4. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde yerel coğrafya (bölge, iklim, bitki örtüsü), temel tarih bilgileri (Türk tarihinin önemli olayları, İstanbul'un fethi), vatandaşlık hak ve sorumlulukları (bayrak, marş, toplum kuralları), kültürel miras (örf-adetler, bayramlar), ekonomi temelleri (ihtiyaçlar, üretim-tüketim) ve çevre konuları (doğal kaynaklar, kirlilik) öğretilir. Konular günlük yaşamla bağlantılıdır.
Tarih bilinci, görsel materyallerle (resimler, haritalar) başlar. Öğrenciler, yakın tarihten (Cumhuriyetin kuruluşu) uzak tarihe (Türklerin Anadolu'ya gelişi) doğru kronoloji öğrenir. Tarihi kişileri (Atatürk, Fatih Sultan Mehmet) ve olayları hikayelerle tanır. Zaman çizelgeleri, müze gezileri ve basit tarihi belgelerle geçmişle bağ kurar. "Neden?" sorularıyla eleştirel bakış gelişir.
Kitaplarda "Bizim Vatanımız", "Kültürel Mirasımız", "Toplumsal Yaşam", "Doğal Kaynaklar", "Geçmişten Günümüze" ve "Global Dünya" temaları öne çıkar. Her tema, haritalar, fotoğraflar, hikayeler ve etkinliklerle desteklenir. Örneğin "Kültürel Mirasımız" temasında el sanatları, "Doğal Kaynaklar"ta su ve ormanların önemi işlenir. Kültürel çeşitlilik vurgulanır.
Çevre bilinci, doğal kaynakların (su, toprak, enerji) korunmasıyla başlar. Öğrenciler, kirliliğin (hava, su, toprak) etkilerini tartışır. Geri dönüşüm projeleri (kağıt, plastik), ağaç dikme etkinlikleri ve enerji tasarrufu kampanyaları yapar. Doğayı gözlemleyerek (park gezileri, bahçe çalışmaları) ekosistem dengesini anlar. "Küçük adımlar büyük fark yaratır" vurgusuyla sorumluluk bilinci gelişir.
Öğrenciler, harita okuma (semboller, yönler), tablo ve grafik yorumlama, kronoloji oluşturma, kültürel farklılıklara saygı duyma, toplumsal kurallara uyma, çevresel karar alma, basit araştırma yapma (gözlem, kaynak kullanma) ve tartışma becerilerini edinir. Ayrıca, milli kimlik bilinci, iş birliği ve sosyal sorumluluk duygusu gelişir.