5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 82-85-86-87-88-89-90-93-94. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 82-85-86-87-88-89-90-93-94. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar Metni Cevapları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 82-85-86-87-88-89-90-93-94 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 82-85-86-87-88-89-90-93-94. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 82-85-86-87-88-89-90-93-94. Sayfa Cevapları Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları MEB Yayınları

Keşif Yolculuğu

 Milli Mücadele’de yer alan askerlerimizin vatan sevgileri, vatana karşı duydukları sorumluluk ve özgürlüğe olan inançları mektuplarına nasıl yansımıştır? Araştırmanızdan örnekler vererek düşüncelerinizi sınıfla paylaşınız.
Cevap: Askerlerimizin vatana olan sevgisi ve sorumlulukları mektuplarında gururla ve duygusal bir ifadeyle yansıtılmıştır. 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik

a. Metnin başlık ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini aşağıya yazınız.
Cevap: Metinde bir askerden annesine yaşananları ve iyi olduğuna dair mektup yazılması anlatılıyor olabilir.

Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizin doğru çıkıp çıkmamasında gerekçelerinizin etkisini yazınız.
Cevap: Tahminim doğrudur. Metinde askerde olan çocuğun annesine yazmış olduğu mektubun içeriği anlatılmıştır. 

2. Etkinlik

Metinden alınan aşağıdaki bölümde duraklamadan okunması gereken kelime veya kelime gruplarını örnekteki gibi belirleyiniz. Yaptığınız ayrıma dikkat ederek metni yeniden okuyunuz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle ayrımlarınızı gözden geçiriniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları MEB Yayınları


3. Etkinlik

Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.

1. Okuduğunuz mektup kime ve neden yazılmıştır?
Cevap: Okuduğum mektup Emine anaya oğlundan yazılmıştır. Asker çocuk annesine iyi olduğunu, nasıl olduklarını sormuş ve ailesini özlediğini yazmıştır.


2. Hüseyin, hangi gerekçeyle cepheye gitme kararı almıştır?
Cevap: Hüseyin, kadınların ve çocukların vatansız kalmaması gerekçesiyle cepheye gitme kararı almıştır.


3. Hüseyin, annesine geçmişiyle ilgili neleri hatırlatmıştır?
Cevap: Hüseyin, annesinin geçmişte düşman askerleri yüzünden çocuklarıyla doğup, büyüdüğü, evlendiği topraklardan kaçtığı günü hatırlatmıştır. 


4. Mektuptaki bilgilerden hareketle komutanların kişilik özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Komutanlar; şefkatli, fedakar ve sorumluluk bilincine sahip insanlardır. Komutanları, askerlerine evlatları gibi bakmaktadır.


 

5. Sizce Hüseyin nasıl biridir? Mektupta yazdıklarından ve yaşantılarından örneklerle açıklayınız.
Cevap: Hüseyin; vatansever, fedakar, cesur ve aile bağları çok güçlü genç bir askerdir. Çünkü mektubun birçok yerinde cepheye niçin gittiği, ailesini düşündüğü ve zorluklardan şikayet etmeden vatan için hizmet etmeye devam edeceğini söylemiştir.


6. Mektupta anlatılanlardan yola çıkarak ülkenin içinde bulunduğu durum kısaca nasıl ifade edilebilir?
Cevap: Ülkemiz savaş halinde ve işgal edilmiştir. Halkımız ve ordumuz yoksulluk, açlık ve özlem içerisinde görünüyor. Bu zorluklara rağmen hem halkımız hem askerimizin mücadelesi devam etmektedir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları MEB Yayınları

4. Etkinlik

a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz.

• “Üst baş perişan hepsinde ama hepsinin yüreği vatan aşkıyla çarpar.” cümlesinde altı çizili “ama” kelimesi düşüncenin yönünü değiştirme işleviyle kullanılmıştır.

• “Hepsinin gözleri ışıl ışıl, imanı tam. Ve her istasyonda gözü yaşlı analar, babalar, evlatlar…” cümlesinde altı çizili “ve” kelimesi ekleme işleviyle kullanılmıştır.


b. Okuduğunuz metindeki cümlelerde bulunan altı çizili geçiş ve bağlantı ifadelerini aşağıda verilen işlevleriyle eşleştiriniz.
Cevap:

(c) Sizlerden ayrılalı bir aydan fazla oldu ama Basmane İstasyonu’ndaki anınız hep gözümün önünde.

(a) Yemek dediğimiz de ya tarhana çorbası ya mercimek.

(b) Salih ağabeyimin hem gururlu hem buruk bakışları; senin içine akıttığın gözyaşları hiç çıkmaz aklımdan anam.


c. Siz de metinden bu tür ifadelerin kullanıldığı cümleleri bulup işlevlerini belirterek aşağıya yazınız.
Cevap: 

  • Üst baş perişan hepsinde, ama hepsinin yüreği vatan aşkıyla çarpar.
  • Yemeklerini bizimle yiyorlar. Yemek dediğimiz de ya tarhana çorbası ya mercimek.
  • Nevreste daha bebekti bizim gözümüzde. Ama Salih ağabeyim, o bir kaç günlük yolculukta koca bir adam oldu çıktı sanki.

ç. Aşağıdaki metinde altı çizili geçiş ve bağlantı ifadelerini verilen anlamlarla eşleştiriniz.
Cevap:

Atatürk’ün askerî yönü; onun liderlik vasıflarını, stratejik zekâsını ön plana çıkaran en belirgin özelliklerinden biridir. (…d. Vurgulama..) Özellikle, I. Dünya Savaşı (..e. Ekleme…) ve Kurtuluş Savaşı sırasında gösterdiği üstün komutanlık becerileri, onun askerî dehasını kanıtlamıştır. (…a. Zıtlık…) Ama Atatürk, sadece bir savaşçı değil, aynı zamanda bir barış adamıydı. (…ç. Örnekleme…) Mesela yurtta ve dünyada barışın önemini her zaman dile getirmiştir. (…c. Sonuç bildirme…) Sonuç olarak Atatürk’ün askerî yönü, onun (…b. Ekleme..) hem bir komutan olarak yetkinliğini hem de barışa olan inancını yansıtmaktadır.


d. Siz de içinde geçiş ve bağlantı ifadelerini kullandığınız üç cümle yazınız.
Cevap:

  • Annemde gelecek ama arabayla gidersek.
  • Hem anneannem hem babaannem yaşıyor.
  • Tatil için ya Bodrum’a ya da Antalya’ya gidelim diyorum.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları MEB Yayınları

Konuşalım

5. Etkinlik

a. Aşağıdaki görseli inceleyiniz ve metni okuyunuz.


Yukarıda verilen metindeki karşılıklı konuşmanın devamını bir arkadaşınızla kurgulayınız. Kurguladığınız karşılıklı konuşmayı arkadaşınızla aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıfta canlandırınız.

c. Karşılıklı konuşmanızı yukarıdaki yönergelere uygun bir şekilde gerçekleştirdiğinizi düşünüyor musunuz?
Cevap: Evet, yönergelere uygun gerçekleştirdiğimizi düşünüyorum. 


ç. Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları MEB Yayınları

6. Etkinlik

a. Aşağıdaki yarım bırakılmış ifadeleri inceleyiniz. Bunların bir anlam bütünlüğüne sahip olup olmadığını arkadaşlarınızla tartışınız. Bu ifadeleri anlam bütünlüğü sağlayacak şekilde bağlamdan hareketle tamamlayınız.
Cevap:

Milletimiz vatanını her durumda korumasını bilir.
Türk milleti, azim ve kararlılıkla yıllar süren mücadelesini kazanmıştır.
Vatan sevgisi bir milletin en güçlü duygusudur.
Bayrağımızın gökyüzünde dalgalanması bağımsız olduğumuzun simgesidir.
Çalışkan bireyler olarak vatanımıza borcumuzu ödemeliyiz.


b. Cümleleri tamamlamak için yazdığınız kelimeler bir varlığı mı yoksa “işi, oluşu, hareketi” mi karşılıyor? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Cümleleri tamamladığım ” bilir, kazanmıştır, duygusudur, simgesidir, ödemeliyiz” kelimeleri bir hareketi ve işi karşılamaktadır. 

7. Etkinlik

Karekodu okutarak “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metni dikkatlice dinleyiniz.

b. Dinlediğiniz hikâyeden hareketle kadınların Millî Mücadele’ye ne gibi katkıları olduğunu önceki bilgilerinizden de yararlanarak söyleyiniz.
Cevap: Kadınlarımız Milli Mücadelede evlerindeki yiyecekleri paylaşmış, kıyafetler dikmiş, cepheye mermi ce cephane taşımışlardır. 


c. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Dinlediğiniz metnin içeriğiyle uyumlu olan görseli işaretleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları MEB Yayınları


ç. İşaretlediğiniz görselin dinlediğiniz metnin içeriğiyle ilişkisini nasıl kurdunuz? Açıklayınız.
Cevap: Metinde cepheye bebeğiyle cephane taşıyan bir kadından bahsedilmiştir. Görsellerde de yardım götüren kadınları seçmemin nedeni budur. 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları MEB Yayınları

8. Etkinlik

Aşağıda bir metnin serim, düğüm, çözüm bölümleri verilmiştir. Bu bölümler neden bu şekilde adlandırılmıştır? Bölümleri okuyup inceleyerek fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından paragrafların karşısında bulunan soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap: Bu bölümlerin bu şekilde adlandırılmasının nedeni, serim bölümünde metindeki karakterler hakkında ön bilgi vermek, düğüm bölümünde olayları çıkmaza sokarak okuyucuyu meraklandırmak ve çözüm bölümünde olayları açığa çıkartmaktır.

Serim bölümünde olayın yer, zaman, kişi ya da kişilerine ilişkin bilgiler verilmiş midir? Bu bilgiler nelerdir?
Cevap: Evet, serim bölümünde olayın yer, zaman ve kişilerine ilişkin bilgiler verilmiştir.

Yer: Ankara, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Zaman: Soğuk bir kış günü
Kişiler: Ahmet, öğretmeni ve arkadaşları

Düğüm bölümünde okuyucuda merak uyandıran hangi ifadeler bulunmaktadır?
Cevap: “İstiklal mücadelemizi ölümsüzleştirecek bir şiir aranıyordu.” ifadesi ile “Mehmet Akif Ersoy ise, bu yarışmaya para ödüllü olduğu için katılmamıştı.” okuyucuda merak uyandırmaktadır.

Düğüm bölümünde merak uyandıran hangi konular bu bölümde çözüme kavuşmuştur? Ahmet’in paltosuna sarılmasına neden olan olay nedir?
Cevap: “İstiklal mücadelemizi ölümsüzleştirecek bir şiir aranıyordu” sorusuna çözüm bulunmuştur. Mehmet Akif Ersoy dostlarının yoğun ısrarı üzerine Ankara Taceddin Dergâhı’nda yazmıştır İstiklal Marşını yazmıştır. Ahmet’in paltosuna sarılmasına neden olay ise, Mehmet Akif’in o zorlu kış günlerinde paltosu bile olmamasına rağmen para ödülünü reddetmesidir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90-91 Cevapları MEB Yayınları

Haydi başlayalım!

Önce aşağıdaki paragraf örneğini inceleyelim, paragraftaki renklendirmenin neye göre yapıldığını belirlemeye çalışalım. Sonra da öyküleyici paragraf yazmayı uygulayarak öğrenelim.

Biz Uyguluyoruz

4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Bir Anadolu kadınının cepheye kağnısıyla mermi taşıması”nı konu alan bir paragrafı planlayıp taslağımızı yazalım.
Cevap: 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90-91 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları MEB Yayınları

Yine Uyguluyoruz

• Önceki uygulamalardaki sırayı takip ederek (planlama, taslak yazma, gözden geçirme, paylaşma) paragrafımızı yazalım
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları MEB Yayınları

9. Etkinlik Yazalım

a. Aşağıda verilen çalışmaları inceleyiniz. İncelediğiniz bu çalışmalardan yola çıkarak bir hikâye planlayınız. Başlangıç olayını da içerecek şekilde en fazla birkaç paragraftan oluşan serim bölümünüzü yazınız.
Cevap: 

Sıcak bir yaz gününde güneş yine tepeden tüm köyü kavuruyordu. Eren gözlerini ovuşturup dışarıya baktığında ise yoldan geçen bir Türk askerlerini gördü. Omuzlarında tüfek, köy meydanında toplanmış, köylülerde onların etrafında toparlanmıştı. Köylüler; askerlere ekmek, su ve çay gibi şeyler uzatıyordu. Köyün yaşlılarından birisi çıkarak “Askerlerimiz cepheye gidiyor, susuzlar, yorgunlar…” dedi. Bu sözleri duyan Eren’in içi cızırdadı. “Ben de onlara yardım etmeliyim.” diye düşündü. Böylece Atatürk’ü de görme ihtimali olurdu. 

Yakın arkadaşı Ferhat’ın yanına gitti ve “Ferhat, hadi benimle gel. Askerler burada, onlara su götürelim. Belki Atatürk’ü bile orada görürüz!” dedi heyecan içerisinde. Ferhat ilk başta kabul etmese bile Eren ısrar edince kabul etti ve hemen birer su tulumu alıp gizlice askerlerin peşinden gittiler.  Asker köyden uzaklaştıkça yol gitgide daha da ıssız hale geliyor, top sesleri daha duyulur hale geliyordu. Eren ve Ferhat’ında gitgide heyecanı ve korkusu artıyordu. Fakat bilmeden Eren ve Ferhat Türk cephesi yerine düşman cephesine yaklaşıyorlardı. Eren hemen durumu fark edince bir şey yapamadı ve oldukları yerde düşmana yakalanmamak için gizlendiler. Bu sırada bölgede gezen Türk gözcüleri tarafından fark edildiler. Türk gözcüleri Ferhat ve Eren’in Türk olduğunu anlayınca hemen onları gizlice kendi cephelerine götürdüler. Askerler durumu hemen o gece nöbetçi komutan olan Atatürk’ün yanına götürerek Eren ve Ferhat’ın durumunu komutanlarına anlattılar…

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları MEB Yayınları

10. Etkinlik

a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. Altı çizili kelimeleri isim ya da fiil olarak sınıflandırıp ilgili kutulara yazınız.
Cevap:

İsimler: ağabey, göz, uşak, ana, kadın, çocuk, düşman.

Fiiler: çıkmak, gelmek, üzülmek, dolmak, kalmak, sürmek, bilmek, gitmek.  


b. Fiiller kutusuna yazdığınız kelimeleri inceleyerek bu kelimelerin ortak özelliklerinin neler olduğunu düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Fiiller kutusuna yazdığımız kelimeler bir hareketi ve işi bildirmektedir. 

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf