6. Sınıf Matematik Ders Kitabı 82-83-84-85-86-87. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Matematik Ders Kitabı 82-83-84-85-86-87. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde İstatistik ve Araştırma Sorularında Sağlanması Gereken Ölçütler konusunun bulunduğu 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 82-83-84-85-86-87 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
6.Sınıf MEB Yayınları Matematik Ders Kitabı 76-77-78-79-81. Sayfa Cevapları 1. KİTAP İstatistik ve Araştırma Sorularında Sağlanması Gereken Ölçütler
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 4: Herkesin Payı Eşit Olsun
Yanda beş farklı kutuda yer alan bilyeler verilmiştir. Beş arkadaş bu bilyeleri eşit paylaşmak istemektedir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Sizce bu arkadaşlar bilyeleri eşit paylaşmak için nasıl bir hesaplama yapmalıdır?
Cevap: 5 kutu olduğu için tüm bilyeler bir araya getirilip toplanır ve 5 eşit parçaya bölünmelidir.
b) Bilyeler eşit paylaştırıldığında arkadaşların her birine kaçar bilye düşer?
Cevap: Bilyeleri ayrı ayrı toplamamız gerekir. 9 + 6 + 4 + 4 + 2 = 25’tir. 25’i 5 kutuya bölersek her kutuya 5 bilye düşer.
Örnek 2
Bir öğrencinin yedi ay boyunca aylık okuduğu kitap sayıları aşağıda verilmiştir.
6, 7, 9, 9, 10, 10, 12
Buna göre öğrencinin bu sürede okuduğu kitap sayısının aritmetik ortalaması kaçtır? Bu veri setinin temsilinde aritmetik ortalamanın kullanılması uygun olur mu? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap:
6 + 7 + 9 + 9 + 10 + 10 +12 = 63
63 ÷ 7 = 9 (Aritmetik ortalamasıdır)
Aritmetik uygulamayı kullanmak uygun olacaktır çünkü öğrencilerin ortalama okuma değerini verir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları MEB Yayınları
Örnek 3
Yanda kök-yaprak gösterimi ile ifade edilen verilerin aritmetik ortalamasını bulunuz.

Aritmetik ortalamanın bu veri setindeki bir veriye eşit olup olmadığını belirleyiniz.
Cevap: 4 + 5 + 8 + 8 + 9 + 10 + 11 + 14 + 21 + 22 + 22 +25 +28 + 30 + 38 = 255’tir.
255 ÷ 15 = 17 Aritmetik ortalamadır.
Etkinlik 5: Ortadaki Sayı
Aşağıda 11 kişiden oluşan bir öğrenci grubunun bir yıl boyunca okuduğu kitap sayıları verilmiştir.
10, 7, 6, 5, 4, 3, 8, 12, 9, 70, 3
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Bu veri setinin aritmetik ortalamasını hesaplayınız. Aritmetik ortalamanın bu veri setini ne derece temsil ettiğini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: 10 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 8 + 12 + 9 + 70 + 3 = 137
137 ÷ 11 işlemi tam bölünmez fakat 12 ile 13 sayıları arasındadır.
b) Ali, veri setindeki en büyük değer ile en küçük değerin farkı fazla olduğundan tam ortadaki sayının verileri aritmetik ortalamadan daha iyi temsil edebileceğini düşünmektedir. Ali’nin düşüncesinin doğru olup olmadığını arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Ali doğru düşünüyor çünkü birden fazla kişi çok fazla okuyup birisi çok az okuyunca kişilerin verileri ile alakası olamaz.
c) Sizce Ali, ortadaki sayıyı nasıl belirlemiş olabilir? Sayıların yazım sırası değiştiğinde ortadaki sayı değişir mi?
Cevap: Tüm sayılar küçükten büyüğe sıralanırsa bulunabilir. Yazım sırası değişirse ortanca hep farklı olur.
ç) Ortadaki sayının herkes tarafından aynı bulunabilmesi için sayıların yazım sırası ile ilgili bir kural oluşturulabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Sayıları küçükten büyüğe dizmemiz gerekir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları MEB Yayınları
Örnek 4
Bir sınıfta yapılan matematik sınavında öğrencilerin aldığı puanlar aşağıda verilmiştir.
85, 72, 90, 78, 88, 95, 65, 70, 30, 92
Buna göre bu sınıftaki öğrencilerin sınav puanlarının açıklığını ve ortancasını bulunuz.
Cevap:
Önce küçükten büyüğe sıralanması gerekir. 30, 65, 70, 72, 78, 85, 88, 90, 92 ve 95.
Açıklık: 95 – 30 = 65
Ortanca: 78 + 85 = 163 163 ÷ 2 = 81,5
Örnek 5
Aşağıdaki tabloda bir futbol takımının 10 hafta boyunca haftalık attığı toplam gol sayıları verilmiştir.

Buna göre bu futbol takımının haftalık attığı gol sayılarının ortancasını bulunuz.
Cevap:
Küçükten büyüğe sıralanması gerekir: 0, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 4
Ortanca Değer: 2 + 2 = 4 , 4 ÷ 2 = 2’dir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 6: En Çok Tekrar
Aşağıda bir kümesten 15 gün boyunca günlük alınan yumurta sayıları verilmiştir.
23, 23, 15, 34, 41, 33, 23, 32, 23, 16, 23, 40, 47, 41, 36
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Bu veri setinin aritmetik ortalamasını ve ortancasını hesaplayınız. Aritmetik ortalama ve ortancanın bu veri setini ne derece temsil ettiğini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap:
Küçükten büyüğe sıralanması gerekir: 15, 16, 23, 23, 23, 23, 23, 32, 33, 34, 36, 40, 41, 41, 47
Ortadaki değer 32’dir.
Aritmetik ortalama: 15 + 16 + 23 + 23+ 23 +23 + 32 + 33 + 34 + 36 + 40 + 41 +41 +47 = 450
450 ÷ 15 = 30’dur.
İkisi de veri setine yakın derecede temsil eder.
b) Bu veri setindeki en çok tekrar eden sayı hangisidir? En çok tekrar eden sayı, veri setini aritmetik ortalama ve ortancaya göre daha iyi temsil edebilir mi? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: En çok tekrar eden sayı 23’tür. Aritmetik ortalama ve ortancaya göre daha az veri temsil edilir.
c) Sizce verinin kategorik veya kesikli olma durumuna göre merkezi temsil eden değer nasıl seçilebilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Kategorik veriler de mod kullanmak daha mantıklı olurken medyan ve aritmetik ortalamada kesikli durum kullanmak daha mantıklıdır. Çünkü kategorik veride nitel durumlar ele alınır.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları MEB Yayınları
Örnek 6
Bir pastanede 15 gün boyunca üretilen günlük simit sayısı aşağıda gösterilmiştir.
80, 85, 90, 75, 85, 90, 80, 85, 70, 90, 85, 80, 90, 85, 80
Buna göre veri setinin tepe değerini bulunuz.
Cevap:
Küçükten büyüğe sıralamamız gerekir: 70, 75, 80, 80, 80, 80, 85, 85, 85, 85, 85, 90, 90, 90, 90
Tepe değer en çok tekrar edendir. Tepe değerimiz 85’tir.
Örnek 7
Bir sınıftaki öğrencilerin kaç kardeşi olduğuna dair yapılan bir ankette elde edilen veriler aşağıda gösterilmiştir.
2, 3, 1, 2, 4, 2, 3, 3, 2, 4, 1, 3, 2, 3
Buna göre veri setinin tepe değerlerini bulunuz.
Cevap:
Küçükten büyüğe sıralamamız gerekir: 1, 1, 2, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 3, 3, 4, 4
Tepe değer 2 ve 3’tür. Çünkü ikisinin sayısı da 5 tanedir.
Örnek 8
Bir grup öğrencinin hafta boyunca günlük topladığı pul sayıları aşağıda verilmiştir.
4, 2, 3, 1, 5, 6, 7
Buna göre veri setinin tepe değerinin olup olmadığını bulunuz.
Cevap: Tepe değeri yoktur çünkü veri setinde her değerden bir tane bulunur.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 7: Veri Setlerinin Merkezi
Aşağıda üç ayrı veri seti verilmiştir.
- 10, 12, 14, 16, 18, 20
- 3, 3, 5, 5, 5, 7,9
- 1, 2, 3, 8, 25
Veri setlerini inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Hangi veri setinde aritmetik ortalama, verileri en iyi temsil edebilir? Açıklayınız.
Cevap: 1. veri setinde aritmetik ortalama verileri daha iyi temsil edilir çünkü dağılım düzenlidir ve uç değeri yoktur.
b) Hangi veri setinde ortanca, verileri en iyi temsil edebilir? Açıklayınız.
Cevap: 3. veri setinde ortanca verileri daha iyi temsil edilebilir çünkü uç değer olan 25 ortalamayı bozmakta fakat medyan tipik öğrenciyi daha iyi gösterir.
c) Hangi veri setinde tepe değer, verileri en iyi temsil edebilir? Açıklayınız.
Cevap: 2. veri setinde tepe değer verileri en iyi temsil edebilir çünkü 5 hem en çok tekrar edilen hem de grup merkezine en yakın olan sayıdır.
Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

