5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 26-29-30-31-32-33-34-35-36. Sayfa Cevapları MEB Yayınları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 26-29-30-31-32-33-34-35-36-37. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları içeriğine ait bilgilerin yer aldığı 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26-29-30-31-32-33-34-35-36-37 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

5.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 26-29-30-31-32-33-34-35-36-37. Sayfa Cevapları Topsuz Basketbol Oyunu
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları MEB Yayınları
- 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları MEB Yayınları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları MEB Yayınları
Keşif Yolculuğu
Arkadaşlarınızla oynamaktan zevk aldığınız fiziksel oyunlar nelerdir?
Cevap: Arkadaşlarımla beraber voleybol oynamayı çok seviyorum.
Oyun oynamak için hiçbir şeyiniz olmasaydı buna nasıl bir çözüm yolu bulurdunuz?
Cevap: Eğer oyun oynamak için herhangi bir şeyimiz yoksa etrafımızda olan herhangi bir şeyi oyun aracı olabilecek şekilde kullanırdık. Mesela topumuz yok ise kağıt veya peçeteden kendimize top yapabiliriz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları MEB Yayınları
1. Etkinlik
Metinden alınan aşağıdaki cümlelerin ilişkili olduğu kavramları işaretleyiniz.
Cevap:

2. Etkinlik
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız
1. “Topsuz basketbol oyunu” fikri nasıl ortaya çıkmıştır ve çocuklar bu fikre nasıl tepki vermiştir?
Cevap: Top oynadıkları sırada topları patladığı için bu fikri ortaya atmışlardır. Fikri duyan herkes çok şaşırmış.
2. Metinde geçen “oyunlarda bir sorun varsa bir öğrenme fırsatı da vardı.” cümlesi ne anlama gelmektedir?
Cevap: Sorun bizi farklı çözüm yolları bulmaya sürükler. Bu da bize bilmediklerimizi öğrenmemizi, düşünmemizi ve hayal etmemizi sağlar.
3. Mete’nin tedavi olmak için Satürn gezegenini seçmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Hayal etmenin sonu olmadığı için ve istediğini hayal edebileceği için olabilir.
4. Siz oyundaki bir çocuk olsaydınız Moni’nin çözümü hakkında ne düşünürdünüz?
Cevap: Moni’nin çözüm yolu bence çok iyi. Çünkü kendilerini o kadar çok oyuna kaptırmışlar ki bu güzel an bozulmasın istemişler. Hem de hayal güçlerinin ne kadar geniş olduğunu anlamışlardır.
5. Çocukların topsuz basketbol oyununu izleyen biri neler düşünebilir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Çocukların birbiri ile şakalaştığını düşünebilir. Çünkü ellerinde top yok ve hem oynuyorlar hem de yaralanmış gibi davranıyorlar.
6. Çocukların oyunda özgür olmaları ne anlama geliyor ? Açıklayınız.
Cevap: Çocuklar oyun oynarken nasıl isterse, nasıl düşünürse öyle oynamalıdır. İstedikleri oyunu istedikleri gibi oynamalıdırlar. Bu anlama geliyor olabilir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları MEB Yayınları
3. Etkinlik
a. Metindeki bilgilerle deneyimlerinizi ilişkilendirerek Moni’nin kişilik özelliklerinden üçünü belirleyip aşağıdaki alanlara yazınız. Moni’nin bu özelliklere sahip olduğunu metindeki hangi bilgilerden anladığınızı belirtiniz.
Cevap:
Moni zeki bir çocuktur.
Moni’nin top olmadan da basketbol oynayabileceğini söylemesi onun bu özelliğe sahip olduğunu belirtmektedir.
Moni çözüm odaklı biridir.
Herhangi bir konuda hemen ona çözüm yolu araması onun bu özelliğini belirtmektedir.
Moni problemlerle karşılaşmayı çok sevmektedir.
Çünkü problemler ona bilmediği şeyleri öğrenmesini sağlıyor ve üretkenliğini arttırıyor.
b. Moni’nin sorunla karşılaştığında nasıl bir tutum sergilediğini hatırlayınız. Onun yaklaşım tarzına göre bir sorunla karşılaştığınızda nasıl davranmanız gerekir? Kendi cümlelerinizle yazınız.
Cevap: Bir sorun ile karşılaştığımda öncelikle sakin bir şekilde sorunun neden kaynaklı olduğunu düşünürüm. Daha sonrasında sorunu çözmek neler yapabileceğimi düşünürüm.
4. Etkinlik
Aşağıda metinden alınan iki cümle verilmiştir.
a. Bu cümlelerde ifade edilenlerin gerçekte yaşanıp yaşanmadığını belirleyiniz.
Cevap: Mete, Satürn Devlet Hastanesinde tedavi olmayı seçmesi gerçekte yaşanamaz bir durumdur. Ama çocuklar kendi aralarında neşeli olarak coşabilirler.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları MEB Yayınları
b. Siz de metni inceleyiniz ve benzer cümleler belirleyip uygun listeye ekleyiniz.
Cevap:
GERÇEK OLAYLAR
1. Çocuklar arasında neşeli koşturmaca başladı.
2. Çocuklar arasında bu seferde fısıltılar yükseldi.
3. Mete kendini o kadar çok oyuna kaptırdı ki, bir an da acı içinde yerde kıvranmaya başladı.
HAYAL ÜRÜNÜ OLAYLAR
1. Mete, Satürn Devlet Hastanesinde tedavi olmayı seçti.
2. Çantasından bir gezegen çıkarıp o gezegene giderken karşısına Uzay Korsanları çıkabilirdi.
3. Okyanusun derinliklerinde tam teşekkürlü bir Denizaltı hastanesine gidebilirdi.
c. Bu listeleri adlandıracak olsanız aşağıdakilerden hangisini seçerdiniz? İşaretleyiniz.
Cevap: Gerçek- Hayal ürünü
5. Etkinlik
a. Daha önce dinlediğiniz “oyun durdu” ve okuduğunuz ” Topsuz Basketbol Oyunu” metinleri ile ilgili istenen bilgileri yazınız.
Cevap:

b. Yazdığınız bilgilerden hareketle bu metinlerdeki olayların benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap: Oyun Durdu! etkinliğinde kahramanımız karşılaştığı sorun karşısında üzüntüye ve endişeye kapılıyor ancak Topsuz Basketbol Oyunu metnindeki kahramanlar üzülmek yerine bir çözüm arayışında bulunuyorlar.
Her iki metinde de benzer olarak hayal gücü yardımıyla yeni çözümler üretiliyor.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları MEB Yayınları
7. Etkinlik
Aşağıdaki karşılıklı konuşmayı inceleyiniz. Kendinizi Cemil’in yerine koyarak yönergeler doğrultusunda tartışmaya katılınız.
Serhat’ın fikirlerine karşı neler söyleyebileceğinizi düşününüz. Katıldığınız ya da katılmadığınız fikirleri belirleyiniz.
Cevap: Hayal gücünün eğlenceli olabilmesi onun biraz daha mantığa yakın olmasıyla alakalıdır. Bence karakterlerin bir anda kendini Satürn’de bulması biraz anlamsız. Herkes hayal kurar ancak buradaki gibi uzaya çıkmak şart değil bence.
Serhat’ın katılmadığınız fikirlerini neden uygun bulmadığınızı açıklayınız. Kendi fikirlerinizi ifade ediniz. Konuşmanızda nezaket kurallarına uyunuz ve anlaşılır bir dil kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap: Hayal gücünün bir sınırı olmadığı gibi eğlenceli ve mantıklı olan bunun sınırlarını kendimizin koyabilmemizdir. Satürn’deki bir hastaneye gitmek yerine eğlenceli uzaylılarla dolu doktorların şehrimizdeki bir hastanede olması belki daha mantıklı olabilirdi.
8. Etkinlik
Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlede duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak üzere yazılarda noktalama işaretleri kullanırız. Bunlardan bazılarını sık, bazılarını daha az kullanırız. Yazılarınızda en sık kullandığınızdan en az kullandığımız noktalama işaretlerine doğru bir sıralama yapacak olsanız sıralamanız nasıl olurdu? Soldan sağa doğru yazınız.
Cevap:

b. Sıraladığınız noktalama işaretlerinin kullanıldığı bir kaç örnek cümleyi metinden bularak aşağıya yazınız.
Cevap:
- Moni o esnada “Ne yapabilirim acaba?” diye düşünüyordu.
- Moni oyunlarda karşılaştığı problemleri çok seviyordu.
- İnanılmazzzz!!
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları MEB Yayınları
9. Etkinlik
a. Aşağıdaki cümlelerde yay ayraç içindeki noktaların hangi işlevlerde kullanıldığını belirleyiniz. Aynı işlevde kullanılan cümleleri cümle numaralarını kullanarak gruplandırınız. Oluşturduğunuz gruplarda noktanın hangi işleviyle kullanıldığını yazınız.
Cevap:
- İp, top, çomak vb (.) çocuk oyunlarında sıkça kullanılır.
- Hayalimizde istediğimiz her şeye sahip olabiliriz(.)
- Oyuncak müzesi için Cumhuriyet Cad(.) yakınlarında bir bina bulduk.
- Yarışmada 1(.) olan uçurtmanın sahibi mutluluktan havalara uçtu.
- Oyun oynarken özgürdü çünkü(.)
- Basketbol oynamak için bir topa ihtiyacımız yok(.)
- İlk kez katılmasına rağmen oyunu 2(.) sırada tamamlayarak ödül almayı başardı.
- Bu karakteri Prof(.) Dr(.) Muharrem Ergin’in ” Dede Korkut Kitabı’ndan tanıyorum.
- Çocuklar 4(.) Levent’teki durakta indikten sonra yürüyerek parka ulaşabilir mi?
1. Grup: (1-3-8) Kısaltılmış kelimelerin önüne konulmuştur.
2. Grup: (2- 5-6) Cümle bitiminde sonunda kullanılmıştır.
3. Grup: (4-7-9) Sıra bildirmek için sayıların sonuna konulmaktadır.
b. Noktanın belirlediğiniz işlevlerinden hareketle her grup için oluşturduğunuz kuralları ve örnek cümleleri defterinize yazınız.
Cevap:
- Grup:
– Evimizin bulunduğu yer Karanfil Sok. olarak geçmektedir. - Grup:
– Bugün hava çok kapalı olduğundan pikniği iptal ettik. - Grup:
– Okulda düzenlenen okuma yarışmasında 2. oldum.
10. Etkinlik
Aşağıda verilen cümleleri 10. etkinlikte yazdığınız kurallardan hareketle inceleyiniz. Eksik olan nokta işaretini cümlelerdeki gerekli yerlere ekleyiniz.
Cevap:
- Kıbrıs şehitlerimizden Av(.) Mehmet Özel’in ismi Karacaoğlan Mah(.) 3715(.) sok(.) no(.) 111’de bulunan okulda yaşatılıyor
- Okul evimize yaklaşık 10 dk(.) yürüme mesafesindeydi(.)
- Sınıfımız da evimiz gibi 1(.) kattaydı ve ben sınıfta en arka sıranın hemen önünce 6(.) sırada oturdum(.)
- En iyi arkadaşım Esma ise 2 sıra önümde Sıla’yla otururdu(.)
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları MEB Yayınları
11. Etkinlik
a. Yazarken kurduğumuz cümleler metnimizin akıcılığını etkiler. Uzun cümleler yerine kısa cümlelerle yazmak metnimizi daha anlaşılır kılar. Aşağıda uzun bir cümle bölünerek kısa cümlelere dönüştürülmüştür. Birbiriyle ilişkili unsurlar ve kısaltma yapılırken bölünebilecek yerler renklendirmeyle gösterilmiştir. Uzun bir cümlenin bölünerek kısa cümlelere dönüştürüldüğü aşağıdaki örneği inceleyiniz.

b. Aşağıdaki cümleleri uygun yerlerinden bölerek kısa cümlelere dönüştürünüz.
Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severken zeka oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.
→ Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severler.
→ Zeka oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.
Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu; okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.
→ Düz izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu öğrendim.
→ Okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynandığını öğrenince çok şaşırdım.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları MEB Yayınları
12. Etkinlik
a. Karekodu okutarak “Düş Oyunu” adlı şiiri dikkatlice dinleyiniz.
b. Sizce şairin yaşamını bir oyun alanı gibi görmesinin sebebi nedir? Söyleyiniz.
Cevap:
c. “Neşeyle döner dünya” dizesinde “neşeli olma” durumu dünyaya verilerek dünya kişileştirilmiştir. Şiiri tekrar dinleyiniz. Dinleme sırasında verilen örnektekine benzer kullanımları tespit ederek yazınız.
Cevap:
- Bir gök cismi olan Ay’a “dede” denmesi.
- Geceleri dünyanın usulca yatağa inmesi.
ç. Söz sanatlarının şiire katkısı:
Cevap:
(X) Kuru bir anlatım yerine estetik bir anlatım sağlar.
(X) Bir şeyi uzun uzun anlatmak yerine az sözle çok şey anlatma imkânı verir; sıradan bir durumu bile daha etkileyici ve dikkat çekici bir şekilde aktarmaya yarar.
(X) Anlatımı güçlendirerek daha güçlü bir şekilde ortaya koyma fırsatı sunar.
( ) Anlatılmak isteneni doğrudan söylemek yerine gizleyerek anlama derinlik katar; okuyanı veya dinleyeni düşünmeye, gizli anlamları keşfetmeye yönlendirir.
Kişileştirme söz sanatı ile şair anlatımında yukarıdakilerden hangisini sağlamıştır? Nedenleriyle tartışınız.
Cevap: Şair, kişileştirme sanatını kullanarak dünyayı, yıldızı ve güneşi bir arkadaşıymış gibi canlı olarak göstermiştir. Burada şair kuru anlatım yapmak yerine estetik bir anlam kazandırmış ve anlatacaklarını daha kısa şekilde anlatmış, anlamı güçlendirmiştir.
13. Etkinlik
a. “Bu Görev Bizim” bölümündeki yönergeden hareketle izlediğiniz filmle ilgili defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz.
Cevap: Genel olarak videolarda geleneksel oyunlarımızdan söz edilmekteydi.
b. İzlediğiniz sinema filmi veya çizgi filmi defterinize aldığınız notlardan hareketle olay akışına uygun olarak anlatınız. Anlatımınıza başlarken neden o filmi seçtiğinize de değininiz.
Cevap: “Bu Görev Bizim” bölümündeki yönergeyle geleneksel oyunlarımıza ait bir takım videolar izledik. Bu videolarda Mendil Kapmaca ve Yakar Top hakkında bilgiler öğrendik. Aslında eskiden arkadaşlarımızla beraber oynanan çokta güzel oyunlar varmış. Size bu iki oyunu anlatacağım.
Mendil Kapmaca, bir ebenin ortaya geçerek ikiye ayrılan grupla oynanır. Mendili yakalayan ebemiz, mendili yakalayamayan çocuğu mendille ebeleyerek oynanır. Daha iyi öğrenmek için bunu mutlaka anne ve babanıza sorabilirsiniz, eminim biliyorlardır!
Diğer oyun Yakar Top! Yakar topun eğlenceli olabilmesi için 6 yada 8 kişi olması gerekir. Daha fazlası veya daha azı olmaz. Ortaya genelde bir veya iki ebe seçilir. Bu ebelerin arkasına ve önüne diğer oyuncular dizilerek ortadaki ebeleri eliyle fırlattıkları topu değdirmeye çalışır. Toptan kaçabilirlerse top arkalarındakine geçer ve onlarda vurmaya çalışarak oyun böyle devam eder.
Genel olarak geleneksel oyunlarımız böyleydi. Daha birçok oyunumuz var. Bunlar bizim kültürümüzle birleşmiş oyunlar. Bizlerde okulumuzun bahçesinde bu oyunları oynayarak kültürümüzü canlı tutmalıyız.
Beni dinlediğiniz için herkese teşekkürler.
c. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle konuşmanızdaki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap: Genel olarak konuşmama hakimdim çünkü daha öncesinde alıştırmalar yapmıştım ancak bazı noktalama işaretlerinden sonra daha fazla duraklamalıyım.
Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

