6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 130-133-134-135-136-137-138-139-140-141-142-143. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 130-133-134-135-136-137-138-139-140-141-142-143. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 130-133-134-135-136-137-138-139-140-141-142-143. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Mısır – İspanya – Norveç Metni Cevapları konusunun bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 130-133-134-135-136-137-138-139-140-141-142-143 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 130-133-134-135-136-137-138-139-140-141-142-143. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Mısır – İspanya – Norveç

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 130 Cevapları MEB Yayınları

Haydi, Başlayalım!

Dünyayı gezecek olsaydınız hangi ülkelere gitmek isterdiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Dünyayı gezecek olsaydım Mısır’a ve Dubai’ye gitmek isterdim. 


Mısır, İspanya ve Norveç ülkelerinin birinden arkadaş edinecek olsaydınız hangi ülkeyi, niçin seçerdiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Mısır’dan arkadaş edinmek isterdim. Çünkü Mısırlıların kültürünü, yaşam tarzını, geçmişlerini, yapılarını çok merak ediyorum. 


Metni okumadan önce başlıkları ve görselleri inceleyiniz. Ardından aşağıdaki ifadelerin doğruluk durumlarını tahmin ediniz. Metni okuduktan sonra ifadeleri tekrar değerlendiriniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 130 Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları

Değerlendirelim

a. Okuma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları


b. Aldığınız toplam puanı hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap: Aldığım toplam puan …20… . Metni okurken …..satır atlamadan okumak….. benim için kolaydı ancak ….noktalama işaretlerine uygun okumada….. zorlandım. Metni tekrar okusam ….noktalama işaretlerine…. dikkat ederdim. 


1. Anlayalım

a. Okuduğunuz metinlerden hareketle aşağıdaki panolara her ülkeyi en iyi şekilde yansıttığını düşündüğünüz üçer kelime/kelime grubu yazınız.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları1


b. Yazdığınız kelimeleri sıra arkadaşınızla paylaşınız. Panolarınızdaki kelimelerin benzerlik ve farklılıklarını belirleyiniz, bu ifadeleri niçin seçtiğinizi metinlerden hareketle tartışınız.
Cevap: Ben tarihi ve doğal güzelliklere odaklandığım için bunları seçtim.


c. Etkinliğin “a” maddesinde belirlediğiniz kelime/kelime gruplarının metinle ilişkisini en iyi açıklayan ifade aşağıdakilerden hangisidir? İşaretleyiniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları2


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları MEB Yayınları

2. Anlayalım

a. “Mısır – İspanya – Norveç” metinlerinden birini seçiniz ve aşağıdaki soru ifadelerini kullanarak metne yönelik sorular üretip aşağıya yazınız. Sorularınızın seçtiğiniz metinde sunulan önemli düşünce, kavram ve durumları belirlemeye yönelik olmasına dikkat ediniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları MEB Yayınları


b. Sorularınızdan hangilerinin cevabı metinde yer almasaydı metnin yapısı bu durumdan olumsuz etkilenirdi? Söyleyiniz.
Cevap: Ne, Nerede, Nasıl, Niçin sorularının cevabı metinde yer almasaydı metnin yapısı bu durumdan olumsuz etkilenirdi. 


3. Anlayalım

a. Bir coğrafya ve keşif dergisine abone olduğunuzu düşününüz. Bu dergide yayımlanan gezi yazılarında nelerin nasıl anlatılmasını isterdiniz? Tartışınız.
Cevap:  Bu dergide yayımlanan gezi yazılarında o yerin kültürü, yemekleri, tarihi, doğal ve tarihi güzelliklerinin anlatılmasını isterdim. 


b. Aşağıdaki numaralandırılmış ifadeleri etkinliğin “a” maddesinden hareketle tamamlayınız, son maddeyi de siz belirleyip yazınız.
Cevap: 

1. Yöresel yemekler …….detaylı ve görselli….. anlatılmalıdır.
2. Tarihî eserlere  …..açıklayıcı biçimde….. yer verilmelidir.
3. Doğal güzelliklerden ……etkileyici şekilde…….  söz edilmelidir.
4. Resmî dil, başkent, nüfus gibi genel bilgiler …….kısa şekilde…….  belirtilmelidir.
5. Yabancı kelimeler ……anlamlarıyla ve okunuşları yan yana olacak……. şeklinde verilmelidir.
6. Kullanılan dil …..sade ve akıcı…… olmalıdır.
7. O yere ait kişisel gözlem ve duygulara da yer verilmelidir. 


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları MEB Yayınları

c. Okuduğunuz “Mısır – İspanya – Norveç” metinlerinden birini seçiniz. Etkinliğin “b” maddesinde belirlediğiniz özelliklerden hareketle seçtiğiniz metni inceleyiniz.
Cevap: Mısır metnini seçtim. Bu metinde yöresel yemekler detaylı anlatılmış, tarihi eserlere yer verilmiş, doğal güzelliklerden detaylı bahsedilmemiş, resmi dil ve başkentten bahsedilmiş, yabancı kelimeler okunuşlarıyla birlikte verilmiş, sade ve anlaşılır bir dil kullanılmış ve kişisel düşüncelere yer verilmiştir. 


ç. İncelediğiniz metni özelliklere uygun olup olmama durumuna göre tablodaki kutuları işaretleyerek değerlendiriniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları MEB Yayınları


d. Tablodan hareketle metnin aldığı puanı hesaplayınız ve aşağıdaki aralıklara göre yorumlayınız.
Cevap: Metin 20 puan aldı. Genel anlamda anlatımı ve içeriği güzel bir metin. (17-21: Harika, bu gezi yazısı tam sana göre!)


4. Anlayalım

a. Yandaki karekodu okutarak “Keops Piramidi” adlı içeriği izleyiniz. 


b. Aşağıdaki soruları izlediğiniz içerikten hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

İçeriğin neredeyse tamamında görsel öge olarak fotoğraflar tercih edilmiştir. Yalnızca I numaralı bölümde siyah beyaz bir çizim kullanılmıştır. Bu durumun sebebi ne olabilir? 
Cevap: Bu durumun sebebi bahsedilen yerin görselinin bulunmaması ve tahmini olarak resmedilmesi olabilir. 

Bu içerikte yazı ögeleri kaldırılsa içeriğin amacına ulaşma durumu nasıl değişir?
Cevap: Bu içerikte yazı öğeleri kaldırılsa içerik amacına ulaşamaz. Çünkü metinde anlatılanlar sadece görseller ile aktarılamaz.

İzlediğiniz içerikte yazılı açıklamaların rengi genellikle beyazdır ancak bazı ifadeler II ve III numaralı bölümlerdeki gibi sarı renkle yazılmıştır. Bu şekilde yazılmasının amacı ne olabilir? 
Cevap: Bu şekilde yazılmasının amacı oraya dikkat çekmek istemesidir. 


c. Etkinliğin “b” maddesindeki numaralandırılmış bölümleri içerikte yer alma sırasına göre aşağıya sıralayınız.
Cevap: II, III, I


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları MEB Yayınları

5. Anlayalım

a. Aşağıdaki cümlelerden hangisi Keops Piramidi’nin büyüklüğünü daha net anlamanızı sağlamaktadır? Nedenini söyleyiniz.
Cevap: ”Mısır’da bulunan piramitlerden en büyüğü olan Keops Piramidi, 130 metre uzunluğa ve 5 milyon tonluk bir ağırlığa sahip.” cümlesi daha net anlamamızı sağlamaktadır. Çünkü net sayılar ile piramidin büyüklüğü somut bir şekilde gösterilmiştir.


b. Etkinliğin “a” maddesinden hareketle aşağıdaki açıklamayı yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:

Bazı metinlerde yazar; düşüncesini desteklemek ve …..etkili….. kılmak amacıyla anlatımında sayısal, tarih ve ….yüzdelik… dilim gibi …sayısal… verilerden yararlanır. 


c. Açıklamadan hareketle “Mısır – İspanya – Norveç” adlı metinlerin hangi kısımlarında sayısal verilerden yararlanıldığını belirleyiniz ve metinler üzerinde işaretleyiniz.
Cevap:

  • Mısır metninde piramitlerin yapımının ne kadar yıl sürdüğü, yapımında kullanılan taşların ağırlığının ne kadar olduğu, piramitlerin uzunluğunu ne kadar olduğundan bahsedilirken sayısal verilerden yararlanılmıştır. 
  • İspanya metninde kaçıncı yüzyıl olduğu belirtilirken sayısal verilerden yararlanılmıştır. 
  • Norveç metninde de sıralamadan bahsedilirken sayısal verilerden yararlanılmıştır. 

ç. İşaretlemelerinizi gözden geçirerek aşağıdaki ifadeleri uygun şekilde tamamlayınız.
Cevap: 

• Yazar, sözünü ettiği yapının büyüklüğünü hayal edebilmemiz için “ ….devasal piramitler…” ifadelerine başvurmuştur.

• Yazar, sözünü ettiği yapının ne zaman yapıldığını anlamamız için “…..binlerce yıl önce…..” ifadelerine başvurmuştur.

• Yazar, sözünü ettiği yapının ne kadar ağır olduğunu anlamamız için “……170.000 ton
ağırlığında taş taşınmış…..” ifadelerine başvurmuştur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları MEB Yayınları

1. Anlatalım

a. Aşağıda verilen cümleleri sınıflandırabilmek için ölçütlerden birini seçiniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları MEB Yayınları


b. Aşağıdaki gemileri seçtiğiniz ölçüte göre adlandırarak sarı etiketlere bu adları yazınız. Daha sonra okuduğunuz metnin “Norveç” bölümünden ölçüte uygun örnekteki gibi cümleler belirleyiniz. Belirlediğiniz cümleleri geminin yelkenindeki kelime sayılarını dikkate alarak kendi ifadelerinizle yeniden yazınız.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları MEB Yayınları1


c. Bir gezi rehberi olduğunuzu düşününüz. Gemilerden birini seçiniz ve onun temsil ettiği özelliğe uygun şekilde Norveç’i anlatan bir konuşma yapınız. Norveç’e ait aktaracağınız verileri görselleştirmek için tablo, grafik vb. materyaller oluşturarak bunları konuşmanızda kullanabilirsiniz.
Cevap: Birinci gemiyi seçtim. 

Norveç, doğanın güzelliğini ve ihtişamını gözler önüne seren büyülü bir ülkedir. Havası bir çok ülkeye göre tertemiz, sessizlik hakim ve manzaralarıyla meşhurdur. Kuzeyinde bulunan Tromso şehrinde gökyüzü kırmızı, mavi, yeşil renklerle bezenir. Herkesçe bilinen fiyortları vardır. Yüksek dağlarının arasında bulunan Geiranger Fiyordu göz kamaştıran bir manzara sunmaktadır. 


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları MEB Yayınları

2. Anlatalım

a. Öğretmeninizin rehberliğinde tahtaya yazılmak üzere birer ülke ismi söyleyiniz.
Cevap: Örnek olarak biz Türkiye, Japonya, Brezilya, Fransa ve Mısır yazalım.

b. Zihninizde çok iyi bildiğiniz bir yeri (odanız, okul, park vb.) canlandırınız. Canlandırdığınız bu yeri diğer yerlerden ayıran beş özellik (eşyaların renkleri, yerleri, boyutları vb.) düşününüz. Düşündüklerinizi defterinize detaylı bir biçimde not alınız.
Cevap: 

Yine örnek olarak odamızı hayal edelim:

  • Pencerenin hemen altında masam var
  • Çalışma masamın köşesinde siyah lamba var.
  • Duvarlar açık kahverengi renkte.
  • Yatağımın üstünde kırmızı bir battaniye var.
  • Kitaplığımda kitaplar renk sırasına göre dizili.

c. Not aldığınız eşyalar ile tahtaya yazılan ülke isimlerini zihninizde eşleştiriniz. Ardından ülke isimlerini tahtadan siliniz. Zihninizde kodladığınız ülkeleri sırası ile kullanarak arkadaşlarınıza bir hikâye anlatınız.
Cevap: Örnekleri ülke isimleriyle bir çağrışım kurarak karşılaştırmaya çalışalım.

Türkiye → Odamdaki masa. Çünkü en çok burada vakit geçiriyorum, tıpkı Türkiye’nin benim için en tanıdık yer olması gibi.
Japonya → Lamba. Çünkü Japonya teknolojisi ile bilinir, lamba da teknolojiyi hatırlatıyor bana.
Brezilya → Battaniye. Çünkü battaniye kırmızı, Brezilya da canlı ve rengarenk bir ülke.
Fransa → Kitaplık. Çünkü Fransa geçmişten beri kültür ve sanatlarıyla bilinir, kitaplık da bilgiyi simgeliyor.
Mısır → Duvarlar. Çünkü duvarlar kahverengi, ve Mısır deyince aklıma çöller ve piramitler geliyor.

ç. Etkinlik sürecinde hafızada tutma tekniğinden yararlandınız. Bu tekniğin günlük yaşamınıza katkısı neler olabilir? Tartışınız.
Cevap: Bu teknik, bilgileri kolay hatırlamamı ve günlük hayatta unutkanlığı azaltmamı sağlar.


3. Anlatalım

a. Aşağıdaki cümlelerde karşılaştırma işlevli söz varlığını ve karşılaştırılan durumları belirleyiniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları MEB Yayınları


b. Okuduğunuz metinden hareketle aşağıya karşılaştırma işlevli söz varlığı içeren iki cümle yazınız ve karşılaştırdığınız durumları açıklayınız.
Cevap: 

Mısır’daki Keops Piramidi, Norveç’teki yapılardan çok daha büyüktür.
Karşılaştırma Söz Varlığı: çok daha büyüktür
Açıklama: Mısır’daki Keops Piramidi ile Norveç’teki yapılarda büyüklük açısından karşılaştırma yapılmıştır.

Norveç mutfağı, Mısır mutfağına göre daha çok balık içerir.
Karşılaştırma Söz Varlığı: -e göre, daha çok
Açıklama: Norveç ve Mısır mutfaklarında kullanılan temel malzemeler karşılaştırılmış ve Norveç’in deniz ürünlerine daha fazla yer verdiği belirtilmiştir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları MEB Yayınları

4. Anlatalım

a. Aşağıdaki kelimeleri örnekteki gibi “-mak, -mek” ekini alacak şekilde yazınız.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları MEB Yayınları


b. Bulduğunuz kelimelere “-yor” eki geldiğinde nasıl bir ses değişimi oluyor? Açıklayınız.
Cevap: Bu kelimelere -yor eki eklenince ünlü daralması oldu.

Selamlamak→ Selamlıyor a → ı (daralma)
İstemek→ İstiyor e → i (daralma)
Parlamak→ Parlıyor a → ı (daralma)


c. Buna göre aşağıdaki tanım cümlesini yay ayraç içinde yazan ifadelerle tamamlayınız.
Cevap: 

Geniş ünlüler …-a, -e…. ile biten Türkçe kelimelere …..-yor…. eki geldiğinde kelimelerin son harfleri …dar…. ünlülere (ı, i, u,ü) dönüşür, bu olaya …..ünlü daralması……. daralması denir.


ç. Aşağıdaki cümleyi inceleyiniz ve altı çizili kelimenin kökünü belirleyip söyleyiniz.
Cevap: 

• Peki, Mısırlılar neden bu kadar büyük piramitler yapmış diye düşünüyor insan.

Kökü→ de


d. Bu kelimede hangi ses olayı görülmektedir? Aşağıdaki altı çizili örneklerden yararlanarak açıklayınız.
Cevap: Bu kelimede ünlü daralması vardır. De→ diyen a→ i ye dönüşerek ünlü daralması gerçekleşmiştir.


e. “Bekle-, temizle-, kutla-, ye-“ kelimelerini ünlü daralmasına örnek olacak şekilde birer cümlede kullanınız.
Cevap: 

  • Yarınki piknik için bizi bekliyor. (Bekle→ bekliyor→ e→ i ünlü daralması)
  • Odanı temizliyor musun? (Temizle→ temizli-→  e→ i ünlü daralması)
  • Öğle yemeğini iştahla yiyor. (Ye→ yiyor→  e→ i ünlü daralması)
  • Arkadaşımın doğum gününü kutluyoruz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları MEB Yayınları

5. Anlatalım

a. Aşağıdaki cümleleri iki nokta (:) işaretinin kullanımı bakımından inceleyiniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları MEB Yayınları


b. Satır ve sütunların numaralandırıldığı yan taraftaki tabloyu inceleyiniz. Yay ayraç içinde verilen örnek değerin harf karşılığına dikkat ediniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları MEB Yayınları1


c. Etkinliğin “b” maddesindeki tablodan hareketle aşağıda yay ayraç içinde verilen değerlerin harf karşılıklarını bulunuz. Oluşan kelimeleri ilgili yerlere yazarak yanlarındaki işlev ifadelerini tamamlayınız.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları MEB Yayınları2


ç. Ulaştığınız işlevlerin etkinliğin “a” maddesindeki hangi cümlelere ait olduğunu belirleyiniz. Cümlelerin başındaki sarı dairelerin içine ilgili yüz ifadesini çiziniz.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları MEB Yayınları3


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları MEB Yayınları

6. Anlatalım

a. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerde hangi sesin değiştiğini belirleyip söyleyiniz.
Cevap: 

• Bangladeş’te hava sıcaklığı yıl boyunca sıfırın altına hiç düşmez.
Sıcak→ sıcaklığı→ k→ ğ→ ünsüz yumuşaması

• Hint müziği çeşitlilik açısından oldukça zengindir.
Müzik→ müziği→ k→ ğ→ ünsüz yumuşaması


b. “Kitap, geçit, ağaç” kelimelerine sonlarındaki harflerde ses değişimine sebep olacak ekler getirerek cümle içinde kullanınız.
Cevap: 

Matematik kitabını ödünç aldım.
Kitap→ kitabı→ p→ b→ ünsüz yumuşaması

Karşıya geçerken alt geçidi kullandı.
Geçit→ geçidi→ t→ d→ ünsüz yumuşaması

Portakal ağacını kestiler.
Ağaç→ ağacı→ ç→ c→ ünsüz yumuşaması


c. Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap: 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları MEB Yayınları


Görevimizi Bilelim!

• Farklı ülkelerde çocuklar hangi nesneler ile oynuyor?
Cevap: Çocuklar yaşadıkları kültüre, coğrafyaya ve doğasına uygun oyunlar ve nesneler ile oynarlar. Bazı kültürlerde ip, taş, sopa oyun aracıyken bazı kültürlerde teknoloji daha yaygındır. Örnek verecek olursak Türkiye’de mendil, ip, top, misket gibi nesnelerle oynamak daha yaygındır. Japonya’da tahta oyuncaklar, origami kağıdı gibi nesneler tercih edilir. Afrika’da doğada olan taş, kum, toprak, çamur, çalı gibi nesneler oyun aracı olarak kullanılmaktadır. 


• Diğer kültürlerle ortak oyunlarımız var mı?
Cevap: Farklı kültürlerle ortak oyunlarımız vardır. Örneğin mendil kapmaca oyunu Türkiye dışında İran ve Arap ülkelerinde de oynanmaktadır. İp atlama oyunu Çin ve Meksika’da, saklambaç oyunu ABD, Almanya ve Japonya’da da oynanmaktadır. 


• Oyunlar ile ülkelerin kültürleri arasında nasıl bir bağ var?
Cevap: Oyunlar bir kültürün müzik zevkini, dansını, tarihini ve değerlerini yansıtır. Oyunu oynarken kullanılan malzemeden, söylenilen tekerlemelerden, yapılan danslardan ve giyilen giysilerden o kültürün özellikleri gözler önüne serilir. 


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 142-143 Cevapları MEB Yayınları

Birlikte Uygulayalım!

Öğretmenimiz bize “Aile Olmak” adlı içeriğin ilk bölümünü izletirken bir yandan da soru sorma stratejisinin nasıl kullanılacağını gösterecek.

Parça parça verilen 3 ayrı videoyu burada tek parçada izleyebilirsiniz.

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf