1. Nesli tükenen hayvanlar hakkında neler biliyorsunuz?
Cevap: Nesli tükenen hayvanların bir çoğunun geçmiş yüzyıllarda yaşadığını ve bir çoğunun insanlar yüzünden tükendiğini biliyorum.
2. Hangi kuş türlerini tanıyorsunuz?
Cevap: Papağan, kanarya, güvercin ve serçe gibi kuşları biliyorum.
1. ETKİNLİK: Metnin başlığını ve görsellerini inceleyerek okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Nesli tükenmiş güzel bir hayvanla alakalı olduğunu düşünüyorum.
“Yok olan güzelliklerden, nesli tükenen kuşlardan ve hayvanlardan bahsedeceğim bugün sizlere çocuklar.” dedi Bilge Dede. Ülkemizin her yerinde hayvanların yaşamasına müsait, kuşların özellikle göçmen kuşların konaklamasına müsait, eşi benzeri olmayan yerler var, bunu biliyorsunuz değil mi arkadaşlar? (…)
Kuşlarla ilgili, yıllar önce araştırma yapan yazar ve bilim adamlarımızdan biri de Salih Acar’dır. 1971 yılında yaptığı bir gezi ile ülkemiz ve bütün dünya için önemli olan bir yeri keşfetmiştir.
Salih Acar, bakın şöyle anlatıyor gördüklerini:
“Küçük motorun içinde dört kişiydik: Ben, eşim, rehberimiz, bir de ihtiyar motorcu. Kapalı bir havada Sığırcı köyü kıyısından hareket etmiş, Manyas Gölü’nün güneyine doğru yol alıyorduk. Domuz Burnu önlerine geldiğimizde birden hava karardı. Aynı anda göl sularının bir okyanus gibi kabarmaya başladığını gördük. Küçük teknemiz fındık kabuğuna dönmüştü. Dalgaların üzerinde bir o tarafa bir bu tarafa sallanıyordu. (…)
Söğütlükte ilerledikçe şaşkınlığımız artıyordu. Sanki dünyanın bütün kuşları bizi karşılamaya gelmişti. Gökyüzü çeşitli balıkçıllar, karabataklar ile bulut bulut olmuştu. Hepsinden önemlisi, siyah gözleri üzerine ışık vurdukça rengârenk parlayan ibişlere (Çeltik kargası) rastlamış olmamızdı. Çünkü eski Mısır’da mukaddes sayılan ibişleri ilk defa görüyor ve yuvalarının yerini keşfediyorduk. (…)
Motorumuz söğütlüğün içinde sessizce ilerliyor, arada sırada bir dala takılarak duruyordu. Biz de yuvalarından dikkatle çıkardığımız yavru balıkçılların ayaklarına ‘Türkiye’ markasını takıyorduk. (…) Söğütlüğün dibine gelip de adaya çıkınca, kendimizi balta girmemiş bir ormanın içinde bulduk. (…) İçerilere doğru ilerliyorduk. Bir ara alçakta kurulmuş bir balıkçı kuşu yuvası gördük. Oysa anneleri yanlarında olduğundan, yuvalarını markalamak mümkün olmadı. Hiç olmazsa fotoğraflarını çekmemiz gerekiyordu. Makinemizi hazırladığım sırada ayaklarıma bir
şeyin süründüğünü hissettim, meğer bir yılan yuvasına basmışım. Yılanlar ağacın dibine yuvalanmış, ağacın dallarına ise balıkçı kuşu yuva kurmuştu. Belki de anne, yılanları gördüğü için yavrularını kanadının altına almıştı.
İşte, Manyas Gölü’ndeki Kuşcenneti Milli Parkı’ndan sonra, şimdiye kadar hiç kimsenin haberdar olmadığı kabadayısı kuş yuvalarını böyle keşfettik.”
Ülkemizin görülmeye değer, cennet köşelerinden biriydi bu Kuş Cenneti Millî Parkı. Ya şimdi arkadaşlar ya şimdi? İnanılmaz bir şekilde yok olan, geliştirilmeyen, suları kirlenen ve azalan; kuşları kalmayan adeta yok edilen bir yer haline geldi. Bu umursamazlık devam ederse, insanlar kendi topraklarına sahip çıkmazlarsa her yer bozkıra dönecek
Unutmayalım ki biz, dünyayı çocuklarımızdan emanet aldık.
Mehmet DAĞISTANLI
(Kısaltılmıştır.)
2. ETKİNLİK: Kelimelerin anlamlarını tahmin edip tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz. Kelimelerle birer cümle kurunuz. Kelimeleri sözlük defterinize ekleyiniz.
nesil
Tahminim: Canlının geçmişi.
Anlamı: Bir canlının kendisiyle aynı cins ve türden olan canlılara verilen genel ad.
Cümlem: İnsan nesli de bir gün tükenecek.
müsait
Tahminim: Uygun
Anlamı: O an hazır ve uygun olduğunu belirten kelime.
Cümlem: Şu an müsaitim, konuşabiliriz.
mukaddes
Tahminim: Önemli bir şey.
Anlamı: Kutsal sayılan anlamına gelir.
Cümlem: Kur’an-ı Kerim Müslümanlar için mukaddes bir kitaptır.
âlem:
Tahminim: Yaşadığımız yer.
Anlamı: Dünya anlamına gelir.
Cümlem: Tüm alem gelse yine kurtaramaz seni benden.
bozkır
Tahminim: Açık düzlük bir yer.
Anlamı: Orta Asya’da Türklerin eskiden yaşadığı, oldukça kurak bitki örtüsü.
Cümlem: Türkler eskiden bozkırda at koştururdu.
3. ETKİNLİK: Soruları metne göre cevaplayınız.
1. Bilge Dede, çocuklara nelerden bahsediyor?
Cevap: Yok olan güzelliklerden, nesli tükenen kuşlardan ve hayvanlardan bahsediyor.
2. Salih Acar ve ekibi, hangi kuş yuvalarını keşfediyorlar?
Cevap: Balıkçı Kuşunun yuvalarını keşfediyorlar.
3. Salih Acar ve ekibi, kuşları bulunca ne yapıyorlar?
Cevap: Kuşları görünce Milli Park’a götürüyorlar.
4. İnsanlar, topraklarına sahip çıkmazlarsa ne olur?
Cevap: İnsanlar toprakların sahip çıkmazsa her yer bozkıra dönecek.
4. ETKİNLİK: Metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
Metnin Konusu: Nesli tükenmekte olan canlılara karşı almamız gereken önlem.
Metnin ana fikri: Topraklarımıza sahip çıkmak, suyu kirletmemek.
5. ETKİNLİK: Metni koyu yazılı kelimeleri dikkate alarak tekrar okuyunuz. Bu kelimeler, anlatılanların daha iyi anlaşılmasını sağlamış mı? Açıklayınız. Bu kelimeleri ikisini birer cümlede kullanınız.
Cevap: Anlatıma katkı sağladığı belli oluyor çünkü kalınlaştırıldığı için hem o kelimelere odaklanmamızı sağlıyor hemde anahtar kelime olduğu için fazlasıyla anlaşılmasını kolaylaştırıyor.
6. ETKİNLİK: Metinde geçen bir neden-sonuç cümlesi yazınız.
Sebep: Topraklara sahip çıkılmayıp, suyun kirletilmesi.
Sonuç: Bazı kuşların nesli tükenmiştir.
7. ETKİNLİK: Metindeki görseller dünyamız ve kuşlarla ilgili neler düşündürüyor?
Cevap: Kuşlara verilen önemin yetersiz olduğu kuşlara karşı sorumluluklarımız olduğunu suyu kirletmememiz, toprağı korumamız hakkında insanı düşündürüyor.
8. ETKİNLİK: Metinde Dünyamızla ilgili sorunları tespit ederek bunlara farklı çözüm yolları öneriniz.
Sorun: Suların kirletilmesi.
Çözüm: Devletin suyu kirletenleri tespit edip cezalandırması, insanların suyu temiz kullanması yönünde bilgilendirmesi.
9. ETKİNLİK: Çevre kirliliğinin yol açtığı zararları sınıfça konuşunuz.
Cevap: Çevre kirliliği yaşadığımız mahalleden tüm dünyaya kadar herkesi ilgilendiriyor. Çevre kirliliği insanları rahatsız ediyor bunun yanında bir çok canlının neslinin tükenmesine yol açıyor. Suların kirletilmesi kurbağaları, hava ve ışık kirliliği göç eden kuşların yönlerini şaşırmasına yol açıyor.
10. ETKİNLİK:
a. İki nokta işaretinin ( : ) kullanım alanlarını örnekleriyle eşleştiriniz.
b. Siz de iki nokta işaretinin kullanım alanlarını gösteren cümleler yazınız.
11. ETKİNLİK: Görselle ilgili soruları cevaplayınız.
1. Görseldeki çocuk yangını görünce ne yapmıştır?
Cevap: Görseldeki çocuk yangını görünce orman itfaiye numarasını arayıp yangını ihbar etmiştir.
2. Görselde yangına karşı ne tür güvenlik tedbirleri alınmıştır?
Cevap: Yangına karşı aranması gereken numarayı ve yanına telefon kulübesi konarak tedbir alınmıştır.
3. Görseldeki logoların anlamlarını yazınız.
Cevap: Görselde telefon logosu var bu Telefon kulübesi olduğu anlamına gelir.
12. ETKİNLİK: Şiiri kendi yazı stilinize göre yazınız. Şiirinizi görsellerle zenginleştirebilirsiniz.
Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.
Etiket: 4 sınıf türkçe 141 sayfa,Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Anonim
Abone
Bu güven ustayı tanımak isterdim garip birisi 4 kollu felan 😀 Paylaşım için teşekkürler bu arada
Dilek
Abone
Ben bu uygulamaya bayıldım çünkü bana derslerinde çok yardımcı oldu teşekkürler😘😘😘😘
ali
Abone
bu bilgiyi bize verdiğin için teşekür ederim furkan abi
Elif
Abone
Teşekkür ederim canım bana yardımcı oldun beni kurtardın seni seviyorum kendine iyi bak…
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.