6.Sınıf Türkçe Ders Kitabı 119-123-124-125-126-127-128-129. Sayfa Cevapları ANKA Yayınevi 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Öyle Denmez konusunun yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 119-123-124-125-126-127-128-129 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. “Zengin kültüre sahibiz.” cümlesiyle anlatılmak istenen ne olabilir?
Cevap: Kültürümüzde çeşitli gelenek-göreneklerimiz, yemeklerimiz, müziklerimiz, halk oyunlarımızın olduğu anlatılmak istenmiştir.
2. Öğrendiğiniz tekerlemeleri ve bilmeceleri arkadaşlarınız ile paylaşınız.
Cevap:
Dal sarkar kartal kalkar, kartal kalkar dal sarkar. (tekerleme)
Leylek leylek havada,
Yumurtası tavada,
Gel bizim hayata,
Hayat kapısı kitli,
Leyleğin başı bitli.Şişirirsin balon olur, basarsın dert olur. İlk tattığında hoştur, sonrası boştur. (sakız)
4. Karagöz ve Hacivat hakkında neler biliyorsunuz?
Cevap: Karagöz ve Hacivat bir gölge oyunudur. Hacivat bilgili konuşmayı bilen biridir. Karagöz ise okuma yazması olmayan, bilgisiz ve söylenenleri yanlış anlayan biridir.
5. Nezaket nedir? Nazik insan nasıl olur?
Cevap: Nezaket, başkalarına karşı saygılı ve ince düşünerek davranış sergilemektir. Nazik insan karşıdaki kişiyi düşünen ve ona karşı saygı çizgisini bozmayan kişidir.
Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili deyimlerin hangi anlamlarda kullanıldıklarını belirleyiniz.
a. Güle güle oturunuz, içinde hiç eksik olmayınız!
Cevap: Evlerinde mutlu ve uzun bir şekilde oturma dilekleri iletilmektedir.
b. İstediği okula kaydolunca ağzı kulaklarına vardı.
Cevap: İstediği okula gittiği için çok mutlu olduğu anlatılmak istenmiştir.
Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız
1. Karagöz ve Hacivat arasındaki problem nedir?
Cevap: Karagöz Hacivat’ın söylediklerini yanlış anlayıp ona göre cevap vermesidir.
2. Karagöz Hacivat’a nasıl davranmaktadır? Doğrusu nasıl olmalıdır?
Cevap: Karagöz Hacivat’ın dediklerini yanlış anlamaktadır. Doğrusu onu iyi bir şekilde dinlemeli ve ona göre cevap vermelidir.
3. Çevrenizde Karagöz’e ya da Hacivat’a benzeyen insanlar var mı? Başkalarına nasıl davranıyorlar?
Cevap: Çevremde denileni yanlış anlayan insanlar var. Bu insanlar başkalarına dediklerini yanlış anladıkları için kaba davranıyorlar.
4. Karagöz ile Hacivat’ın karakter özellikleri nelerdir?
Cevap: Karagöz denileni yanlış anlayan, kaba, şakacı biridir. Hacivat ise sabırlı, bilgili ve insanlara doğruyu öğretmek isteyen biridir.
5. Peki ya siz Karagöz mü yoksa Hacivat mısınız? Neden?
Cevap: Ben Hacivat gibi doğruları insanlara öğretmeye çalışırım. Çünkü yanlış bilgi insanları yanlış yollara götürür.
Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki yargılardan doğru olanların önüne “D”, yanlış olanların önüne “Y” yazınız.
Cevap:
Karagöz ve Hacivat’ın kişisel özellikleri nelerdir? Metinden hareketle belirleyiniz ve aşağıya yazınız.
Cevap:
Karagöz: Kaba, Cahil, Şakacı
Hacivat: Kibar, eğitimli, sabırlı
Aşağıdaki görsellerin hangi sanat dallarıyla ilgili olduklarını altlarındaki boşluklara yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki görselleri yorumlayınız ve bize vermek istedikleri iletileri belirleyip açıklayınız
Cevap:
Aşağıdaki afişi inceleyiniz ve soruları cevaplayınız
1. Bu afişin amacı nedir
Cevap: Hacivat ve Karagöz Gölge oyununa davet amacı ile afiş basılmıştır.
2. Afişteki duyuruyu kim yapabilir?
Cevap: Gördes Belediyesi duyuruyu yapmıştır.
3. Bu duyuruyu eğer biz yapmış olsaydık nasıl yapardık
Cevap: Bu duyuruyu biz yapmış olsaydık İnternetten afiş hazırlayarak sosyal medya aracı ile bu duyuruyu gerçekleştirirdik.
4. Duyuruda neden tarih yazılmış?
Cevap: Gösterinin ne zaman olacağı hakkında bilgi vermek amacıyla tarih yazılmıştır.
5. Bu tür bir etkinliğin ücretsiz yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Cevap: Çok doğru buluyorum. Çünkü bu sayede herkes gidebilir, Hacivat ve Karagöz oyunu hakkında bilgi edinebilir. Kültürel değerlerimiz bu şekilde yaşatılır.
6. Afişi hazırlayan, yazının rengini ve büyüklüğünü farklılaştırarak görseldeki dikkat unsurunu amacı doğrultusunda kullanmış. Afişte en çok dikkat çeken nedir?
Cevap: En çok dikkat çeken oyunun adı, ücretsiz olduğudur.
Eğer bir belediye başkanı olsaydınız kültürünüzü tanıtmak adına başka ne tür etkinlikler yapardınız? Yaptığınız etkinliklerin duyurularında nasıl bir yol izlerdiniz? Etkinliklerden birinin duyuru metninini aşağıda verilmiş bölüme yazınız.
Cevap: Kültürel yemeklerimizi sergileyen bir fuar hazırlayarak halk oyunlarını tanıtırdım.
İlçemizin meydanında gerçekleşecek olan Türk Halk Oyunları gösterisine tüm hemşerilerimiz davetlidir.
1. Hikâyede tamamı “büyük harfler” ile yazılı olan bölümler ne anlatmak istiyor?
Cevap: Büyük harflerle yazılan yerlerde konuşmalar ve vurgulanmak istenen yerler ön plana çıkartılmak istenmiştir.
2. Hikâyenin iletisi (ana düşüncesi) nedir?
Cevap: Yaşantımız yaptığımız davranışların bir aynasıdır. Yaşadıklarımızın iyi olmasını istiyorsak davranışlarımızın da iyi olması gerekir.
3. Hikâyede birbiriyle çelişen ifadeler var mı? Açıklayınız.
Cevap: Birbiri ile çelişen ifade yoktur.
Aşağıdaki görseli “Yankı” hikâyesinden anladıklarınızla bağdaştırarak yorumlayınız.
Siz aynada neler görüyorsunuz? Arkadaşlarınızla tartışınız
Cevap:
“Öyle Denmez” metninde hangi cümlelerin sonunda ünlem kullanılmıştır? Ünlem kullanılan cümleleri aşağıya yazınız
Cevap:
Bulduğunuz cümlelerde ünlemin hangi işlevlerde kullanıldığını verilen ifadelerden belirleyiniz.
1. “Şaşma, anımsama, sevinme, üzülme, kızma, acıma” gibi duyguları güçlendirir.
Cevap:
Sus!
Güle güle oturunuz, içinde hiç eksik olmayınız!
pek memnun oldum!
Haa!
2. “Özlem, istek, acıma, üzüntü” anlatır
Cevap:
Güle güle yak, otur da külüne bak!
inşallah yakında ötekini de çıkarırlar!
İnşallah şifa bulursunuz, yakında hiç görmemişe dönersiniz!
3. Hitap ve seslenme ifadesi olarak kullanılan kelimeler:
Cevap:
Akşam şerifler hayır olsun!
Aman efendim, her ne hâl ise!
Güle güle başında paralansın!
Bu ev!
Memnun oldum, efendim, memnun!
Ben de maymun oldum, efendim, maymun
Hay terbiyesiz hay!
4. Kabul veya ret ifade eden kelimeler:
Cevap:
Haa, aferin, işte öyle demeli yaa!
Haa, aferin, işte şöyle söyle!
Yoo!
Okuduğunuz hikâyeden hareketle aynı konu ve ana düşünce etrafında kendi hikâyenizi oluşturunuz
Cevap:
Olay Örgüsü: Karagöz ve Hacivat’ın iki şakalaşan arkadaş olduğunu ve git gide insanların onları sevdikleri hakkında bilgiler vermektedir.
Zaman: geniş zaman
Yer: Kasaba
Kişi ve Varlık Kadrosu: Karagöz ve Hacivat
Benim Hikayem:
Bir zamanlar güzel bir kasabada, Karagöz ve Hacivat adında iki en yakın arkadaş yaşarmış. Her gün kasabanın sokaklarında şakalaşır, insanları güldürürlermiş. Kasaba halkı onları çok sevmiş ve herkes onların komik halleriyle moral bulurmuş. Karagöz ve Hacivat bu kasabada sokakta tiyatro oyunları sergileyerek ve masal anlatarak çocuklara eğlenceli ve öğretici zamanlar geçirirlermiş.
Karagöz ve Hacivat ikilisi o kadar çok meşhur olmuşlar ki sadece oldukları kasaba halkının değil, çevre köylerdeki çocukların da sevgisini kazanmıştı. Onlar, gerçek dostluğun önemini ve herkesin birbirine yardım etmesi gerektiğini çocuklara öğretiyorlardı. Kasabada yaşayan herkes, bu komik ikili sayesinde gülerken aynı zamanda değerli hayat dersleri de öğreniyordu.
Karagöz ve Hacivat, kasabalarında çocuklara gerçekçi öğelerle dolu eğlenceli ve öğretici hikayeler anlatmaya devam etti. Maceralarını yaşarken dostluğun önemini vurgulayan ikili, paylaşma, yardımlaşma ve hoşgörü gibi değerleri çocuklara aktarıyordu. Tiyatro oyunları ve masal anlatarak çevre köylerdeki çocukları da eğlendiriyorlar ve hayat dersleri veriyorlardı.
Nasreddin Hoca ve Akşehir hakkında araştırma yapınız.
Cevap: Nasreddin Hoca, 1208 yılında Hortu’da doğmuş 1284 yılında Akşehir’de vefat etmiştir. Anadolu Selçuklu Devleti döneminde yaşamış olan Nasreddin Hoca efsanevi bir kişi ve mizah kahramanıdır. Bilgeliği ile öne çıkan ve bu bilgileri mizah yolu ile aktaran bir karakterdir.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.