Ben Mustafa Kemal’im Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe ATA) 2023-2024 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Ben Mustafa Kemal’im metnine ait etkinliklerin bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70-73-74-75-76-77 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Atatürk’ün katıldığı savaşlar ile ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
a) Şiirde yer alan anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını belirleyiniz. Bunların anlamını tahmin ediniz. Tahminlerinizin isabetli olup olmadığını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Cevap:
KALKAN
Tahminim: İnsanları korumaya yarayan eski çağlardaki koruma demiri.
Anlamı: Eski çağlarda ok, kargı ve kılıç darbesinden korumaya yarayan dikdörtgen veya yuvarlak sert alet.
İHTİŞAM
Tahminim: Gösteriş
Anlamı: Görkemli, göz alıcı.
KIVANÇ
Tahminim: Mutluluk
Anlamı: Övünmek, sevinmek
b) Anlamını öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarını birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Şiirde geçen çoğul eki almış kelimeleri aşağıya yazınız.
Cevap:
Mavilikler
Dalgalar
Topraklar
Anafartalar
Ellerim
Aşağıdaki kelimelerden yapım eki alanları ve almayanları uygun başlığın altına yazınız.
Cevap:
Yapım Eki Alanlar: Mavi-lik, Coş-kun, Ben-lik
Yapım Eki Almayanlar: Kartal, çelik, kök, dağların
a) Şiirden alınan aşağıdaki kelimeler hangi kelimelerin birleşmesiyle oluşmuştur? Belirleyiniz.
Cevap:
Çanak – kale ⇒ Çanakkale
Kara – deniz ⇒ Karadeniz
Ana – dolu ⇒ Anadolu
b) İçinde birleşik kelime bulunan beş cümle yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle yanıtlayınız.
1. Şair, şiirde Kurtuluş Savaşı kahramanlarından hangilerinin adlarını hatırlatmaktadır?
Cevap: Şair Kurtuluş Savaşı kahramanlarından Nene Hatun’u, Sütçü İmam’ı ve Mustafa Kemal’i hatırlıyor.
2. Şair “Erzurum’u, Sivas’ı benden sorun.” dizesiyle bu iki ilin hangi ortak yönünü hatırlatmaktadır?
Cevap: Erzurum ve Sivas illeri Kurtuluş Savaşı sırasında gerçekleşen önemli kongreleri ile bilinmektedir.
3. Şiirdeki “Erir, Bandırma Vapuru’nun güvertesinde…” dizesindeki Bandırma Vapuru’nun Kurtuluş Savaşı’ndaki yeri ve önemi nedir?
Cevap: Bandırma Vapuru, Mustafa Kemal Atatürk’ün Samsun’a Kurtuluş Savaşı’nı başlatmak üzere gittiği vapurun ismi olduğundan dolayı simge olarak kabul edilir.
4. Şairin, Mustafa Kemal’i bir çınara benzetmesinin nedeni nedir?
Cevap: Mustafa Kemal çabalarıyla Türklüğü, vatanın bağımsızlığını, özgürlüğünü ve milletin geleceğini güvence altına aldığından dolayı bu durumu bir çınara benzetmiştir.
5. Şaire göre Mustafa Kemal en çok neyi söylemekten gurur duymaktadır?
Cevap: Şaire göre Mustafa Kemal, “Ne Mutlu Türk’üm” sözünden gurur duymaktadır.
Kurtuluş Savaşı’nı anlatan fotoğrafları sınıfta paylaşınız.
Bu fotoğraflardan hareketle hürriyet ve istiklal kavramlarının ülkemiz için önemini açıklayınız.
Cevap: Bu fotoğrafta da görüldüğü üzere vatanın hürriyetini ve istiklalini tekrardan kazanması, düşmanların vatanımızdan gönderilmesi demektir. Atalarımızın bizlere emanet bıraktığı ve sahip çıkmamız gereken bu vatan topraklarında bizler hürriyet ve istiklal uğruna yaşarız. Bu değerlerimiz yok olur, düşmanın boyunduruğu altına girersek yaşayamayız.
Belirlediğiniz Kurtuluş Savaşı kahramanıyla ilgili hazırlıklı konuşmanızı yapınız.
Cevap: Kurtuluş Savaşının kahramanı olan Sütçü İmam, 1871 de Kahramanmaraş’ta doğmuş. Geçimini uzunoluk semtinde süt satarak sağlarmış. 31 Ekim 1919 da düşmana ilk kurşunu atarak Kahramanmaraş’taki kurtuluş hareketini başlatmıştır.
HAZIRLIKLI KONUŞMA KONTROL LİSTESİ
Okuduğunuz şiirden hareketle defterinize Kurtuluş Savaşı ile ilgili hikâye edici bir metin yazınız. Metninizi yazmadan önce aşağıda yer alan taslağı uygun şekilde doldurunuz.
Metnimin Başlığı: Kurtuluş Savaşı
Metnimin Konusu: Kurtuluş Savaşı Zamanları
Metnimde Yer Alan Kişiler: Çakmakçı Sait, Ermeni-Fransız Askerler
Metnimde Olayların Geçtiği Mekân: Maraş
Serim Bölümünde Anlatacaklarım: Maraş’ın son hali.
Düğüm Bölümünde Anlatacaklarım: Maraş’taki işgalcilerin yaptıkları.
Çözüm Bölümünde Anlatacaklarım: Maraş’tak işgalcilerin yaptıklarının bedelleri.
Kurtuluş Savaşında tüm halk aç, perişan, yorgun ve yoksuldu. Maraş’taki işgalde işgalciler Türk kadınlarına sarkıntılık yaparak rahatsızlık veriyor, sokaklarda kol geziyorlardı. 3 peçeli kadının sokakta yürüdüğü bir gün Fransız- Ermeni askerleri peçeli kadınları azarlayarak peçelerini çıkartmaya çalışır. Bu girişimine izin vermeyen Türk kadınlarını gören Çakmakçı Sait koşarak askerlere silahsız şekilde saldırır. Sait’i gören halkta koşarak askerlerin üzerine yürür ve silahlarını alarak döver. Bu kargaşada askerlerden biri Çakmak Sait’i vurur. Halkın içinden biri Sait’in vurulduğunu görünce silahını çıkararak Sait’i vuran askeri öldürür. Sait’in ölümünden sonra Maraş’ta direniş meşalesi yakılır. Tüm Türk insanı ayaklanarak direnişe geçer. Direniş ordusu kurularak kısa sürede Maraş işgalden kurtarılır.
15 Temmuz ile ilgili haber metinleri bulup sınıfa getiriniz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Mustafa Kemal Atatürk Samsun’a Kurtuluş Savaşı’nı başlatmak üzere yola çıktığında Bandırma Vapuru ile harekete geçmişti. Bu büyük adımın başladığı vapurun ismi olduğu için simge olarak kabul edilir.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.