7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 111-113-114-115-116-117. Sayfa Cevapları Dörtel Yayıncılık 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 7. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Bir Kelaynak Anlatıyor konusunun yer aldığı 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 111-113-114-115-116-117 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Yaşadığınız yerdeki doğal ortamın özellikleri nelerdir? Anlatınız
Cevap: Yaşadığım yerdeki doğal ortamda bizden hariç hayvanlar ve bitkilerde bulunmaktadır.
2. Çevrenizdeki doğal ortamda yaşayan canlıların yaşamını olumsuz etkileyen neler vardır? Söyleyiniz.
Cevap: Çevremde doğal ortamda yaşayan canlıları olumsuz etkileyen faktörler yaşam alanlarının değiştirilmesi, bilinçsiz avlanmalar, yapılaşma sonucunda yaşa yerlerinin işgal edilmesi örnek olarak söylenebilir.
Aşağıdaki cümlelerde geçen deyimleri belirleyip metne olan katkısını söyleyiniz
Cevap: Deyimler cümledeki anlamı daha iyi vurgulamaya ve anlamı zenginleştirmeye yaramaktadır.
Çünkü bizim avladığımız çekirgeler olsun ekinlere zarar veren öteki böcekler olsun çiftçilerin korkulu rüyasıdır.
Ailem dünyadan silinip yok olmak üzere. Böyle giderse soyum sopum kalmayacak.
Beni güzel bulsalar ne çıkar, çirkin bulsalar ne çıkar?
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini belirleyip yazınız.
Cevap:
Konusu: Kelaynakların neslinin neden tükenmek üzere olduğu hakkında bilgi vermektedir.
Ana Fikri: Doğanın dengesini bozmamak için insanların daha bilinçli olması gerekir.
Okuduğunuz metnin içeriğine yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Metindeki anlatım kimin ağzından yapılıyor?
Cevap: Metindeki anlatım Kelaynak tarafından yapılmaktadır. Bu da 1. Tekil şahıs anlatımıdır.
2. Anlatıcının dert dediği nedir? İnsanlar bu duruma çözüm bulabilir mi?
Cevap: Neslinin tükenmek üzere olması anlatıcının derdidir.
3. Anlatıcı, kendileriyle ilgili hangi bilgileri veriyor?
Cevap: Anlatıcı geçmişte yaşadıkları yerler, sayılarının çokluğu ve şimdiki sayıları hakkında bilgi vermektedir.
4. Anlatıcı, kendilerinin doğaya hangi faydaları sağladıklarından söz ediyor?
Cevap: Anlatıcı, kendilerinin çiftlikteki çekirge, mahsullere zarar veren böcekleri yiyerek çiftçilerin emeklerinin boşa gitmesini engellediklerinden söz etmektedir.
5. Doğanın dengesi, doğadaki uyum ne zaman bozulmaya başlıyor?
Cevap: Bir canlı neslinin tükenmesinden dolayı başka canlılar da hem olumlu hem de olumsuz olarak etkileneceği için doğanın dengesi bozulacaktır.
Okuduğunuz metinden söz sanatlarına (kişileştirme, konuşturma, tezat, abartma) örnekler bulup yazınız
Cevap:
Adım: Kelaynak. → Teşhis (Kişileştirme),
Böyle diyenler, tüylerimin güneşte nasıl parladığını galiba hiç görmemişler → İntak (Konuşturma)
Böyle giderse soyum sopum kalmayacak. → Mübalağa (Abartma)
Bitkiler kirli havayı temiz havaya dönüştürür. → Tezat (Zıtlık)
Aşağıdaki cümlelerde geçen yönlendirici, geçiş ve bağlantı ifadeleri tespit edip altlarını çiziniz
Cevap:
Bacalardan çıkan dumanlar havayı kirletmiş. Bir başka deyişle insanlar ciğerlerine temiz hava yerine duman doldurmaya başlamışlar.
Kuşlar kaçmış dumandan, dünyada özellikle temiz havalı yerler aramaya koyulmuşlar.
Bunları bize sıradan insanlar da söylüyor ama iş iştir.
İnsanlar birçok fabrika kurmuş fakat bu fabrikaların atıklarını ne yapacaklarını hiç düşünmemişler.
Doğa, kirliliğe karşı tepki vermiş oysaki insanlar bu tepkiden rahatsız olmamışlar.
Doğaya karşı yapılanlar önlenmeli aksi takdirde doğa kendisi önleyecektir.
Öğretmenimiz doğayla ilgili slogan hazırlamamızı istedi. Özellikle nesli tükenen hayvanları koruyucu sözleri kullanmamızı belirtti.
Aşağıdaki parçada hangi anlatım biçimlerinden ve düşünceyi geliştirme yollarından yararlanılmıştır? Yazınız.
Cevap:
Açıklayıcı anlatım biçiminden yararlanılmıştır.
Metinde tanımlama ve sayısal verilerden yararlanma düşünceyi geliştirme yollarından yararlanılmıştır.
Aşağıdaki dize ve cümlelerde geçen çekimli fiilleri, altını çizerek belirtiniz. Altını çizdiğiniz fiillerin kip ve kişilerini yazınız.
Cevap:
Bayrak bayrak dilimizde türkümüz,
Sığmaz zamanlara Atatürk’ümüz. ⇒ Geniş zaman olumsuzu 3. tekil şahıs
Yürüyelim, koşalım,
Hızlandıkça coşalım. ⇒ İstek kipi 1. Çoğul şahıs
Bir gün olup kucağına ulaşsam
Gözlerinden döksem sevinç yaşını. ⇒ Dilek Şart kipi 1. Tekil şahıs
Yeni evinizde güle güle oturasınız. ⇒ İstek kipi 2. Çoğul şahıs eki
Biraz hızlı yürümelisin. ⇒ Gereklilik kipi 2. Tekil şahıs eki
Bana bir masal anlat. ⇒ Emir kipi 2. tekil şahıs eki
Doğayı sevelim, ormanları koruyalım. ⇒ İstek kipi 1. Çoğul şahıs eki
Çocuklar tatile gitse mi, gitmese mi? ⇒ Şart kipi 3. tekil şahıs eki
Yarın bize gelmeliler. ⇒ Gereklilik kipi 3. Çoğul şahıs eki
İnsanları sev, çiçekleri koru ⇒ Emir kipi 2. Tekil şahıs eki
“Kirli bir doğada niçin yaşamak istemezsiniz?” sorusuna cevap olacak hikâye edici bir metin yazınız. Yazınızı anlatım bozukluğu, yazım ve noktalama kuralları bakımından düzenleyip arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Haydi bir anlamda hayal edelim: Evimizin etrafında çöplerin yığıldığı, havanın kirli olduğu ve doğal güzelliklerin yok olduğu bir yerde yaşıyoruz. Her sabah, pencereden dışarıya baktığımızda gri bir manzara ile karşılaşıyoruz. Kirli sular, nehirlere ve göllere akıyor, canlılar ölüyor ve endişe verici bir sessizlik hüküm sürüyor.
Bu kirli doğada yaşamak, bize sağlık sorunları getirebilir. Kirli havayı soluyarak, solunum yolu hastalıklarına yakalanma riskini artırırız. Astım, bronşit ve alerjik reaksiyonlar gibi kronik rahatsızlıklar yaygın hale gelir. Ayrıca, kirli sulara temas ederek su kaynaklı hastalıklarla mücadele etmek zorunda kalabiliriz. Bu durum, yaşam kalitemizi ciddi şekilde etkiler.
Kirli bir doğada yaşamanın psikolojik etkileri de vardır. Doğanın güzellikleri ve yeşilliği insanların ruhunu besler. Ancak, kirli bir ortamda böyle bir güzellik kalmadığında, moralimiz bozulur ve depresyona girme riski artar. İnsan doğası gereği, doğayla bağlantı içinde olmak mutluluk ve huzur kaynağıdır. Kirli bir çevrede bu bağlantıyı kaybederiz. Doğayı temiz tutmak ve çevremizi korumak, gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmak için hepimizin sorumluluğudur.
Aşağıdaki cümleleri belirtilen fiil kipleriyle tamamlayınız
Cevap:
Bu konuyu babama ….hatırlatmalıyım… (Hatırlatmak: Gereklilik kipi, 1. tekil kişi)
Şu yolu …izlesin… (İzlemek: Emir kipi, 2. çoğul kişi)
Dilerim senin de başına ….gelir… (Gelmek: İstek kipi, 3. tekil kişi)
Yavrucuğum, biraz da ders ….çalışsan… (Çalışmak: Şart kipi, 2. tekil kişi)
Bu soruyu öğretmene ….sormalı… (Sormak: Gereklilik kipi, 3. tekil kişi)
Biraz …dinlensek…. iyi olacak. (Dinlenmek: Şart kipi, 1. çoğul kişi)
Konuşmayı bırak da ….yürü… (Yürümek: Emir kipi, 2. tekil kişi)
Ulular köprü ….olsa…, basıp geçme. (Olmak: Şart kipi, 3. tekil kişi)
Bugün sinemaya …..gidelim…. mi? (Gitmek: İstek kipi, 1. çoğul kişi)
Mevsimlerin özellikleri üzerine bir araştırma yapınız
Cevap: Türkiye’de dört mevsim yaşanmaktadır. Bunar ilkbahar, yaz, sonbahar ve kıştır. İlkbahar mevsimi Kuzey yarım kürede Mart ve Haziran ayları arasında görülür. Sıcaklığın artmaya başladığı ve çiçeklerin açıp, karların erimesiyle su yataklarının dolması ile geçer. Yaz mevsimi Haziran ve Ağustos ayları arasında görülür. En sıcak olduğu zamandır. En uzun gündüzler bu tarihler arasında yaşanmaktadır. Sonabahar mevsimi Eylül ve Kasım ayları arasında görülmektedir. Bu mevsimde yapraklar dökülür ve havalar yavaş yavaş soğumaya başlar. Kış mevsimi Aralık ve Şubat ayları arasında görülmektedir. Havaların çok soğuk olduğu ve gecenin uzun olduğu mevsimdir.
Fabl türünün özelliklerini araştırınız.
Cevap: Fabl, sonunda ders vermeyi amaçlaya, güldüren bir metindir. insana ait olan özelliklerin insana dışındaki bir varlığa verilmesi ile yazılan metinlerdir.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.