6. Sınıf Matematik Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93-94-95-96-97-98. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Matematik Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93-94-95-96-97-98. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Sonuçları Yorumlama konusunun bulunduğu 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93-94-95-96-97-98 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
6.Sınıf MEB Yayınları Matematik Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93-94-95-96-97-98. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Sonuçları Yorumlama
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 90-91 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 92-93 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 96-97 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 1: Verilerin Değişebilirliği
Türkiye’nin 1927, 1940, 1960, 1980, 2000 ve 2012 yıllarındaki kırsal ve kentsel nüfus verileri ile ilgili bilgiler aşağıda sunulmuştur.

Tablodaki verilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Belirtilen yıllarda Türkiye’nin kırsal ve kentsel nüfusundaki değişimi açıklayınız.
Cevap: Geçmişten günümüze kırsaldaki nüfus fazlayken günümüze yaklaştıkça azalmıştır. Aynı şekilde geçmişte kentsel nüfus fazlayken günümüze yaklaştıkça artmıştır.
b) Kırsal ve kentsel nüfus değişiminin nedenlerine dair düşüncelerinizi yazınız ve arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Cumhuriyet’in kurulmasından sonra kentlerin eğitim, sağlık, hizmet bakımından daha gelişmiş olmaya başlaması kırsaldaki nüfusun daha refah bir yaşam için kentsel yaşamı tercih etmeye başlamasına neden olmuş olabilir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 2: Veri Seti Yorumlama

Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Tabloya göre okunan toplam sayfa sayısının en büyük ve en küçük değeri kaçtır? Toplam sayfa sayısına ait verilerin uç noktaları arasındaki farkı nasıl yorumlarsınız?
Cevap: Kitap sayılarının arasındaki fark çok fazladır. En büyük değer 600, en küçük değer 60’tır. 600-60 işlemine göre en yüksek değer ile en düşük değer arasında 540 sayfa vardır.
b) Okunan kitap sayısının ortalaması nedir?
Cevap: 1 + 2 + 2 + 3 +1 + 2 +2 + 1 + 4 = 18
18 ÷ 9 = 2
Aritmetik ortalaması 2’dir.
c) Okunan kitap sayılarının ortancası nedir? Bu sonuç, öğrencilerin okuma alışkanlıkları hakkında ne gibi bilgiler sunar?
Cevap:
Cevabı bulabilmek için önce kitap sayısı büyükten küçüğe sıralanır. 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 4
Ortanca değer 2’dir.
ç) Hangi kitap türü en fazla tercih edilmiştir? Bu türde okunan toplam kitap sayısı ve sayfa sayısı kaçtır?
Cevap: En çok tercih edilen kitap türü hikâyedir. Kitap sayısı 4 ve sayfa sayısı 230’dur.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 90-91 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 3: TEKNOFEST

Her bir kategoriye ait veri grubunun aritmetik ortalama, ortanca ve tepe değeri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.

Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Kök-yaprak gösterimlerindeki bilgileri ve verilerin dağılımını inceleyiniz. Hangi kategorideki verilerin merkezini ifade etmek için aritmetik ortalamanın kullanılabileceğini açıklayınız.
Cevap: 3. kategoriyi seçmeliyiz çünkü açıklığı en fazla değer bu kategoridedir.
b) Hangi durumlarda aritmetik ortalama yerine ortancayı veya tepe değeri kullanmak daha mantıklıdır?
Cevap: Sayıların birbirine çok yakın olması veya sayıların birbirini çok kez tekrar etmesi durumunda kullanmak mantıklıdır.
c) Küçükten büyüğe sıralanmış verilerin merkezini temsil eden sayının tespitinde ilk ve son sıralardaki verilerin nasıl bir etkisi olabilir? Sizce hangi durumlarda bu uç değerlerin etkisi en fazla olur?
Cevap: İlk ve son terim arasındaki fark fazlaysa aritmetik ortalama kullanılması daha mantıklıdır.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 92-93 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 4: Harçlıklarım ve Harcamalarım

Sınıfınızı 5-6 kişilik gruplara ayırarak tabloya göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Anka ve Duha’nın harcadığı günlük para miktarının aritmetik ortalamasını ayrı ayrı bulunuz. Anka ve Duha’nın harcadıkları günlük para miktarlarından oluşan veri setini oluşturarak bu veri setlerinin hangi merkezî eğilim ölçüsü ile temsil edileceğini grup arkadaşlarınızla tartışınız. Daha sonra ortak fikirlerinizi yazıp, diğer gruplarla paylaşarak tartışınız.
Cevap:
Anka: 15, 20, 30, 30, 40, 50
Aritmetik Ortalama: 15 + 20 +30 + 30 + 40 + 50 =185
185 ÷ 6 = 30 (Anka’nın aritmetik ortalaması) Merkezi eğilim olarak tepe değeri seçilebilir çünkü açıklık azdır.
Duha: 5, 5, 10, 20, 30, 70, 70
Aritmetik Oratlama: 5 + 5 + 10 + 20 + 30 + 70 + 70 = 210
210 ÷ 7 = 30 (Duha’nın aritmetik ortalaması) Açıklık çok fazla bu yüzden merkezi eğilim olarak aritmetik ortalama seçilmelidir.
b) Anka ve Duha’nın biriktirdiği günlük para miktarının aritmetik ortalamasını ayrı ayrı bulunuz. Anka ve Duha’nın biriktirdikleri günlük para miktarlarından oluşan veri setini oluşturarak bu veri setlerinin hangi merkezî eğilim ölçüsü ile temsil edileceğini grup arkadaşlarınızla tartışınız. Daha sonra ortak fikirlerinizi yazıp, diğer gruplarla paylaşarak tartışınız.
Cevap:
Anka’nın Parası: 50, 60, 70, 70, 80, 85
Aritmetik Ortalama: 50 + 60 + 70 + 70 + 80 + 85 = 415
415 ÷ 6 = 69 (tam bölünmez)
Merkezi eğilim olarak tepe değeri seçilebilir çünkü açıklık azdır.
Duha’nın Parası: 30, 30, 70, 80, 90, 95, 95
Aritmetik Ortalama: 30 + 30 + 70 + 80 + 90 + 95 + 95 = 490
490 ÷ 7 = 70
Açıklık çok fazla bu yüzden merkezi eğilim olarak aritmetik ortalama seçilmelidir.
Örnek 1
Aşağıda 6-A sınıfındaki kız ve erkek öğrencilerin matematik dersinden aldığı notlar verilmiştir.
Kız: 30, 100, 90, 50, 45, 40, 90, 55, 100, 60
Erkek: 65, 70, 65, 60, 70, 60, 70, 70, 65, 65
Bu sınıftaki öğrenci notlarının oluşturduğu veri setlerinin dağılımını inceleyiniz. Bu veri setleri hangi eğilim ölçüsü ile temsil edilebilir?
Cevap:
Kız: 30, 40, 45, 50, 55, 60, 90, 90, 100, 100
Açıklık fazla olduğu için aritmetik ortalama alınması gerekir.
Erkek: 60, 60, 65, 65, 65, 65, 70, 75, 75
Sayılar birbirine çok yakın yani açıklık azdır. Bu nedenle tepe değer seçilmelidir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 5: Bilinçli Harcama
Bu etkinlikte, sınıf arkadaşlarınızın kitap alma sıklıklarını öğrenmek için bir anket yapmanız ve elde edeceğiniz verileri kullanarak merkezî eğilim ölçülerini (aritmetik ortalama, ortanca ve tepe değer) hesaplamanız beklenmektedir.
Sınıfınızdan bir kişi seçerek, sınıftaki tüm öğrencilere ‘Yılda kaç kez kitap satın alıyorsunuz?’ sorusunu sormasını isteyiniz ve verilen tüm cevapları tahtaya yazdırınız.
Tablo: Bir Yılda 6-A Öğrencilerinin Aldığı Kitap Sayısı

Daha sonra aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Arkadaşınızın tahtaya yazdığı verileri küçükten büyüğe doğru sıralayarak aşağıdaki alana yazınız. Bu verileri bir görselleştirme aracı seçerek özetleyiniz. Seçtiğiniz görselleştirme aracını neden tercih ettiğinizi arkadaşlarınızla tartışarak paylaşınız.
Cevap:
Küçükten Büyüğe Sıralama: 1, 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6, 6, 6, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7
Sıklık tablosuyla bu verileri sıralamak daha kolay ve okuması daha anlaşılır olduğu için tercih ettik.
b) Sınıfınızdaki kitap alım sıklıklarını kullanarak oluşturduğunuz tabloda aritmetik ortalamayı hesaplayınız. Bulduğunuz aritmetik ortalama neyi ifade eder? Yazınız.
Cevap: 1 + 1 + 1 + 2 + 2 + 3 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 5 + 5 + 5 + 5 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 = 165 (1·3 + 2·2 + 3·1 + 4·6 + 5·4 + 6·5 + 7·12 = 168)
168 ÷ 33 = 5.1 (Aritmetik Ortalama)
Bu bilgiye göre sınıftaki her öğrenci yılda en az 5 kitap satın alıyor demektir.
c) Sınıfınızdaki kitap alım sıklıklarını kullanarak ortancayı hesaplayınız. Bulduğunuz ortanca değeri neyi ifade eder? Yazınız.
Cevap:
1, 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 5, 6, 6, 6, 6, 6, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7
Ortanca sayımız 6’dır. Bu bilgiye göre öğrencilerin en azından yarısı bu sayı miktarı kadar kitap okumuş demektir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları MEB Yayınları
ç) Sınıfınızdaki kitap alım sıklıklarının tepe değerini hesaplayınız. Bulduğunuz tepe değeri sınıfınızdaki kitap alım sıklıkları hakkında neyi ifade eder? Yazınız.
Cevap:
1, 1, 1, 2, 2, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6, 6, 6, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7, 7
veya
1 kitap → 3 öğrenci
2 kitap → 2 öğrenci
3 kitap → 1 öğrenci
4 kitap → 6 öğrenci
5 kitap → 4 öğrenci
6 kitap → 5 öğrenci
7 kitap → 12 öğrenci
En çok tekrar eden sayı 7 kitap okuyan 12 öğrencidir. Bu yüzden tepe değer 7’dir. Bu bilgi bize sınıftaki öğrencilerin büyük çoğunluğunun yılda 7 kitap aldığını gösteriyor.
d) Aritmetik ortalama ve tepe değer arasında fark var mıdır? Varsa bu fark neyden kaynaklanıyor olabilir? Yazınız.
Cevap:
Aritmetik Ortalama: 5.1
Tepe Değer: 7
Bu farkın nedeni öğrencilerin birbirinden çok farklı miktarda kitap almalarından kaynaklanıyor. Dağılım dengesiz.
e) Sınıftaki herkesin aynı sayıda kitap aldığı bir durumda merkezî eğilim ölçüleri arasında farklılıklar olabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Sınıftaki herkes aynı sayıda kitap alsaydı merkezi eğilim ölçüleri aynı olurdu, fark olmazdı.
f) Merkezî eğilim ölçülerinin veriler hakkında her zaman doğru bilgi verdiğini söyleyebilir misiniz?
Cevap: Hayır söylenemez. Merkezi eğilim ölçüleri bize özet bilgi verir ancak dağılımı tamamen yansıtamaz.
g) Ne sıklıkla kitap alırsınız? Sizce bilinçli harcama yapmayı isteyen biri kitap ihtiyacını kütüphanelerden karşılayabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Ayda bir kitap almaya çalışırım. Bilinçli bir harcama yapmak istersek şehirdeki kütüphaneleri kullanmak mantıklıdır çünkü bir kitabı okuyup bitirdikten sonra tekrar kullanamıyoruz. Bunun yerine kütüphaneden ödünç alıp bitince teslim etmek daha faydalı.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 96-97 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik 6: Finansal Okuryazarlık

Tabloya göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) İlk 10 ay içinde bilgisayarın ortalama fiyatı kaç TL’dir?
Cevap: 12500+12600+12400+12200+12100+12300+12600+12700+12200+12100 = 123 700
123 700 ÷ 10 = 12 410 TL (Ortalama fiyat)
b) İlk 10 ay içinde bilgisayarın en sık tekrar eden TL cinsinden fiyatı kaçtır?
Cevap: 12 200, 12 500 ve 12 600 en çok tekrar eden fiyatlardır.
c) İlk 10 ay içinde bilgisayarın TL cinsinden fiyatı küçükten büyüğe sıralandığında ortadaki değer kaçtır? Bu değer neyi ifade eder?
Cevap: 12 100, 12 100, 12 200, 12 200, 12 300, 12 400, 12 500, 12 600, 12 600, 12 700
12 300 + 12 400 = 24700
24 700 ÷ 2 = 12 350 TL (Ortanca değer)
Bu bilgi bize bilgisayar fiyatlarının yarısı bu değerin altında, diğer yarısı bu fiyatın üstünde olduğunu ifade eder.
ç) İlk 10 ay içinde bilgisayarın en düşük ve en yüksek değeri kaç TL’dir? Bu değer neyi ifade eder?
Cevap:
En yüksek değer: 12 700 TL
En düşük eder: 12 100 TL
Bu değer bize bilgisayar fiyatının 10 ay içerisinde ulaşmış olduğu en alt sınır ve en üst sınır fiyatını gösterir.
d) Bilgisayarın ilk 10 ay içinde alınacak en uygun zamanı nedir ve bu zamandaki fiyatı merkezî eğilim ölçülerinden herhangi birinin değeriyle örtüşür mü? Bu durumun bilgisayar alımında Aybüke’nin kararlarını nasıl etkileyebileceği hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Cevap: Bilgisayarın ilk 10 ay içerisinde en uygun alınabilecek zaman Ekim ayıdır. Merkezi eğilim ölçüleri ve aritmetik ortalamaya göre Ekim ayındaki bilgisayar fiyatı ortalama fiyatın altına düşer.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları MEB Yayınları
Performans Görevi
Su Sorunu ve Su Tasarrufu
Bu çalışmada, su kaynaklarının korunması ve su tasarrufu alışkanlıklarının geliştirilmesi ile ilgili bir araştırma yapmanız ve araştırma sonuçları ile ilgili bir poster hazırlayarak sınıfta sunmanız beklenmektedir.
Çalışma öncesinde şu noktalara dikkat ediniz:
Su kaynaklarının korunması ve su tasarrufu alışkanlıklarının geliştirilmesi ile ilgili bir araştırma sorusu belirleyiniz.
Cevap:
- Günlük yaşamda en fazla su tüketimine sebep olan alışkanlığınız nedir?
- Dişini fırçalarken musluğu kapatıyor musunuz?

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

