5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 14 Ders Kitabı Cevapları
1. Güneş’in Yapısı ve Özellikleri
Siz de Gözde gibi Güneş’in özelliklerini merak ediyor musunuz? Güneş’in şekli, yapısı ve hareketleri hakkında ne gibi tahminlerde bulunabilirsiniz? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Güneş çok büyük ve yanıcı bir gezegen. Ona yaklaşmak imkansız olduğu söyleniyor. Enerjisi çok büyük ve devasa bir gezegendir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 16 Ders Kitabı Cevapları
1. Etkinlik : Yıldızımız Güneş
• Güneş’in ve Dünya’nın büyüklüğü hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Güneş dünyadan 1,3 milyon kat büyüktür.
NELER ÖĞRENDİK?
Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru ise “D” yanlış ise “Y” kutucuğunu işaretleyiniz.
1. Güneş, küresel bir şekle sahip yıldızdır. (D)
2. Güneş, Güneş sisteminin tek yıldızıdır. (Y)
3. Güneş’in, sıvı maddelerden oluşan bir yapısı vardır. (Y)
4. Güneş, Dünya’nın çevresinde dolanır. (Y)
Güneş çok büyük bir gezegendir. İçerisinde yüksek enerjili çok büyük patlamaların olduğu bilinmektedir. Güneş dünyanın yaşam kaynaklarından birini oluşturur.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 17 Ders Kitabı Cevapları
Tartışma
Ay’ ın çok ince bir atmosferi olduğunu biliyorsunuz. Peki Ay’da canlıların yaşayabileceği ortamlar oluşturulabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Oluşturulamaz. Çünkü Ay’da ki yer çekimi ve oksijen oranı yaşanılabilecek bir ortam hazırlamaya elverişli değil.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 18 Ders Kitabı Cevapları
Peki neden Ay’ın hep aynı yüzünü görürüz?
Cevap: Dünya’nın uydusu olan Ay’ın kendi etrafında dönme hızı ile dünyanın dönme hızı eşit olduğundan dolayı hep aynı yüzünü gözlüyoruz.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 19 Ders Kitabı Cevapları
Ay’ın Evreleri
Ay’ı her zaman gökyüzünde görebilir misiniz?
Cevap: Dünyanın uydusu olan ay hep gök yüzündedir ancak dünya döndüğünden dolayı hep göremiyoruz.
Ay, gökyüzünde hep aynı şekilde mi görünüyor?
Cevap: Ay güneşten gelen ışınları dünyaya yansıtmadığı için Ay’ın evreleri dönen şekiller oluşur.
Aşağıda gördüğünüz fotoğraflar Ay’a aittir. Farklı zamanlarda çekilen fotoğraflarda Ay neden farklı şekillerde görülüyor?
Cevap: Ay’ın Dünya etrafındaki yörüngesi dairesel değil elips olduğu için Ay’ın Dünya’ya olan uzaklığı sürekli değişir. Bu durum dolunayı farklı şekillerde algılamamıza sebep olur.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 20 Ders Kitabı Cevapları
Aşağıdaki şemada ilgili yere Ay’ın ana evrelerinin adlarını yazınız. Altındaki dairelere de evrelerin resimlerini çiziniz.
Cevap:
Ay’ın Evreleri
Ayda bizim formumuzda bir yaşam söz konusu olamaz ama farklı forma adapte olmuş canlılar yaşayabilirdi. Ayda yer çekimi olmaması da bu konuda bir etkendir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 25 Ders Kitabı Cevapları
1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A. Aşağıdaki cümlelerin başındaki noktalı yerlere cümlelerin ifade ettiği bilgi doğru ise “D” yanlış ise “Y” harfi yazınız.
Cevap:
B. Aşağıdaki cümlelerin noktalı yerlerine verilen sözcük veya sözcük gruplarından uygun olanı yazarak cümleyi tamamlayınız.
Cevap:
C. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 26 Ders Kitabı Cevapları
2. B
3. C
4. B
5. D
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 27 Ders Kitabı Cevapları
6. C
7. A
8. B
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 28 Ders Kitabı Cevapları
9. C
10. D
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 29 Ders Kitabı Cevapları
Ç. Aşağıda görselleri verilen Dünya, Güneş ve Ay’ın yanındaki boşluklara Dünya, Güneş ve Ay ile ilgili öğrendiğiniz bilgileri anlatan şiir veya kısa öyküler yazınız.
Cevap:
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 36 Ders Kitabı Cevapları
1.1. Mikroskobik Canlılar
1. Etkinlik: Göremediğimiz Dünya
Soruları Cevaplayalım
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 38 Ders Kitabı Cevapları
Bazı canlıları gözle göremememizin ve mikroskopta görmemizin nedeni o canlıların çok küçük olmasıdır. Mikroskopta kullanılan mercekler sayesinde onları büyütülmüş olarak görebiliyoruz.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 46 Ders Kitabı Cevapları
1.4. Hayvanlar
Soruları Cevaplayalım
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 48 Ders Kitabı Cevapları
Balıklar
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 50 Ders Kitabı Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 52 Ders Kitabı Cevapları
Omurgasız Hayvanları Tanıyalım
insanların en iyi dostu köpeklerdir. benim de bir köpeğim var adı poti. En yakın arkadaşım Poti diyebilirim. Her zaman yanımda ve sevgi doludur.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 105 Ders Kitabı Cevapları
Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Eren, cam kavanozun kapağını açamıyor. Destan ise bu problemi çözeceğini söylüyor. Destan, ısının maddeler üzerindeki etkisinden yararlanarak problemi çözüyor. Sizce bu olay nasıl çözülebilir?
Cevap: Destan bu problemi kapağa ısı vererek açabilir. Kapağa ısı vererek kapağın genleşmesini sağlar ve kapak rahatlıkla açılır.
2. Kara yolu köprülerinde, bloklar arasında boşluklar bırakılır. Bunun nedenini açıklayarak aşağıya yazınız.
Cevap: Kara yolu köprülerindeki bloklar yazın genleşince sorun çıkmasın kışın büzüşünce sorun çıkmasın diye böyle bir çözüm yoluna gitmişlerdir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 106 Ders Kitabı Cevapları
3. İki resim de aynı yerden bakılarak biri kışın, diğeri yazın çizilmiştir. Fakat resimlerde farklılıklar vardır. Bu farklılıkları görebiliyorsanız oluşma nedenleriyle birlikte aşağıya yazınız.
Cevap: Kışın çekilen resimde elektrik telleri dümdüz görünüyor. Bunun nedeni tellerin aşırı soğuktan büzüşmesine ve çok sıkı olmasını sağlıyor. Yazınsa teller sıcaktan dolayı genleşiyor ve sarkmaya başlıyor.
4. Can, balonla oynadıktan sonra balonunu balkon demirine bağladı ve uyumak üzere odasına gitti. Sabah kalktığında balonunu görünce şaşkınlık içinde annesine bağırdı:
“Anne, balonumun havası inmiş! Havasını kim indirdi?”
Annesi, Can’a durumu nasıl açıklamış olabilir?
Cevap: Aşırı sıcaktan dolayı demir ısınmış ve balonun içindeki havanın dışarı çıkmasını sağlamış olmalı.
Siz bu olaydan nasıl bir sonuç çıkardınız?
Cevap: Balonumu bir daha bir demire bağlamazdım.
5. Çeşitli kavram ve sözcükler numaralanıp aşağıdaki tabloya yerleştirilmiştir. Aşağıdaki soruların cevabını kutucuk numaralarını kullanarak altlarına yazınız.
1. Genleşme 2. Demir yolu 3. Soğuma
4. Büzülme 5. Çelik köprü 6. Isınma
7. Kavanoz kapağı 8. Ütü tabanı 9. Telefon telleri
Sorular
1. Isı alınca genleşenler hangileridir?
Cevap: Demir yolu(2), kavanoz kapağı(7), ütü tabanı(8), çelik köprü(5) ve telefon telleri(9)
2. Madde dış ortama ısı verince hangi olaylar gerçekleşir?
Cevap: Soğuma(3) olayı gerçekleşir.
3. Isının maddeler üzerindeki en belirgin etkileri hangileridir?
Cevap: Genleşme(1) ve büzülme(4)
Mesela çok sıcak havalarda bisiklet asfalt gibi yerlere uzun süre bırakılmaz.yoksa lastik havaları iner.Yada çok uzun süre zeminde bırakmak yerine duvara asılır
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 109 Ders Kitabı Cevapları
A. Çeşitli kavramve sözcükler numaralanıp aşağıdaki tabloya yerleştirilmiştir. Aşağıdaki soruların cevabını, kutucuk numaralarını kullanarak altlarına yazınız.
1. Maddeler ısı alınca gerçekleşen olaylar hangileridir?
Cevap: 2-5-6-10
2. Buz, buhara dönüşürken sırasıyla hangi olaylar olur?
Cevap: 5-2-6
3. Madde dışarıya ısı verince hangi olaylar gerçekleşir?
Cevap: 3-4-11
4. Hangileri maddelerde ayırt edici özelliktir?
Cevap: 1-9-12
5. Hâl değişim olayları hangileridir?
Cevap: 2-3-4-5-6
6. Termometre ile ölçülen büyüklük nedir?
Cevap: 7
7. Hangisi sıcaklık birimidir?
Cevap: 8
B. Resimleri inceleyerek soruları cevaplayınız.
Resimdeki demir çemberler hava şartlarından nasıl etkilenir?
Cevap: Soğuk yerdeki çemberde büzüşme, kavurucu sıcaklıktaki bölgedeki çemberde ise genleşme gözlemlenir.
Hangi resimde termometredeki sıvı seviyesi yükselir, hangisinde düşer? Neden?
Cevap: Kaynar su dolu tenceredeki termometredeki sıcaklık yükselir. Buz ile dolu kabdaki termometrede ise sıcaklık düşer.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 110 Ders Kitabı Cevapları
C. Aşağıdaki resimler çerçevelenerek duvara asılacaktır. Her resmin bir adı ve açıklaması olsun istiyoruz. Verilenler arasından uygun olan adları ve açıklamaları yerine yazınız.
1. b
2. a
3. ç
4. d
5. c
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 111 Ders Kitabı Cevapları
Ç. Aşağıdaki grafik, ısıtılmakta olan bir kaptaki suyun zamana bağlı sıcaklık değişimini göstermektedir. Grafiğe bakarak soruları cevaplayınız.
1. Suyun 4. dakikadaki sıcaklığını grafikte bulunuz.
Cevap: 40°C
2. 80 °C’a kaçıncı dakikada ulaşılmıştır?
Cevap: 5. dakikada ulaşmıştır.
3. Suyun kaynama sıcaklığını bulunuz.
Cevap: Su 100 derecede kaynamıştır.
4. Su, kaçıncı dakikada kaynamıştır?
Cevap: Su 6. dakikadan itibaren kaynamıştır.
5. 6 ve 7. dakikalarda sıcaklık neden sabittir?
Cevap: Su kaynamaya başladığı için sıcaklığı sabitlenmiştir.
D. Aşağıda verilen kavramların her biri için uygun bir soru yazınız.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 112 Ders Kitabı Cevapları
E. Aşağıda açıklaması verilen cümleleri tamamlayınız.
• Buharlaşma ile erime birbirine benzer. Çünkü her iki olay da dışarıdan ısı alır.
• Yoğuşma ile donma birbirine benzer. Çünkü her iki olay da dışarıya ısı verir.
F. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
CEVAP ANAHTARI
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 113 Ders Kitabı Cevapları
CEVAP ANAHTARI
Ben Şanlıurfada yaşıyorum.Burası mayıs ayı olmasına rağmen cehennem gibi sıcak.Herhalde termometreler burada bozulur.Ama babamın tayini çıkacak.İnşallah güzel bir yere gideriz
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 116 Ders Kitabı Cevapları
Bir kaynaktan çıkan ışık yayılırken nasıl bir yol izler? Bunu aşağıda yapacağınız etkinlikle anlamaya çalışınız.
Cevap: Bir kaynaktan çıkan ışık dik bir şekilde her yere yayılır. Önüne sert bir engel çıkarsa ya az ışık geçirir yada o engelin arkasına ışık veremez.
Soruları Cevaplayalım
• Tebeşir tozu, ışığın izlediği yolu görmemize nasıl bir katkı sağlamıştır?
Cevap: Tebeşir tozları yolu daha rahat görmemizi sağlamıştır.
• Yaptığınız etkinliğe göre ışığın yayılırken izlediği yolu açıklayınız.
Cevap: Işık düz bir şekilde yayılır.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 117 Ders Kitabı Cevapları
Soruyu Cevaplayalım
• Işığın kutudaki deliklerden yayılması hangi doğrultu ve yöndedir? Açıklayınız.
Cevap: Işık düz bir şekilde karşısındaki ve biraz yanındaki deliklerden yayılmıştır.
• Işığın ortamda yayılması ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Işık ortamda yayılırken bazı engellere çarparak yolunu değiştirebilir.
Bizim yaptığımız deney bir anahtar deliğinden fener tutup anahtar deliğini diğer tarafından tebeşir tozu bırakmıştık.O zaman ışığın yayılış doğrultusu daha net gözükür
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 118 Ders Kitabı Cevapları
2. Işık Nasıl Yansıyor?
Resimlerde gördüklerinizi nasıl yorumlarsınız? Işığın yaşantımızdaki önemini nasıl açıklarsınız? Işık hakkında neler biliyorsunuz?
Cevap: İlk resimde ışık olmadığı için oda kararmış. İkinci resimdeyse ışık olduğundan dolayı tüm oda yansımalar ile odanın her yerini aydınlatmış.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 119 Ders Kitabı Cevapları
3. Etkinlik: Işık Nasıl Yansıyor?
Soruyu Cevaplayalım,
• Düz ayna ve CD üzerine ışık gönderdiğinizde ışık nasıl bir yol izlemiştir?
Cevap: Işık ayna ve cd üzerinden yansıyarak başka yönlere dağılmıştır.
• Işığın izlediği yolu dikkate alarak ışığın madde ile etkileşimini nasıl açıklarsınız?
Cevap: Işık maddelere çarparak başka maddelere yansımaktadır.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 120 Ders Kitabı Cevapları
4. Etkinlik: Pürüzlü ve Pürüzsüz Yüzeylerde Yansıma
Soruları Cevaplayalım
• Işık ışınları düz yüzeylerden nasıl yansımıştır?
Cevap: Işık düz yüzeylerden geçerek normal bir şekilde yansımıştır.
• Işık ışınları düzgün olmayan yüzeylerden nasıl yansımıştır?
Cevap: Işık düzgün olmayan yüzeylerde şiddetini kaybederek daha az yansımıştır.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 122 Ders Kitabı Cevapları
5. Etkinlik: Yansımanın da Kuralı Var
Soruları Cevaplayalım
• Işığın aynaya geliş ve aynadan yansımada izlediği yol hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Işık aynaya normal bir şekilde gelip aynadan çarparak başka yerlere dağılıyor.
• Aynaya gelen ışık ile aynadan yansıyan ışık arasında nasıl bir ilişki olabilir?
Cevap: Aynaya gelen ışık ile yansıyan ışık aynı kaynaktan gelmektedir.
Işık maddeye çarpar ve tekrar yoluna devam eder. Işığı en iyi yansıtan madde aynadır. Aslında her madde ışığı yansıtır. Renkleri görmemizin nedeni de maddelerin ışığı yansıtmasıdır.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 124 Ders Kitabı Cevapları
1. Aşağıdaki resimlerde çeşitli yüzeyler verilmiştir. Işığın, bu yüzeylerden düzgün mü yoksa dağınık mı yansıyacağına karar vererek resimlerin altındaki noktalı yerlere yazınız.
2. Aşağıdaki soruları okuyarak cevaplayınız.
a. Şekilde verilen I numaralı ışın düz aynadan yansıdıktan sonra II numaralı yolu izliyor. II numaralı ışının düz aynadan yansıma açısı kaç derecedir?
Cevap: Doğru cevap 60°’dir.
b. Bir düz aynaya gelen ışınla yansıyan ışın arasındaki açı 40° dir.
Gelen ışının ayna ile yaptığı açı kaç derecedir?
Cevap: Doğru cevap 40°’dir.
Ek bilgi:Düzlem aynada görüntü ayna eksen olacak şekilde simetriktir.Yansıtıcı yüzleri birbirine bakan paralel iki düz ayna arasındaki bir cisim art arda yansımalar sonucu bir çok görüntü verir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 125 Ders Kitabı Cevapları
Deniz’in Buluşu
Deniz, yoğun geçen bir ders gününü geride bırakıp eve gelmişti. Yorgundu ve karnı çok açtı. Mutfaktan gelen kekin kokusu, iştahını iyice artırmıştı. Okul kıyafetlerini değiştirip ellerini yıkadıktan sonra yemek masasına oturdu. Annesinin, keki masaya getirmesini beklerken bir yandan da günlük ödev kâğıdına göz gezdiriyordu. (…)
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 126 Ders Kitabı Cevapları
-> Kullandığınız cisimleri, ışığı geçirme durumlarına göre aşağıdaki tabloya kaydediniz. Böylece cisimler arasında ışığı geçirme durumlarına göre gruplandırma da yapmış olursunuz.
Soruları Cevaplayalım
• Hangi cisimler ışığı geçirdi, hangileri geçirmedi?
Cevap: Buzlu cam ve defter yaprağı ışığı azda olsa geçirdi, pencere camı çok ışık geçirdi. Kitap, tahta ve karton ise hiç ışık geçirmedi.
• Işık kaynağının önünde arkadaşınız dursaydı aydınlatılan bölgede nasıl bir değişiklik olmasını beklerdiniz? Tahmininizi test ederek doğrulayabilirsiniz.
Cevap: Işığın önünde arkadaşım dursaydı arkadaşım ışığı geçirmezdi ve ışığın yolunu kesmiş olurdu.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 127 Ders Kitabı Cevapları
Yatak odanızın duvarları, ışığı pencerenizdeki cam gibi bütünüyle geçirseydi bu durumdan yaşamınız nasıl etkilenirdi? Pencerelerinizde cam yerine tahta kaplı olsaydı bu durumda neler olurdu?
Cevap: Duvardan ışıklar cam gibi geçseydi yatak odamda ışık olduğu için uyumakta zorluk çekerdim. Pencelerde tahta olsaydı istediğim zaman odama ışık girmesini sağlayamaz ve odam hep karanlık kalırdı.
Akvaryumlar, ışığı iyi geçiren camdan yapılmamış olsaydı içindeki balıkları seyredebilir miydiniz?
Cevap: Işık geçmediği için akvaryumu seyredemezdim.
Yandaki fotoğraflara bakarak hangi maddenin saydam ve yarı saydam olduğunu, hangi maddenin saydam olmadığını söyleyebilir misiniz?
Cevap: Cam, büyüteç saydam maddelerdir. Gözlük ve ışık çıkan görseldeki madde yarı saydamdır. Lastik, bardak ve masa tenisi raketi saydam değildir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 128 Ders Kitabı Cevapları
Düşün ve Araştır
Bulutlu havalarda çevrenin yeterince aydınlık olmamasının ve sisli havalarda görüş mesafesinin azalmasının nedenlerini araştırınız. Bulgularınızı rapor şeklinde hazırlayarak sınıfta sunumunu yapınız.
Cevap: Bulutlar yarı saydamdır. Bulutlar aşırı derecede artınca sis oluşur ve bu bulutlar birleşince yarı saydam olduğu için görüş mesafesi her sis arttığında görüş mesafesi de aynı şekilde azalır.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 129 Ders Kitabı Cevapları
7. Etkinlik: Gölge Oyunu
Soruları Cevaplayalım
• Işık kaynağının izlediği yolda bulunan şekillerin gölgeleri nasıl oluşmuştur?
Cevap: Hayvan şekillerine benzer gölgeler oluşmuştur.
• Cisimlerin ışık kaynağına uzaklıkları gölgelerin oluşumunu nasıl etkilemiştir?
Cevap: Cisimler uzaklaştıkça gölgeleri kısalıyor, yakınlaştıkça gölgeler büyüyor.
• Işığın geliş doğrultusu ve oluşan gölgelerin boyu arasında nasıl bir ilişki olabilir?
Cevap: Cisim ışık kaynağına ne kadar çok yaklaşırsa o kadar büyük gölge olur. Işık kaynağından ne kadar uzaklaşırsa o kadar küçük bir gölge olur.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 131 Ders Kitabı Cevapları
Soruları Cevaplayalım
• Cismin ışık kaynağına yakınlığı ve uzaklığı gölge oluşumunu nasıl etkiledi?
Cevap: Cisim ışık kaynağına yakın oldukça cismin gölgesi büyür, ışık kaynağından uzaklaştıkça cismin gölgesi kısalır.
• Deneydeki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenleriniz nelerdir?
Cevap:
• Tahminleriniz ile yaptığınız deney sonuçları birbirini doğruladı mı? Bunu nasıl açıklarsınız?
Cevap: Tahminlerim doğru çıktı ve birbirini doğruladı. Tahminlerimi mantıklı yaptığım için doğru çıktı.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 132 Ders Kitabı Cevapları
NELER ÖĞRENDİK?
1. Çevrenizde saydam, yarı saydam ve saydam olmayan maddelerden bildiklerinizin isimlerini yandaki tabloya yazınız
2. Saydam olmayan bir cisim, şekildeki gibi bir ışık kaynağı ile duvar arasına, sırasıyla çeşitli uzaklıklarda konulmuş ve duvarda gölgeler oluşturulmuştur.
Cismin kaynaktan farklı uzaklıklarına karşılık duvarda oluşturduğu gölge boylarını ve cismin kaynağa uzaklığını şekil üzerinde ölçünüz. Elde ettiğiniz verilerle, cismin kaynaktan uzaklığı ile gölge boyu arasındaki ilişkiyi gösteren bir sütun grafiği çiziniz.
a. Grafikte gölge boyu ile cismin ışık kaynağına olan uzaklığı arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Cevap: Cisimler ışık kaynağına yaklaştıkça boyları uzar, uzaklaştıkça boyları kısalır. Bu nedenle boy uzunluğu ışık kaynağına uzaklığıyla ilişkili olarak uzayıp kısalır.
b. Grafik üzerinde ölçümünü yapmadığınız bir uzaklığa karşılık gölge boyunun uzunluğunu bulunuz.
Cevap: (Evde bu deneyi kendiniz yapabilirsiniz)
c. Aynı uzunluğa karşılık gelen cismin gölge boyunu deneysel olarak ölçünüz. Elde ettiğiniz sonuç ile grafikte bulduğunuz sonucu karşılaştırınız.
Cevap: Deneydeki grafik ile hemen hemen aynı sonuçlar çıktı.
ç. Bu olaydaki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenler nelerdir?
Cevap:
Saydam olan maddeler ışığı geçirir ve gölge oluşturmaz. Saydam olmayan yani opak maddeler ise ışığı geçirmez bu sayede gölge oluşturur. Saydam maddelere cam örneği verebiliriz.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 135 Ders Kitabı Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 136 Ders Kitabı Cevapları
B. Aşağıda ışık ile ilgili verilen terimleri, bu terimleri açıklayan cümlelerle eşleştiriniz.
(ç) 1. Işık kaynağından çıkan ve her yere yayılan ışık demetidir.
(d) 2. Işığın yayılması önlendiğinde oluşur.
(b) 3. Işığın bir kısmını geçiren maddelere denir.
(c) 4. Opak maddedir.
(e) 5. Işığın tamamını geçiren maddedir.
(a) 6. Güneş ışınlarının izlediği yoldur.
C. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
Aşağıdaki numaralandırmaya göre şıkları işaretleyebilirsiniz.
1. C
2. D
3. A
4. D
5. B
6. C
7. A
8. D
9. B
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 140 Ders Kitabı Cevapları
ÖĞRENME ALANI: ÖĞRENME ALANI CANLILAR VE YAŞAM CANLILAR VE YAŞAM
Çevrenizdeki canlıları gözlemleyiniz. Kaç tane canlı çeşidi olduğunu söyleyebilir misin?
Cevap: Kedi, köpek, tavşan ve kuş gibi canlı çeşitleri vardır.
Pandaların neslinin tükenme tehlikesi altında olduğunu duymuş olabilirsiniz. Panda gibi canlıların nesli neden tükenmektedir? Canlıların nesli tükenebilir mi? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Canlıların nesli kaçak avlanan insanlar yüzünden tükenebilir. Bazı kaçak avcılar yüzünden dünyada bir çok canlı türünün nesli tükenmiştir.
Çevrenizde oluşan kirlilikleri fark ettiniz mi? Çevre kirliliği nasıl oluşmaktadır? İnsanların çevreye etkileri nasıldır?
Cevap: Çevremde yerlerde sürekli çöp var, havada kirlilik ve sularda hep bulanıklık var. Bu durum insanlar yüzünden oluyor.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 141 Ders Kitabı Cevapları
İnsan ve çevrenin etkileşimi nasıldır? İnsanlar çevrede olumlu ve olumsuz ne gibi etkilerde bulunabilir?
Cevap: İnsanlar çevrede sürekli yaşıyor, geliştiriyor ve bazen kirletiyor. İnsanlar doğal güzelliklerin yok olmaması için kimi zaman çalışırken doğayıda kirleterek hem olumlu hemde olumsuz etkiler bırakabiliyor.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 142 Ders Kitabı Cevapları
Biyoçeşitlilik Nedir?
Kaç kuş türü biliyorsunuz? Bunların adlarını sayabilir misiniz? Peki kaç çiçek türü biliyorsunuz? Kaç çiçek çeşidi sayabilirsiniz?
Cevap: Leylek, güvercin, kanarya, serçe, ağaçkakan, baykuş, kartal, şahin ve karga gibi kuş türlerini biliyorum. Çiçek olarakta yasemin, gül, nilüfer gibi çiçek türlerini biliyorum.
Yukarıdaki gazete haberinde de okuduğunuz gibi sizin bulunduğunuz bölgede de o bölgeye ait canlılar var mı?
Cevap: Yaşadığım bölgede güvercin türleri var ancak bu güvercinler kadar renkli değil.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 143 Ders Kitabı Cevapları
1. Etkinlik: Yörelerimizin Zenginlikleri
Soruları Cevaplayalım
• Yaşadığınız çevre, bitki ve hayvan çeşitliliği bakımından zengin mi?
Cevap: Yaşadığım çevre bitki ve hayvan çeşitliliği bakımından zengin bir çok çeşitte hayvan ve bitki var.
• Yaşadığınız çevredeki bitki ve hayvan çeşitliliğinin doğal yaşam için önemi hakkında neler söyleyebilirsiniz? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Yaşadığımız çevredeki bitki ve hayvanlar birbirleri sayesinde hayatta kalırlar. Bitkiler olmadan hayvanlar yaşayamaz. Bitkiler ise toprak olmadan yani hayvanların ölüp yüzyıllar sonra oluşturduğu toprak olmadan yaşayamaz. Bunun için herkes birbirine bağlıdır ve doğal yaşam bozulmamalıdır.
Bir bölgedeki bitki ve hayvan türlerinin ve çeşitlerinin sayıca zenginliği biyoçeşitlilik olarak adlandırılmaktadır.
Peki biyoçeşitliliğin doğal yaşam için önemi ne olabilir?
Cevap: Biyoçeşitlilik olan ortamda yaşam vardır. Bu yaşam sayesinde insanlar, bitkiler ve hayvanlar yaşamaktadırlar. Doğal yaşam için elverişli bir ortam olmadan canlı düşünülemez.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 144 Ders Kitabı Cevapları
Biyoçeşitliliğin doğal yaşam için önemli olduğunu biliyorsunuz. Peki dünya üzerinde veya çevrenizde biyoçeşitliliğe zarar veren etkenler olduğunu biliyor musunuz?
Cevap: Biyoçeşitliliğe kaçak avcılık, çevre kirliliği zarar vermektedir.
Ülkemiz, biyoçeşitlilik yönünden zengin bir yerdir. Ülkemizdeki ormanlık alanların gittikçe azaldığını çeşitli kaynaklardan okuyor veya işitiyor olabilirsiniz.
Peki bu azalmaların nedeninin ne olduğunu biliyor musunuz?
Cevap: Bu azalmanın sebebi kaçak olarak ormancılık yapılması, ağaç ekme oranının az olması ve kağıt israf ediyor olmamızdır.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 145 Ders Kitabı Cevapları
Peki biyoçeşitliliği tehdit eden faktörleri nasıl azaltabiliriz?
Cevap: Kaçak avlanma yapmamalı, çevreyi kirletmemeli ve küresel ısınmayı durdurmalıyız.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 155 Ders Kitabı Cevapları
Tartışma
Siz de insan-çevre etkileşiminin olumlu ve olumsuz durumlarına örnekler
bularak bu örnekleri sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: İnsanlar çevreye hem fayda sağlamakta hemde zarar vermektedir. Örneğin insanlar nesli tükenmekte olan canlıları koruma altın alarak nesillerini koruyup tükenmesini engelliyor. Ancak yine insanoğlu bazı hayvanları kaçak avlanma yüzünden neslini tükenmesini sağlıyor. İnsanlar hem iyisi hem kötüsü olduğu için çevreye hem olumlu hemde olumsuz etki yapıyoruz.
NELER ÖĞRENDİK?
Okulunuzun bahçesini, evinizin bulunduğu sokağı inceleyiniz. Gördüklerinizi yazınız.
• Çevrenizi temiz tutmak için neler yapabilirsiniz?
Cevap: Çevreyi temiz tutmak için çöplerimizi çöp kutularına atmalıyız.
• Çevre temizliğiyle ilgili bir oyun yazınız. Bu oyunu oynayınız. Aşağıdaki gibi kartlar hazırlayarak bu kartları doldurunuz.
Çevrenizi gözleyiniz. Çevrenizdeki canlılar hangi alanlarda yaşamaktadır?
Cevap: Çevremizdeki hayvanlar sokakta ve insanlarda evlerinde yaşamaktadır.
Yaşadığımız yerler ve oyun alanları nasıl olmalıdır?
Cevap: Yaşadığımız oyun alanları temiz ve güvenli olmalıdır.
Çevremizi temiz tutmak için neler yapmalıyız?
Cevap: Çöplerimizi çöp kutularına atmalı, yere çöp atanları uyarmalıyız.
Tamamlayınız.
Arkadaşlarımızla pis bir sokakta oyun oynadık. Sonra eve gidip temizlendik. O kadar kirliydik ki çok uzun süre yıkanmak zorunda kaldık.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 163 Ders Kitabı Cevapları
A. Aşağıdaki cümleleri okuyarak cümlelerin başındaki noktalı yere cümle doğru ise “D” yanlış ise “Y” harfi yazınız.
B. Aşağıdaki cümlelerin noktalı yerlerine verilen sözcük veya sözcük gruplarından uygun olanı yazarak cümleyi tamamlayınız.
etkileşim – su – maddeler – canlı – hava – hava – toprak – kâğıt – çevre – ağaçların
1. Doğada bulunan canlı ve cansız varlıklar sürekli …..etkileşim….. içindedir.
2. Plastik poşet, teneke kutu gibi maddeler …..çevre….. kirliliğine neden olur.
3. Çevre kirliliğini önlemek için tekrar kullanılabilen …..maddeler….. tercih edilmelidir.
4. Su kirliliği, su içinde yaşayan bütün …..canlı….. varlıkları etkiler.
5. Otomobillerin egzozlarından çıkan gazlar, …..hava….. kirliliğine neden olur.
6. Kullanılmış kâğıtlar, tekrar kullanılarak …..ağaçların….. kesilmesi azaltılabilir.
7. Sanayi atıkları …..su, hava, toprak….. kirliliğine neden olan maddelerdir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 164 Ders Kitabı Cevapları
C. Aşağıdaki çalışmaları yapınız.
Aşağıda ünite ile ilgili bir sözcüğün ilk harfleri verilmiştir. Sözcüğün ilk harflerini kullanarak bu harfler ile başlayan bir şiir ve çevre kirliliğini anlatan şarkı yazınız.
Ç. Aşağıdaki soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
Vereceğimiz cevap anahtarına göre şıkları işaretleyiniz.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 165 Ders Kitabı Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 169 Ders Kitabı Cevapları
1. Devre Elemanlarını Sembollerle Gösterelim
Şimdiye kadar pil, ampul, bağlantı kabloları ve devre anahtarı gibi araçlarla birçok düzenek kurdunuz. Kurduğunuz düzeneklerde bu araç gereçleri hangi amaçla kullandınız?
Cevap: Bu düzenekleri elektrik devresi oluşturmak için kurduk.
1. Etkinlik: Devre Elemanlarını Sembolik Olarak Gösterelim
Soruları Cevaplayalım
• Devre elemanlarını sembollerle eşleştiriniz.
Cevap:
• Devre elemanlarının neden sembollerle gösterildiğini tartışınız.
Cevap: Devre elemanları kağıt üzerinde daha iyi anlaşılabilmesi için sembolle gösterilir.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 171 Ders Kitabı Cevapları
NELER ÖĞRENDİK?
1. Aşağıdaki sembollerin hangi devre elemanına ait olduğunu eşleştirme yaparak belirleyiniz.
2. Yukarıdaki devrenin şemasını sembollerle yanındaki kutunun içine çizerek gösteriniz.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 175 Ders Kitabı Cevapları
Yaptığınız etkinliğin 2. kısmındaki değişkenleri ifade etmek istiyorsanız aşağıdaki tabloyu doldurmanız gerekir.
NELER ÖĞRENDİK?
1. Yukarıdaki elektrik devrelerini inceleyiniz. Bu devrelerdeki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenleri belirleyiniz. Aşağıdaki tabloya bunları yazınız.
Yukarıdaki devreye göre aşağıdaki kavram eşleştirme çalışmasını yapınız.
Bağımsız değilken => Ampul
Bağımlı değişken => Parlaklık
Kontrol edilen değişken => Pil
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 178 Ders Kitabı Cevapları
7. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak kavram haritasını uygun şekilde tamamlayınız.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 179 Ders Kitabı Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 180 Ders Kitabı Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 181 Ders Kitabı Cevapları
C. Devre elemanlarını ve sembollerini içeren tablodaki boşlukları doğru bir şekilde doldurmaya çalı şınız. Daha sonra aşağıdaki devre resmini sembolik olarak yandaki boşluğa çiziniz.
Devre sembolleri
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 182 Ders Kitabı Cevapları
Ç. Aşağıda, sağ tarafta sözcükleri oluşturan harfler karışık verilmiştir. Sözcüklerin doğru yazılışını sol taraftaki kutucuklara yerleştiriniz.
Numaralandırılmış harfleri en alttaki kutucuklara yazdığınızda üniteyle ilgili yeni bir sözcük bulacaksınız.
5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 183-184-185 Ders Kitabı Cevapları
D. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
Şıkları vereceğimiz cevap anahtarına göre doldurunuz.
CEVAP ANAHTARI
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Fen bilimleri dersimden ödevimi bitirdikten sonra bu sayfayı açıyorum ve yanlışım var mı diye kontrol ediyorum.
Ölçme ve değerlendirme sorularındaki Ç şıkkındaki ilk şeyi bulamasanızda şifre benim için yeterli okula gidince orayıda arkadaşlarımdan bakar yaparım teşekkürler.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.