Sevgi Diyen Çağlar Aşar Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe MEB) 2022-2023 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Sevgi Diyen Çağlar Aşar metnine ait çalışmalarının bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114-115-116-117 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Araştırdığınız “sevgi” temalı şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Sezai KARAKOÇ
2. Yunus Emre’nin “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: Yunus Emre’nin bu sözünde İnsanlar bir hata yapsalar dahi hoş görmemiz gerektiğini anlıyorum.
Aşağıda, şiirde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Metinden hareketle bunların anlamların tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe sözlükten kontrol ediniz.
Cevap:
kın
Tahminim: Kılıf
Anlamı: Kesici aletlerin kılıfı
kor
Tahminim: ateş
Anlamı: ateş durumuna gelen kömür
yâr
Tahminim: Aşık olduğun kişi
Anlamı: Sevilen kişi
nadan
Tahminim: Kötü niyetli
Anlamı: Cahil
seher
Tahminim: Güneşin doğuşu
Anlamı: Seher vakti
sefer
Tahminim: Yolculuk etmek
Anlamı: Yolculuk etmek
A) Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.
1. Şair, şiirde hangi öğütleri vermektedir? Anlatınız.
Cevap: Hep dürüst olmamızı sürekli umut etmemizi örgütlüyor.
2. Şiirin birinci dörtlüğünde yer alan “Kılıcını koy kınına / Yüreğinle yürü dostum.” dizeleriyle hangi karakter özellikleri vurgulanmaktadır?
Cevap: Cesaretli barışçıl bir karakter vurgulanmıştır.
3. İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler neler başarabilirler? Anlatınız.
Cevap: Birlik beraberlik olur güven ortamı oluşur ve hep birbirlerine yardımcı olurlar
4. Her işini sevgi ile yapan bir insan hangi özelliklere sahip olur? Örneklerle anlatınız.
Cevap: Her işi yolunda gider herkes o kişiye saygı sevgi duyar
B) Metinden hareketle arkadaşlarınıza sormak üzere iki soru hazırlayınız.
Cevap:
SORU: Nadanlara kulak asma derken ne demek istemiştir
SORU CEVABI: Kötü düşüncelerle moralimizi bozmayarak bildiğimiz yoldan devam etmemizi önerir.
SORU: “Kılıcını koy kınına yüreğinle yürü dostum” dizesinde şair ne demek istemiştir?
SORU CEVABI: Başka birisine veya bir silaha güvenmeyerek kendi öz cesaretimizle hareket edilmesini tavsiye etmiştir.
Hz. Muhammed’in Veda Hutbesi’nde dile getirdiği ifadelerden yola çıkarak öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla “eşitlik ve insan hakları” konulu bir konuşma hazırlayınız. Hazırladığınız konuşmayı sunması için bir grup sözcüsü belirleyiniz.
Cevap: Hiç bir insanın diğer insandan üstünlüğü yoktur. Her insan eşittir. Maalesef ki şuan ki şartlarda bu pek mümkün olmuyor. Bize düşen her koşulda hakkımızı savunmak her insanın eşit olduğunu savunmak.
Aşağıda, soldaki kutucukta bulunan dörtlük Abdurrahim Karakoç’un “Tut Ellerimden” isimli şiirinden alınmıştır. Sağdaki kutucukta bulunan metin ise bu dörtlüğün düz yazıya çevrilmiş biçimidir. Bu metinleri dikkatle okuyunuz.
A) Bu iki metin arasındaki farkları belirtiniz.
Cevap: Şiir daha duygusal samimi metin ise düz yazı pek duygu barındırmıyor.
B) Sizce hangi metin daha etkili bir anlatıma sahiptir? Düşüncelerinizi nedenleriyle yazınız.
Cevap: Şiir daha çok duygu barındırıyor ve hissettirdiği için daha etkili bir anlatımdır.
C) Sol kutucuktaki dörtlükte dize sonlarında yer alan ses benzerliklerine dikkat ediniz. Bu benzerliklerin şiirin anlatımına olan katkısını açıklayınız.
Cevap: Dizenin sonundaki ses benzerlikleri daha vurgulu olmasını sağlamıştır.
D) Aşağıya “sevgi” kelimesinin harflerini kullanarak akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinizin dize sonlarında ses benzerliği olan kelimeler kullanmaya çalışınız.
Cevap:
Sen gönlümün sahibisin
En derinden vurgunum gözlerine
Varlığın ümit oluyor güzel yarınlara
Güzelliğin gözümü alıyor
İnan sensiz sabah olmuyor
Cevap: Sevgiyle ilgili akrostiş şiirler için bu bağlantıya tıklayabilirsiniz: Sevgi İle İlgili Akrostiş Şiirler (TIKLANABİLİR BAĞLANTI)
A) Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle verilen cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(Y) Gemici, bilgili ve öfkeli biridir.
(D) Bilgin, bilgisiyle övünmeyi seven biridir.
(Y) Gemici, bilginin sözlerine hiç aldırmamıştır.
(D) Gemidekiler, gemi delinip su almaya başladığı için korkmuştur.
B) Gemicinin “Yüzmesini bilir misiniz?” sorusundan sonra hikâye nasıl devam etmiş olabilir? Aşağıya yazınız.
Cevap: Bilginde bilmem demiş. Gemici de ‘Öyleyse ömrünün yarısı boşa gitmiş, vah vah!’ demiştir.
C) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili olan isimlere “Nasıl?” sorusunu sorunuz. Bu soruya verdiğiniz cevabı örnekteki gibi yazınız
Cevap:
Bilgin, bilgiç bir tavırla sormuş.
Nasıl tavır? ⇒ Bilgiç tavır
Zavallı gemici “Hayır!” demiş.
Nasıl gemici? ⇒ Zavallı gemici
Hızlı esen rüzgâr gemiyi sarsmış
Nasıl rüzgar? ⇒ Hızlı esen rüzgar
Yaşadığınız çevrede/şehirde bulunan yardım kuruluşları hakkında araştırma yapınız.
Cevap: Kızılay, sosyal yardımlaşma, AFAD gibi bir çok yardımlaşma kuruluşu vardır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Yunus Emre’nin bu sözünden hiçbir insanın kusursuz olmadığını, insanların hata yapabileceğini ancak yaratılışımız gereği onları hoş görmemiz gerektiğini anlıyorum.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.