5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 49-53-54-55-58-59-60-62-63-64. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 49-53-54-55-58-59-60-62-63-64. Cevapları MEB Yayınları 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 49-53-54-55-58-59-60-62-63-64 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 49-53-54-55-58-59-60-62-63-64. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 49-50-51-52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64. Sayfa Cevapları Öğretmenin Sevinci

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları MEB Yayınları

Keşif Yolculuğu

Uçurtma ile ilgili bildiklerinizi anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle arkadaşlarınızla paylaşın.
Cevap: Uçurtma bir poşet parçasının altıgen bir kamış parçasına bağlanıp ip aracılığıyla rüzgarda uçurulmasıyla çalışan bir oyun aletidir. Rüzgarı çok olan alanlarda uçurtmaya bağlı bir ipi koşarken tutarsak uçurtma havalanır ve iple onu kontrol ederiz.

Geleneksel çocuk oyunları ve bu oyunların kültürümüzdeki önemiyle ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Geleneksel çocuk oyunları günümüzde yavaş yavaş kaybolmaya başlayan oyunlardır. Günümüzde artık mobil oyunlar daha çok oynanıyor. Geleneksel oyunlar bizim kültürümüzün bir parçası olduklarından dolayı bu oyunları bilmemiz gerekir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları MEB Yayınları

1.Etkinlik

a. Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler ve bu kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin metinde kullanılan anlamını önceki gibi işaretleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları


b. Okuduğunuz metnin içeriğini yansıtan kelimeleri belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap:

  • Uçurtma
  • Öğretmen
  • Renkler
  • Gök
  • Rüzgar
  • Süzülmek

c. Belirlediğiniz kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.
Cevap:

  • Uçurtma → (Yok)
  • Öğretmen → Muallim
  • Renk → Nevir
  • Gök → Sema
  • Rüzgar → Yel
  • Süzülmek → (Yok)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları MEB Yayınları

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Öğretmen, emekli olduktan sonra neden uçurtma yapmaya karar vermiştir?
Cevap: Öğretmen mesleğinden sonra da çocuklarla yakın olmak için uçurtma yapmaya karar vermiştir.

2. Öğretmen, uçurtma sayısını neden arttırmaya karar vermiştir?
Cevap: Geçen sene yaptığı uçurtmalara rağmen bazı çocuklar uçurtmasız kaldığı için daha fazla yapmıştır.

3. Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında ne hissetmişlerdir?
Cevap: Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında heyecandan haykırıyorlar ve hangi uçurtmanın en yüksekte olduğuna dair aralarında söyleşiyorlar.

4. Deniz, uçurtmasını kaybedince neler hissetmiştir? Öğretmen, Deniz’e nasıl bir öneride bulunmuştur?
Cevap: Deniz uçurtmasını kaybedince çok üzülmüş ve Öğretmen Dede’den yardım istemiştir. Öğretmen Deniz’e üzülmemesi gerektiğini, ona yeniden uçurtma yapacağını ve yapacağı uçurtmanın güzelliğinden dolayı tüm kuşların onu kıskanacağını söylemiştir.

5. Siz öğretmenin yerinde olsaydınız çocukları sevindirmek için neler yapardınız?
Cevap: Öğretmenin yerinde olsaydım yedek bir uçurtma bulundururdum ve o anda Deniz’e verirdim.


3.Etkinlik

a. Metindeki emekli öğretmenin aşağıda verilen davranışlarından hareketle hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle belirleyip ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

Cana yakın: Çocuklarla arasında samimi ve güçlü bir bağ kurması.
Dürüst: Çocuklara verdiği sözleri tutması.
Korumacı Olması: Çocukların güvenliğini ve mutluluğunu sağlamak için gerekenleri yapması.
Yardımsever: Çocukların isteklerini dikkate alması.
Fedakar: Çocukların mutluluğu için çok sayıda uçurtma hazırlayıp yorulması.


b. Çocukların emekli öğretmeni sevmelerinde bu özelliklerin etkisi olabilir mi? Nedenleriyle yazınız.
Cevap: Evet kesinlikle olabilir. İnsanlar iyi özelliklere sahip insanları daha çok severler. Öğretmenin bu iyi özellikleri küçük çocukları kendisine sevdirmiş olabilir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları MEB Yayınları

4.Etkinlik

a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerde neden büyük harf kullanıldığını yazınız.

Haydi Ali, koyuver uçurtmanın ipini!
Cevap: Ali özel bir isim olduğu için büyük harfle yazılmalıdır.

Nihayet uçurtmalarım afacan sahiplerini buldu
Cevap: Cümlelerin ilk harfi büyük harfle yazılmalıdır.


b. Yay ayraç içinde verilen kelimeleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek örnekteki gibi yazınız..
Cevap:

Bu yıl nisan ayında çocuk oyunları festivali yapılacak. (nisan)
23 Nisan bütün çocuklar için bayramdır. (nisan)

Yarın Ahmet Bey oyun parkının açılışını yapacak.(bey)
Çok şık bir bey kapıda gülümseyerek bekliyor.(bey)

Çocukken sokak bizim oyunlarda buluştuğumuz yerdi. (sokak)
Buluşma noktamızı Güneş Sokak olarak belirledik.(sokak)

Ağrı Dağı ülkemizin eşsiz doğal alanlarından biridir.(dağı)
Bu dağı gezmek isteyen birçok kişi yaz aylarında bölgeye akın eder.(dağı)

5. Etkinlik

Aşağıdaki yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap:

Emre ve ailesi iki hafta sonra gerçekleşecek olan ödül töreni için sabırsızlanıyordu (.) Beklenen gün sonunda gelmişti (.) Emre en yakın arkadaşları Ahmet (,) Eren ve Yasin ile buluşup yola çıktı (.) Okulun bahçesine geldiklerinde her yerin rengarenk balonlarla süslendiğini gördüler (.) Emre satranç turnuvasında okul 1(.) si olmuştu ve bu başarısından doları öğretmenleri(,) arkadaşları ve ailesi onunla gurur duyuyordu(.) Okul müdürü ”Kıymetli öğrenciler (,) bu başarı hepiniz için ilham kaynağı olacaktır.” dedi (.) Törenden sonra Emre ve arkadaşları kutlamalara devam etmek için M(.) Kemal Parkı’na gitmeye karar verdiler(.) Çocuklar gün boyunca parkta koştular(,)koştular(,)koştular(.)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları MEB Yayınları

Biz Uyguluyoruz

4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde ”Nasrettin Hoca’yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri kullanılırken aşağıdakilere dikkat edelim.

Planımız: Nasrettin Hoca ile alakalı internetten biraz araştırma yaptım. İnternetten öğrendiğim bilgilerden sonra abimin, annemin ve babamın fikirlerini alıp kafamda Nasrettin Hoca’nın nasıl birisi olduğunu oluşturdum.

Taslak Metnimiz: Nasrettin Hoca, anlattığı hikayeler zamanında yaşı ilerlemiş bilge birisidir. Zekasını insanlara eğlenceli şekilde ders vermek için kullanan, eşeğine ters binen, üstüne kaftan, kafasına sarık giyen aksakallı bir insandır. Etrafındaki insanlar tarafından çokça saygı duyulan, komik, anlayışlı, zeki, adil ve merhametli birisidir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları MEB Yayınları

Yine Uyguluyoruz

Şimdi daha küçük gruplar (2-3 kişilik) oluşturalım ve ” Keloğlan’ı betimleyecek bir paragraf planlayalım. Ardından taslak metnimizi oluşturalım. Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak ilerleyelim.

Planım: Keloğlan ile alakalı bir kaç çizgi film izledim ve onu benden daha iyi tanıyan abime gidip hakkında bilgi edindim. Abimden öğrendiğim bilgileri internette araştırma yapıp daha fazla bilgi aldım.

Taslak Metnim: Keloğlan, babası olmayan ve annesiyle bir köyde yaşayan çocuktur. Annesi ve çevresi tarafından çok sevilen keloğlan yaşadığı maceralarda kıvrak zekasını kullanarak her zaman ön plana çıkar. Onlu yaşlarında bir çocuktur. Kafasında saç yoktur, keldir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları MEB Yayınları

Sıra Sende

Artık stratejilerimizin kullanımını öğrendik. Okuduğunuz metindeki ”emekli öğretmen” i betimleyecek bir paragraf planlayalım ve taslak metnimizi kimseden yardım almadan yazalım.

Planım: Emekli insanların nasıl davranabileceğini öğrenmek için babamla konuştum ve ondan biraz bilgi aldım. Daha sonrasında fotoğrafa biraz bakıp adamın dış görünüşünü inceledim ve evin durumuna baktım.

Taslak Metnim: Kısa boylu, kendi halinde yaşayan, gözlüklü, ak saçlı bir erkektir. Uçurtma uçurmayı ve kitap okumayı seven birisidir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları MEB Yayınları

6.Etkinlik

Yazalım

a. Okuduğunuz kitaplardaki kahramanlarla aranızda bir bağ kurar mısınız? Kurduğunuz bağın nedenini söyleyiniz.
Cevap: Elbette kurarım. Okuduğum kitaplardaki kahramanları bir arkadaşımmış gibi düşünerek onu daha iyi anlamaya çalışır, okuduğum kitaptan aldığım zevki arttırırım.


b. Aşağıdaki olayın anlatıldığı hikaye için bir kahraman oluşturunuz. Kahramanımızın özelliklerini ilgili yerlere yazınız. Yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.

BENİM KAHRAMANIM

Adı: Tusem

Dış Görünüşü: Siyah ve uzun saçlıdır. Mavi bir elbise giyer ve bir taç takar.

Korkuları: Yüksekten, atlamaktan ve ıslanmaktan korkar.

Yetenekleri: Korksa bile çok yükseğe zıplama yeteneği vardır ancak zıplamamaya çalışır. Oyunlarda çok başarılıdır.

İlgi Alanları: Arkadaşlarıyla sokakta oyun oynamaktan, vakit geçirmekten ve sohbet etmekten hoşlanır. Ders çalışmayı sever ve ihmal etmez.

Alışkanlıkları: Her gün aynı saatte uyanır ve aynı saatte yatar. Uyanır uyanmaz yatağını toplar ve kişisel bakımını yapar. Yemeği masaya dizerken ve kaldırırken anne babasına yardım eder. Arkadaşlarıyla sürekli vakit geçirir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları MEB Yayınları

7.Etkinlik

Aşağıdaki ifadeleri doğru veya yanlış olmaları yönünden değerlendiriniz. Kutuların numaralarını takip ederek yönergelerden hareketle Keloğlan’ı hazineye ulaştırınız.

 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları MEB Yayınları

a. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.


b. Mehmet’in dedesiyle geçirdiği bir günü, o günü özel kılan detayları dinlediniz.
Siz de dinlediğiniz metindeki gibi aile büyüklerinizden biriyle geçirdiğiniz özel bir gününüzü anlatan bir konuşma yapınız. O günü özel kılan komik bir olay, öğrendiğiniz değerli bilgiler veya yaşadığınız bir olay olabilir.

Cevap: Her hafta hiç olmazsa iki haftada bir dedemle mutlaka buluşurum, onun yanına gider ve kocaman sarılırım. Dedemle o hafta yaptıklarım hakkında sohbet eder bende onun neler yaptığını sorarım. Dedemin varsa işlerinde yardım ederek ona eşlik ederim ve günümü onunla geçiririm.


c. Tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak konuşma sürecinizdeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.


ç. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanız da hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Konuşma yaparken şey, eee gibi sözleri söylediğimi fark ettim. Bunları söylememek için daha çok tekrar yapmalı ve çalışma yapmalıyım.

 

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf