6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 100-101-102-103-104-107-108-109. Sayfa Cevapları 2. KİTAP

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 100-101-102-103-104-107-108-109. Sayfa Cevapları 2. KİTAP

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 100-101-102-103-104-107-108-109. Sayfa Cevapları 2. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Telif ve Patent Süreci konusunun yer aldığı 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 100-101-102-103-104-107-108-109 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

6.Sınıf MEB Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 100-101-102-103-104-107-108-109. Sayfa Cevapları 2. KİTAP Telif ve Patent Süreci

📚 BU SAYFA 2. KİTAP (2. DÖNEM) İÇERİĞİDİR

Aradığınız 1. Kitap (1. Dönem) cevapları ise aşağıdaki butona tıklayın.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler 1. Kitap Sayfa Cevapları

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları MEB Yayınları

Düşünelim

İcat, buluş, ürün, üretim, hak ve sorumluluk kavramlarını tanımlayınız. Aşağıda bir bölümü verilen hikâyeyi bu kavramları kullanarak tamamlayınız ve soruları cevaplayınız.
Cevap: Filiz Güneş enerjisiyle çalışan bir su arıtma ve taşıma sistemi tasarladı. Bu buluş köylülere temiz suya ulaşma imkanı sağlamış oldu. Köylülerde hakkı olan suyu, israf etmeme sorumluluğuyla kullandılar.

İcat: Olmayan bir şeyi ortaya çıkarma.
Buluş: Yeni bir yöntem bulma.
Ürün: Üretilen nesne.
Üretim: Ürün ortama çıkarma faaliyeti.
Hak: Sahip olunan yetkiler.
Sorumluluk: Görev.


Günlük hayatta karşılaştığınız bir sorunu belirleyiniz ve bu sorunu çözmek için nasıl bir ürün icat edebileceğinizi açıklayınız.
Cevap: Okul çantamızın içi her zaman çok karışık oluyor. Bunun için akıllı bölme sistemi yapabiliriz. Çantanın ışıklı bölmeleri olabilir. Bu bölmelere eşyalar konulduğunda otomatik olarak düzeltir ve tuşa basıp istediğimiz şeyin olduğu bölme açılabilir.


İcadınızın size ait olduğunu nasıl belgeleyebilirsiniz?
Cevap: İcadın bana ait olduğunu belgelemek için patentini alırım.


Buluş sahibinin haklarının korunması neden önemli olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Çünkü hakları korunarak buluşu güvence altına alınır. Yoksa ürününün kaçak üretimi yapılabilir.


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları MEB Yayınları

Asım Bey, fikrî mülkiyet haklarını araştırmaya nasıl karar vermiştir ve yaşadığı haksızlık sonrasında hangi önlemleri almıştır?
Cevap: Asım Bey, yayınevinde çalışan bir editörün hikâye taslağını sızdırdığını ve başka bir yazarın bunu kendi eseri gibi yayımladığını öğrenince fikri mülkiyet hakkını araştırmaya karar vermiş ve avukatına yetki vererek dava açılmasını sağlamıştır.


Hikâye veya roman yazmak ya da şarkı bestelemek gibi bir idealiniz olsaydı hangi türde eserler oluşturmayı tercih ederdiniz?
Cevap: Ben roman yazmak isterdim.


Oluşturduğunuz bu eserlerin fikrî mülkiyet haklarını nasıl koruyacağınız hakkında yeterli bilgiye sahip olduğunuzu düşünüyor musunuz? Açıklayınız.
Cevap: Evet, düşünüyorum. Hikayemi nasıl koruma altına alacağımı, sızdırılması durumunda dava açabileceğimi biliyorum.


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları MEB Yayınları

Öğrenelim

Telif süreçleriyle ilgili araştırıp bulduğunuz ve bilgi toplamada kullanabileceğiniz yazılı, görsel ya da dijital kaynakları yazınız.
Cevap: Telif Hakları Genel Müdürlüğünden yazılı görsel ya da dijital kaynaklara ulaşabiliriz.


Bu kaynaklardan elde ettiğiniz bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız:
Cevap:

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları MEB Yayınları

Patent süreçleriyle ilgili araştırıp bulduğunuz ve bilgi toplamada kullanabileceğiniz yazılı, görsel ya da dijital kaynakları yazınız.
Cevap: Türk Patent ve Marka Kurumu’nun resmi web sitesi üzerinden ulaşabiliriz.


Bu kaynaklardan elde ettiğiniz bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız:
Cevap:

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları

Aşağıdaki soruları beyin fırtınası yaparak tartışınız.

Türk Patent ve Marka Kurumu, başta gençler olmak üzere Türk girişimcileri patent almaya neden teşvik ediyor olabilir?
Cevap: Üretimi arttırmak, girişimciliği güçlendirmek, ekonomiye katkı sağlamak, fikri hakların korunması bilincini yaymak amacıyla teşvik ediyor olabilir.

Telif ve patent süreçleri, ülkemiz ve ekonomimiz açısından ne gibi bir öneme sahiptir?
Cevap: Kültür ve ekonomi açısından gelişmemizi sağlar ve bireylerin haklarını korur.

Telif ve patent haklarına uymanın ve bu hakların kanunlarımızca koruma altına alınmasının ülkemize ve bireylere ne gibi katkıları vardır?
Cevap: Bireyler bu sayede emeklerinin karşılığını alır. Yaratıcılık ve üretme isteği artar. Fikirlerinin çalınmasını engeller. Ülke ekonomisini ve kültürünü güçlendirir.


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları MEB Yayınları

Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili ulaştığınız bilgileri kitabınızdaki bilgilerle karşılaştırınız. Ulaştığınız kaynaklardaki bilgilerin doğruluğunu tartışınız.
Cevap: Ulaştığım bilgilerle kitaptaki bilgiler aynı bilgilerdir. Kaynaklar doğrudur.


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları MEB Yayınları

PERFORMANS GÖREVİ

Adı : Rapor hazırlama
Amacı: Telif ve patent süreçlerini yansıtan bir rapor hazırlama ve
sunma
Beceri: Bilgi toplayabilme
Süre : 1 ders saati

Yönerge:
Grubunuzla beraber bir fikrî eser ya da buluş belirleyiniz.
Belirlediğiniz bir fikrî eser ise telif hakkını kullanma süreciyle ilgili bir rapor hazırlayınız.
Belirlediğiniz eser bir buluş ise patent alma süreciyle ilgili rapor hazırlayınız.
Hazırladığınız raporları sınıf arkadaşlarınıza sununuz.
Cevap:

Telif Hakkı Raporu

Eser: “Gökyüzü Şehri” adlı Çocuk Kitabı
1. Eserin Tanımı
“Gökyüzü Şehri”, çocuklara yönelik yazılmış hayal gücü yüksek, özgün bir hikâyedir.

2. Telif Hakkının Konusu: Bu eserin telif hakkı; metni, çizimleri, hikâye akışı, karakterleri kapsar. 
3. Telif Hakkı Alma Süreci: Hikayeyi yazdıktan sonra Türk Patent ve Telif Hakları Genel Müdürlüğü’ne kayıt başvurusunda bulunulur.
4. Bandrol İşlemleri: Kitap için telif hakkı alındıktan sonra baskı için bandrol alınır.

Patent Hakkı Raporu

Buluş: Güneş Enerjisiyle Kendini Şarj Eden Akıllı Sırt Çantası
1. Buluşun Tanımı: Sırt çantasının üzerine yerleştirilen ince güneş panelleri sayesinde taşınabilir elektronik cihazları şarj edebilen bir teknolojik ürün. 
2. Patent Konusu ve Yenilik Özelliği: Buluş, enerji üretimi ve taşınabilir şarj teknolojisini bir araya getirir. Patent için şart olan; yenilik, yeni buluş fikri ve sanayiye uygulanabilirlik kurallarını karşılar.
3. Patent Alma Süreci: Buluş hazırlandıktan sonra teknik çizim ve açıklamalarla Türk Patent ve Marka Kurumu’na başvurulur.
4. Sonuç: Güneş enerjili akıllı sırt çantası teknik bir buluş olduğu için patent korumasına uygundur. 


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları MEB Yayınları

Telif ve patent hakları ile ilgili karışık olarak verilen ifadeleri haklarla eşleştiriniz. (Cümlenin numarasını ilişkili olduğu hakkın yazılı olduğu kutuya yazınız.)
Cevap:

Telif Hakkı: 1-3-5-6-8-9-10-11

Patent Hakkı: 2-4-27-12-13

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf