6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Bir Kelime Seyyahı Metni Cevapları konusunun bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Bir Kelime Seyyahı
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları MEB Yayınları
HAYDİ BAŞLAYALIM!
Anlamını beğendiğiniz ya da söylemekten hoşlandığınız kelimeleri bir hazine sandığında saklayacak olsaydınız bu kelimeler neler olurdu? Söyleyiniz.
Cevap: Bu kelimeler “üzüm buğusu, müteşekkir, teşekkür ederim ve anadolu” olurdu. Bu kelimeler hem anlamlarından ötürü hem de okunuşlarının güzel olması nedeniyle sandığımda mutlaka olurdu.
“Sözlük” kelimesi yerine bir kelime bulmanız gerekseydi o kelime ne olurdu? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Söz kelimesinin eş anlamlısı Kelime olduğu için muhtemelen ben Kelimelik yapardım.
Yandaki bulmacayı Türkçenin köklü ve zengin yapısını yansıtan kelime/kelime gruplarından hareketle örnekteki gibi tamamlayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları MEB Yayınları
Değerlendirelim
a. Okuma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap:
(5) Kitap ile göz arasındaki mesafemi doğru ayarladım.
(5) Dik ve rahat bir şekilde oturarak okudum.
(4) Mırıldanmadan ya da fısıldamadan okudum.
(3) Metnin devamında yaşanabilecek olaylara yönelik tahminde bulundum.
b. Aldığınız toplam puanı hesaplayarak aşağıdaki değerlendirmelerden size uygun olanı inceleyiniz.
Aldığım toplam puan: 17
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için mırıldanmadan, fısıldamadan okumaya ve metnin devamında yaşanabilecek olaylar hakkında tahminlerde bulunmaya gayret edeceğim.
Kendime aferin: Kitap okuma mesafemi doğru ayarladığımdan ve kitap okurken doğru şekilde oturma konusunda çok iyiyim.
1. ANLAYALIM
a. Metnin içeriğine yönelik tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini yazınız.
Numaralandırılmış bölümlerle ilgili tahminlerim ve gerekçelerim.
1. Sizce oyuna tepük adının verilmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Oyunda bir topa sürekli olarak tepik atarcasına vurulduğu için bu isim verilmiş olabilir.
2. Mahmut, odasına neden telaşlı bir şekilde girmiş olabilir?
Cevap: Mahmut merakını giderip “tepük” oyunundaki ismin nerden geldiğini sonunda bulduğu için heyecanlanıp telaşlı şekilde odasına girmiş olabilir.
3. Mahmut ve dedesi hangi konu hakkında konuşacaklar?
Cevap: Mahmut ve dedesi bugün Mahmut’un tepük oyununa bu ismin neden verildiğini tartışmak için konuşabilirler çünkü Mahmut en son tepük oyununda bu ismi fark edip hızla evine gitmişti.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları MEB Yayınları
b. Metni okuduktan sonra tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz. Tahminlerinizin her biri için aşağıda verilen gösterge üzerindeki siyah noktadan uygun ifadeye doğru gösterge ibresi (oku) çiziniz. Çizdiğiniz okun üzerine ait olduğu bölümün numarasını yazınız.
Cevap:

c. Tahmin ederek okumanın okuma becerinize etkisini aşağıdaki eğik yazılan ifadelerden uygun olanı daire içine alarak ve cümleyi tamamlayarak değerlendiriniz.
Cevap: Tahmin ederek okuma, okuma becerimi olumlu etkiledi çünkü ileride yaşanacak olaylar hakkında bilgim olduğu için kelimeleri önceden tahmin edebiliyorum.
2. ANLAYALIM
a. Yandaki karekodu okutarak “Akıcı Okuma” adlı içeriğe ulaşınız ve içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
b. İçerikteki uygulamaları bir hafta boyunca her gün tekrar ediniz. Daha sonra “Bir Kelime Seyyahı” metnini yeniden okuyunuz.
c. Akıcı okuma sürecinizi aşağıdaki ifadeyi tamamlayarak değerlendiriniz.
Metni yeniden okuduğumda ilk okumama göre daha hızlı, daha akıcı okudum çünkü Akıcı Okuma etkinliğindeki yönergelere uydum.
ç. Göz kaslarınızı çalıştıracak uygulamaları yalnızca dijital ortamda değil aşağıdaki yönergelerden hareketle günlük yaşamımızı sürdürürken de yapabilirsiniz. Bu uygulamaları düzenli bir şekilde tekrar etmenin önemli olduğunu unutmayınız.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları MEB Yayınları
3. ANLAYALIM
“Bir Kelime Seyyahı” adlı metinde geçen bazı kelime/kelime gruplarının anlamları aşağıda verilmiştir.
Bu anlamların hangi kelime/kelime gruplarına ait olduğunu aşağıdaki bulmacada verilen harf ipuçlarından hareketle tahmin erdiniz ve örnekteki gibi sırasıyla yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük’ten, öğretmeninizden ya da aile büyüklerinizden yardım alarak kontrol ediniz.
Cevap:
ŞİFRE: SÖZLÜK ÖZGÜRLÜKTÜR

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları MEB Yayınları
4. ANLAYALIM
a. “Bir Kelime Seyyahı” adlı metnin konusu nedir? İşaretleyiniz.
[X] Mahmut’un kelimelere olan merakı
[] Mahmut ve dedesi arasındaki bağ
[] Tepük oyununun tarihi
b. Metinle ilgili aşağıdaki ifadelerin doğruluk durumunu belirleyiniz. Yanlış ifadelerin üzerini çizip doğrusunu metinden hareketle örnekteki gibi yazınız.
⋅ Tepük, elle oynanan bir oyundu.
⋅ Mahmut, aklına takılan soruların cevabını dedesinin kütüphanesinde araştırdı.
⋅ Mahmut’un öğrendiği kelimeleri topladığı bir hazine çantası vardı.
⋅ Mahmut, Selçuklu Devleti’nin geleceğiydi.
⋅ Mahmut, ok ve kargı kullanmayı çok seviyordu.,
5. ANLAYALIM
a. Aşağıda Kaşgarlı Mahmut’un Türkçe sözlüğünde bahsettiği Türk boylarından bazılarının damgalarına yönelik ipuçları verilmiştir.
b. Bu ipuçlarından hareketle damgaların hangi boylara ait olduğunu belirleyip örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

c. Sınıfınız için bir damga oluşturacak olsaydınız nasıl bir damga oluştururdunuz? Damganızı yan taraftaki alana çiziniz ve sınıfta tanıtınız.
Cevap: Bu damga keçiyi simgeliyor. Keçiler çalışkan ve inatçı kişiliklerinden dolayı böyle düşündüm.

6. ANLAYALIM
a. Görsellerden ve başlığından hareketle izleyeceğiniz “Ortak Sözcüklerimiz, Ortak Dilimiz” adlı içeriğin konusunu tahmin ediniz. Ardından tahmininizi ve gerekçenizi aşağıya yazınız.
Cevap: Diğer Türk Cumhuriyetlerinde konuşulan diller hakkında olduğunu düşünüyorum. Çünkü Ortak Sözcük ve Ortak Dil sadece diğer Türk Cumhuriyetlerinde geçerli. Mesela Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesi benzer dillerdir.
b. Yandaki kardekodu okutarak “Ortak Sözcüklerimiz, Ortak Dilimiz” adlı içeriği izleyiniz.
Cevap:
c. Etkinliğin “a” maddesinde bulunduğunuz tahminlerin doğruluğunu ve gerekçelerinizin uygunluğunu değerlendiriniz.
Cevap: Tahminim doğru çıktığı, videoda ortak olarak kullandığımız kelimelerin kökenlerinden bahsedilmektedir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları MEB Yayınları
7. ANLAYALIM
“6. ANLAYALIM” etkinliğinde izlediğiniz içerikten hareketle aşağıdaki tabloyu tamamlayınız. Dilerseniz içeriği tekrar izleyebilirsiniz.
“MANTI” kelimesinin yazımı
Türkiye Türkçesi ile aynı olanlar:
- Başkurt Türkçesi
- Kazakistan Türkçesi
- Kırgızistan Türkçesi
- Tataristan Türkçesi
- Türkmenistan Türkçesi
- Uygur Türkçesi
Türkiye Türkçesi’nden farklı olanlar:
- Azerbaycan Türkçesi
- Özbekistan Türkçesi
1. ANLATALIM
Yan tarafta verilen uyarılara dikkat ederek aşağıdaki nefes tekniklerini uygulayınız.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları MEB Yayınları
2. ANLATALIM
a. Aşağıdaki tekerlemeleri düzgün ve hatasız söylemeye çalışınız. Tekerlemeleri tekrar tekrar söyleyerek hatalarınızı azaltabilirsiniz.
b. Aşağıya “Ç” ve “Ş” ile başlayan kelimelerden oluşan birer tekerleme yazınız. Öğretmeninizin belirlediği bir düzen içinde tekerlemelerinizi arkadaşlarınızın tekerlemeleriyle değiştirerek söylemeye çalışınız.
Cevap:
Ç: Çıtır çıtır çerez çiğneyen çocuk, çamlı çardağın çevresinde çabucak çömeldi.
Ş: Şirin şakacı şempanze, şaşkın şoförün şemsiyesini şıpır şıpır şapırdattı.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları MEB Yayınları
3. ANLATALIM
a. “Bir Kelime Seyyahı” metninde kullanılan noktalama işaretlerini inceleyiniz. Nokta işaretinden sonra metinde en çok kullanılan noktalama işareti hangisidir? Bu işaretin işlevleri hakkında neler biliyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Nokta işaretinden sonra en çok virgül işareti kullanılmıştır. Virgülün şu gibi işlevleri olur:
- Eş görevli sözcükleri ayırmak için kullanılır.
- Sıralı cümleleri ayırmak için kullanılır.
- Ara sözleri ayırmak için kullanılır.
- Hitaplardan sonra kullanılır.
b. Aşağıdaki cümlelerde geçen virgüllerin hangi işlevlerde kullanıldıklarını inceleyiniz.
c. Virgüllerin aynı işlevde kullanıldığı cümleleri belirleyiniz. Aynı işlevde kullanılan cümleleri gruplandırınız ve sembollerini aşağıya çiziniz.
1. Grup
Ara sözleri ayırma:
☀️ O, Türkçenin zenginliklerini bilen biriydi.
🌙 Bu, benim gibi yazarlar için hiç kolay olmaz.
2. Grup
Hitap/ünlemden sonra:
❤️ Evet, dersler başlıyor.
🌸 Peki, siz bu durum için ne düşünürsünüz?
3. Grup
Eş görevli sözcükleri ve sıralı cümleleri ayırma (yani aynı işlev: ardışık öğeleri ayırma):
⭐ Umduk, bekledik, düşündük.
☁️ Her gün sabah erken kalkar, kahvaltısını yapardı.
ç. Defterinize virgülün öğrendiğiniz işlevlerine uygun birer cümle yazınız.
Cevap:
Evet, sonunda seninle buluşabildik.
Sen mi, ben mi yoksa o mu gidecek?
4. ANLATALIM
a. Bir paragraf yazmak üzere amaç, bağlam ve olanaklarınızı göz önünde bulundurarak aşağıdaki yönergelere göre seçim yapınız.
b. Seçimlerinizden hareketle yazınızda uygun başlatma, sürdürme ve sonlandırma ifadelerini kullanmaya dikkat ediniz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları MEB Yayınları
5. ANLATALIM
a. Bir not kağıdına isminizin ilk harfiyle başlayan on kelime/kelime grubu yazınız. Bu kelime/kelime gruplarını belirlerken farklı kelime türleri (isim/fiil) ya da kelime grupları (deyim, ikileme vb.) seçmeye dikkat ediniz.
b. Sıra arkadaşlarınızla not kağıtlarınızı değiştiriniz. Arkadaşınızın not kağıdında yazan kelime/kelime gruplarını kullanarak örnekteki gibi anlamlı bir cümle yazınız.
Cevap: Bilgin Bey, Büyük Bahçesinde Bıcır Bıcır Böceklerle Boğuşup Bolca Balıkçı Balonu Balıklara Bıraktı.
c. Cümlelerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Arkadaşlarınızın okuduğu cümlelerden birini seçiniz ve cümleyi seçme gerekçenizi aşağıya yazınız.
Cevap: Bu cümleler okuması daha karmaşık ve daha eğlenceli olduğu için seçtim.
- Farklı Fırıncı, Fırında Fındıklı Fıstıklı Fırfırlı Focaccia Fırınlayıp Fazla Fazla Fiyat Fırlattı.
- Akıllı Arıcı, Arılığın Ardında Arıların Altın Anlarını Anlatıp Ardından Antep Anasonlu Aşureyi Anımsattı.
GÖREVİMİZİ BİLELİM!
Okulunuzdaki Türkçe öğretmenleri tarafından belirlenen listeden öğretmeninizle seçtiğiniz iki kitabı birinci dönemin sonuna kadar okuyunuz. Bu kitaplardan birini sınıfta arkadaşlarınızla çözümleyiniz. Diğer kitabı ise kendiniz çözümleyip öğretmeninize yazılı olarak sununuz.
Yine öğretmeninizle belirlediğiniz iki filmden birini sınıfta izleyip çözümleyiniz. Diğer filmi ise ailenizle izleyerek çözümleyiniz ve öğretmeninize yazılı olarak sununuz. Kitap ve film çözümleriniz sırasında kitabın sonunda verilen formlardan yararlanabilirsiniz.
Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

