6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30-31-32-33-35-37-38-39. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30-31-32-33-35-37-38-39. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30-31-32-33-35-37-38-39. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Annem Yeryüzüydü, Babam Gökyüzü Metni Cevapları konusunun bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-31-32-33-35-37-38-39 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 30-31-32-33-35-37-38-39. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Annem Yeryüzüydü, Babam Gökyüzü

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları MEB Yayınları

3. ANLATALIM

a. Aşağıdaki metni sessiz okuyunuz.

b. Ön bilgilerinizden hareketle yaşadığınız yöreye ve Türkiye’ye özgü yemekleri düşününüz. Bu yemeklerden en sevdiğinizi belirleyiniz ve aşağıdaki soruları cevapladığınız bir konuşma yapınız.
Cevap: Benim en sevdiğim yemek içli köftedir. İçli Köfte kıyma ve soğanla yapılan bir iç karışımın irmik içine doldurularak yağda kızartılmasıyla yapılan bir yemektir. Benim ailemde bu yemeği en güzel annem yapar. Bu yemeği yapabilmek için sadece bir kızartma tenceresi ve kızartma kaşığı yeterli. Yemeği yapmak için öncelikle kıyma ve soğan kavrulmalı ve çeşitli baharatlar eklenmeli. Bu aşamadan sonra çiğ irmik hamur haline getirilip içi boş bir bardak şeklinde açılarak soğan-kıyma karışımı içine doldurulup yağda kızartılır.

c. Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınan ve dilimizde henüz yaygınlaşmamış kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.

Değerlendirelim

a. Konuşmanızı aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları MEB Yayınları

b. Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.

Topladığım yıldız sayısı: 20
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için daha çok çalışıp bir daha yirmi yıldız alarak başarımın devamı için gayret edeceğim.

Kendime aferin: En çok yıldızı ben topladığıma göre Türkçe konusunda çok iyiyim.


4. ANLATALIM

“Dilimiz Türkçe” adlı bir yarışmaya katıldığınızı düşününüz. Numaralandırılmış soruların cevaplarını aşağıdaki kutulara yazarak ilerleyiniz. 5 dakika süreniz olduğunu, her kutunun  puan değerinin 10 olduğunu, yıldızlı kutuların iki katı puan kazandıracağını unutmayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları MEB Yayınları

5. ANLATALIM

a. Aşağıdaki cümleleri sesli okuyunuz. Bu sırada anlam bütünlüğünü korumak için nere- lerde duraksadığınıza dikkat ediniz.

b. Üç virgül (,) hakkınız olsaydı bu virgülleri cümlelerde nerelere yerleştirirdiniz? Cümlelerin üzerinde gösteriniz.
Cevap:

Türkçe dersini severim(,) demiş.
Kütüphaneye uğramayı unutmayın(,) diyerek sınıftan çıktı.
Ayakkabılarını giydi. Kapıda bekleyen ninesine(,)
-Yarın da masal anlatacak mısın, diye sordu.


6. ANLATALIM

a. Aşağıdaki tabloyu inceleyiniz.

b. Tablodan hareketle aşağıdaki cümlelerde renkli yazılmış virgüllerin hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Virgülün aynı amaçla kullanıldığı cümleleri gruplandırınız.
Cevap:

Tırnak içinde olmayan alıntı cümlelerinden sonra konur.: 1, 3, 5

Konuşma çizgisinden sonraki alıntı cümlenin bitimine konur.: 2, 7, 9

Edebî eserlerde konuşma bölümünden önceki ifadenin sonuna konur.: 4, 6, 8

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları MEB Yayınları

c. Bu grupları oluşturan cümlelerin numaralarını “a” etkinliğindeki tablonun ilk sütununa yazınız.

ç. Defterinize virgülün öğrendiğiniz işlevlerine yönelik birer cümle yazınız.
Cevap:

  • Babam, sınavlarını verirsen bisiklet senindir, dedi.
  • — Kendimi artık daha iyi hissediyorum, diye şakırdamaya başladı.
  • Uzun boyuyla rafa uzandı ve kardeşine kavanozu verip, 
    — Al bakalım ufaklık, diyerek dalga geçti.

7. ANLATALIM

a. Aşağıdaki cümlede altı çizili ifadenin işlevini fark etmeye çalışınız. “Türküler söylemek” ile “türküler de söylemek” arasındaki farkı aşağıya yazınız.
Cevap: O akşam dedem türküler de söylemişti ifadesinde, türkü söylemenin yanı sıra o gece başka şarkılarda söylediği anlaşılıyor. Ancak “Türküler söylemek” ifadesinde başka şeyler yaptığı anlaşılmaktadır.


b. Aşağıdaki cümleyi sesli okuyunuz, ardından altı çizili ifadeyi çıkarıp cümleyi tekrar okuyunuz. Cümlede geçen altı çizili ifadenin işlevini arkadaşlarınızla tartışınız.

Türkülerde neşe, keder, umut var.

Cevap: Cümlenin anlamı bozulur çünkü neyde neşe, keder ve umut olduğu anlaşılmıyor.


c. Öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki cümlelerde altı çizili ifadelerin yazımındaki farkı belirleyip söyleyiniz.

  • Öğretmen, kardeşime kitap da hediye etmiş.
  • Kitapta güzel bilmeceler var.

Cevap: “da” ifadesinde ek olarak anlamı katar. Yani kitabın yanında başka bir şeyler de hediye edilmiştir.

Ancak “ta” ifadesinde bulunma anlamı yani yer/konum bildirme anlamı vardır.


ç. Okuduğunuz metinden ayrı yazılan “da/de” ve bitişik yazılan “-da/-de/-ta/-te” örnekleri bulunuz. Bu örneklerin yer aldığı birer cümleyi defterinize yazınız ve bunların neden ayrı ya da bitişik yazıldığını arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap:

Hatırlıyorum da çocukluğumda bazen evde yatağa uzanıp kitap okurken düşüncelere dalardım.
Açıklama: Buradaki “da” bağlaç görevinde, eyleme ekleme yapıyor; ayrı yazılır.

Köydeki ihtiyarlar, bulutlara veya uzak dağların ucundaki ufuklara bakıp hava durumunu tahmin ederlerdi.
Açıklama: “-de” eki yer bildiriyor ve kelimeye bitişik yazılır.


GÖREVİMİZİ BİLELİM!

Kütüphaneler, güvenilir genel ağ adresleri, öğretmenleriniz ve konuya dair bilgi sahibi olan büyükleriniz vb. kaynaklardan ulaşabileceklerinizi belirleyiniz. Bu kaynaklardan yararlanarak farklı sözlük türlerine yönelik metinler bulmak amacıyla araştırma yapınız. Araştırmanız sırasında yukarıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz.

Araştırma süreciniz boyunca gerekli gördüğünüz noktaları defterinize not alınız. Ulaştığınız kaynaklardan yeterli bilgiye erişemediğinizi düşünüyorsanız farklı kaynakları araştırmanıza dâhil edebilirsiniz.
Cevap: Sözlükler, bilmediğimiz kelimelerin anlamlarını öğrenebileceğimiz bir kitaptır. Yeni duyduğumuz bir kelimenin anlamını, okunuşunu veya yazılışını öğrenmek için sözlüklere bakılabilir. Her sözlük farklı türde yazılır. Bazı sözlükler genel, bazıları eş anlamlı-zıt anlamlı sözlük, bazıları yabancı dil sözlüğü ve bazıları terim sözlüğü olabilir. 

Her sözlükte önsöz olur, kelime girişleri ve kelime anlamlarını gösteren alanlar vardır. Sözlükler hem nasıl okunacağı hem de nasıl yazılacağını öğretir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları MEB Yayınları

Öğretmenimiz; “Karagöz” adlı metinde bilgilerin nasıl düzenli ve mantıklı bir şe- kilde verildiğini, metindeki bilgilerin hangi alt başlıklar altında toplandığını belirlerken aşağıdaki sorulardan yararlanacak. Öğretmenimiz sesli düşünürken biz de onu can kulağıyla dinleyelim ve gerekli gördüğümüz yerleri “Notlarım” bölümüne kaydedelim.

Metinde bilgi verilen varlık, durum veya kavramlar nelerdir?
Cevap: Karakterler Karagöz, Hacivat, Çelebi, Zenne, Tiryaki, Beberuhi, Tuzsuz Deli Bekir, Sarhoş, Ferhat ile Şirin, Kerem ile Aslı, Tahir ile Zühre, Leyla ile Mecnun’dur. Karakterlerin günlük yaşantısı, zıtlaşması olayları etrafında konu ele alınır. Metnin teması genel olarak klasik halk tiyatrosu olan karagöz oyunudur ve amaç seyircinin hoşça vakit geçirmesini sağlamaktır.

Metnin ilk bölümünde hangi genel bilgiler veriliyor?
Cevap: Karagaöz oyunu hakkında bilgi verilir ve amacından bahsedilir.

Açıklama/detaylandırma bölümünde neler anlatılıyor?
Cevap: Karakter özelliklerinden, tiplerden ve rollerden bahsedilerek oyunun konusu hakkında açıklamalar bulunur.

Sonuç bölümünde ana fikir nasıl özetleniyor ve hangi önemli bilgiler hatırlatılıyor?
Cevap: Karagöz oyunu, halkı güldürürken düşündüren bir oyundur. Oyun sonunda herkes mutlu, eğlenmiş, dinlenmiş ve ders almış şekilde ayrılır. Oyun günlük hayatımızı yansıtır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 37-38 Cevapları MEB Yayınları

Oturma düzenimize en uygun şekilde 4-6 kişilik gruplar oluşturalım. Öğretmenimizin rehberliğinde sıradaki metni grup olarak okuyalım. Bundan sonraki görevlerimiz şunlar:

1. Metnin tanıtım, açıklama/detaylandırma ve sonuç bölümlerini belirleyelim.
2. Önce düşünüp tartışalım, sonra ortak bir karara varalım.
3. Bölümlerde neler anlatıldığını kalem şeklinde verilen şemaya yazalım.
4. Belirlediğimiz yönlere ilişkin önemli bilgileri bir kavram haritası, tablo veya  grafik düzenleyici kullanarak grup arkadaşlarımızla yerleştirelim.
5. Grup arkadaşlarımızın fikirlerine değer verelim, onları saygı ve merakla dinleyelim.
6. Öğretmenimizin geri bildirimleri doğrultusunda çalışmamıza son hâlini verelim.


Grupça aldığımız kararlardan hareketle metnin bölümlerinde neler anlatıldığını aşağıdaki şekil üzerine yazalım.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 37-38 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları MEB Yayınları

Belirlediğimiz önemli bilgileri aşağıda tablo, kavram haritası, grafik düzenleyici vb. ile görselleştirelim.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları MEB Yayınları

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf