5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116. Cevapları KOZA Yayınları 2023-2024 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Dedem Korkut Öyküleri Üzerine metinne ait cevapların ye raldığı 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Ne tür hikâyeler okumaktan hoşlanırsınız?
Cevap: Eğitici, ve sürükleyici hikayeler okumaktan hoşlanırım.
2. Dede Korkut hakkında neler biliyorsunuz?
Cevap: Dede Korkut’un geçmişte yaşamış bilge, hikayeler anlatan sevilen sayılan biri olduğunu biliyorum.
Aşağıda verilen kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından yararlanarak bulmacaya yerleştiriniz. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.
Cevap:
Yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları farklı olan kelimelere eş sesli kelimeler dendiğini hatırlayınız. Metinde geçen eş sesli iki kelime bularak sözlük anlamlarını karşılarına yazınız. Kelimeleri her iki anlamıyla cümle içinde kullanınız.
Cevap:
Eş sesli kelime: El
1. anlamı: Eşyaları tutabilmeyi sağlayan beş parmaklı organ.
Cümlem: Yemeklerin hepsini elleriyle yaptığını söyledi.
2. anlamı: Yabancı, yabancı yer.
Cümlem: Ellerin bakışları rahatsız etti.
Eş sesli kelime: Yaz
1. anlamı: Sıcak mevsim
Cümlem: Yazın en güzel yanı kuşların cıvıltısı.
2. anlamı: Yazma eylemi
Cümlem: Tüm ödevlerini el yazısıyla yazmış.
Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap:
Metnin konusu: Dede Korkut’un hikayelerinin önemi ve özellikleri.
Metnin ana fikri: Dede Korkut hikayelerinin edebiyatımızdaki yeri.
“Dedem Korkut Öyküleri Üzerine” metnine bir kelimelik ve iki kelimelik iki yeni başlık belirleyiniz. Bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
Tek kelimelik başlığım:
Bu başlığı seçme nedenim: Dede Korkut’un ortaya koyduğu eserlerin gelecek nesillere emanet olduğu için koydum.
İki kelimelik başlığım: Öyküler
Bu başlığı seçme nedenim: Korkut’un Hikayeleri.
b. Metinde geçen nesnel ve öznel ifadelere üçer örnek yazınız.
Cevap:
Öznel ifadeler:
Nesnel ifadeler:
Yazarın duygu ve düşüncelerini aktarma biçimini beğenip beğenmediğinizi nedenleriyle aşağıya yazınız.
Cevap: Beğendim. Çünkü yazar eserde sade, açık, anlaşılır bir dil kullanmıştır.
Eğik çizgi ( / ) hakkında verilen bilgileri okuyunuz. Eğik çizginin ( / ) görevleriyle bu görevlere ait örnekleri eşleştiriniz.
Cevap:
Oğuzlarla aramızda gelenek, görenek ve yaşam tarzı konularında ne tür benzerlik ya da farklılar vardır? Geçmişten günümüze değin gelenek, görenek ve yaşam tarzımızda ne tür değişimler olmuştur?
Cevap: Oğuzlarla aileye olan bağlılık, aileye verilen değer, önem, destanlar, ata, toprağa verilen değer, misafirperverlik, kutlamalar ve değerlerimiz benzemektedir. Oğuzlar geçmişte yaşadığı için o zamanın şartlarıyla giyimimiz, yediklerimiz, alışkanlıklarımız, zevklerimiz ve müziklerimiz farklıdır.
Siz de defterinize, Dede Korkut Hikâyeleri gibi gelenek ve göreneklerimizi anlatan, gelecek nesillere aktarılacak bir hikâye yazınız. Hikâyenizi bitirdikten sonra kendinizi aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
BİRLİK ÖĞÜDÜ
Bir salı akşamında, torunları Mert ve Nisa’yı yanına alan bir yaşlı kadın, torunlarına çocukluğundan bahsedecekti.
Babaanneleri, masanın başına geçti ve dikkatlice konuşmaya başladı. Mert ve Nisa bunun üzerine merakla dinlemeye başladılar.
“Yıllar önce, dedeleriniz ve nineleriniz köyde yaşıyordu,” diye devam etti babaanneleri. “Onlar, birbirleriyle birlik ve beraberlik içindeydiler ve komşuluğa önem verirlerdi. Komşuluk ilişkileri çok önemliydi; birbirlerine yardım eder, özel günlerde kutlamalar yapar ve zor zamanlarda birlikte dururlardı.”
“Bir gün, tüm köy halkı bir araya gelerek büyük bir şenlik düzenledi. Geleneklerimize göre halk oyunları oynandı, bu özel günlerde müzik çalar, oyunlar oynar ve yemekler yeriz.”
Çocuklar heyecanla başlarını salladı ve babaannenin devam etmesini bekledi.
Bu hikaye, Mert ve Nisa’ya ailelerinin geçmişine ve gelenekleri bir kez daha öğrenmiş oldular. Bu eski gelenekler ve görenekler, onlara kültürel miraslarını daha iyi anlama fırsatı verdi. Nisa ve Mert, bu hikayeler sayesinde her geçen gün yeni şeyler öğrendiklerini fark ettiler.
Ülkemizde bulunan tarihî ve turistik yerler hakkında T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (https://www.ktb.gov.tr) sitesinden araştırma yaparak bu yerlere ait görselleri bulup sınıfınıza getiriniz.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.