5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 74-75-76-77-78-79-80-83-84. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan Maddenin Hal Değişimi konusunun yer aldığı 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 74-75-76-77-78-79-80-83-84 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Buz sarkıtlarının su damlacıklarına dönüşmesinde hangi faktör etkili olmuş olabilir? Fikirlerimizi yazalım.
Cevap: Maddelerin hal değişimi etkili olmuştur. Fazla soğuk su damlalarının donmasına neden olmuştur.
Isının maddeler üzerindeki etkilerine dair merak ettiklerimizi yazalım.
Cevap: Isının maddeleri kaç derecelerde hal değiştirmesine neden olduğunu merak ediyorum.
Günlük yaşamda karşılaşılabilecek bir durum aşağıdaki metinde verilmiştir. Metinden yola çıkarak soruları cevaplayalım.
1. Gökçe’nin kartopunu tutarken elinin ıslanmasının sebebi ne olabilir?
Cevap: Kartopunun ısı alarak erimeye başlaması ve hal değiştirmesidir.
2. Gökçe’nin elinde kartopu varken elinin üşümesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Isı alışverişi elinin üşümesine neden olmuştur.
3. Kartopu suya dönüşürken ısı almış mı yoksa vermiş midir?
Cevap: Kartopu suya dönüşürken ısı alarak erimiştir.
4. Gökçe, tabaktaki suyu dondurucuya neden koymuştur?
Cevap: Suyun donarak kartopuna dönüşmesi için koymuştur.
5. Tabaktaki su, dondurucudayken ısı alışveriş durumunu belirtelim.
Cevap: Su, dondurucudayken ısı vererek soğumuş ve donmuştur.
6. Gökçe kuruması için eldivenini neden kaloriferin üzerine koymuştur?
Cevap: Kalorifer eldivene ısı vererek kurumasını sağlaması için koymuştur.
7. Eldiven kururken ısı alışverişi durumunu belirtelim.
Cevap: Eldiven kururken ısı almıştır.
8. Kartopunun erimesi olayına benzeyen günlük yaşamdan farklı örnekler yazalım.
Cevap: Dondurmanın erimesi örneğini verebiliriz.
9. Eldivenin kuruması olayına benzeyen günlük yaşamdan farklı örnekler yazalım.
Cevap: Islak çamaşırların kuruması örneği verilebilir.
– Mum ısıtıldığında ve soğutulduğunda mumda ne gibi değişiklikler oluşabilir? Tahminlerimizi yazalım.
Cevap: Mum ısıtıldığında erirken, soğutulduğunda donmaktadır.
– Mumda meydana gelen değişimleri gözlemleyelim ve gözlemlerimizi yazalım.
Cevap: Mum ısı aldıkça eriyerek küçülmüştür.
– Mumda meydana gelen değişimleri gözlemleyelim ve gözlemlerimizi yazalım.
Cevap: Mum donarak katılaşmıştır.
– Mum ısı aldığında ve ısı verdiğinde ısının etkileri neler olmuştur? Etkinliğin başlangıcında yaptığımız tahminlerle karşılaştırarak yazalım.
Cevap: Mum ısı aldığında erimiş ve sıvı hale dönmüş, ısı verdiğinde donmuş ve katı hale gelmiştir. Tahminlerim doğru çıkmıştır.
– Su ısıtıldığında karşılaşabileceğimiz durumları tahmin edelim.
Cevap: Su ısıtıldığında buharlaşma ile karşılaşabiliriz.
– Ölçüm bilgilerini aşağıdaki tabloya yazalım.
Cevap:
– Suda nasıl bir değişim meydana geldi? Etkinliğin başlangıcında yaptığımız tahminlerle karşılaştırarak yazalım.
Cevap: Su ısı alarak 90 derece oldu ve buharlaştı. Tahminlerimle sonuç aynı oldu.
1. Birinci aşamada 2 ve 4. dakikalar arasında hangi hâl değişimi gerçekleşmiştir?
Cevap: Katıdan sıvıya eriyerek bir hal değişimi gerçekleşmiştir.
2. Birinci aşamada kaba ısı verilmesine rağmen 2 ve 4. dakikalarda sıcaklığın sabit kalmasının nedeni nedir?
Cevap: Erime gerçekleştiği için sıcaklık sabit kalmıştır.
3. Birinci aşamada buz kaç ⁰C’ta erimiştir?
Cevap: Buz 0⁰C’ta erimiştir.
4. Birinci aşamada su kaç ⁰C’ta kaynamıştır?
Cevap: Su 100 ⁰C’ta kaynamıştır.
5. İkinci aşamada su kaç ⁰C’ta donmuştur?
Cevap: Su 0⁰C’ta donmuştur.
1. Aşağıdaki tabloda günlük yaşamda karşılaşılan hâl değişim olayları verilmiştir. Bu hâl değişim olaylarının ısı alma/verme durumunu belirleyelim ve uygun kutuyu “ ✓” ile işaretleyelim.
Cevap:
2. Günlük yaşamda karşılaştığımız başka hâl değişim olaylarını tabloya yazalım. Bu hâl değişim olaylarının ısı alma/verme durumunu belirleyelim ve uygun kutuyu “✓” ile işaretleyelim.
Cevap:
– Maddenin katı, sıvı ve gaz hâlleri arasındaki geçişleri göstermek için ok işaretleri kullanarak akış şeması oluşturalım.
– Oluşturduğumuz şemada ok işaretlerinin üzerine “erime-donmabuharlaşma-yoğuşma” kavramlarını yazalım.
– Akış şemasında ısı alma ve verme yönlerini de belirleyelim.
Cevap:
Buharlaşma ve kaynamanın farklı kavramlar olduğunu öğrenmiştik. Bu nedenle akış şemamızda kaynama kavramına yer vermedik.
a. Bu kavramların arasındaki farkları araştıralım.
b. Arkadaşlarımızla buharlaşma ile kaynama arasındaki farkları kavrayabileceğimiz ek bir deney tasarlayalım ve bu deneyi açıklayalım.
Cevap: Bir kaba su koyarak ısı veririz. Su kaynadığında derecesini ölçeriz. Su buharlaşmaya başladığında tekrar ölçeriz ve derecesini kaydederiz.
c. Tasarladığımız deneyde buharlaşma ve kaynama arasında hangi farkları gözlemleyebiliriz?
Cevap: Deneyde buharlaşmanın yavaş, kaynamanın hızlı gerçekleştiğini, kaynarken dışarıdan, buharlaşırken kendi iç ısısını kullandığını görürüz.
1. Aşağıdaki hâl değişimi ile ilgili ifadelere ait kutulara uygun kavramları yazalım.
Cevap:
2. Aşağıdaki kutularda hâl değişimi ile ilgili günlük hayattan bazı örnekler verilmiştir.
Bu örneklere göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
a. Kaç numaralı kutulardaki olaylar ısı alarak gerçekleşmiştir?
Cevap: 2-4-6
b. Kaç numaralı kutulardaki olaylar ısı vererek gerçekleşmiştir?
Cevap: 1, 3, 5
c. Kaç numaralı kutulardaki olaylar,, katı maddenin ısı alarak doğrudan gaz hâline geçmesine örnektir?
Cevap: Hiçbiri
Çok teşekkürler her şeye doğru cevap veriyorum ve hiç uğraşmadan bakıp yazıyorum çok sağolun❤️❤️
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.