4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. Sınıf öğrencilerimizin ihtiyacı olabilecek 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabının Yardımcı Kaynağı arasında gösterilen kitabın Sayfa Cevaplarını paylaştık. Türkçe Çalışma Kitabının Cevaplarına ulaşmak için sayfada bulunan etkinlik isimlerine yada sayfa numaralarına tıklayarak istediğiniz cevapların bağlantılarına ulaşabilirsiniz.
Eksik yada hatalı olduğunu düşündüğünüz kısımları bizlere sayfanın en aşağısında bulunan ‘Yorumlar’ sekmesinden bizlere geri dönüş yapabilirsiniz. Yorum yaparken yorum yapma kurallarına uymanızı rica ederiz.
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Alışveriş yapmayı sever misiniz? Sizce alışveriş yapmak zevkli midir, sıkıcı mıdır? Bu konudaki düşüncelerinizi aşağıya kısaca yazınız.
Cevap: Alışveriş yapmayı çok severim. Bana göre sıkıcı değil.
ÇALIŞMA 1
Aşağıdaki kelime ve kelime gruplarını metinden bularak anlamlarını tahmin ediniz. Daha sonra, bu kelimeleri ilgili olduğu açıklamanın karşısına yazınız.
Cevap:
(Gözüne ilişmek) Bir şeyi birdenbire, istemeden görmek.
(Amuda kalkmak) İki elinin üstünde dikilerek bacaklarını havada tutmak.
(Kendinden geçmek) Bilinci işlemez olmak, kendini kaybetmek.
(İpin ucunu kaçırmak) Bir şeyi kullanmada gereken ölçüyü yitirmek.
(Anımsatma) Birisinin unuttuğu bir şeyi aklına getirtmek, hatırlatmak.
(Haykırmak) Telaş, korku, heyecan vb. nedenlerle bağırmak.
(Ayaklanıvermek) Hızlıca ayağa kalkıp gitmeye davranmak.
(Çarçabuk) Pek çabuk, hemencecik.
(Pazen) Dokuması kalın, yumuşak bir tür pamuklu bez.
(Şömine) Odalarda, genellikle duvar kenarında tuğla ya da taştan yapılmış bacası olan ocak.
ÇALIŞMA 2
Aşağıdaki sorulara bir göz gezdirip bu soruları cevaplayacak şekilde metni bir defa daha okuyunuz. Soruları cevaplayınız.
• Metindeki ailenin AVM’ye gitme nedeni nedir?
Cevap: Salatalığın bile dört taksitle olmasından dolayı AVM’ye gitmişlerdir.
• Metindeki aile bireylerinin adları nedir? Yazınız. Aile bireylerinin dikkat çeken özelliklerini birkaç kelime ile ifade ediniz.
Cevap:
Anne: Leyla. Alışveriş yapmayı seven biri.
Baba: Rüştü. Alışveriş yapmayı, para harcamayı sevmeyen biri.
Kız çocuk: Damla. Bisiklete binmeyi sever.
Erkek çocuk: Bülent. Yüzmeyi bilmiyor.
ÇALIŞMA 3
Metnimizdeki aileye alışveriş konusunda bir mesaj vermek için aşağıdaki duvar yazılarından hangisini okutmak istersiniz? İşaretleyerek belirtiniz.
Cevap:
ÇALIŞMA 4
Aşağıdaki hikâye haritasını metne göre doldurunuz.
Cevap:
Kahramanlar: Rüştü, Leyla, Damla, Bülent.
Zaman: Bilinmeyen zaman.
Öykünün Adı: Salatalık Bile Dört Taksitle.
Yer: AVM.
Olay: İhtiyaçlarından fazla eşya alan bir ailenin yaşadıkları.
ÇALIŞMA 5
Aşağıdaki yazı ve açıklamalardan yararlanarak alışveriş merkezi görselinin verildiği alanda kendi cümlelerinizle bir haber yazısı oluşturunuz. Haberinizi yazarken farklı yazı karakterlerini kullanabilirsiniz. Hazırladığınız haberi aile büyüklerinizle paylaşmayı unutmayınız.
Cevap:
Alışveriş Sevgisi
Yapılan araştırmalar ve gözlemlere göre insanlar kendilerine yakın marketlere gitmek yerine tüm ihtiyaçlarını alışveriş merkezlerinden karşılamaktadırlar. Farkında olmadan alışveriş merkezlerinde olan indirimlerden dolayı daha yüksek fiyatlarla ihtiyaçlarını gidermeye çalışıyorlar.
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Bir şair olsanız çocuklarla ilgili hangi konularda şiir yazarsınız? Seçtiğiniz konuları örnekteki gibi listeye yazınız.
Cevap:
ÇALIŞMA 1
Okuduğunuz şiirde geçen bazı kelimeler aşağıda verilmiştir. Bu kelimeleri çağrıştırdıkları kavramlarla eşleştiriniz. (Kavramlardan biri eşleşmeyecektir.)
Cevap:
1. şair (b)
2. uçurtma (d)
3. kitap (c)
4. çiçek (a)
ÇALIŞMA 2
Aşağıdaki sorulara bir göz gezdirip bu soruları cevaplayacak şekilde metni bir defa daha okuyunuz. Soruların cevaplarını aşağıda verilen yazma alanlarına yazınız.
• Şiirde, betonlaşmış bir şehir ile anlatılmak istenen nedir? Açıklayınız.
Cevap: Yani her yerde binaların olduğunu doğal alanların yok olduğunu anlatmak istemektedir.
• Şairin, “Sevgi ipliğinden kazak örüyor şiirde” ifadesi ile anlatmak istediği ne olabilir? Aile büyüklerinizden de fikir alarak düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Şiirlerinde sevgiyi kullanmaktadır ve şiirinin tamamı sevgiden faydalanmaktadır.
• Şiirin ana duygusu nedir? Yazınız.
Cevap: Sevgi
ÇALIŞMA 3
Şairin ve çocukların birbirlerini sevmesinin ortak nedeni nedir? İşaretleyiniz.
Cevap: A) Sevgiyle beslenmeleri
ÇALIŞMA 4
Aşağıda verilen açıklamayı okuyup örnekleri inceleyiniz. Daha önce okuduğunuz şiirde bu açıklamaya ve örneklere uygun kelimeler varsa altlarını çiziniz.
Cevap: Kır, gülmeli.
ÇALIŞMA 5
Şair, şiirde sözünü ettiği kitabına “Bir Gül Çocuk” adını vermiş. Bu şiir için aşağıda belirtilen özelliklere uygun olarak iki başlık da siz öneriniz.
Cevap:
TEK KELİMELİK BİR BAŞLIK: Sevgi
İÇİNDE “SEVGİ” KELİMESİ GEÇEN BİR BAŞLIK: Çocukların Sevgisi
ÇALIŞMA 6
Aşağıdaki görselde çocuklar, Şair “Bir Gül Çocuk” Diyor şiiriyle ilgili konuşuyorlar. Verilen bilgilerden hareketle düşüncelerine katıldığınız çocuğun konuşma balonunu maviye boyayınız.
ÇALIŞMA 7
“Hatırlayalım” bölümünden sonra verilen şiirin ilk bölümünü, bir hikâyenin başlangıç (serim) bölümü olacak şekilde düzyazı olarak yeniden yazınız. Bu bölümü yazarken kendi cümlelerinizi de ekleyebilirsiniz.
Cevap: Her yerde binalar bulunan bir şehirde şairin elinde uçurtma, kır çiçekleri ve kitaplar vardır.
1. Sorunun Cevabı: A) İnsan hakları
1. Sorunun Cevabı: C) Tüm insanlar eşittir.
1. Sorunun Cevabı: C) Düğüm (gelişme)
1. Sorunun Cevabı: C) Açma sırrını dostuna, o da söyler dostuna.
1. Sorunun Cevabı: D) Kutlarım, oyunu sen kazandın.
1. TEMA DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
(Aşağıdaki ilk yedi soruyu metne göre cevaplayınız.)
1. Kediyi sokakta bulup evine götüren kimdir?
Cevap: Berber Hasip
2. Kedinin kaderi hangi olaylarla ve nasıl değişiyor?
Cevap: Berber Hasip evlendikten sonra karısı kediye ısınamamış ve berber dükkanında yaşamaya başlamış.
3. Kedi, neden evden kovulduğuna üzülmüyor?
Cevap: Berber dükkanında eğlendiği için üzülmüyor.
4. Kedi, hangi duruma üzülüyor?
Cevap: İnsanların konuştuklarını pek fazla anlamadığı için üzülmektedir.
5. Kedi, yaşamını sürdürmek için kendini nasıl avutuyor?
Cevap: Kendine kedi olduğunu hatırlatarak kendini avutuyor.
6. Okuduğunuz parçaya göre kedi hangi duygular içerisindedir?
Cevap: Mutlu, üzgün.
7. Metne bir başlık belirleyiniz. Bu başlığı belirleme nedeninizi de yazınız.
Cevap: Ben Bir Kediyim
9. Aşağıdaki paragrafı okuyarak eş sesli kelimelerin altını çiziniz. Bu kelimeleri farklı iki anlamıyla birer cümlede kullanınız.
Cevap: Gül, çalmak, bağ.
Bu gül çok güzel.
Gülmek sana çok yakışıyor.
Kapıyı çaldık ama açan olmadı.
Ayşe’nin cüzdanını çalmışlar.
Teyzemlere bağdan üzüm gelmiş.
Ayakkabının iplerini bağladın mı?
10. Aşağıdaki ifadeleri okuyunuz. İfadeler doğruysa başlarındaki “D”yi, yanlışsa “Y”yi işaretleyiniz.
Cevap:
(Y) “Mahallemizde işlerini çok iyi yapan değerli ustalar…” ifadesinde eş anlamlı kelime yoktur.
(D) “Biraz daha orada kalsaydık, çaya yetişemeyecektik.” cümlesinde sadece bir eş sesli kelime vardır.
(D) “Türkiye’nin en büyük dağı, Ağrı dağıdır.” cümlesinde “dağıdır” kelimesi yanlış yazılmıştır.
(D) Şiirin okuyucuda veya dinleyicide uyandırdığı duyguya “şiirin ana duygusu” denir.
(Y) Hikâye edici metinler iki bölümden oluşur. Bunlar serim ve çözümdür.
(D) “Yer, zaman, olay ve kişiler” hikâye türündeki metinlerin unsurlarıdır.
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 27-28-29-30-31-32. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. sınıf öğrencilerimizin Türkçe Çalışma Kitabında görecekleri Yardımcı Kaynak arasında bulunan sayfa 27-28-29-30-31 ve 32. Sayfa Cevaplarını paylaştık. Eksi kyada hatalı kısımları bizlere sayfanın en alt kısmında bulunan Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Aşağıdaki görselleri inceleyip Atatürk’e ait sözü okuyunuz. Okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap:
Metnin konusuna yönelik tahminim: Atatürk’ün, çocuklardan beklentisi.
2. Yukarıdaki fotoğraflardan, sözlerden ve bu zamana kadar öğrendiklerinizden hareketle Atatürk denilince aklınıza gelenleri noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
ÇALIŞMA 1: Aşağıdaki soruları “Kahverengi Ayakkabıları Siyaha Boyayan Ülkü” adlı metne göre cevaplayınız.
• Metinde anlatılan olay, günün hangi saatlerinde geçiyor olabilir? Neden?
Cevap: Sabahın erken saatlerinde.
• “Bekledi, bekledi, bekledi… Kapı bir türlü açılmıyordu.” ifadesinde “bekledi” kelimesinin tekrar edilmesinin anlatıma katkısı nedir?
Cevap: Okuyucunun daha iyi aklında canlandırmasına yardımcı olmuştur.
• Ülkü’nün, Atatürk’ü çok sevdiğini hangi ifadelerden çıkarabiliriz?
Cevap: Atatürk’ün her şeyi ile yakından ilgilenmesinden anlayabiliriz.
• Ülkü’nün, ayakkabıları siyaha boyama nedeni nedir?
Cevap: Atatürk’ün kıyafetlerinin siyah olmasından dolayı siyaha boyamıştır.
• Atatürk’ün Ülkü’ye verdiği tepki nasıldır?
Cevap: Olanlara gülmüştür. Ardından defter ve boya kalemi vermiştir.
ÇALIŞMA 2: Aşağıda, metinle ilgili bazı ifadeler verilmiştir. İfade doğruysa “D”yi, yanlışsa “Y”yi, ifadeye bu metinden ulaşılamıyorsa da “U”yu işaretleyiniz.
Cevap:
(D) Ülkü, Atatürk’e günlük işlerinde yardımcı olmaktadır.
(Y) Atatürk, ayakkabılarını siyaha boyadığı için Ülkü’ye kızmıştır.
(D) Atatürk, Ülkü’nün boyamaya olan ilgisini geliştirmek istemiştir.
(U) Ülkü, büyüdüğünde ünlü bir ressam olmuştur.
(U) Atatürk’ün yalnız bir siyah ayakkabısı vardır.
ÇALIŞMA 3: Aşağıdaki cümleleri, verilen örneklerden hareketle neden-sonuç ve karşılaştırma cümlesi olacak şekilde tamamlayınız.
Cevap:
Atatürk, Ülkü’yü sevdiği için ayakkabılarını boyayan Ülkü’ye kızmadı. (Neden-sonuç cümlesi)
Atatürk Ülkü’yü sevdiği gibi diğer çocukları da seviyordu. (Karşılaştırma cümlesi)
ÇALIŞMA 4: Metinde geçen “Oturdu, kalktı, gezindi…” cümlesini üç ayrı cümle biçiminde kendi ifadelerinizle yeniden yazınız.
Cevap:
1. cümle: Ülkü, Atatürk uyanana kadar koltukta oturdu.
2. cümle: Daha sonra kalktı.
3. cümle: Etrafta gezinmeye başladı.
ÇALIŞMA 5: Aşağıdaki parçaları birleştirerek Atatürk’ün çocuklarla ilgili düşüncelerini anlatan bir paragraf oluşturunuz. Gerekli noktalama işaretlerini kullanmayı unutmayınız.
Cevap:
Çocuklarımızı artık düşüncelerini hiç çekinmeden açıkça ifade etmeye, içten inandıklarına savunmaya buna karşılık da başkalarının samimi düşüncelerine saygı beslemeye alıştırmalıyız. Aynı zamanda onların temiz yüreklerinde yurt, ulus, aile ve yurttaş sevgisiyle beraber doğruya, iyiye ve güzel şeylere karşı sevgi ve ilgi uyandırmaya çalışılmalıdır.
ÇALIŞMA 6: Aşağıdaki tabloda, noktanın kullanım yerlerine dair açıklamalar ve bunlarla ilişkili örnekler verilmiştir. Verilen açıklamalarla örnekleri inceleyip eşleştiriniz. Eşleştirdiğiniz cümlenin başındaki harfi, açıklamanın yanına yazınız.
Cevap:
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 33-34-35-36-37-38-39. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. sınıf öğrencilerimize 4. SInıf Türkçe Çalışma Kitabı’nda bulunan Ata’ya Mektup isimli etkinliğin yani sayfa 33-34-35-36-37-38 ve 39’da yer alan çalışmaların cevaplarını paylaştık. Eksik yada hatalı soru ve çalışmaları bizlere Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Aşağıda, Millî Mücadele döneminde Türk halkının ve askerinin gösterdiği büyük fedakârlığı ve dayanışmayı ifade eden açıklamalar ve bir görsel verilmiştir. Bu açıklamalardan ve tablodan hareketle Türk milletinin özelliklerini örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Türk milleti;
Cesurdur.
Cömerttir.
Bağımsızlığına düşkündür.
Kararlıdır.
Özverilidir.
ÇALIŞMA 1: Aşağıdaki kelimeleri ve kelime grubunu, anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız.
Cevap:
gurur
Cümlem: Milletimle gurur duyuyorum.
onur
Cümlem: Onurlu olmak önemlidir.
ışıl ışıl aydınlık saçmak
Cümlem: Ayşe’yle etrafa ışıl ışıl aydınlık saçtık.
ÇALIŞMA 2: Metinde geçen bazı kelimeler, harfleri eksik olarak aşağıda verilmiştir. Kelimeleri tamamlayıp alfabetik olarak tabloda sıralayınız.
Cevap:
ÇALIŞMA 3: Aşağıda, “Ata’ya Mektup” adlı metinde anlatılanlara ilişkin bazı yargılar verilmiştir. Bu yargılardan doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(D) Türkler onurları için savaşmışlardır.
(D) Metin, altı bölümden oluşan bir şiirdir.
(D) “Büyük Paşa” ile kastedilen Mustafa Kemal Atatürk’tür.
(Y) Çocuklar Atatürk’ün ölümünü öğrendiklerinde ağlamışlardır.
(D) Millî Mücadele sürecinde Türk halkı içinden onlarca kahraman çıkmıştır.
(D) Kurtuluş Savaşı sonrasında bütün askerlerin gözlerinde gururlu bir bakış vardır.
(Y) Metin, bir mektuptan alınmıştır.
(D) Mustafa Kemal büyük zaferi, peşinden gelen binlerce kahramanla kazanmıştır.
ÇALIŞMA 4
a. “Ata’ya Mektup” şiirinde anlatılanlar aşağıdaki tabloda karışık olarak sıralanmıştır. Bu bölümleri şiirdeki sırasına göre numaralandırıp metinden örneklendiriniz.
Cevap:
b. Yukarıdaki tablodan yararlanarak şiirde anlatılanları sırasına uygun bir şekilde sözlü olarak özetleyiniz ve şiirin konusunu aşağıya yazınız.
Cevap:
Şiirin konusu: Atatürk’ün Hayatı.
ÇALIŞMA 5
b. Okuduğunuz ve ezberlediğiniz şiirlerden hareketle Atatürk’e bir mektup yazınız. (Mektubunuzu A4 kâğıdına yazabilirsiniz.)
Cevap:
Sevgili Atam,
Millet olarak hepimiz yaptıklarınızla gurur duyuyoruz. Elinden gelenin fazlasını yaparak el birliği ile ülkemizi kurtardınız. Size olan borcumuzu asla ödeyemeyiz. Söylediğin sözlerle, davranışlarınla bütün millete örnek oldun. Seni çok seviyoruz.
ÇALIŞMA 6
a. Cümlelerdeki altı çizili deyimlerin anlamlarını yazınız. Sonra bu deyimleri farklı birer cümlede kullanınız.
Cevap:
• Millî Mücadele Dönemi kahramanlarının hepsi canını dişine takarak savaştı.
Deyimin Anlamı: Bütün tehlikeyi göze almak.
Örnek Cümle: Sınavdan yüksek almak için canını dişine taktı.
• Mustafa Kemal liderliğindeki Kurtuluş Savaşı dillere destan oldu.
Deyimin Anlamı: Her yerde konuşulması.
Örnek Cümle: Ayşe yaptıklarıyla dillere destan oldu.
• Halkın büyük mücadelesi, düşmanın hakkından gelmek içindi.
Deyimin Anlamı: Zor olan bir işi başarmak.
Örnek Cümle: Onca zorluğun hakkından geldi.
b. Siz de aşağıdaki kutulara iki deyim yazınız.
Cevap:
ÇALIŞMA 7: Aşağıdaki metinde verilen yay ayraçların içine gerekli noktalama işaretlerini koyunuz.
Cevap:
ÇALIŞMA 8: Aşağıdaki cümlelerde büyük harflerin yazımı ile ilgili bazı hatalar yapılmıştır. Hataları düzelterek cümleleri yeniden yazınız.
Cevap:
• Atatürk’ün nutuk adlı yapıtını herkes okumalı.
Atatürk’ün Nutuk adlı yapıtını herkes okumalı.
• Mustafa Kemal diyor ki: yurtta barış, Dünyada barış.
Mustafa Kemal diyor ki: Yurtta barış, Dünyada barış.
• Bir Dünya lideri olan Mustafa Kemal, herkese örnektir.
Bir dünya lideri olan Mustafa Kemal, herkese örnektir.
• Atatürk, Amerika’da yayımlanan time dergisinin kapağını iki kez fotoğrafıyla süsledi.
Atatürk, Amerika’da yayımlanan Time dergisinin kapağını iki kez fotoğrafıyla süsledi.
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 40-41-42-43-44-45. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. Sınıf öğrencilerimizin ihtiyaç duyacakları 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynak Sayfa 40-41-42-43-44 ve 45. Sayfa Cevaplarını paylaştık. Eksik veya hatalı kısımları bizlere Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
Aşağıda verilen sorularda, doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Mustafa Kemal Atatürk’ün yukarıdaki sözünde boş bırakılan yerlere hangi kelimeler gelmelidir?
Cevap: B) görmek – fikirlerimi
2. Aşağıdakilerden hangisi Türk milletinin Kurtuluş Savaşı’nda gösterdiği davranışlardan değildir?
Cevap: D) Bencillik
3. “Ben, Türk milletini en zor koşullarda bir arada tutan bağa hayranım.” cümlesindeki eş sesli sözcükler hangi seçenekte doğru verilmiştir?
Cevap: C) ben – bağ
4. Mektupla ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Cevap: D) Mektuplar günümüzün en hızlı iletişim araçlarındandır.
5.
Yukarıdaki dörtlükle ilgili aşağıda verilen yargılardan hangisi veya hangileri doğrudur?
1. Dörtlükte “ulus ve dünya” kelimelerinin eş anlamlıları kullanılmıştır.
2. Dörtlükte söz edilen ve övülen kişi, Mustafa Kemal Atatürk’tür.
3. Dörtlükte, vatan sevgisi anlatılmaktadır.
Cevap: D) 2 ve 3
6. Aşağıdaki ifadelerden hangisi neden- sonuç cümlelerine örnek verilebilir?
Cevap: A) Yağmurda ıslandığı için hasta oldu.
7. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde noktalama hatası yapılmıştır?
Cevap: B) Bana şöyle dedi. Biraz etrafına bak.
(Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.)
1. Parçada Atatürk’ün niteliklerinden hangisi geçmemektedir?
Cevap: D) Ekonomist olması
2. Parçaya göre Millî Mücadele’nin ve onu takip eden çağdaşlaşma hareketinin temeli aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: B) Akılcı bir dünya görüşü
3. Atatürk’ün, insanlar arasında hiçbir renk, din ve ırk ayrımını tanımayan bir dünya görüşüne sahip olması onun hangi özelliğini göstermektedir?
Cevap: A) İnsan haklarına önem vermesi
4. “Atatürk, Millî Mücadele’de millî birliği sağlayan eşsiz bir lider, savaş meydanlarında gerçekçi bir kumandan, devlet kuran büyük siyaset adamıdır.” cümlesindeki eş ve zıt anlamlı kelimeleri belirleyiniz. Bu kelimeleri eş veya zıt anlamlılarıyla birlikte yazınız.
Cevap :
Savaş → Barış = Zıt anlam
Savaş → Harp = Eş anlamlı
Büyük → Küçük = Zıt anlam
Siyaset → Politika
5. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bu görsellerin hangi deyimleri anlattığını altlarına yazınız.
Cevap :
1.Görsel : Etekleri zil çalmak
2. Görsel : Kulağına küpe olmak
3. Görsel : İpe un sermek
6. Bu temada öğrendiğiniz bilgilerden hareketle tabloda yer alan kelime ve kelime gruplarını cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevap :
Atatürk’ün babasının adı ALİ RIZA Efendi’dir.
Atatürk’ün içinde büyük bir MİLLET ve DEVLET sevgisi bulunmaktaydı.
Atatürk’ün başlıca eserlerinden biri deNUTUK’tur.
Atatürk 1881 yılında SELANİK’te doğdu.
Atatürk önce MAHALLE MEKTEBİ ’ne daha sonraŞEMSİ PAŞA İlkokuluna gitti.
Ortaokulu SELANİK MÜLKİYE RÜŞTİYESİ’nde bitirdi.
7. Aşağıdaki cümlelerde verilen yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap :
İyi bir şiir kötü okunabilir (,) lakin kötü bir şiir iyi okunamaz.
Garip akımının şairlerini sayalım (:)Orhan Veli, Oktay Rıfat, Melih Cevdet Anday (…)
Gök sarı (,) toprak sarı (,) çıplak ağaçlar sarı (…)
Sana uğurlar olsun (.) Ayrılıyor yolumuz (.)
Hava ne kadar da sıcak (!)
Cennet Sokağı (,) No.: 12 (,) 8
Alacahöyük, Çorum ( ) da önemli bir tarihî mekândır.
Reşat Nuri Güntekin (,) Çalıkuşu(‘) nun yazarıdır.
8. Aşağıdaki görsele uygun neden-sonuç cümleleri yazınız.
Cevap :
9. Aşağıdaki konuşma kurallarını okuyunuz. Her zaman uyduğunuz kurallar için “Evet”i, bazen uyduğunuz kurallar için “Bazen”i, hiç uymadığınız kurallar için de “Hayır”ı işaretleyiniz.
Cevap :
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 49-50-51-52-53. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 3. Sınıf öğrencilerimizin ihtiyaç duyabilecekleri kaynaklar arasında bulunan 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynak 49-50-51-52 ve 53. Sayfa Cevaplarını paylaştık. Eksik ve hatalı kısımları bizlere Yorumlar bölümünden yazı yazarak bildirebilirsiniz.
1. METİN
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Aşağıdaki açıklamayı okuyup görselleri inceleyiniz. Görsellerin size çağrıştırdığı erdemleri yazınız.
Cevap: alçak gönüllülük, yiğitlik, doğruluk, dostluk, sevgi, adil olma, dürüstlük
2. Aşağıda verilen metnin görsellerinden hareketle dinleyeceğiniz metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Metnin konusu ERDEMLER olabilir.
1.ÇALIŞMA: Aşağıda dinleyeceğiniz şarkının sözleri eksik olarak verilmiştir. Şarkıyla ilgili etkinliği yaparken boş bırakılan yerleri tamamlayınız.
Cevap:
DOSTLUK ŞARKISI
Dostluğun biz sevgisiyle.
Toplandık her an burda
Bu sevgi bağı kopmaz hiç
Dağılsak bir gün yurda
Bu güzel günü andıkça
Çarpacak kalbim benim
Bu sevgiyle sonsuza dek
uzanır sana elim
2.ÇALIŞMA: a. Aşağıdaki çengel bulmacayı çözünüz.
Cevap:
1. Düzenli aralıklarla yapılan tekrar, uyum. → RİTİM
2. Tonlama değişiklikleriyle çeşitli duygular uyandıran uyumlu, ezgili insan sesleri dizisi. → ŞARKI
3. Bir müzik sesini belirtmeye yarayan işaret. → NOTA
4. Bir bütünden ayrılmış olan parça, kısım. → BÖLÜK
5. Bir müzik parçasında baştan sona kadar belirli yerlerde tekrarlanan ses dizisi. → EZGİ
b. Aşağıdaki açıklamaları okuyunuz. Bu bilgilere göre kutucuğun altındaki cümleyi tamamlayınız.
Cevap: Çengel bulmacadaki RİTİM, ŞARKI, NOTA, BÖLÜK, EZGİ kelimeleri TERİM anlamlı kelimelerdir.
3.ÇALIŞMA
Aşağıdaki soruları “Dostluk Şarkısı” adlı metne göre cevaplayınız.
Şarkının konusu nedir?
Cevap: Şarkının konusu dostluktur.
Şarkının ana duygusu nedir?
Cevap: Şarkının ana duygusu dostluğun ve paylaşmanın önemini anlatır.
4.ÇALIŞMA
Şarkıda geçen eş sesli iki kelimeyi bulup metinde kullanılan anlamlarını işaretleyiniz.
Cevap:
BAĞ: 1. Üzüm kütüklerinin dikili bulunduğu toprak parçası. (GERÇEK )
2. İki veya daha çok şey arasındaki ilgi, ilişki, bir arada tutan şey. (MECAZ )
EL: 1. Kolun bilekten parmak uçlarına kadar olan, tutmaya ve iş yapmaya yarayan bölümü.(GERÇEK )
2. Yakınların dışında kalan kimse, yabancı. (MECAZ )
5.ÇALIŞMA
Şarkıya, vermek istediği duyguya uygun olarak bir dörtlük de siz ekleyiniz. Dörtlüğünüzde, aşağıdaki görsellerde ifade edilen eş sesli kelimelerden en az birini, şarkıdaki anlamıyla kullanınız.
Cevap:
Yüzümüz gülsün
Sen bir gonca gülsün
Hayatın mutlu sürsün
Dostunla ömür sürsün
6.ÇALIŞMA
a. Aşağıdaki dostlukla ilgili atasözlerinden dinlediğiniz şarkının vermek istediği mesaja uygun olanlara “X” işareti koyunuz.
Cevap:
Dost, kara günde belli olur. (X)
Dostun attığı taş, baş yarmaz. (X )
Bin dost az, bir düşman çok. (X )
b. Dostluk kavramıyla ilgili bir duvar yazısı oluşturunuz. Duvar yazınızı, gazete ve dergilerden kestiğiniz farklı renk ve karakterdeki harfleri kullanarak dikkat çekici bir şekilde aşağıdaki duvara yazabilirsiniz.
Cevap: AĞAÇ YAPRAĞIYLA İNSAN DOSTUYLA GÜZELDİR.
7.ÇALIŞMA
Yaptığınız şarkı dinleme ve söyleme etkinliği hoşunuza gitti mi? Şarkıyı öğrenebildiniz mi? Arkadaşlarınıza böyle bir etkinliğe katılmayı önerir misiniz? Bu konudaki düşüncelerinizi “neden – sonuç” cümlelerini de kullanarak aşağıya yazınız.
Cevap:
Dostluğun önemini anllattğı için şarkıyı çok beğendim.
Güzel olan şeyleri hatırlattığı için herkes bu şarkıyı dinlemeli.
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 54-55-56-57-58-59-60-61. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. Sınıf öğrencilerimizin ihtiyaç duyacakları elektronik materyallerden olan 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynak 54-55-56-57-58-59-60 ve 61’deki Sayfa Cevaplarını paylaştık. Eksik veya hatalı kısımları bizlere Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
2. METİN
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Aşağıda verilen görseller, insanların hayvanlara göstermesi gereken hangi duygu ve davranışları çağrıştırıyor? Yazınız.
Cevap: İnsanların hayvanlara karşı merhameli, yardımsever olduğunu, onları incitmememiz gerektiğini ve onların bizlere emanet olduğu duygusunu çağrıştırıyor.
2. Çevrenizde kimlerin sözlerine inanır ve değer verirsiniz? Sözüne güvendiğiniz bu insanların karakter özellikleri nelerdir? Yazınız.
Cevap: Ben ailemin ve dostlarımın sözlerine inanır ve değer veririm. Verdiğim bir sözü yerine getirmek için uğraşırım.
3. Verdiğiniz sözleri tutmak için neler yaparsınız? Açıklayınız.
Cevap: Verdiğim sözleir tutmak için elimden geleni yaparım.
Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz. Metnin boş bırakılan kısmında 1. çalışmayı yapınız.
Cevap: Bu sorunun cevabı sayfa 56 yer almaktadır.
1.ÇALIŞMA
Aşağıdaki cümleleri, olay akışına uygun bir şekilde metnin son kısmında boş bırakılan yere yazarak metni tamamlayınız.
Cevap: Serçe ağaçtaydı artık. Avcı’nın aklı başına gelmişti. Serçe kendisiyle alay ediyordu besbelli. “Bir de” dedi, “Şu üçüncü nasihatini görelim.” Serçe, “Az önce ne söyledim sana? Kaçırdığın şey için dövünmeyecek, pişmanlıkla vaktini geçirmeyeceksin. Ayrıca ilk öğüdüm neydi unuttun mu? Kim söylerse söylesin, olmayacak
şeye inanma.” “Boş ver onu.” dedi, “İlk ikisini tuttun mu ki üçüncüsünü bekliyorsun? Hadi bana
eyvallah.” Avcı şaşkınlık içinde bakakaldı arkasından. Ve uçup yitti gözden.
2. ÇALIŞMA
a. Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin ve bir kelime grubunun anlamı verilmiştir. Kelimeleri bulup yazınız.
Cevap:
Dillenmek: Konuşma becerisi olmayan bir varlığın konuşması.
Keder : Acı, üzüntü, dert, sıkıntı, ıstırap, tasa.
Fırsat : Talih, kader, şans.
Dövünmek : Aşırı üzüntü, çaresizlik, pişmanlık duyarak çırpınmak.
Kıymet : Değer.
Yitmek : Gözden kaybolmak, görünmez olmak.
Nasihat : Öğüt.
b. “Üç Öğüt” adlı metnin başlığında geçen kelimelerden biri eş anlamlıdır. Aşağıdaki hatırlatma bilgisini okuyup bu kelimeyi bulunuz. Başlığı, bu kelimeyle aşağıya yeniden yazınız.
Cevap: Öğüt kelimesi nasihat anlamında da kullanılabilir.
BAŞLILK : Nasihat
3. ÇALIŞMA
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, “Üç Öğüt” adlı metne göre tamamlayınız.
Cevap:
Metin, ÖYKÜLEYİCİ bir metindir. (öyküleyici / bilgilendirici)
Metinde, “koşul, tasa, değer, nasip” kelimelerinin EŞ ANLMALI kullanılmıştır. (eş anlamlıları/ eş seslileri)
Serçenin dile gelip avcı ile konuşması HAYALİ bir durumdur. (hayalî / gerçek)
4. ÇALIŞMA
“Üç Öğüt” metnini okuyan bir kişi, aşağıdaki fikirlerden hangilerine ulaşabilir? İşaretleyiniz.
Cevap:
Söyleyeni kim olursa olsun her söze inanmamalıyız. (X )
Değiştirme şansımız olmayan şeyler için üzülmemeliyiz. (X )
Her söylenene şüpheyle bakmalıyız. (X )
Yaşadığımız her anın değerini bilmeliyiz. (X )
Yaşadığımız şeylerden ders almalıyız. (X )
5. ÇALIŞMA: “Yemeğin Buğusu” adlı fıkrayı okuyup fıkrayla ilgili aşağıda verilen cevaplara birer soru yazınız.
Soru : Olay kimler arasında geçmektedir?
Cevap: Olay; Nasrettin Hoca, bir aşçı ve yoksul bir adam arasında geçmektedir.
Soru : Nasrettin Hoca hangi görevdedir?
Cevap: Nasrettin Hoca, kadı görevindedir.
Soru : Nasrettin Hoca soruna nasıl bir çözüm bulmuştır?
Cevap: Nasrettin Hoca, soruna oldukça zekice ve komik bir çözüm bulmuştur.
6. ÇALIŞMA: Aşağıdaki çerçevelerin içine “Yemeğin Buğusu” adlı fıkrada geçen olayları özetleyen iki resim yapınız. Resimlerde olay sırasını dikkate alınız.
Cevap: Bu etkinlik öğrenci tarafındna yapılacaktır.
7. ÇALIŞMA
a. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ünlem işareti, farklı bir duyguyu dile getirmek için kullanılmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap: A) Soğuktan donmuş zavallı kedicik!
b. Siz de “şaşkınlık, korku, heyecan” ifade eden birer ünlem cümlesi yazınız. Bu duygu durumlarını ifade eden cümlelerle görselleri oklar yardımıyla eşleştiriniz.
Cevap:
Şaşkınlık: 1.GÖRSEL → İnanmıyorum! Bunu yapmış olamaz
Korku: 2. GÖRSEL → Korku filmleri beni çok korkutuyor.
Heyecan: 3. GÖRSEL → Önüzmüdeki hafta tatile gideceğimiz için çok heyecanlıyım.
8. ÇALIŞMA
Aşağıdaki yönergeleri uygulayınız. (Bu çalışmada veya çalışmanızı değerlendirmede, TDK Yazım Kılavuzu’ndan faydalanabilirsiniz.)
1. Hangi cümlede sayı doğru yazılmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap: Onu görmeyeli on altı gün oldu. (X )
Siz de birden fazla kelimeden oluşan bir sayıyı cümle içinde kullanınız.
Cümlem: Askerden gelmesine otuz gün var.
2. Hangi cümledeki bağlaçlar doğru yazılmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap: Seni de onu da çok seviyorum. (X )
Siz de içinde “de, da” bağlacı olan bir cümle yazınız.
Cümlem: Seni de kandırmışlar.
3. Hangi cümlede “kırmak” kelimesi mecaz anlamda kullanılmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap: Son söyledikleri beni oldukça kırdı. ( X)
Siz de “soğuk” kelimesinin mecaz anlamda kullanıldığı bir cümle yazınız.
Cümlem: Ne kadar soğuk bir insan
4. Hangi cümlede pekiştirmeli kelime doğru yazılmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap: Gökyüzü masmavi bugün. (X )
Siz de içinde pekiştirmeli kelime bulunan bir cümle yazınız.
Cümlem: Bana sımsıkı sarıldı.
5. Hangi cümledeki kısaltma doğru yazılmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap: TBMM’de görüşmeler başladı. (X )
Siz de içinde kısaltma bulunan bir cümle yazınız.
Cümlem: TDK’ da kelimelerin anlamlarına bakabiliriz.
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 62-63-64-65-66. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 Konusunda 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynak 62-63-64-65 ve 66. Sayfa Cevaplarını bu konuda paylaştık. Eksik veya hatalı kısımları bizlere Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
Aşağıda verilen sorularda, doğru seçeneği işaretleyiniz.
1.
Yukarıdaki görselde hangi güzel davranış ön plana çıkmaktadır?
Cevap: Cevap: B) Yaşlılara yardımcı olmak
2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “düşmek” kelimesi mecaz anlamda kullanılmıştır?
Cevap: C) Yalancı biri olduğunu fark edince gözümden düştü.
3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “de, da” bağlacı yanlış yazılmıştır?
Cevap: B) O kitabı ikimizde okumalıyız.
4. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde “sıcak” kelimesi gerçek anlamıyla kullanılmıştır?
Cevap: C) Bu kadar sıcakken çorbayı içemem ki.
5.
Yukarıdaki dizelerin vermek istediği mesaj nedir?
Cevap: D) Barış
6. Aşağıdakilerden hangisi karşılaştırma cümlesi değildir?
Cevap: C) Annem bir melek gibiydi o kıyafetle.
7. Aşağıdaki kelimelerden hangisi “Ona verilen bu görevi başarıyla tamamladı.” cümlesindeki altı çizili kelimenin eş anlamlısıdır?
Cevap: B) Vazife
8. Hangi cümlede nokta işareti gereksiz kullanılmıştır?
Cevap: A) 5. inci blokta oturuyoruz.
İlk beş soruyu metne göre cevaplayınız.)
1. Metinde hangi erdemlerden söz edilmektedir?
Cevap: Metinde yardımsever olma, olaylara sevgi ile yaklaşma, başkasını düşünme gibi erdemlerden söz edilmektedir.
2. Annesinin Enrico’ya kızmasının nedeni nedir? Annesinin, oğluna kızmasını haklı buluyor musunuz? Yanıtınızı nedenleriyle birlikte aşağıya yazınız.
Cevap: Annesinin Enrico’ya kızmasının nedeni dilenci bir kadının yanından geçerken kadına bakmamış, cebinde parası varken kadına vermemiştir. Annesinin, oğluna kızmasını haklı bulmuyorum. Çünkü bu zamanda insanlar ihtiyacı olmadığı halde dileniyor. Bu yüzden annesini haklı bulmuyorum.
3. Enrico’nun annesi zor durumdaki insanlara neden yardım edilmesi gerektiğini söylüyor?
Cevap: Enrico’nun annesi zor durumdaki insanlara yardım edilmesini düşünüyor. Çünkü o insan aç olabilir. Evde yemek yapacak malzemesi yoktur.
4. Metnin ana fikri nedir?
Cevap: Metnin ana fikri insnalara yardım etmek gerekliliği.
5. Metnin hikâye unsurlarını aşağıdaki kavram haritasına yazınız.
Cevap:
Metnin Adı : Fakirler
Yer: Sokak
Zaman : Geçmiş zaman kullanılmıştır.
Olay : Bir annenin cebinde parası olan çocuğunun sokaktaki dilenciye yardım etmemesi.
Kişiler : Anne, çocuk, dilenen insanlar
6. Metinde geçen gerçek, mecaz ve terim anlamlı kelimelere birer örnek veriniz.
Cevap:
Gerçek Anlam : Evlat
Mecaz Anlam : Elleri uzatan sefalet
Terim Anlam : Para
7. Aşağıdaki ifadeler doğruysa “D”yi, yanlışsa “Y”yi işaretleyiniz.
Cevap:
(Y) “Onun kalbini kırmak istemezdim.” cümlesinde mecaz anlamıyla kullanılan kelime yoktur.
(D) “Masmavi denizi görünce içimi bir huzur kapladı.” cümlesinde hem pekiştirmeli kelime hem de mecaz anlamıyla kullanılan kelime vardır.
(Y)“İkibinonyılında doğmuşum.” cümlesinde sayısal ifadeler yanlış yazılmıştır.
(D) “Prof. Dr. Pakize Deniz, doğayı korumamız hakkında bizi bilgilendirdi.” cümlesinde kısaltmalar doğru şekilde kullanılmıştır.
(D)“İkinizi de bu cumartesi evimizde ağırlamak istiyorum.” cümlesinde bağlaç olan “de” ile ek olan “-de”nin yazımı doğrudur.
8. Aşağıda verilen atasözlerini tablodaki kelimelerden uygun olanla tamamlayınız.
Cevap:
Atılan ok geri dönmez.
El elin eşeğini türkü çağırarak arar.
Balık baştan kokar.
Üzüm üzüme baka baka kararır.
İki dinle bir söyle.
Mum dibine ışık vermez.
Ayağını yorganına göre uzat.
Gül dikensiz olmaz.
9. Aşağıdaki paragrafta yer alan eş sesli kelimeleri belirleyiniz. Bu kelimeleri, metindeki anlamları dışında farklı cümlelerde kullanınız.
Cevap:
Kelime : Kuru
Cümlem : Elbisem sonunda kurumuş.
Kelime : Göz
Cümlem : Anahtar çekmecenin gözünde
Kelime : Kazma
Cümlem : Define arayanlar tarlayı kazıyordu.
Kelime : Gül
Cümlem : O gülünce dünyam renkleniyor.
10. Erdemler temasındaki okuma becerilerinizi aşağıdaki ölçütlere göre cevaplayınız.
Cevap:
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 70-71-72-73-74-75. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. Sınıf öğrencilerimizin ihtiyaç duyabilecekleri 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynağı 70-71-72-73-74 ve 75. Sayfa Cevaplarını paylaştık. Eksik yada hatalı kısımları bizlere Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
1. METİN
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. İnternetten (derslerde öğrendiğiniz edu, gov vb. uzantılı güvenilir genel ağ adreslerinden), dergi, kitap, broşür veya gazetelerden “kitap” temalı sözler araştırınız. Bunlardan en beğendiklerinizi aşağıda verilen görseldeki konuşma alanlarına yazınız.
Cevap :
Bir kitap bir insandır.
Kitap gelecektir.
Kitap aydınlıktır.
2. Aşağıda verilen görselin etrafındaki yazma alanlarına, “Okumak bir insana neler kazandırır?” sorusuna cevap olabilecek kısa açıklama cümleleri yazınız.
Cevap :
Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Cevap : Bu etkinlik öğrenci tarafından yapılacaktır.
1.ÇALIŞMA
a. Aşağıda, metinden alınan üç cümle ile bu cümlelerin biraz değiştirilmiş şekilleri verilmiştir. Bu ikili cümlelerden her birinde anlatımı daha etkili olanı işaretleyiniz.
Cevap :
2. cümle: Babamın şehir dışı seyahatlerini sabırsızlıkla bekliyordum. (X )
2. cümle: Kitap okumak hayatında yeni şeyler başlatır. ( X)
1. cümle: Kitap okuyanlar hayata farklı pencerelerden bakabilir. ( X)
b. Önceki çalışmada cümlelerin farklı olmasına neden olan durumu belirleyip aşağıda verilen açıklamayı tamamlayınız.
Cevap : Metinden alınan birinci cümlelerde yazar, anlatıma KUVVET katmak amacıyla ATASÖZLERİ VE deyimlerini kullanmıştır.
2.ÇALIŞMA: Aşağıdaki soruları “Keyifle Kitap Okumak İçin” adlı metne göre cevaplayınız.
Metnin konusu nedir?
Cevap : Metnin konusu kitap okumaın önemi
Yazar, babasının seyahatten dönmesini neden sabırsızlıkla bekliyor?
Cevap : Yazar, babasının seyahatten dönmesine sabırsızlanıyor. Çünkü babası yazara kitap hediye edecektir.
Yazarın babası, getirdiği kitapların ilk sayfalarına neler yazıyor? Sizce bunları yazma nedeni nedir?
Cevap : Yazarın babası, getirdiği kitapların ilk sayfalarına biricik kızıma gibi güzel sözcükler yazmaktadır.
3.ÇALIŞMA
Aşağıdaki yazma alanını, okuduğunuz metinden hareketle “Okumak bir insana neler kazandırır?” sorusuna cevap verecek şekilde doldurunuz. Daha sonra, hazırlık bölümünde yaptığınız ikinci çalışmada aynı soruya verdiğiniz cevaplarla bu tablodaki cevaplarınızı karşılaştırınız. Ortak olanlara işaret koyunuz.
Cevap :
Okumak insanı bilgilendirir. (X)
Okumak insanın konuşmasını geliştirir. (X)
Okumak insanın yeni dünyalar keşfetmesini sağlar. (X)
Okumak insanı hayal gücünü arttırır. (X)
4.ÇALIŞMA
Aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
1. EBA’dan “Okuma Kitaplarım” adlı videoyu açınız. Bu videoyu, notlar alarak birkaç defa izleyiniz.
2. Aşağıda, “Okuma Kitaplarım” videosuna ve “Keyifle Kitap Okumak İçin” metnine yönelik cümleler verilmiştir. Bu cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap :
(D) Hem videonun hem de metnin konusu kitaptır.
(D) Hem videoda hem de metinde yazarlar çocukluk dönemlerinden söz etmektedir.
(Y) Her ikisi de yazılı metin olarak hazırlanmıştır.
(D) Videoda yazılı metin yoktur, yazarın düşünceleri seslendirilmiştir.
(D) Videoda yazarın anlattıkları, görsel unsurlar kullanılarak zenginleştirilmiştir.
(D) Metindeki yazar daha çok okumanın faydaları üzerinde dururken videodaki yazar ise çocukluğundaki okuma kitaplarında neler olduğunu ve kitaplarla ilgili duygularını anlatmaktadır.
5.ÇALIŞMA
Okuduğunuz kitapları düşünerek bu kitaplardan en sevdiğiniz ve en sevmediğiniz birer kahramanı belirleyiniz. Kahramanlarla ilgili aşağıdaki etkinliği yapınız.
Cevap :
En Sevdiğim Kitap Kahramanı
Kitabın Adı: 1984
Kahramanın Adı : Winston Smith
Kahramanın Özellikleri: Cesur, kurallara gizliden gizliye uymayan biri.
Onunla İlgli Duygum: Kararlı bir insan.
En Sevmediğim Kitap Kahramanı
Kitabın Adı: Siyah İnci
Kahramanın Adı : Lord Grisi
Kahramanın Özellikleri: Kötü bir karakter
Onunla İlgli Duygum: Kötü karakterleri sevmem.
6.ÇALIŞMA
Aşağıdaki tabloda, 5 arkadaşın aylara göre okudukları kitap sayısı verilmiştir. Bu tabloya göre, aşağıdaki çıkarımlardan hangileri doğrudur? Doğru olanlara “X” işareti koyunuz.
Cevap :
Ozan ve Bilge, ağustos ayında hiç kitap okumamıştır. (X )
Bilge’nin dört ayda okuduğu kitap sayısı, Melek’in okuduğu kitap sayısından fazladır. ( Y)
Melek, her ay aynı sayıda kitap okumuştur. (X )
En az sayıda kitap okuyan kişi, Ozan’dır. (Y )
7.ÇALIŞMA
Aşağıda bazı kitaplara ait farklı bölümlerden örnekler verilmiştir. Bu bölümlerin adlarını altlarına yazınız. Siz de bu bölümlere birer örnek ekleyiniz.
OKUMA KÜLTÜRÜ TEMASI …s. 45
Neden Okumalıyız?….s. 46 – 50
Cevap : İçindekiler
A
algı: Bir şeye dikkati yönelterek o şeyin bilincine varma, idrak.
Cevap : Sözlük
Falih Rıfkı ATAY, Tuna Kıyıları, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1938.
ERGİN, Muharrem, Dede Korkut Kitabı, Ankara, 1958.
Cevap : Kaynakça
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 76-77-78-79-80-81-82. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. Sınıf öğrencilerimize hitap eden 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynak 76-77-78-79-80-81 ve 82. Sayfanın içinde bulunan bir takım etkinlik ve soruların cevaplarını paylaştık.
2. METİN
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Nasıl bir okuyucu olduğunuzu belirlemek için aşağıdaki tabloyu doldurunuz. Tabloya bu konuda uygun gördüğünüz soruları ekleyebilirsiniz.
Ayda ortalama kaç kitap okursunuz?
Cevap: Ayda ortalama iki kitap okuyorum.
Hangi tür kitapları okumaktan daha çok keyif alırsınız?
Cevap: Çocuk kitapları okumayı seviyorum.
Kitap okumayı mı, dinlemeyi mi tercih edersiniz?
Cevap: HEr ikisini de severim.
Takip ettiğiniz bir süreli yayın (gazete, dergi vb.) var mı? Varsa adları nedir?
Cevap: Takip ettiğim herhangi bir yaın yok.
Farklı türde medya metinleri (blog, internet sitesi, haber vb.) okur musunuz?
Cevap: Evet. Araştırma yaprken denk geldiğimde okuyorum.
Kitap seçiminde nelere dikkat edersiniz?
Cevap: Hikayesinin güzel olmasına dikkat ediyorum.
2. Aşağıda verilen alana, “kitap, okumak, bilgi, öğrenmek, kültür, kütüphane” kavramlarının sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerle ilgili bir resim çiziniz.
Cevap : Bu etkinlik öğrenci tarafından yapılacaktır.
Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Cevap : Bu etkinlik öğrenci tarafından yapılacaktır.
1.ÇALIŞMA
Aşağıdaki açıklamaların yanında harfleri karışık olarak verilen kelimeleri, düzelterek noktalı yerlere yazınız.
Cevap :
İşlev : Bir nesne veya bir kimsenin gördüğü iş, yaptığı görev. (i-ş-v-l-e)
Medeniyet : Uygarlık. ( d-e-m-e-i-y-e-t-n)
Arşiv : Çeşitli bilgi ve belgelerin toplanması ve toplandığı yer. (r-ş-i-a-v)
Resmi : Devletin olan, devlete ait, devletle ilgili. (r-e-m-î-s)
Kil : Islandığı zaman kolayca biçimlendirilebilen yumuşak ve yağlı toprak. (l-i-k)
Papirüs : Eski Mısırlıların bu bitkinin saplarından yaptıkları kâğıt. (s-i-p-a-ü-r-p)
Tablet : Eski medeniyetlerden kalma, pişmiş veya güneşte kurutulmuş kilden yapılmış, üzerinde çivi yazısı ile metin yazılı belge. (t-a-l-b-e-t)
Antik : İlk Çağ’daki uygarlıklarla, özellikle eski Yunan ve Roma uygarlıkları ile ilgili olan. (t-i-a-n-k)
2.ÇALIŞMA: Aşağıdaki soruları “ Okumak Gibisi Yok” adlı metne göre cevaplayınız.
Metinde söz edilen sergi kimler tarafından, nerede düzenlenmiştir?
Cevap : Metinde söz edilen sergi kitap kulübü tarafındnan düzenlenmiştir.
İlk kütüphanelerin nerede kurulduğunu bilmek için hangi bilgiye sahip olmak gerekir?
Cevap :İlk kütüphanelerin nerede kurulduğunu bilmek için ilk kentlerin nerede olduğunu bilmemiz gerekir.
Asurbanipal Kütüphanesi’nin özellikleri nelerdir?
Cevap : Asurbanipal Kütüphanesi’ nde çok sayıda metup, yönetim ve hukuk ile ilgili çok sayıda belge vardır.
Kâğıdın henüz bulunmadığı zamanlarda ilk kitaplar ne şekilde hazırlanırmış?
Cevap : Kağıdın henüz blunmadığı zamanlarda kitaplar tabletlere yazılmıştır.
Antik Çağ kütüphanelerinin özellikleri nelerdir?
Cevap : Antik Çağ kütüphaneleri krallar kentlerin zengin oluşunu göstermek için görkemli binalar inşa ettirirmiş. Binalrdan bazıları da kütüphaneymiş.
3.ÇALIŞMA: “Okumak Gibisi Yok” metninden öğrendiğiniz farklı üç bilgiyi aşağıdaki öğrencilerin konuşma balonlarına yazınız.
Cevap :
1. Öğrenci (Kız) : İlk kütüphanelerin nerede kurulduğunu bilmek için ilk kentlerin nerede olduğunu bilmemiz gerekir.
2. Öğrenci (Erkek) : Asurbanipal Kütüphanesi’ nde çok sayıda metup, yönetim ve hukuk ile ilgili çok sayıda belge vardır.
3. Öğrenci (Erkek) : Antik Çağ kütüphaneleri krallar kentlerin zengin oluşunu göstermek için görkemli binalar inşa ettirirmiş. Binalrdan bazıları da kütüphaneymiş. Her zaman okumaya önem verilmiş.
4.ÇALIŞMA: “Okumak Gibisi Yok” metniyle ilgili aşağıdaki açıklamalara metinden birer örnek yazınız.
Metinde, bazı eski ve ünlü kütüphanelerin adları geçmektedir.
ÖRNEK: Asurbanipal Kütüphanesi İzmir’de bulunan Efes Antik Kenti’ndeki Celsus, Asurbanipal Kütüphanesi’ nde çok sayıda metup, yönetim ve hukuk ile ilgili çok sayıda belge vardır.
Metinde, ilk kitaplar hakkında bilgi verilmektedir.
ÖRNEK:Kağıdın henüz blunmadığı zamanlarda kitaplar kil tabletlere yazılmıştır.
Metinde; yer adları, kütüphane adları, çağ adları ve devlet adları büyük harflerin kullanıldığı yerlere uygun olarak büyük harfle yazılmıştır.
ÖRNEK: Asurbanipal Kütüphanesi İzmir’de bulunan Efes Antik Kenti’ndeki Celsus Kütüphanesi.
5.ÇALIŞMA: Aşağıda verilen sözde, Voltaire (Volter) daha etkili ve farklı bir anlatım kullanmak amacıyla benzetme yapmıştır. Bu benzetmeyle ilgili cümleleri uygun kelimelerle tamamlayınız.
Cevap :
Bu ifadede, hakkında görüş bildirilen ve başka bir şeye benzetilen, kitabın yapraklarıdır.
Voltaire, söz ettiği varlığı kanatlara benzetmiştir.
Bu benzetme, şu yönden yapılmıştır: Kitabın yaprakları aydınlığa götüren kanatlar gibi bizi uçurur anlamında yapılmıştır.
6.ÇALIŞMA: Aşağıdaki görsellerle “Okumak Gibisi Yok” adlı metin arasında nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi aşağıda verilen alana yazınız.
Cevap : Kitapların geçmişten günümüze nasıl geldiğinden bahsedeliyor. Kil tabletlerden günümüze geliş hikayesi vardır kitapların. Metinde kitaplarn muhafaza edildiği kütüphanelerden de bahsedilmektedir.
4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 83-84-85-86-87. Sayfa Cevapları MEB Yayınları Yardımcı Kaynak 2022-2023 konusunda 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı Yardımcı Kaynağı 83-84-85-86 ve 87. sayfasındaki etkinlik ve soruların cevaplarını paylaştık. Eksik yada hatalı kısımları bizlere sayfanın en altında bulunan Yorumlar bölümünden bildirebilirsiniz.
Aşağıda verilen sorularda, doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. “Her fırsatta kitap okuduğum için canım hiç sıkılmıyor.” cümlesiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Cevap: C) Kitapla ilgili bir benzetme yapılmıştır.
2. Aşağıdaki cümlelerden hangisi yazım ve noktalama hatası içermemektedir?
Cevap: D) Belgeseldeki yavru aslanı gördün mü?
3.“Değerli bir kitap gerçek bir hazine olduğu için iyi bir okuyucu ona sahip olmak ister.” cümlesinde benzeyen ve kendisine benzetilen hangi seçenekte doğru verilmiştir?
Cevap: B) Kitap – Hazine
4. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde “okumak” farklı bir anlamda kullanılmıştır?
Cevap: A) Onu ne kadar sevdiği bakışlarından okunuyor.
5. Kaynakçada, aşağıdaki bilgilerden hangisi yer almaz?
Cevap: C) Sayfa sayısı
6.
Kitap en iyi arkadaş
Bana neyi sorsam söyler.
Ne anlatsa en sonunda
Çalış, iyi, doğru ol der.
Yukarıda verilen dörtlükten hareketle hangi düşünceye ulaşılamaz?
Cevap: C) Kitaplar paylaşılmalıdır.
7. Aşağıdaki ifadelerin hangisinde bir deyim kullanılmıştır?
Cevap: A) Otobüse ucu ucuna yetiştik.
8. Aşağıdaki cümlelerden hangisi bir metnin “gelişme” bölümünden alınmış olabilir?
Cevap: A) Zozo, kocaman bir ormanda yaşayan upuzun boylu, neşeli ve meraklı bir zürafaydı.
(Aşağıda verilen ilk beş soruyu metne göre cevaplayınız.)
1. Yazarın küçükken en tatlı eğlence kaynağı olarak gördüğü şey nedir? Aşağıya yazınız.
Cevap: Yazarın küçükken en tatlı eğlence kaynağı olarak gördüğü şey resimli kitapların yapraklarını çevirmekmiş.
2. Bu parçada yazarın hangi özelliğinden söz edilmektedir?
Cevap: Bu parçada yazar çocukken aldığı en büyük zevk kitap okumak ve o kitaptaki resimlerle ilgili hayaller kurmakmış.
3. Yazarın en çok istek duyduğu şey nedir?
Cevap: Yazarın en çok istek duyduğu şey kitap okumakmış
4. “Önümde açık bir kitap olduğu zaman, kendimi bütün masal şehzadelerinden daha mutlu sayardım.” cümlesinde yazarın kullandığı benzetme sanatını nasıl yaptığını yazınız.
Cevap: Yazar burada kendini masal şehzadelerine benzetiyor.
5. Parçanın konusunu ve ana fikrini yazınız.
Konusu: Kitap okumanın insana verdiği güzel duygular.
Ana fikri: Kitap okurken insana kurdurduğu hayaller.
6.Yukarıdaki parçada geçen zıt ve eş anlamlı kelimeleri belirleyerek aşağıdaki tabloya yazınız. Belirlediğiniz kelimelerin eş ve zıt anlamlılarını birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Acı – Tatlı
Çay çok acıydı.
Akşam tatlı yedim.
Suret – Yüz
Suretini hatırlamak çok zor olmuştu.
Yüzüne düzenli olarak bakım yaptırıyor.
7. Aşağıda verilen cümlelerdeki eş sesli kelimeleri belirleyiniz. Belirlediğiniz kelimeleri farklı anlamlarıyla birer cümlede kullanarak aşağıya yazınız.
Oyunda kır saçlı bir adamın rolünü oynardı.
Cevap: Telefonunu kırmış.
Bu kitaptan bin adet satıldı.
Cevap: Otobüse bindi.
Şarkı söylerken kimse onunla alay edemezdi.
Cevap: Alay aldığı emirle koşmaya başladı.
Yazdığı şiiri kimse beğenmeyince yüzünü astı.
Cevap: Yüz verdikçe tepemize çıktı.
Atalarımız at binenin kılıç kuşananın, demişler.
Cevap: Elindeki eski eşyaları attı.
8. Aşağıdaki metinde yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Cevap:
ÜMİT ÜNAL (: ) (” ) BU FİLM, GÖLGESİZLER (‘ ) DEN ÇIKACAK FİLMLERDEN SADECE BİRİ (… )
(” )Film süreci başlamadan önce hiç Hasan Ali Toptaş okumuş muydunuz (?)(” )Hasan Ali adını hep duyduğum ama okuyamadığım bir yazardı(.) İlk kez uyarlama teklifiyle birlikte Gölgesizler (‘ ) i (. ) Daha sonra üç kitabını daha okudum ve çok sevdim (.) (-) Gölgesizler metniyle tanışmanız nasıl oldu (?)Bildiğimiz kadarıyla film fikri Hakan Karahan(‘) a ait. Sizi Gölgesizler (‘) i beyaz perdeye aktarmaya ikna eden ne oldu(?) (-) Yapımcı Hakan Karahan bana kitabı ulaştırdı (.) Ben ilk okuyuşumda sinemaya dönüşmesi çok zor bir metin olduğunu ayrıca kitaptan(“)ticari (“) bir film çıkamayacağını kendisine söyledim(.) Ama bir yandan da kitap bir sinemacı için çok olanaklı dramatik bir yapı sunuyordu (.)Gölgesizler bence gücünü dilinden alan bir metin ve belirsizliklerle dolu (.) Hikâyesinin bütün inceliklerini satır aralarında saklayan bir yazar Hasan Ali(.) O satır aralarını keşfetmek ve onlara sinema diline uygun bir karşılık bulmak bana çok ilgi çekici göründü(.) İmkânsız denilen yolculuklara kalkışmak her maceracı için bir tutkudur (,)ben de birçok başka sanatçı gibi, bir maceracıyım(.)
9. Aşağıdaki konuşma kurallarını okuyunuz. Uyduğunuz kurallar için “Evet”, bazen uyduğunuz kurallar için “Bazen”, uymadığınız kurallar için de “Hayır”ı işaretleyiniz.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Ben diğer okuldaki arkadaşlarıma sordum ve 4. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı işlemediklerini söylediler, çok şaşırdım. Ben 4. Sınıf Türkçe Çalışma kitabı dersini gördüğüm için bu sayfayı favorilerime kaydettim ve her ödevimi bitirdiğimde buraya gelip kontrol edeceğim.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.