6.Sınıf Türkçe Ders Kitabı 110-113-114-115-116-117-118. Sayfa Cevapları ANKA Yayınevi 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Göç Destanı konusunun yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110-113-114-115-116-117-118 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Getirdiğiniz resimleri arkadaşlarınız ile paylaşınız ve resimlerin ait olduğu bölgeler ile ilgili konuşunuz. goo.gl/zdzG3k genel ağ adresinden ya da dinleme izleme cd’nizden “Davet” adlı videoyu izleyiniz. Size hissettirdikleri üzerine konuşunuz.
Cevap: Videodaki resimler Kapadokya’daki Peri Bacalarından ve İstanbul’daki boğazdan alınmıştır. Bu videodan ben geçmişimizde büyük zorluklar yaşadığımızdan bunun için birlik ve beraberlik içerisinde yaşamamız gerekir.
3. Bu topraklar üzerinde yaşayan ve kendini bu vatanın bir bireyi kabul eden insanların ortak özellikleri nelerdir?
Cevap: Ortak dilleri, ortak bayrakları, milli kültürleri, milli marşı, gelenek ve görenekleri ortaktır.
Alamlarını bilmediğiniz kelimeleri belirleyerek sözlük defterinize yazınız ve metninizdeki anlamlarıyla cümle içinde kullanınız.
Cevap:
ürpermek
Anlamı: üşümek, korkmak gibi duyguların etkisi ile titreme anlamına denk gelir.
Cümlem: Odadan gelen sesi duyunca ürperdim.
Kutsal
Anlamı: dinsel saygı, sevgi
Cümlem: Kutsal değerleri birlikteliği kuvvetlendirir.
Mukaddes
Anlamı: Kutsal anlamına denk gelir.
Cümlem: Annelik mukaddes bir görevdir.
tılsım
Anlamı: Büyülü, doğaüstü işler yapabileceğine olan inanç
Cümlem: Kolyem bana şans getirdiği için tılsımım olarak kabul ettim.
mahsul
Anlamı: Ürün
Cümlem: Bu yıl mahsulümüz beklenilenden az oldu.
ehli
Anlamı: evcil
Cümlem: Yeni aldığımız kedi ehliymiş.
yaban
Anlamı: yerleşim yerinin dışı
Cümlem: Yaban ormanda ceylan avlamaya gitti.
çığırmak
Anlamı: Seslenmek, çağırmak
Cümlem: Annem kardeşimi çığırdı.
ilahî
Anlamı: Tanrı ile ilgili olan
Cümlem: İlahi işler maneviyatımızı daha da güçlendirir.
Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki olayların hangi sırada gerçekleştiğini belirleyiniz, olay
örgüsünü oluşturunuz
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Göç Destanı, hangi Türk ulusuna aittir?
Cevap: Uygur Türklerine aittir.
2. Hulin Dağı’nın üzerinde büyüyen kayın ağacını olağanüstü yapan nedir?
Cevap: Kutsal ışığın ağacın üzerinde aylar boyunca kalması, ağacın gövdesinin büyümesi ve yarılıp içinden 5 çocuğun çıkması olağanüstü yapmaktadır.
3. Kayın ağacının içindeki odacıklarda kimler vardı? Halk ve halkın ileri gelenleri bu kişilere neden saygı göstermiştir?
Cevap: Her odacıkta çocuk vardı. Halk ve halkın ileri gelenleri bu çocukların Tanrı’nın gönderdiğine inandıkları için saygı göstermişlerdir.
4. Kutlu Dağ, Türkler için neden kutsal sayılmıştır?
Cevap: Uygur Türklerinin saadetini sağlayan Türklerin bölünmez bütünlüğünü temsil etmektedir. Bundan dolayı kutsal sayılmaktadır.
5. Kutlu Dağ’ın Çinlilere verilmesi nelere yol açmıştır?
Cevap: Türklerin bütün kurdu, kuşu dile gelerek ağlamışlardır. Yedi gün geçtikten sonra hakan ölmüştür. Halkın huzuru ve rahatı kaçmış ve göç etmişlerdir.
6. Türk hakanının yerinde olsaydınız vatanınıza ait bir toprağı Çinlilere verir miydiniz? Neden?
Cevap: Vermezdim. Çünkü toprak bizim vatanımızdır. Vatanımızı her zaman korumamız gerekir.
Aşağıdaki dizede kullanılan söz sanatını bulunuz. Anlama yaptığı katkıyı açıklayınız.
Cevap:
Karlar etrafı beyaz bir karanlığa gömdü: Tezatlık (zıtlık) kullanılmıştır. Beyaz ve karanlık zıtlık anlamı vermektedir.
a. Yukarıdaki paragrafın konusu ve ana düşüncesi nedir? Defterinize yazınız.
Cevap: Konusu dillerin yabancı dillerinin etkisinde kalması. Ana düşüncesi ise dilimizi yabancı dillerinin tesirinden kurtarmamız gerekir.
b. Dilimize yabancı dillerden girmiş olan aşağıdaki kelimeleri Türkçeleri ile eşleştiriniz ve cümle içinde kullanınız.
Cevap:
Kendi başına anlamı olmayan, cümlede diğer kelime ve kelime öbekleriyle kullanıldığında anlam kazanan kelimelere “edat” denir.
Edatlar kelimeler arasında “neden-sonuç, benzetme, görelik, nasıllık, birliktelik” gibi anlam ilgilerini kurmaya yarar.
Öğrendiğiniz bu bilgilerin ardından aşağıdaki cümlelerde bulunan edatları belirleyiniz. Cümlenin başında verilen boşluğa yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki cümlelerde edatlar (ilgeçler) kırmızıyla yazılarak belirtilmiştir.
Kutucuklarda da bu edatların cümlelere kattığı anlamlar karışık olarak verilmiştir.
Cümlelerle edatların bu cümlelere kattığı anlamları örnekteki gibi eşleştirip yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki ürün hakkında verilen bilgilerden hareketle soruları cevaplayınız
1. Ürünün ÜT’si ve SKT’si nedir?
Cevap:
ÜT: 15.10.2017
SKT: 17.11.2017
2. Ürün hangi tarihten sonra kullanılmamalıdır?
Cevap: 17.11.2017 tarihinden sonra kullanılmamalıdır.
3. Ürün hangi koşullarda saklanmalıdır?
Cevap: Serin ve rutubet olmayan yerde saklanması gerekir.
4. Ürünü alırken nelere dikkat etmek gereklidir?
Cevap: Ürünü alırken son kullanma tarihine, açık olup olmadığına, sağlık bakanlığınca onaylı olup olmadığına dikkat edip almamız gerekir.
Ülkemize özgü yiyeceklerden birinin tanıtımını yapmak amacı ile bir reklam metni yazınız ve metninizi arkadaşlarınıza anlatınız. Konuşmanız sırasında dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimelerin Türkçelerini kullanınız.
Cevap: Adana kebabı, Türkiye’nin güneyindeki Adana şehriyle özdeşleşmiş bir et yemeğidir. Genellikle kuzu veya dana kıymasından yapılan bu kebap, özenle hazırlanan baharat karışımıyla yapılır. Kebabın içerisine bol miktarda pul biber, kimyon, tuz, karabiber ve diğer baharatlarla harmanlanarak hazırlanan et, şişlere geçirilip kömür ateşinde pişirilir. Böylece, etin üzerinde oluşan hafif yanık tabaka, kebaba özel bir tat ve koku verir.
Ülkemizin belli bir bölgesini tanıtan afiş tasarlayınız. Tasarımınızı büyük ölçeklerde yaparak sınıf ya da okul panosunda sergileyiniz.
Cevap:
Aşağıda ülkemizde yetişen meyve çeşitlerinden bazılarının bölgelere göre yetiştirilme oranlarının grafikleri verilmiştir. Aşağıdaki soruları grafikleri inceledikten sonra cevaplayınız.
1. Üzüm, incir, elma ve fındık hangi bölgelerde daha çok yetiştirilmektedir?
Cevap: Üzüm en çok Ege bölgesinde, incir en çok Ege bölgesinde, elma İç Anadolu bölgesinde, Fındık Karadeniz bölgesinde yetiştirilmektedir.
2. Grafiğe baktığınızda aşağıdaki ürünler en çok hangi bölgelerde yetişmektedir?
Cevap:
Üzüm: Ege Bölgesi
İncir: Ege Bölgesi
Elma: İç Anadolu Bölgesi
Fındık: Karadeniz Bölgesi
3. Bu ürünlerin yetiştikleri bölgelerde hangi sanayi kuruluşları kurulabilir?
Cevap: Ege bölgesinde üzümden dolayı pekmez ve sirke fabrikası, incirden dolayı reçel fabrikası kurulabilir. İç Anadolu Bölgesinde elmadan dolayı sirke, şeker fabrikası kurulabilir. Karadeniz bölgesinde fındıktan dolayı krema, çikolata fabrikaları kurulabilir.
Aşağıdaki iki metni biçim ve içerik açısından karşılaştırınız
Cevap: İlk metin şiirdir. İkinci metin ise düz yazıdır. Şiirde şair vatanına olan sevgisini anlatmıştır. İkinci metinde ise hizmetçinin süt kovasını düşüren hayalleri anlatılmıştır.
a. Aşağıda verilen atasözü ile ilgili duygu ve düşüncelerinizi anlatan bir paragraflık yazı yazınız
Cevap:
Ana gibi yar, vatan gibi diyar olmaz.
Her kişinin sadece bir tane annesi vardır. Vatan da anne gibidir bir tanedir. Anne dünyada çok değerlidir. Anne her derdin dermanı olur. Vatanda aynı şekilde her derdin dermanı tek sığınacağımız limandır. Bundan dolayı ikisi de tektir.
Bilmece ve tekerlemeler öğreniniz.
Cevap:
Üstü çayır, biçilir; altı çeşme, içilir.
Az gitti, uz gitti, dere tepe düz gitti, altı ay bir güz gitti; uyanınca hep bitti.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.