5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 74-75-76-77-78-79-80-81. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 74-75-76-77-78-79-80-81. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyulan ve içerisinde Dersimiz Cumhuriyete Doğru konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74-75-76-77-78-79-80-81 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 82-83-84-85-86-87-88-89. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 74-75-76-77-78-79-80-81. Sayfa Cevapları Dersimiz Cumhuriyete Doğru


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları MEB Yayınları

Okuduğunuz hikâye kitabından hareketle öyküleyici metinlerde hangi unsurların bulunduğunu söyleyiniz.
Cevap: Öyküleyici metinlerde gerçek olmayan unsurlara sık sık yer verilir. Bu ağacın, hayvanın veya bir cansız varlığın konuşabilmesi gibi şeyler olurken sıra dışı olaylara da sık sık yer verilir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları MEB Yayınları

Keşif Yolculuğu

Sanal müze turunda ilginizi çeken unsurları ve sanal tur sayesinde neler öğrendiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yaptığımız sanal müze turunda adeta müzenin içerisinde canlı geziyormuş gibi her açıdan müzeyi görme fırsatı elde ettim. Bu sırada Atatürk’ün günlük yaşantısında kaldığı ev, kullandığı eşyalar gibi çeşitli külütrel öğeleri görerek bilgi aldım.


Millî Mücadele Dönemi’nden TBMM’nin açılışına kadar geçen süreci düşününüz. Türk milletinin azim ve kararlılığının bu sürece nasıl bir etkisi olmuştur?
Cevap: Kurtuluş Savaşı bizim varlık mücadelemiz olduğundan dolayı TBMM’nin açılışına kadar çok zorlanmış olmalıyız. Bizler Kurtuluş Savaşı’nı vatanımızın düşmana bırakmamak için birlik olduk. Bu uğurda bir çok kahraman kendi canını feda ederek vatanın kurtuluşunu sağlamışlardır.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik

a. Tiyatronun adından ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahmininizi ve tahmininizin gerekçelerini aşağıya yazınız. 
Cevap: Cumhuriyet’in kurulma süreci sırasında meclisin açılış gününü konu alıyor olabilir.

b. Tiyatronun içeriğiyle ilgili tahmininiz doğru çıktı mı? Gerekçelerinizin uygunluğunu değerlendiriniz
Cevap: Tahminlerim kısmen doğru çıktı. Hem meclis açılışından bahsediliyor hem de meclis açılmadan önce ne zorluklar yaşandığı anlatılmıştır.


2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları izlediğiniz tiyatrodan hareketle cevaplayınız.

1. Ankaralılar Mustafa Kemal’i nasıl karşılamıştır?
Cevap: Seymen Alayı ve Ankara Müftüsü Börekçizade Rıfat Efendi onları gurur ve coşkuyla karşılamıştır.

2. Sizce Ankara’nın Millî Mücadele’nin merkezi olmasının sebebi nedir?
Cevap: Bence Ankara, Milli Mücadele’nin başladığı Anadolu topraklarının ortasına yakın olması ve aynı zamanda İstanbul’a da yakın olması nedeniyle merkez kabul edilmiş olabilir.

3. İstanbul’un işgali ve Meclis-i Mebusan’ın dağıtılmasının ardından mebuslar ne yapmıştır?
Cevap: Meclis-i Mebusan dağıldıktan sonra mebuslar Ankara’ya doğru yayan şekilde 18 gün boyunca yürümüş ve yeni meclise katılmışlardır.

O günkü ulaşım ve haberleşme olanaklarıyla bugünkü olanakları karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: 18 gün boyunca yürümek çok zor şartlar altında mücadele ettiklerini göstermişlerdir. Bugünkü şartlarda Ankara-İstanbul arası birkaç saatken o zamanlar neredeyse 20 gün boyunca yürümüşler.

4. Tiyatronun en çok hangi sahnelerinden etkilendiniz? Sebepleriyle açıklayınız.
Cevap: Halide Edip Adıvar’ın kürsüde olan konuşması beni çok etkiledi. Büyük bir coşkuyla, istekle ve azimle bu konuşmayı yapması tüylerimi diken diken yaptı.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları MEB Yayınları

3. Etkinlik

a. Aşağıdaki tabloyu izlediğiniz tiyatrodan hareketle doldurunuz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları MEB Yayınları

b. Kahramanlar görünüş ve davranışları ile Millî Mücadele Dönemi’ni yansıtmakta mıdır? Sebepleriyle açıklayınız.
Cevap: Evet bence yansıtıyorlar. Giyilen kıyafetler, yapılan konuşmalarda verilen duygular ve o zamanın imkansızlıklarından doğan zorluğu bize hissettirmeleri çok doğal şekilde yansıtmışlar.

c. Olay akışında sahnelere hâkim duygular oyuncuların canlandırma ve seslendirmelerini nasıl etkilemektedir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Başta Halide Edip Adıvar karakterini canlandıran oyuncu olmak üzere tüm oyuncular seslerini oldukça güzel bir tonda ayarlayarak duyguları çok güzel yansıtmışlar. Aynı zamanda o anda hissedilen duygular konuşmalarına yansımış. Halide Edip Adıvar’ın kürsüde olan konuşması buna en iyi örnektir.


4. Etkinlik

a. Aşağıdaki sorulara vereceğiniz cevaplardan hareketle tiyatronun ana fikrini nasıl ifade edersiniz?
Cevap: Milletimizin iradesini devletler ve hükümetler silah zoruyla dahi olsa asla susturamamışlar, bundan sonra da susturamayacaklardır. Ne zaman olursa olsun bağımsızlık uğruna bu millet kendi meclisini kurarak kendi geleceğine ancak ve ancak kendisi karar verir.

İzlediğiniz tiyatronun ilk bölümünde Ankaralılar Atatürk’ün “Arkadaşlar buraya neden geldiniz?” sorusuna ne cevap vermiştir?
Cevap: “Millet yolunda can vermeye” diyerek cevap vermişler bunun üzerine Atatürk onlara “Fikrinizde sabit misiniz?” sorusunu sormuş Ankaralılar “And olsun!” demişlerdir.

• Halide Edip konuşmasının sonunda neyi vurgulamaktadır?
Cevap: Halide Edip konuşmasında milletlerin dost, hükümet ve devletlerin düşman olduğunu burada çözümün yalnızca milletin kendisi çözebileceği anlatılmış bu uğurda hiçbir devlet ve hükümete güvenilemeyeceğini anlatmıştır.

• Meclisin açılışında Meclis başkanı Türk milletinin hangi yönüne dikkat çekmektedir?
Cevap: Türk milletinin her zaman olduğu gibi bundan sonrada hür ve bağımsız olarak yaşamlarına devam edeceği yönüne dikkat çekerler.

• Mustafa Kemal Atatürk son konuşmasını hangi cümlelerle tamamlamıştır?
Cevap: “And olsun bu meclis var oldukça asırlardan beri bu toprakları işgal etmeye ve bölmeye çalışan tüm cihan yakında anlayacaktır ki bu millet birdir, birliktedir ve üzerinde beraberce yaşadığımız bu vatan tıpkı bu meclis gibi sadece ve sadece millete aittir ve bu topraklarda hakimiyet kayıtsız şartsız milletindir” sözlerini söyleyerek konuşmasını tamamlamıştır.

b. Yukarıdaki sorulara verdiğiniz cevaplardan hareketle bu tiyatroda verilmek istenen mesajın ne olduğunu belirleyip bir cümle hâlinde aşağıya yazınız.
Cevap: Türkiye Cumhuriyeti hiçbir devlet ve hükümetin desteğini almadan yalnızca milletin kendisi tarafından büyük zorluklar altında kurulmuş bir devlettir.

5. Etkinlik

Halide Edip Adıvar konuşmasını yaparken neler hissetmiş olabilir? Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda belirleyiniz.
Cevap: Halide Edip Adıvar konuşmasını yaparken büyük bir coşku, heyecan, öfke ve hüzün hissetmiş olabilir. 

• Deneyimlerinizden hareketle hangi koşullar altında insanların bu ses tonu ve yüz ifadesiyle karşısındakilere hitap edebileceğini düşününüz
Cevap: İnsanların büyük bir stres ve gerginlik altında bu yüz ifadesine sahip olabileceğini düşünüyorum. Ülkesinin başkenti düşman işgali altında olduğu için hem hüzünlü, hem öfkeli hem de gergin bir durumda olabilir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları MEB Yayınları

Konuşalım 6. Etkinlik

a. Müzeleri Geziyorum adlı etkileşimli içerikte gezdiğiniz müzelerden ikisini karşılaştıran bir konuşma yapınız. Konuşma sürecinizde aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.

b. Konuşmanızı tema sonundaki “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz. Güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye çalışınız.

7. Etkinlik

a. Aşağıdaki cümlelerde büyük harflerin kullanım alanlarına örnekler verilmiştir. Altı çizili kelime gruplarında büyük harflerin kullanımıyla ilgili kuralı ilgili yere yazınız.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları MEB Yayınları

b. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili ifadelerde noktanın hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Noktayı aynı amaçla kullandığınız birer cümle yazınız.
Cevap:

10.11.1938 tarihinde millet derin bir üzüntü duydu.
Cevap: 29.09.2023 tarihinde Cumhuriyet’in yüzüncü yılını kutladık.

Her yıl 09.05’te Gazi Mustafa Kemal’i saygıyla anarız.
Cevap: Öğle arası 12.00’de başlayacak.

c. Soru işaretinin aşağıda verilen kullanım alanlarını ve bunlara ait örnekleri inceleyiniz. Bu kullanım alanlarına yönelik siz de defterinize örnek cümleler yazınız.
Cevap:

Soru eki veya sözü içeren cümle veya sözlerin sonuna konur.
Cevap: Şu anda hangi ünvanınızla konuşuyorsunuz?

Soru bildiren ancak soru eki veya sözü içermeyen cümlelerin sonuna konur.
Cevap: Kondüktör aniden yanıma geldi ve şöyle söyledi:
―Biletiniz?


8. Etkinlik

a. Aşağıda verilen cümlelerdeki altı çizili kelimeleri inceleyiniz. Bunları isim olup olmama açısından gruplandırarak isim olanları işaretleyiniz.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları MEB Yayınları

b. Gruplandırdığınız kelimeleri aşağıdaki tablolara yazınız. İkinci tabloyu öğretmeninizin yardımıyla adlandırınız.
Cevap:

İsim:

Atatürk
Sandalyede
Boyası
Perdeler
Halı

Fiil:

Ziyaret ediyor.
Konulmuş.
Değişmiş.
Açıldı.
Duruyor

c. Yukarıdaki grupları oluştururken nelere dikkat ettiniz? Grupların ayırt edici özelliklerini söyleyiniz.
Cevap: Grupları oluştururken kelimelerin yapılan bir işi ifade edip etmediğine dikkat ettim. Bir iş bildiren kelimeler fiildir.

ç. Karekodu okutarak “Taka” adlı etkileşimli içeriği dikkatlice uygulayınız.

taka 2025


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları MEB Yayınları

YAZALIM

9. Etkinlik

a. Bir mekânın betimlendiği aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. Farklı renklerle gösterilen cümlelerin nelere odaklandığını öğretmeninizin rehberliğinde tartışarak belirleyiniz. Daha önce öğrendiğiniz kişi betimlemesiyle mekân betimlemesinin benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap: Babamın bizi götürürken ormana girdiğini fark eder gibiydin. Asfalt yol kendini yavaş yavaş kirli toprak yoluna bırakmaya başladı daha sonrasında asfaltın kenarındaki çakıl taşları kendini irili ufaklı çalılıklara bırakarak adeta ortamın havası değişti. Yol ilerledikçe çam ağaçları kendini belli etmeye başladı. Çam ağaçları yerini meşeye, meşeler ise kestane ağacına karışarak adeta bizi içine çekti. Yolun sonundaki doğal yapıdaki otopark kahverengi çalılıklarla düzenlenmiş ve asfalt dokusu gizlenmişti. 

Bu piknik alanı, beton yığını şehrin içerisinde adeta gizlenmiş gizli bir cennet gibiydi.


b. Paragrafı okurken gözünüzde nasıl bir resim canlandı? Bu resmin gözünüzde canlanmasının sebebi ne olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Paragrafı okurken tüylerim ürperdi ve korkunç bir savaş sahnesi canlandı. Çok pis kokan, çok kirli ve silah seslerinin havada uçuştuğu tehlikeli bir arazi geliyor gözlerimin önüne.

c. “Müzeleri Geziyorum” adlı etkileşimli içerikten alınan aşağıdaki görseli kullanarak müzeyi betimleyen bir paragraf yazınız. Paragrafı yazarken yazma stratejilerini uygulayınız.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları MEB Yayınları

ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.

Bu Görev Bizim

Millî Mücadele yıllarında cephedeki askerlerimizin ailelerine yazdığı mektupları araştırınız. Ulaştığınız mektuplardan birini sınıfa getiriniz.

Üsteğmen Zahid’in karısına yazdığı mektup ve vasiyetname:

“Bu günlerde her zamankinden daha önemli muharebelere gireceğiz. Bilirsin, her muharebeye giren ölmez. Fakat eğer ben ölürsem sakın gam yeme…

Beni ve seni yaratan Allah bizi nasıl dünyada birbirimize nasip etti ise , benden şehitlik rütbesini esirgemediği taktirde , elbette , ruhlarımızı da birbirine kavuşturur.

Vatan yolunda şehit olursam bana ne mutlu. Ancak ,sana bir vasiyetim var:

Birincisi benim için katiyen ağlama… İkincisi, eşyamın listesi ilişikte.Bunları sat , ele geçecek paradan “mihr-i muaccel ” ve “mihr-i müeccel ” ini al , üst tarafı ile bana bir mevlüt okut.

Eğer bunlar sana borcumu ödemezse hakkını helal et ve ilk gece aramızda geçen sözü unutma… Bu vasiyetimi aldığınız zaman yüksek sesle ağlamanıza razı değilim.”

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf