5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 64-65-66-67-69-70-71-72-73. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan Isı Ve Sıcaklık konusunun yer aldığı 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 64-65-66-67-69-70-71-72-73 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
“Deniz kıyısında hava, 38 derece Celsius (derece Selsiyus) olarak ölçüldü.” ifadesinde bahsedilen ölçüm değeri ısı mıdır yoksa sıcaklık mıdır? Fikirlerimizi yazalım.
Cevap: Bahsedilen ölçü değeri sıcaklıktır.
Isı ve sıcaklık konusunda merak ettiklerimizi yazalım.
Cevap: Isı ve sıcaklık değerlerini, derecelerini merak ediyorum.
a. Karikatürde hangi öğrencilerin ifadesi doğrudur? Nedenini açıklayalım.
Cevap: Karikatürdeki 1. öğrencinin ifadesi doğrudur.
– Üçer ya da dörder kişilik gruplar oluşturalım.
– Sınıfın sıcaklığını ölçerek aşağıdaki tabloya yazalım.
– Okulun bahçesinde hangi alanların sınıfa göre sıcak veya soğuk olabileceğini tahmin ederek kâğıda not alalım.
– Gölgeli ve güneşli alanlarda sıcaklık ölçümleri yaparak tabloya yazalım.
Cevap:
a. Alanların sıcaklığını hangi alet ile ölçtük?
Cevap: Termometre ile ölçtük.
b. Gölgeli ve güneşli bölgelerin sıcaklıklarının farklı olmasının sebebi ne olabilir?
Cevap: Güneşin değdiği bölgeleri ısıtmasından ve ışınların geliş açısının farklı olmasından dolayı sıcaklıkları farklıdır.
– Isının özelliklerini kırmızı, sıcaklığın özelliklerini mavi renkli kalemle ilgili alanlara yazalım.
Cevap:
Isı: Birimi joule (jul)- kaloridir. Joule ”j” ile kalori ”cal” ile gösterilir. Kalorimetre kabı ile hesaplanır.
Sıcaklık: Termometre ile ölçülür. Birimi derece Celsius’tur. ”⁰C” ile gösterilir.
– Isı ve sıcaklığın benzer ve farklı özelliklerini ilgili alanlara yeşil ve siyah renkli kalemlerimizle yazalım.
Cevap:
Benzer Özellikler: Maddelerin sıcaklıklarıyla ilişkilidir, sıcaklık değişimi ve ısı aktarımı gözlemlenir.
Farklı Özellikler: Isı madde miktarına bağlıyken, sıcaklık değildir. Isı enerji çeşidi, sıcaklık ise bir ölçümdür.
Yazdığımız özellikleri arkadaşlarımızın yazdıklarıyla karşılaştıralım. Öğretmenimizin dönütleriyle yazdıklarımızı güncelleyelim.
1. Aşağıdaki metinde ısı ve sıcaklık kavramları ile ilgili hatalı ifadeler yer almaktadır. Bu ifadeleri belirleyip altını çizelim. Bu ifadelerin düzeltilmiş hâlini ilgili alana yazalım.
Cevap:
Isı ve sıcaklıkla ilgili yanlış ifadelerin düzeltileceği alan:
Masal, cumartesi günü sahildeki çevre temizliği etkinliğine katılacaktır. Cuma akşamı çantasını hazırlarken arkadaşına ertesi günün hava durumunu soran bir mesaj gönderir. Arkadaşı, hava sıcaklığının normalin altına düşeceğini ve 15 derece olacağını belirten bir cevap verir. Bir bardak süt içmek için mutfağa yönelen Masal, cezveye koyduğu sütü ocakta ısıtmaya başlar. Bu sırada burnuna gelen kokuyla fırında pişen patatesleri fark eder. Fırının dijital ekranına baktığında patateslerin 180 derece Celsius sıcaklıkta piştiğini anlar. Patateslerin pişebilmesi için çok fazla ısı enerjisine ihtiyaç olduğunu düşünür. Bu sırada ocakta kaynayan sütü unutmuştur. Hemen ocağı kapatır ve sütü cezveden bardağa boşaltır ancak çok sıcak olduğu için sütü içemez. Evdeki termometreyi kullanarak sütün sıcaklığını ölçer ve sütün üzerine biraz soğuk su eklemeye karar verir. Böylelikle sütün sıcaklığı düşecektir. Kardeşi Efe gelir ve ablasına ne yaptığını sorar. Efe’ye “Aslında sadece bir bardak süt içecektim ama kendimi bir enerji çeşidi olan ısı ilgili ölçüm yaparken buldum.” cevabını verir.
2. Isı ve sıcaklık kavramlarının özelliklerini içeren bir metin yazalım.
Cevap: Isı, birimi joule (jul)- kaloridir. Kalorimetre kabı ile hesaplanır. Kalori ”cal”, joule ”j” ile gösterilir. Bir enerji türü ve madde miktarına bağlıdır. Sıcaklık, birimi derecedir. Celsius ve “⁰C” ile gösterilir. Termometre ile ölçülür. Sıcaklık bir ölçümdür.
– Sıvılar karıştırılırsa olabilecek sıcaklık değişimini tahmin edelim.
Cevap: Sıvılar karıştırıldığında yeni sıcaklık iki sıvının sıcaklıklarının ortalaması olur.
– 1 numaralı beherglastaki suyu 2 numaralı beherglasa dökelim.
– 2 numaralı beherglastaki suyun son sıcaklığını ölçerek yazalım.
– 2 numaralı beherglastaki suyun ilk ve son sıcaklık değerleri arasında fark oluştu mu? Sebebini yazalım.
Cevap: Suyun ilk ve son sıcaklık değerleri arasında fark oluşmuştur. Çünkü sıcak su eklenmiş ve sıcaklık arttırılmıştır.
a. 2 numaralı beherglastaki suyun sıcaklığı neden değişmiştir?
Cevap: Farklı sıcaklıkta su eklendiği için sıcaklık değişmiştir.
b. “Sıcaklık Değişimi” performans görevi ile ilgili bir rapor hazırlayalım. Raporumuzda günlük yaşamdan benzer örneklere de yer verelim.
Cevap:
Performans Görevi – Rapor
Rapor Başlığı: Sıcaklık Değişimi
Hedef: Sıcaklıkların farklı sıvılarla etkileşimi sonrası ısı alışverişini gözlemlemek.
İzlenecek Yol: Farklı sıcaklıklara sahip iki sıvının bir kaba koyularak karıştırılması ve düzenli aralıklarla sıcaklık ölçümü yapılması.
Sonuç: Her iki sıvının ortalama sıcaklığına kavuştu. Sıcak olan sıvı düştü, soğuk alan sıvı yükseldi.
Günlük Yaşamdan Örnek: Portakal suyuna soğuk su eklenerek soğutma yapılması, çocuklar için sıcak suyun içerisine biraz soğuk su konulması.
Günlük hayatta ısı alışverişinin gerçekleştiği başka örnekler neler olabilir?
Cevap: Buzluğa konan etin donması, ocaktaki çayın ısınması, ocaktan alınan yemeğin soğuması örnek verilebilir.
Aşağıda özdeş K, L ve M kaplarında bulunan aynı cins sıvılar termometre ile ölçülüyor.
Buna göre kutulardaki ifadelerin doğru (D) ya da yanlış (Y) olduğuna karar vererek ilerlendiğinde hangi çıkışa ulaşılır? İşaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki kapta suyun sıcaklığı 30 ⁰C olarak ölçülüyor. Bu kaba sıcaklığı 60 ⁰C olan su ilave ediliyor.
1. Buna göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanındaki yapboz parçalarını “ ✓” ile işaretleyelim.
Cevap:
2. Yapboz parçalarından oluşan şekli “✓ ” ile işaretleyelim.
Cevap:
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.