8. sınıf Din Kültürü dersinde Liselere Geçiş Sistemi (LGS) hazırlığı kapsamında özellikle iman esasları, İslam’ın şartları, ahlaki değerler, ibadetlerin hükümleri ve İslam tarihi konuları ağırlıklı olarak işlenir. İman konularında Allah’ın varlığı ve birliği, melekler, kutsal kitaplar, peygamberler, ahiret ve kader inancı detaylandırılır. İslam’ın beş şehadeti (şehadet, namaz, oruç, zekat, hac) ile ilgili kurallar, farzlar ve vacipler vurgulanır. Ahlaki değerlerde doğruluk, adalet, merhamet, sorumluluk gibi konular örneklerle pekiştirilir. İbadetlerde namazın vakitleri, orucun mazeretleri, zekatın hesaplanması gibi pratik bilgiler; İslam tarihinde ise Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hayatı, dört halife dönemi ve İslam’ın yayılışı öne çıkar. Bu konular, LGS sorularının temelini oluşturur ve müfredatın %70’ini kapsar.
İslam’ın beş şehadeti, teorik bilgilerle pratik uygulamalar bütünleştirilerek öğretilir. Şehadet kelimesinin anlamı ve önemi, Allah’ın birliği ve peygamberliğin şartları açıklanır. Namazda farz, vacip ve sünnetlerin ayrımı, abdestin şartları, namaz vakitleri ve kıble yönü gibi detaylar görsel materyallerle desteklenir. Oruçta tutulma kuralları, mazeretler (hastalık, yolculuk) ve kaza oruçları; zekâtta kimlere verileceği, hesaplama yöntemi ve fitre; hacta ise farzları, menasıği ve manevi hikmetleri vurgulanır. Her şehadetin günlük hayattaki yansımaları (örneğin, zekatın sosyal adalet için önemi) örneklerle somutlaştırılır. Öğrenciler, bu şartların sadece ibadet değil, aynı zamanda hayat düzenleyici ilkeler olduğunu kavrar.
Ders kapsamında öğrenciler, İslam’ın temel dini kavramlarını derinlemesine öğrenir. Tevhid (Allah’ın birliği), ibadet (niyet ve ihlas), takva (Allah korkusu ve sorumluluk), ahlak (güzel huylar), helal-haram (yasak ve izinler), günah-sevap (iyi-kötü davranışların sonuçları), tövbe (pişmanlık ve dönüş), şükür (nimetlere karşı minnet), sabr (güçlüklere tahammül), infak (malını hayırda harcama), adalet (hakkaniyet), merhamet (şefkat) ve vahdet (birlik) gibi kavramlar öne çıkar. Her kavram, Kur’an ayetleri, peygamber sözleri ve günlük yaşam örnekleriyle açıklanır. Örneğin, "tevhid" kavramı, putperestliğin zararları üzerinden; "adalet" ise Hz. Ömer’in uygulamalarıyla ilişkilendirilir.
Ders kitaplarında, evrensel ahlaki temalar dini referanslarla işlenir. Adalet (Hz. Ömer’in "Zayıf birinin hakkını alana kadar güçlüye karşı mücadele ederim" sözü), merhamet (Hz. Muhammed’in hayvanlara şefkati), doğruluk (Hz. Muhammed’in "sıdk-ı emin" unvanı), sorumluluk (topluma hizmet, çevreyi koruma), teşekkür (nimetlere şükür), affetme (Hz. Muhammed’in Mekke’de affetmesi), cömertlik (Hz. Osman’ın infakı), iffet (Hz. Yusuf’un duruşu), sabr (Hz. Eyyüb’ün sabrı) ve kardeşlik (Ensar-Muhacir birliği) gibi temalar öne çıkar. Her tema, kıssalar, hadisler ve güncel olaylarla desteklenir. Örneğin, "merhamet" teması, yetim hakları ve hayvan sevgisi bağlamında; "adalet" ise sosyal eşitsizliklerle mücadelede vurgulanır.
Ders, öğrencilere hayat boyu taşıyacakları temel dini ve ahlaki değerleri kazandırır. İman ve ibadet bilinci ile manevi bağın güçlendirilmesi; ahlaki erdemler (doğruluk, merhamet, sabır) ile karakter gelişimi; toplumsal sorumluluk (zekat, infak, çevreyi koruma) ile sosyal farkındalık; adalet ve eşitlik anlayışı ile haksızlığa karşı durma; hoşgörü ve diyalog kültürüyle farklılıklara saygı; vatanseverlik ve milli bilinç; bilgi ve araştırma alışkanlığıyla dini konularda derinleşme; tövbe ve düzeltme ile hatalardan dönüş becerisi kazandırılır. Bu değerler, öğrencilerin sadece sınavlarda değil, tüm yaşamında dengeli, sorumlu ve ahlaklı bireyler olmasını sağlar.