2. Tema:
Hazırlık Çalışmaları
1. Öğretmeninizin dinleteceği “Çanakkale Türküsü”nün size hissettirdiklerini anlatınız.
Cevap: Beni çok duygulandırdı. Genç çocukların ve genç çocuklarını cepheye gönderen anaların acılarını hissettim.
2. Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Çanakkale Savaşında kumandanlık yapmış emekli bir subay şu şekilde bir anısını anlatıyor: ” Çanakkale harbi devam ediyordu. Zafer elde edilmek üzereydi. Mehmetçiklerin “Allah Allah” nidaları top seslerini bastırıyordu.
Bir ara arkamda ayak sesleri ile irkildim. Gelen Ali Çavuş’tu. Ne oldu demeye kalmadan kolunu gördüğümde ürperdim. Sol kolu bileğinden dört parmak yukarıdan kopmak üzereydi ve sadece küçük bir et parçası kolu tutuyordu. Acı içinde ama metanetini koruyarak “Şunu kesiver kumandanım!” dedi. O anın şokuyla Ali Çavuş2un sağ elindeki çakıyı alıp kesiverdim. Keserken de “Üzülme Ali Çavuş, Allah vücuduna sağlık versin.” diyerek moral vermeye çalışıyordum.
Çok geçmeden Ali Çavuş sadece kolunu değil cephede “Vatan sağolsun! Allah imandan ayırmasın! Canım feda olsun!” diyerek hepten fani dünyadan göçtü. ”
Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlarla sözcükleri eşleştiriniz.
Cevap:
(1) Bir işin doğru ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmek.
(4) İlçe, kaymakamlık.
(7) Orduda rütbesi teğmenle yüzbaşı arasında olan subay.
(6) Özlem.
(11) Cümle.
(12) Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name.
(10) Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
(9) Kutsal bir ülkü veya inanç uğrunda ölen kimse.
(3) Yarım çember biçiminde yassı, ensiz ve keskin metal bir bıçakla, buna bağlı bir saptan oluşan ekin, ot vb. biçme aracı.
(8) Rütbesiz asker, nefer.
(13) Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
(5) Takımlardan oluşan, üçü veya dördü bir tabur oluşturan ve öbür birliklerin temeli sayılan birlik.
(2) Kına ağacının kurutulmuş yapraklarından elde edilen, saç ve elleri boyamakta kullanılan toz.
Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.;
Cevap:
(3) Eğlenmek, alay etmek.
Cümlem: Alay edilecek konu olmamasına rağmen alay ettiler.
(2) Geldiği yere gitmek.
Cümlem: Beklediği kadar çabuk geri dönmemişti..
(1) Kınayı su ile karıştırıp bulamaç kıvamına getirerek boyanacak yere sürmek.
Cümlem: Çocukken bayramlarda annemiz elimize kına yakardı.
(5) Saygı ve sevgi göstermek.
Cümlem: Amcam son mektubunu “Büyüklerimin ellerinden, küçüklerimin gözlerinden öpüyorum.” diyerek bitirmişti.
(4) Uzakta olan birine esenlik dilemek.
Cümlem: Almanya’daki teyzem annemlerede selam söyledi.
“Kınalı Ali’nin Mektubu” metni ile ilgili sorular oluşturunuz. Oluşturduğunuz soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.
Cevap:
“Kınalı Ali’nin Mektubu” metnine göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Cevap:
Olay: Çanakkale savaşında cepheye savaşmaya gelen Ali adındaki askerin başına neden kına yakıldığı, Ali’nin annesine bunu mektupla sorması ve Ali’nin cephede şehit düşmesi.
Yer: Gelibolu
Zaman: Çanakkale Savaşı zamanı
Kahramanlar: Kınalı Ali ve arkadaşları,Üsteğmen Faruk,Kınalı Ali’nin annesi
Anlatıcı: Üçüncü tekil kişi (Gözlemci Anlatıcı)
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin altlarını çizip bu ifadelerin anlatıma olan katkısını yazınız.
Cevap: Altılı çizili kelimeler cümle içinde iki cümleyi ya da konuyu birleştirmeye yarar.
Aşağıdaki mektubu okuyunuz. Mektupta geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümlere yazınız.
Cevap:
İsim-fiil: inanmanızı, iyileşmeniz, gülümsemeye, yenilemekten.
Sıfat-fiil: aldığım, duygulanmış, beslediğim, edecek, göründüğü, yitirmemiş, olan, beslediğimiz, başladığı.
Zarf-fiil: olarak, öğrenince, yararlanarak.
Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.
Cevap: Ezine ilçesine bağlı Geyikli ilçesindeki Halil Helvacının anlattığı Arıburnu cephesi beni çok etkiledi.
B)Broşürden ve derse hazırlık bölümünde yaptığınız araştırmadan faydalanarak “Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koyunuz.
Cevap:
1915 ÇANAKKALE
Türk ordusunun iman gücü ve Atatürk’ün savaş stratejileri sayesinde yenilmez denilen İngiliz ordusu yenildi. Bundan sonra gerçekleşen Kurtuluş Savaş’ında da tüm dünyada İngiliz emperyalizminin korkutucu gücü yıkıldı. Yokluk için varlık peşinde koşan Türk ordusunun azmi tüm dünyaya duyurulmuş oldu.
Osmanlı hem askeri olarak hem de ekonomik olarak çok zayıf bir dönemdeydi. Bunu fırsat bilen itilaf devletleri boğazları kullanarak Osmanlı’yı yıkıma uğratmayı düşünseler de Türk ordusunun iman gücünü yıkmayı başaramadılar. Yüce Türk milletinin cesur ve vatansever tarafını bilmeyen düşman orduları devletin zayıf halinden faydalanıp hemen ele geçireceklerini düşündüler. Türk milleti geçit vermeyerek düşman devletlerin bu hevesleri kursağında kalmış ve I.Dünya Savaş’ının uzamasına neden olmuştur.
Çanakkale’ ye etten duvar örerek Çanakkale’nin geçilemez olduğunu Türk ordusu ispatlamıştır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Çanakkale hüzünle, sevincin, gülümsemeyle, gözyaşını harmanlandığı bir zafer. Çanakkale denince her şey hissedilebilir gibi.
Muhteşem olmuş sizin sahinizden öğretmeniminden ALFERİM diyo
Çok teşekür
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.