Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe MEB) 2023-2024 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 8. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Kınalı Ali’nin Mektubu metnine ait etkinliklerin bulunduğu 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-67 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Öğretmeninizin dinleteceği “Çanakkale Türküsü”nün size hissettirdiklerini anlatınız.
Cevap: Türküyü dinlerken tüylerim diken diken oldu, duygulandım ve askerlerimiz için tekrardan gurur duydum.
2. Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Çanakkale Savaşında kumandanlık yapmış emekli bir subay şu şekilde bir anısını anlatıyor: ” Çanakkale harbi devam ediyordu. Zafer elde edilmek üzereydi. Mehmetçiklerin “Allah Allah” nidaları top seslerini bastırıyordu.
Bir ara arkamda ayak sesleri ile irkildim. Gelen Ali Çavuş’tu. Ne oldu demeye kalmadan kolunu gördüğümde ürperdim. Sol kolu bileğinden dört parmak yukarıdan kopmak üzereydi ve sadece küçük bir et parçası kolu tutuyordu. Acı içinde ama metanetini koruyarak “Şunu kesiver kumandanım!” dedi. O anın şokuyla Ali Çavuş2un sağ elindeki çakıyı alıp kesiverdim. Keserken de “Üzülme Ali Çavuş, Allah vücuduna sağlık versin.” diyerek moral vermeye çalışıyordum.
Çok geçmeden Ali Çavuş sadece kolunu değil cephede “Vatan sağolsun! Allah imandan ayırmasın! Canım feda olsun!” diyerek hepten fani dünyadan göçtü. ”
Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlarla sözcükleri eşleştiriniz.
Cevap:
(1) Bir işin doğru ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmek.
(4) İlçe, kaymakamlık.
(7) Orduda rütbesi teğmenle yüzbaşı arasında olan subay.
(6) Özlem.
(11) Cümle.
(12) Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name.
(10) Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
(9) Kutsal bir ülkü veya inanç uğrunda ölen kimse.
(3) Yarım çember biçiminde yassı, ensiz ve keskin metal bir bıçakla, buna bağlı bir saptan oluşan ekin, ot vb. biçme aracı.
(8) Rütbesiz asker, nefer.
(13) Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
(5) Takımlardan oluşan, üçü veya dördü bir tabur oluşturan ve öbür birliklerin temeli sayılan birlik.
(2) Kına ağacının kurutulmuş yapraklarından elde edilen, saç ve elleri boyamakta kullanılan toz.
Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.
Cevap:
(3) Eğlenmek, alay etmek.
Cümlem: Elbisesi yırtık diye dalga geçtiler.
(2) Geldiği yere gitmek.
Cümlem: Evine geri döndü.
(1) Kınayı su ile karıştırıp bulamaç kıvamına getirerek boyanacak yere sürmek.
Cümlem: Çocukken düğünlerden sonra elimize kına yakardık.
(5) Saygı ve sevgi göstermek.
Cümlem: Dayım mektubunun sonunda ”Büyüklerimin ellerinden küçüklerimin gözlerinden öperim” şeklinde bitirmişti.
(4) Uzakta olan birine esenlik dilemek.
Cümlem: Ayşe teyze annemlere selam etti.
“Kınalı Ali’nin Mektubu” metni ile ilgili sorular oluşturunuz. Oluşturduğunuz soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.
Cevap:
“Kınalı Ali’nin Mektubu” metnine göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Cevap:
Olay: Çanakkale savaşında savaşmaya gelen Ali’ye annesinin kına yakması. Askerdekilerin Ali ile dalga geçmesi sonucunda Ali’nin annesine mektup yazarak neden kına yaktığını sorması. Mektuptan sonra Ali’nin cephede şehit düşmesi.
Yer: Gelibolu
Zaman: Çanakkale Savaşı zamanı.
Kahramanlar: Kınalı Ali, Ali’nin arkadaşları, Üsteğmen Faruk, Ali’nin annesi.
Anlatıcı: Üçüncü tekil kişi (Gözlemci Anlatıcı).
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin altlarını çizip bu ifadelerin anlatıma olan katkısını yazınız.
Cevap: Bu ifadeler iki cümleyi birbirine bağlamaya ve cümlede bütünlük sağlamaya yarar.
Aşağıdaki mektubu okuyunuz. Mektupta geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümlere yazınız.
Cevap:
İsim-fiil: inanmanızı, iyileşmeniz, gülümsemeye, yenilemekten.
Sıfat-fiil: aldığım, duygulanmış, beslediğim, edecek, göründüğü, yitirmemiş, olan, beslediğimiz, başladığı.
Zarf-fiil: olarak, öğrenince, yararlanarak.
Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.
Cevap:
Çanakkale Savaşı sırasında Anzak askerlerinin temiz su ihtiyaçları tam olarak karşılanamıyordu. Türk cephesinde ise su kanalları son derece iyi şekilde olduğu için su sorunu yoktu. Cepheye katırlarla su taşıyan sakalar yollarını şaşırınca iki Anzak eri ile karşılaştı.
Bu iki Anzak eri, ellerindeki tüfekleri bırakarak Türklerin taşıdığı sulara koşarak gidip kana kana su içmeye başladılar. Bu fırsattan yararlanan Türk askerleri Anzak’ların tüfeklerini alarak Anzaklarla beraber kendi cephelerine gittiler. Anzak askerlerini kendi komutanlarına sunan su taşıyan Er, “Komutanım ben bu adamlara su verdim, kana kana içtiler” şeklinde konuştuktan sonra erin, düşmanını susuzluktan ölüme terk etmeye gönlü razı gelmeyişinden dolayı Türk komutan Esat Paşa, erin sırtını sıvazlayıp kendisine bahşiş verdi.
b) Broşürden ve derse hazırlık bölümünde yaptığınız araştırmadan faydalanarak “Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koyunuz.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Çanakkale Türküsü’ nü dinledikten sonra duygulandım. Savaş zamanını yaşıyormuşum gibi hissettim. Şehitlerimize tekrar teşekkür ederek içimden onlara dualar ettim.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.