıkları ve sevgisi.
Ana fikri: Okul bizleri geliştirerek bilgilenmemizi, eğitilmemizi ve gelişmemizi sağlar.
Film eleştirileri yapan güvenilir kaynaklardan araştırmalar yapınız. İmkânlarınız dâhilinde sınıfa sevdiğiniz bir filmin afişini ya da afişin çıktısını getiriniz.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Kızımla bu ders kitabını kullanırken, sayfa 183’teki kelimeleri bulmacada bulmamıza yardımcı olan cevap anahtarına çok teşekkür ederim. Özellikle, ‘usta’ kelimesinin anlamını açıklarken çok eğlendik. Kızım, ‘şair’ kelimesinin anlamını öğrendiğinde ne kadar heyecanlandığını görmek beni mutlu etti.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.