6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 100-103-104-105-106-107-108. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 100-103-104-105-106-107-108. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 100-103-104-105-106-107-108. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok zorlandığı ve en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Büyük Taarruz Metni Cevapları konusunun yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-103-104-105-106-107-108 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yaparak bildirebilirsiniz.

6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 100-101-102-103-104-105-106-107-108. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Büyük Taarruz

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları MEB Yayınları

Mustafa Kemal, “Geldikleri gibi giderler.” sözünü hangi olay üzerine söylemiş olabilir? Sizce geldikleri gibi gidecek olanlar kimlerdir ve nasıl gideceklerdir? Açıklayınız.
Cevap: Yurdumuzu işgal eden İngilizleri gören arkadaşlarına karşı bu sözü söylemiş olabilir. Gidecek olanlar yurdumuzu işgal eden düşmanlardır. Bu düşmanlar milletimizin kararlılığı ve mücadelesi sayesinde gidecektir.


Türk milleti tarafından Türk askerine sevgi duygusuyla verilen ad nedir? Söyleyiniz.
Cevap: Türk askerine “Mehmetçik” adı verilmiştir.


Sayılarla eşleştirilmiş açıklamaların şekil üzerinde hangi kelimeye ait olduğunu tahmin ediniz ve sayıları ilgili kutulara yerleştiriniz. Ulaştığınız tarihin Türk milleti için önemini söyleyiniz.
Cevap: Bu tarih 30 Ağustos 1922’dir. Bu günü biz Zafer Bayramı olarak her yıl kutlarız. Bu tarihte düşmanlar yurdumuzdan tamamen atılmıştır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları MEB Yayınları

Doğrusunu Bilelim

Metnin yazım ve noktalamasında orijinaline bağlı kalınmıştır. Günümüz yazım ve noktalama kurallarına uymayan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla bularak metin üzerinde düzeltiniz.
Cevap:

  • Paşa → General
  • Başkumandan → Başkomutan
  • İstiklal → İstiklâl
  • General Papulas (Papulas) → General Papulas
  • kağıt → kâğıt

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları MEB Yayınları

c. Üçüncü günün sonunda “Büyük Taarruz” metnini bir kez daha sessiz okuyunuz. Aşağıdaki eğik ifadelerden uygun olanı seçerek akıcı okuma durumunuzu değerlendiriniz.
Cevap: Kelimenin ortasına odaklanıp tümünü okumaya çalışmak, akıcı okuma becerimi olumlu etkiledi.


2. Anlayalım

a. Haber başlığı şeklinde verilen aşağıdaki ifadeleri inceleyiniz. Okuduğunuz metne göre bu ifadelerle ne anlatılmak istendiğini düşünüp örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları MEB Yayınları

b. Bu açıklamaları metnin hangi bölümlerinden hareketle yazdığınızı metin üzerinde işaretleyerek gösteriniz.
Cevap:

  • 28 Temmuz Cuma Akşehir’de Bir Futbol Maçı: Metnin ilk kısmındaki Akşehir maçı kısmından.
  • Mustafa Kemal Paşa’nın Çay Daveti: 20 Ağustos 1922 Hâkimiyet-i Milliye paragrafındaki kısımdan.
  • 26 Ağustos’ta Duruyordu Takvimin Yaprakları: Kocatepe’de taarruzun başlaması kısmından.

c. “Büyük Taarruz” ile ilgili bir haber yapacak olsaydınız hangi başlığı kullanırdınız? Sebebini belirterek açıklayınız.
Cevap:

Başlık: Ordumuz Akdeniz’e Yürüyor!

Çünkü Atatürk ordularına hedef olarak Akdeniz’i göstermiş ve düşman eski adıyla Akdeniz günümüz adıyla Ege Deniz’ine atılmıştır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları

3. Anlayalım

a. Okuma sırasında aşağıdaki soruların cevaplarını ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları


b. Etkinliğin “a” maddesinden hareketle önemli bilgileri belirleyiniz ve kronolojik akışa uygun olarak kendi cümlelerinizle metni defterinize özetleyiniz.
Cevap:

  • Akşehir’de bir futbol müsabakası düzenlenir bu sırada komutanların toplantısı maç ile kamufle edilir. Aynı günün akşamında karargahta komutanlar toplantı yaparak Büyük Taarruz planını öğrenip kesinleştirir.
  • 15 Ağustos 1922’de Ankara’daki son birlikler cepheye sevk edilir.
  • 19 Ağustos 1922’de Mustafa Kemal Paşa gizlice cepheye gider.
  • 20 Ağustos 1922’de Hakimiyeti Milliye gazetesi aracılığı ile Ankara’da elçilerle bir çay daveti verileceğine dair sahte bir haber yayınlanır bu haberi gören düşman General Papulas rahatlar.
  • 26 Ağustos 1922 sabah 2.30’da Mustafa Kemal Paşa, Fevzi Paşa ve İsmet Paşa Kocatepe’ye gelir ve saat 3’te orduya “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!” emrini vererek taarruzu başlatır.
  • 26-30 Ağustos’ta çatışmalar şiddetlenir ve Türk ordusu en sonunda kesin bir zafer kazanır ardından 30 Ağustos milli bayram ilan edilir.

c. Özetleyerek okuma yöntemine yönelik görüşünüzü aşağıdaki uygun yüz ifadesini boyayarak ve gerekçesini yazarak değerlendiriniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları


1. Anlatalım

“3. ANLAYALIM” etkinliğinde elde ettiğiniz verilerden hareketle metni sözlü olarak özetleyiniz.
Cevap: Büyük Taarruz planının gerçekleşebilmesi için düşmandan oldukça gizli hareket edilmesi gerekiyordu çünkü Yunan istihbaratı taarruzdan haberdar olursa engel olmaya çalışacaktı. Bu nedenle Mustafa Kemal Paşa, komutanları toplayıp toplantı yapabilmek için Akşehir’de bir futbol müsabakası düzenletir ve burada komutanlar futbol bahanesiyle toplanıp akşamına Büyük Taarruz planlarını yapar.

Planların yapılması sonrası herkes 15-19 Ağustos tarihleri arasında hem ordu hem komutanlar cepheye doğru gizlice ilerler. Ordunun hareketini gizleyebilmek için Hakimiyet-i Milliye gazetesinden elçilerle beraber çay daveti olacağı haberi duyurulur ve Yunan istihbaratı bu yalan habere inanarak ordunun hareketini görmez.

26 Ağustos gece yarısından sonra Mustafa Kemal Paşa’nın “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir. İleri!” emrini vererek taarruzu başlatır ve 30 Ağustos günü büyük çatışmalar sonrası Türk ordusu kesin bir zafer kazanır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları MEB Yayınları

4. Anlayalım

a. Yandaki karekodu okutarak “Dağ Başını Duman Almış” adlı içeriği izleyiniz.
Cevap:

b. İzlediğiniz içerikte olay, günün hangi vaktinde gerçekleşmektedir? Yan tarafta verilen görsellerden uygun olanı işaretleyiniz ve gerekçesini söyleyiniz.
Cevap: Çünkü dinleme metninde “şafak yeni sökmekte, dağların bulutlara değen tepeleri yeni yeni pembeleşiyor” ifadesine yer verilmiş. Aşağıdaki görselde de şafak yeni söküyor ve bulutların dağlara değen kısımları pembe görünüyor.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları MEB Yayınları

c. İçeriğin sonunda seslendirilen marşın sizde uyandırdığı duygular nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Marş adeta bir milletin azmini ve kararlılığını gösteriyor gibiydi. Bu durumda içimde bir sevinç ve mutluluk doldu.


5. Anlayalım

a. “4. ANLAYALIM” bölümünde izlediğiniz içerikteki olayları oluş sırasına göre aşağıdaki basamaklara örnekten hareketle yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları MEB Yayınları

b. İçerikte heyecanın doruğa çıktığı an, hangi basamağa denk gelmektedir? Açıklayınız.
Cevap: Atatürk’ün şafak vakti aracından inip kimsenin bilmediği bir marşı söylemesi kısmıdır. Bu kısım en üst basamağa denk gelmiştir.


6. Anlayalım

a. “4. ANLAYALIM” bölümünde izlediğiniz içeriği genel ağda bulmak isteyen bir izleyici, arama motoruna hangi kelime/kelime gruplarını yazmalıdır? Aşağıya yazınız.
Cevap: Arama motoruna “6. Sınıf Türkçe Gençlik Marşı Dinleme Metni” yazarak bu marşı bulabilir.

b. Bu kelime/kelime gruplarını içeriği yansıtması bakımından numaralandırarak (en çok yansıtandan daha az yansıtana doğru) sıralayınız.
Cevap:

  • Gençlik Marşı
  • Türkçe
  • 6. Sınıf

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları MEB Yayınları

7. Anlayalım

a. Aşağıda verilen “Futbolu Tanıyalım” adlı metinden alınmış bölümü okuyunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları MEB Yayınları

b. “Büyük Taarruz” metninden ve ön bilgilerinizden hareketle bir futbol oyunundaki mücadele ile Türk milletinin Millî Mücadele sürecinin benzer ve farklı yönlerini düşününüz. Ulaştığınız çıkarımlardan hareketle tabloyu örnekteki gibi tamamlayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları MEB Yayınları

c. “Büyük Taarruz” ile “Futbolu Tanıyalım” metinlerini aşağıdaki özellikler bakımından karşılaştırınız ve örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları MEB Yayınları

2. Anlatalım

“7. ANLAYALIM” etkinliğinde elde ettiğiniz verilerden hareketle iki metni karşılaştırdığınız bir konuşma yapınız.
Cevap: Futbol maçı bazı yönleriyle Milli Mücadele sürecine benzetilebilir. Futbol maçı bir teknik direktör tarafından takım oyuncularının yönlendirilmesi ve rakibe karşı zafer kazanılmasını hedefleyen bir oyundur. Milli Mücadele’de benzer olarak komutanların yönetiminde askerlerin düşmana karşı zafer kazanmaya çalıştığı bir süreçtir.


3. Anlatalım

a. Aşağıdaki takvim yapraklarını inceleyip bu tarihlerin milletimizin bağımsızlık yolundaki önemini söyleyiniz. Buna göre gün bölümü boş bırakılmış yaprakları tamamlayınız.
Cevap:

  • 29 Ekim: Milli Mücadele sonrası Türk milleti kendi devletini kurmuştur.
  • 12 Mart: Türk milletinin azmini ve kararlılığını simgeleyen İstiklal Marşı kabul edildi.
  • 23 Nisan: Türk milletinin kendi hakkında kararlar vereceği Büyük Millet Meclisi açıldı.
  • 19 Mayıs: Türk milletinin Milli Mücadele’si başladı.
  • 30 Ağustos: Türk milletinin Milli Mücadele’si Türk milletinin zaferiyle sonuçlandı.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları MEB Yayınları


b. Metinden alınan aşağıdaki ifadeyi inceleyiniz ve takvim yapraklarına yazdığınız tarihlerin niçin millî bayram olarak kutlandığını tartışınız.
Cevap: Bu tarihler ülkemizin kurulması sürecinde Türk milletinin göstermiş olduğu azmi, fedakarlığı, mücadeleyi ve kahramanlığı göstermektedir. Bu tarihleri hatırlamak tarihten ders çıkarmamızı sağlarken bir yandan dünyaya Türk milletinin hür ve bağımsız yaşadığını ilan etmektedir.


c. Sizi en çok etkileyen millî bayramı anlatan bir konuşma yapınız. Konuşmanızda uygun selam, hitap ve sonlandırma ifadelerini kullanmaya, dinleyicilere merak uyandırıcı sorular sormaya dikkat ediniz. Konuşmanızın ardından sorusu olan arkadaşlarınıza uygun zamanda söz hakkı vererek soruları cevaplayınız.
Cevap: Beni en çok etkileyen milli bayram 30 Ağustos Zafer Bayramı’dır. Zafer Bayramı’nda gerçekleşen mücadele başarısızlıkla sonuçlansaydı yıllarca Türk milletinin vermiş olduğu mücadele boşa verilmiş olacak ve geri toparlanması çok zor olan bir mağlubiyet yaşanacaktı. Bu zafer sayesinde Türkiye Cumhuriyeti kurulmuş oldu.


Değerlendirelim

a. Konuşma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı tablonun ilgili sütununa yazınız.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları MEB Yayınları

b. Konuşmanızı değerlendirmek için aşağıdaki tabloyu tamamlayınız.

Konuşmamda güçlü olduğum bölüm: Konuşmamda en güçlü olduğum kısım kapanış kısmıydı.
Konuşmamda gelişmeye açık olduğum bölüm: Kelimeler arası duraklamalarda gelişmem gereken kısımlar var.
Bir dahaki konuşmamda dikkat edeceklerim: Konuyu daha kısa ve öz halde anlatacağım.


4. Anlatalım

a. Akşehirli Alkan, Büyük Taarruz öncesi yapılan futbol maçını izlemeye giden bir çocuktur. Alkan, Mustafa Kemal ile tanışmak için bekler fakat akşam çadırda konuşulan taarruz planına istemeden kulak misafiri olur. O gece Alkan’ın günlüğüne neler yazabileceğini yandaki sorulardan hareketle düşününüz.

b. Kendinizi Alkan’ın yerine koyunuz ve günlüğünüzü başlatma, sürdürme, sonlandırma aşamalarına uygun selam ve hitap ifadelerini kullanarak defterinize yazınız.
Cevap: 

Sevgili Günlük,

Bugün Akşehir’deki futbol turnuvasını izlemeye gittim. Futbolu çok fazla merak etmem ancak ben Mustafa Kemal Paşa’yı görmeye gittim. Mustafa Kemal Paşa’yı uzaktan görsem de konuşamadım bu yüzden akşam kaldığı çadıra gittim. Bir de ne göreyim? Mustafa Kemal Paşa ve diğer komutanlar toplanmış tarihin seyrini değiştireceğini söyledikleri bir plandan konuşuyorlardı.

İlk başta bunu duyduğum için başımın derde gireceğini düşündüm ancak kimse beni fark etmedi ve onları dinledim. Daha sonra bir askerin beni görmesinden korktuğum için evime gelip bunu yazmaya karar verdim. Bence Mustafa Kemal Paşa dediğini yapan bir komutan. Ben bu planın başarıya ulaşacağına inanıyorum ve buraya not alıyorum. Yıllar sonra bu günlüğü okuyan çocuklarım veya torunlarım olursa onlara Mustafa Kemal Paşa’nın ne kadar güven verdiğini anlayacaklarına inanıyorum.

Şimdilik bu kadar! 

-Alkan


5. Anlatalım

a. “Gelecek Derse Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırmadan hareketle İstiklal Madalyası hakkında defterinize bir paragraf yazınız.

b. Önce yazınızın konusunu ve yazma amacınızı belirleyiniz. Daha sonra aşağıdaki seçeneklerden hareketle yazınızın türüne karar veriniz.
Cevap: Açıklama

c. Planınıza göre defterinizde yazınızın ana yapısını oluşturunuz, yazınıza son hâlini vermeden önce yazdıklarınızı içerik, yazım ve noktalama açısından yeniden düzenleyiniz.

ç. Defterinize yazdığınız yazınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: 

İstiklal Madalyası, Milli Mücadele döneminde düşmana karşı mücadele eden asker-sivil fark etmeksizin bazı Türk vatandaşlarına verilen onur madalyasıdır.

Büyük Millet Meclisi tarafından 29 Kasım 1920 yılında kabul edilen bir kanunla beraber Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi sırasında üstün katkıda ve fedakarlıkta bulunmuş insanları onurlandırmak için tasarlanmıştır. İstiklal Madalyası türüne göre farklı anlamlar taşır.

Kırmızı kurdeleye sahip madalyalar cephede fiili olarak savaşmış kişilere,
Yeşil kurdeleye sahip madalyalar cephe gerisinde çalışanlara, 
Her iki renge sahip kurdeleli madalyalar ise  hem cephede fiili olarak savaşanlara hem de cephe gerisinde mücadele etmiş kişilere verilmiştir.

İstiklal Madalyası, Milli Mücadele’nin hatırasını yaşatan ve gelecek nesillere büyük ders çıkarması için hatıra kalmış önemli bir semboldür.


Gelecek Derse Hazırlanalım

Seçtiğiniz yabancı bir kültürün örf, âdet ve gelenekleri hakkında bir yazı yazmak üzere araştırma yapınız.
Cevap:

Japonya’da her 7 Temmuz gününde Tanabata Festivali kutlanır. Diğer adıyla “Yıldız Festivali” olarak bilinen bu günde insanlar gökyüzüne bakarak dileklerini dilerler. İnanışlarına göre Altair ve Vega adlı iki yıldız bu tarihlerde gök yüzünde yılda yalnızca bu gün buluşur. Bu özel günü kutlamak içinse insanlar bambu dallarına dileklerini, hayallerini yazarak asarlar.

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf