6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 42-44-45-46-47-48-49. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 42-44-45-46-47-48-49. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Türküz Türkçe Konuşuruz Metni Cevapları konusunun da yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-44-45-46-47-48-49 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 42-44-45-46-47-48-49. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Türküz Türkçe Konuşuruz
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları MEB Yayınları
Haydi, Başlayalım!

Yukarıdaki cümleler hakkında hangileri söylenebilir? İşaretleyiniz.
Cevap:

Dünya dili Türkçe ifadesinden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Türkçenin tüm dünyada kabul görülmüş ve konuşulan bir dil olduğunu anlıyorum.
Aşağıdaki ifadeler, kutu içinde verilen sayılarla tamamlanacak olsa hangi ifadeye hangi sayı yazılabilirdi? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları MEB Yayınları
1. Anlayalım
a. Aşağıda verilen iki metin arasındaki farkları düşününüz. Hangi metin, anlatılmak isteneni daha etkili ve akılda kalıcı biçimde anlatmıştır? Sebebini açıklayınız.

Cevap: Sağ taraftaki metin daha net ve etkili şekilde anlatılmıştır. Kafiye kullanarak akılda kalıcı hale getirilmitir.
b. “Hatırlayalım” bölümünden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap:
Okuduğumuz şiirde ….otuz iki….. dize ve ……sekiz….. dörtlük vardır.
c. Şiirde ahengi sağlayan kelime/kelime gruplarının altını etkinliğin “a” maddesindeki gibi şiir üzerinde çiziniz. Şiirin her dörtlüğünde tekrar eden dize hangisidir? Söyleyiniz.
Cevap: Şiirin her dörtlüğünde ”Türküz, Türkçe konuşuruz. ” dizesi tekrar etmiştir.


ç. Bu ahenk unsurları şiirin okunuşuna nasıl etki etmektedir? Söyleyiniz.
Cevap: Ahenk unsurları şiirin akıcı, daha güzel ve etkileyici bir şekilde okunmasını sağlamaktadır.
2. Anlayalım
a. Aşağıdaki özelliklerin okuduğunuz şiirin hangi dörtlüklerine ait olduğunu belirleyip örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:

b. Seçtiğiniz iki dörtlüğü benzer ve farklı yönleri bakımından sözlü olarak karşılaştırınız.
Cevap: Seçtiğim iki dörtlükte de eski şairlerimizden, atalarımızdan bahsedilmektedir. İki dörtlüğünde son dizesi aynı şekilde bitmiştir.
Türkçem, Dertli’nin sazında,
Parlar her ata sözünde.
Yunus Emre’nin izinde,
Türküz, Türkçe konuşuruz.
Kutsayınca Dedem Korkut.
Türkçem tanımadı hudut.
Gururum Kaşgarlı Mahmut,
Türküz, Türkçe konuşuruz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları MEB Yayınları
3. Anlayalım
a. Yandaki karekodu okutarak “Yapay Kelimeler Dilimizi Tahrip Ediyor” başlıklı haber içeriğini dinleyiniz.
b. Aşağıya haber metninde sözü edilen “yapay kelimeler”e ait üç özellik yazınız.
Cevap:
- Dil bilgisi kurallarına uygundur ama yaygın değildir.
- Sonradan oluşmuş kelimelerdir.
- Var olan kelimeye ek getirilerek oluşturulur.
c. Günlük yaşamınızda hangi yapay kelimeleri ne sıklıkla kullandığınızı düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla sözlü olarak paylaşınız.
Cevap:
Spoiler vermek: Dizi, film ya da kitap hakkındaki bir bilgiyi, sürprizi önceden bir başkasına söylemek.
Trend Olmak: Bir kişinin, eşyanın ya da olayı dikkat çekici hale gelmesi.
Yandaki karekodu okutarak “Karamanoğlu Mehmet Bey Caddesi” adlı içeriğe ulaşınız.

4. Anlayalım
a. “Türküz, Türkçe Konuşuruz” adlı şiirden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap:
Şiir, …..Türkçemiz………. hakkında yazılmıştır.
b. Şiiri ilk dizeden başlayarak son dizeye kadar numaralandırınız. Aşağıda verilen cümleler, şiirin hangi dizeleri ile eşleştirilebilir? İlgili dize numaralarını örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Türkçe, benim için seslerin simgesidir. ….7….
Türkçe, benim ilk duyduğum dildir. ….1….
Türkçe sınırsız bir dildir. ….22…..
Atasözleri, dilimizin süsüdür. …..18…
Dilimiz, bu toprakların bize ait olduğunu gösteren bir delildir. …..9….
Dilimiz, geçmiş ile bugün arasında bağ kurar. ….5….
c. Şiirden bir dize seçip aşağıya yazınız. Dizenin karşıladığı anlamı bir cümleyle açıklayınız.
Cevap: ”İlk göz ağrım, ilk sevgilim. ” dizesi ile Türkçe’nin ilk dili ve en sevdiği dil olduğunu anlatmaya çalışıyor.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47 Cevapları MEB Yayınları
1. Anlatalım
a. “Gelecek Derse Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırma sonucu belirlediğiniz kişilerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kişi olduğunuzu düşünerek arkadaşlarınıza kendinizi tanıtan bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap: Kaşgarlı Mahmud, Divanu Lugati-t Türk isimli eseriyle Türk tarihindeki ilk sözlüğü hazırladı. Bu eseriyle Türk boylarının dilini, kültürünü ve söz varlığını hiçbir zaman unutulmamak üzere tarihe geçirdi.
b. Konuşmanızın ardından anlaşılmayan noktaları açıklığa kavuşturmak için arkadaşlarınızın sorularını cevaplayınız ve onlardan kim olduğunuza dair tahminde bulunmalarını isteyiniz. Arkadaşlarınızın tahmininden sonra tanıttığınız kişinin kim olduğunu sınıfta paylaşınız.
2. Anlatalım

a. Yan tarafta verilen çember üzerindeki sorulara göz gezdiriniz. Deneyimlerinizden hareketle cevap olarak hangilerini niçin tercih edeceğinizi düşünerek kısa süreli zihinsel planlama yapınız.
b. Öğretmeninizin rehberliğinde ikili gruplar hâlinde söz alıp doğaçlama yoluyla konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında aşağıdaki öneri ve örneklerden faydalanabilirsiniz.
c. Konuşmanız sırasında birbirinize çemberde yer alan sorulardan seçtiklerinizi sorup bu soruları cevaplayınız. Cevaplarınızın gerekçelerini belirtmeyi unutmayınız ve konuşmanızı konudan uzaklaşmadan sonlandırınız.
Cevap: Bitap düşmek, yorulmak geçici bir durumdur. Ama gözden düşmek birinin güvenini kaybetmektir ve bunu düzeltmek çok zordur.
3. Anlatalım
a. Yukarıdaki metinde “mı, mi, mu, mü”nün geçtiği yerleri bulup işaretleyiniz. Kaç tane bulduğunuzu yandaki etiketin içine yazınız.
Cevap: 11

b. Bulduğunuz “mı, mi, mu, mü”ler kendilerinden önceki kelimeye bitişik mi yoksa o kelimeden ayrı mı yazılmış? Söyleyiniz.
Cevap: Bu ekler kendilerinden önceki kelimelerden ayrı yazılmıştır.
c. Etkinlikteki çıkarımlarınızdan hareketle “mı, mi, mu, mü”nün yazımı hakkında vardığınız sonucu aşağıya yazınız.
Cevap: Soru eklerinin kendilerinden önce gelen kelimeden ayrı bir ek olarak yazıldığı sonucuna vardık.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları MEB Yayınları
4. Anlatalım
a. “GÖREVİMİZİ BİLELİM!” bölümünde verilen okuma materyal seçimi araştırmanız ile ilgili aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
Araştırma sürecimde iyi ki …..sözlük ve internetten faydalandım.. . Çünkü doğru ve eksiksiz bilgi sağladı.
Araştırma sürecimde keşke …..daha fazla kaynağa sahip olsaydım… . Çünkü araştırmalarım daha detaylı olurdu.
b. Bu etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle sonraki çalışma süreçlerine aktarmak istediklerinizi defterinize not alınız.
Cevap: Bu etkinlikten araştırmanın önemini, Türkçe’nin önemini ve yapay kelimeleri dilimize karıştırmamamız gerektiğini öğrendim.
c. Okuma materyal seçimi göreviniz sırasında aldığınız notları gözden geçiriniz ve aşağıdaki konulardan birini seçip defterinize küçük bir sözlük hazırlayınız. Sözlüğünüzün başında o konuyu neden seçtiğinize de değininiz.
Cevap:
Seçtiğim sözlük: Barış Manço sözlüğü
Seçme nedenim: Çünkü çocukluğumdan beri hep onun eğitici ve eğlenceli şarkılarıyla büyüdüm.
Seçtiğim sözler:
Sarı çizmeli Mehmet Ağa: Adaleti temsil eden halk kahramanını simgeler.
Domates Biber Patlıcan: Aşkı sebzelerle anlatan bir örnek.
5. Anlatalım
a. Sınıf tahtasına bir alfabe bulutu çiziniz. Öğretmeninizin rehberliğinde gruplar hâlinde tahtaya kalkıp her biriniz birer harf seçiniz. Dilimizin zengin söz varlığından yararlanarak seçtiğiniz harfle başlayan bir kelime/kelime grubu yazınız. “Ğ” harfi içinse içinde “ğ” olan bir kelime yazınız.
Cevap:
A: Asma
B: Bahçe
C: Cesur
Ç: Çakı
D: Derya
E: Erik
F: Fıstık
G: Gölge
Ğ: Bağ
H: Hayat
I: Ilık
İ: İnce
J: Jale
K: Kutu
L: Lastik
M: Makas
N: Nur
O: Oluk
Ö: Öğrenci
P: Patates
R: Radyo
S: Salkım
Ş: Şapka
T: Tavuk
U: Uçak
Ü: Ütü
V: Valiz
Y: Yağmur
Z: Zaman
b. Alfabe bulutu tamamlandığında tahtada yazılı olan kelimelerden onunu seçiniz. Aşağıdaki sorulara verdiğiniz cevaplardan hareketle yazınızı planlayınız.
Cevap: Boy boy üzümler asmadan salkım salkım sarkıyordu. Güzel bir yaz yağmuru yağıyordu ince ince, Aysel bahçedeki sandalyeyi aldı ve kendine bir salkım üzüm kopardı. Salkımı alıp yavaş yavaş eve yürüdü ve annesine de götürdü. Radyoda kısık sesli bir müzik açıklı annesi keyifle yemek yapıyordu. O an Aysel’e çok güzel geldi
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları MEB Yayınları
c. Kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma yönteminin bu becerinize etkisini eğik yazılmış ifadelerden uygun olanı işaretleyerek ve gerekçenizi yazarak değerlendiriniz.
Cevap:

Değerlendirelim
a. Yazınızı aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap:

b. Aldığınız toplam puanı hesaplayarak aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap:
Aldığım toplam puan …..20….. . Toplam puanımı artırmak/korumak için sonraki çalışmalarda ..planlı ve düzenli olmaya... gayret edeceğim.
Görevimizi Bilelim!
Öğretmeninizin rehberliğinde Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerini temsil eden gruplara ayrılınız. Kütüphaneler, güvenilir genel ağ adresleri, öğretmenleriniz ve konuya dair bilgi sahibi olan büyükleriniz vb. kaynaklardan ulaşabileceklerinizi belirleyiniz. Bu kaynaklardan yararlanarak seçtiğiniz bölgeye ait türküler ve bu türkülerin ortaya çıkış hikâyeleri ile ilgili belgesel, video klip, kısa film vb. materyallere yönelik araştırma yapınız.
Araştırmanız sırasında yukarıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz.
Araştırma süreciniz boyunca gerekli gördüğünüz noktaları defterinize not alınız. Ulaştığınız kaynaklardan yeterli bilgiye erişemediğinizi düşünüyorsanız güvenilir farklı kaynakları araştırmanıza dâhil edebilirsiniz.
Cevap:
Ben Ege Yöresine ait olan Çanakkale Türküsünü tanıtacağım.
Çanakkale Türküsü, Çanakkale Cephesi’nde savaşmakta olan bir Kastamonulu askere aittir. Bu asker aslında Çanakkale Sultanisinde okuyan Seyfullah ismindeki bir birinci sınıf öğrencisidir. Seyfullah, Çanakkale’den ailesine gönderdiği bu mektup öylesine duygu doludur ki dilden dile dolaşarak türkü halini almıştır.
Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

