6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 144-145-146-147-148-149-150-151-152-153. Sayfa Cevapları 1. KİTAP
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 144-145-146-147-148-149-150-151-152-153. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Çocuklar Neredeyse Okulları Orada Metni Cevapları konusunun bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149-150-151-152-153 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 144-145-146-147-148-149-150-151-152-153. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Çocuklar Neredeyse Okulları Orada
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 149 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 152 Cevapları MEB Yayınları
- 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 153 Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144 Cevapları MEB Yayınları
Haydi, Başlayalım!
Okul denilince zihninizde neler canlanıyor? Anlatınız.
Cevap: Okul denince zihnimde eğitim, ders, yeni bilgi, öğretmen, arkadaşlar canlanıyor.
10 saniyede yandaki şeklin içine bir okul çiziniz. Sizce Hindistan veya Sibirya gibi dünyanın başka bir ucunda yaşayan bir çocuğun çizimi ile sizin çiziminiz aynı mıdır? Neden?
Cevap: Benim çizimim ile Hindistan veya Sibirya’daki bir çocuğun çizimi aynı değildir. Çünkü imkanlarımız, hayat ve yaşam şartlarımız çok farklıdır.
Aşağıdaki okullardan hangileri gerçek olabilir? İşaretleyiniz.
Cevap:

Değerlendirelim
a. Dinleme/izleme sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları MEB Yayınları
b. Aldığınız toplam yıldız sayısını hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
• Dinleme/izleme becerimde geliştirmem gereken yönlerim: Soru sorma stratejisi için kendimi geliştirmeliyim.
• Dinleme/izleme becerimde iyi olduğumu düşündüğüm yönlerim: Dinleme ve izleme öncesinde soru oluşturabilir, dinlerken soruları ve bilmediğim kelimeleri not edebilirim.
1. Anlayalım
a. İzlediğiniz içerikte yer alan aşağıdaki kelime/kelime gruplarının anlamını tahmin ederek yazınız. Bu listeye siz de içerikte yer alan iki kelime/kelime grubu ekleyiniz.
b. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Doğru çıkan tahminlerinizin karşısındaki kutuyu “✔” ile işaretleyiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları MEB Yayınları
2. Anlayalım
a. Hintli çocukların dersleri ile derslerinizin benzer olmasının sebepleri neler olabilir? İzlediğiniz içerikten hareketle söyleyiniz.
Cevap: Benzer olmasının sebebi bu derslerin temel eğitim kapsamında öğretiliyor olması, eğitimde önem verilen alanlar ve benzer kültürel yaşam olabilir.
b. Sibirya’daki çocukların bildiğimiz derslerin yanı sıra Ren geyiği yetiştiriciliği ve doğada yaşamla ilgili konularda eğitim görmesinin sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Bunun sebebi Sibirya’da yaşayan insanların göçebe olması ve Ren geyikleri ile geçimlerini sağlamaları olabilir.
c. Ders programınıza yeni bir ders ekleme şansınız olsaydı hangi dersi eklerdiniz? Bu dersin öğretmeni, içeriği, sınavları hakkında aşağıda bilgi veriniz.
Cevap: ”Hayat Becerileri” dersi eklerdim. Bu dersin öğretmeni bir gezgin veya kaşif olurdu. Dersin içeriğinde doğada nasıl yaşanacağı, nasıl avlanılacağı, yönümüzü nasıl bulacağımız, barınmak için ağaçları, toprağı ve yaprakları nasıl kullanacağımız gibi bilgiler yer alırdı. Sınavı ise o hafta öğretilen örneğin barınak yapmak veya sal yapmak gibi sınavlar yaptırırdı.
ç. İçerikte izlediğiniz okullara birer isim verecek olsaydınız hangi isimleri seçerdiniz? Okulların öne çıkan özelliklerinden hareketle verdiğiniz isimleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yüzen okula Suda Okul, Otobüs okula Dolaşan Okul, Göçebe okula Gezen Okul ismini verirdim.
3. Anlayalım
a. “Çocuklar Neredeyse Okulları Orada” adlı içeriği yeniden izleyiniz. İçeriği izlerken aşağıya notlar alınız.
b. Notlarınızı gözden geçiriniz. Notlarınızdan metnin içeriğini ve konusunu daha iyi yansıttığını düşündüklerinizi “✔” ile, diğerlerini ise “X” ile kodlayınız.
Cevap:
- İçeriğinde farkı ülkelerde zor şatlar altında olan çocukların eğitim şartları anlatılmıştır.✔
- Hindistan’da otobüs okullar, Sibirya’da göçebe okullar, Bangladeş’te tekne okullar yapılmıştır.✔
- Sibirya’daki çocuklar okul derslerinin yanı sıra Ren geyiği yetiştirmeyi ve avlanmayı öğreniyorlar. X
c. “✔” ile kodladığınız ifadeleri kullanarak içeriği kendi cümlelerinizle defterinize özetleyiniz.
Cevap: İçerikte farklı ülkelerde yaşayan çocukların zor şartlar altında eğitim almaya çalıştıkları anlatılmıştır. Bu ülkelerden bazıları örnek olarak gösterilmiştir. Bunlardan biri göçebe hayatı yaşayan Sibiryalılardır. Onlar için göçebe okullar yapılmıştır. Eğitimin yanı sıra avlanmayı ve geyik yetiştirmeyi öğrenirler. Hindistanlılarda otobüs okul vardır. Bizimle benzer olarak Türkçe, matematik, müzik dersleri de görürler.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları MEB Yayınları
4. Anlayalım
a. İzlediğiniz içerikte anlatılan okullara giden Arun (Arun), Rita (Rita) ve Saif’in (Saif) aşağıdaki açıklamalarını okuyunuz.

b. İzlediğiniz içerikten hareketle bu öğrencilerin okullarında geçirdikleri bir günde neler yaşayabileceklerini tasarlayınız.
Cevap:
Arun: Güneşin doğmasıyla gözlerini açan Arun babasının yanına koşar ve onunla birlikte geyikleri kontrol ederek ihtiyaçlarını giderirler. Kahvaltısı sıcak bir çorba ile yaparak göçebe okula doğru gider. 2-3 dakikalık mesafede olan göçebe okuluna hemen varır. Bugünkü dersin konusu balık avlamadır. Dersten sonra geyik sürüsüne giderek onları besler.
Rita: Sabah erkenden uyanan Rita kahvaltısını yaparak otobüs okuluna doğru yola çıkar. Kısa sürede okula yetişerek derse girer. Bugün Matematik ve Müzik derslerini görür. Kesirleri öğrenen Rita bugün yeni bir şey öğrenmenin sevinciyle eve döner.
Saif: Sabah uyanan Saif yine muson yağmurlarının şiddetle yağdığını görür ancak umursamaz çünkü buna çok alışmıştır. Hazırlanarak yağmurluğunu giyer ve heyecanla tekne okuluna doğru yürür. Tekneye yetişince çamurlu ayakkabılarını çıkararak içeri atlar. Saif bu okulda çok eğleniyor eve dönmek istemiyor. Çünkü yeni bilgilerin öğrenmesinin yanı sıra bilgisayarlar ile oyun oynamak onu çok mutlu eder.
c. Etkinliğin “a” maddesinden hareketle seçtiğiniz iki öğrencinin okuldaki günlerinin benzer ve farklı yanlarını en az üçer madde olacak şekilde listeleyiniz.
Cevap:
Arun ve Rita
Benzerlikler:
- İkisi de sabah erken saatlerde uyanır.
- İkisi de derslerine düzenli katılır.
- İkisi de yeni şeyler öğrenmekten mutlu olur.
Farklılıklar:
- Rita’nın okulu otobüs, Arun’un okulu göçebe çadır okuludur.
- Rita Matematik ve Müzik dersleri görürken, Arun doğa ve avlanma ile ilgili dersler görür.
- Arun okuldan sonra babasına yardım eder ve geyiklerle ilgilenir. Rita ise yeni bilgileri öğrenme sevinciyle evine döner.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları MEB Yayınları
5. Anlayalım
a. Aşağıda giriş, gelişme ve sonuç bölümleri karışık verilmiş metni inceleyiniz.

b. “Hatırlayalım” bölümünden hareketle numaralandırılmış paragrafların metnin hangi bölümüne ait olduğunu belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap:
I: Sonuç
II: Giriş
III: Gelişme
c. Metnin bölümlerini birbirine bağlayan ifadeler nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap:
- “Bundan dolayı…”→ girişten gelişmeye geçişi sağlar.
- “…bunun kanıtıdır.” → gelişme bölümünde verilen örneklerin eğitimin sürekliliğini desteklediğini gösterir.
- “Sonuç olarak…” → metnin sonuç bölümüne geçtiğini bildirir.
6. Anlayalım
a. “5. ANLAYALIM” etkinliğindeki metnin hangi bölümünde aslında metnin yazarına ait olmayan bir söz yer almaktadır? İşaretleyiniz.
Cevap: Giriş bölümünde yazara ait olmayan bir söz yer almaktadır. Çünkü Atatürk’e ait bir söz yer almaktadır.
b. Etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki ifadeleri anlamlı iki cümle oluşturacak şekilde örnekteki gibi boyayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 149 Cevapları MEB Yayınları
c. Tanık gösterme, metne hangi yönden katkıda bulunmuş olabilir? İşaretleyiniz.
Cevap:

1. Anlatalım
Aşağıdaki uçak biletlerinde ülkelere özgü gelenekler anlatılmıştır. İstediğiniz biletten başlayarak okları takip ediniz ve okul numaranızın ilk ya da son rakamı kadar ilerleyiniz. Durduğunuz biletteki geleneğin Türkiye’deki karşılığını arkadaşınıza anlatınız.
Cevap:
İspanya: Büyük küçük herkes öğle vakti “siesta” adı verilen bir uykuya yatar.
→ Türkiye’de karşılığı ”şekerleme yapmak” denir.
Japonya: İkram edilen yemeği beğendiğinizi ağzınızı şapırdatarak göstermeniz gerekir, aksi hâlde ev sahibini üzebilirsiniz.
→ Türkiye’de ağız şapırdatmak ayıp ve görgüsüzlük olarak görülür.
Tayland: Bazı insanlar haftanın günlerine özel renklerde giysiler giyer.
→ Türkiye’de belirli günlerde özel kıyafetler giyilmez ancak milli ve dini bayramlarda şık ve temiz giyinilir.
2. Anlatalım
a. “Olmayan Ülke” adında bir yere gittiğinizi hayal ediniz. Aşağıdaki sorulardan hareketle bu hayalî gezinizi anlatan bir konuşma yapınız.
Cevap:
Ailecek yazın gideceğimiz tatilin yerini seçmek için fikir alışverişi yapıyorduk. Sıra bana geldiğinde hayalimdeki yeri anlamaya başladım.
Öncelikle gittiğimiz ülkede bizi robotlar karşılayarak konforumuz için bütün ihtiyaçlarımızı karşılamalılar. Binaların hepsi son derece teknoloji ile yapılmış şaşırtıcı derecede göz kamaştırmalı. Buradaki insanlar çok samimi ve içten bir iletişim kurarlar. Oraya özgü şiveli bir dil konuşulmaktadır. Günlük yaşamda insanlar sabah erken uyanır doğa yürüyüşü yapar, eve geldiklerinde kahvaltıları hazır olur. Gün içinde sevdikleri ile vakit geçirir ve kendilerini geliştirmek için çalışırlar. Orada yaşayan çocuklar ise haftanın 2 günü okulda 2 günü doğada eğitim görürler.
Konuşmamın bitmesiyle herkes hayranlıkla alkışladı ve gerçekte de olabilmesini dilediler.
b. Konuşmanızda okuduğunuz kitaplardan, izlediğiniz filmlerden ya da günlük hayatta denk geldiğiniz durumlardan esinlenebilirsiniz. Hikâye, masal gibi farklı anlatı yapılarını tercih edebilirsiniz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150 Cevapları MEB Yayınları
3. Anlatalım
a. Sınıfınızda yüzen okul, otobüs okul ve göçebe okulu temsil eden üç çalışma grubu oluşturunuz. Bulunduğunuz grubu temsil eden okula giden bir çocuk olduğunuzu düşününüz. Bu okulun olumlu ve olumsuz özelliklerinin neler olabileceği üzerine grup arkadaşlarınızla 5 dakika boyunca tartışınız.
Cevap:
YÜZEN OKUL
Olumlu Yönleri:
- Teknede eğitim görmek eğlenceli ve heyecan verici.
- Bilgisayar olması bilgilere ulaşımı kolaylaştırmaktadır.
- Muson yağmurları olsa da eğitim aksamıyor.
Olumsuz Yönleri:
- Fırtına çıktığında dalgaların büyümesi ders işlemeyi zorlaştırıyor.
- Alan kısıtlı ve az.
- Dalgaların tekneyi sallamasından dolayı kimi zaman mide bulantıları yaşanabiliyor.
b. Tartışma tamamlandığında sırayla söz alınız ve tüm sınıfa hitaben temsil ettiğiniz okulun olumlu yanlarını öne çıkaracak bir konuşma yapınız. Diğer gruplardaki arkadaşlarınızı sizin grubunuza gelmesi için ikna etmeye çalışınız. Bu sırada karşı grubun konuşmalarını inceleyiniz, tutarsız ve geçersiz görüş ve bilgileri belirleyip çürütünüz.
Cevap:
Merhaba arkadaşlar,
Ben yüzen okul öğrencisi ve temsilcisiyim. Muson yağmurlarının yaşandığı bölgede yaşamaktayız. Muson yağmurları yağdığında tüm bölgeyi sular kaplamasından ötürü okullar aksamaktaydı ancak yüzen okul ile bu sorunumuz ortadan kalktı.
Teknemizin diğer bir artısı da bilgisayar bulunmasıdır. Derslerimiz bittiği zamanlarda bilgisayarlar ile oyun oynuyoruz.
Yüzen okulumuz hem eğlenceli hem ulaşılabilir. Sizleri de okulumuza bekleriz.
c. Etkinlik sırasında söz alarak konuşmaya, konuşmaları saygılı ve dikkatli bir şekilde dinlemeye özen gösteriniz.
4. Anlatalım
a. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili ifadelerin öncesi ve sonrasında düşünce yönünün nasıl değiştiğini belirleyiniz ve dairelerin içine “:)” ve “:(” emojilerinden uygun olanları çiziniz.
Cevap:

b. Buna göre altı çizili ifadelerin düşüncenin yönünü nasıl değiştirdiğini işaretleyiniz.
Cevap:

c. Aşağıdaki metni okuyunuz ve zıtlık işlevli ifadelerin altını çiziniz.
Cevap:

ç. Öğrendiklerinizden hareketle defterinize zıtlık işlevli ifadeler içeren kısa bir paragraf yazınız.
Cevap: Hafta sonu için ailecek piknik planı yaptık ancak abim havanın bozacağını ve gidemeyeceğimizi söyledi. Bunu duyar duymaz üzülmüştüm ama babamın sözleriyle keyfim tekrar yerine geldi. Babam ”Öyleyse bizde Aslı’nın en sevdiği oyun parkı olan kahvaltı yerine gideriz” dedi. Büyük sevinçle yerimde zıpladım ve babamı öptüm.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları MEB Yayınları
5. Anlatalım
a. Yan tarafta verilen kelimeleri sonlarına “etmek” fiilini getirerek söyleyiniz.
Cevap:
His→ Hissetmek
Af→ Affetmek
b. Yeni oluşan kelimelerde “etmek” sözü dışında başka hangi ünsüze ihtiyaç duydunuz? Açıklayınız.
Cevap: ”S” ve ”F” ünsüzüne ihtiyaç duyduk. Oluşan bu ünsüz türemesinin nedeni kelimenin söylenişini kolaylaştırmaktır.
c. Öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki ifadeleri anlamlı şekilde sıralayınız.
Cevap:

6. Anlatalım
Aşağıda Norveçli Aksel’in (Aksel) Gazze’de yaşayan arkadaşına gönderdiği bir mektup verilmiştir. Mektubu okuyup yazım kuralları bakımından (de, mi, ki’nin yazımı) inceleyiniz. Yazımı yanlış olan ifadeleri belirleyip mektup üzerinde örnekteki gibi düzeltiniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 152 Cevapları MEB Yayınları
7. Anlatalım
a. “GÖREVİMİZİ BİLELİM!” bölümünde araştırdığınız farklı kültürlerdeki oyunlardan birini seçiniz ve A4 kâğıdına bu oyunu tanıttığınız bir yazı yazınız. Yazınızda aşağıda verilen ipucu sorulardan hareket ederek düşünceyi geliştirme yollarından en az üçünü kullanınız.
Cevap: Origami oyunu bir kağıt katlama sanatıdır. Kare kağıtları katlayarak çiçek hayvan figürleri yapılır. 17. yüzyılda oynanmaya başlanmış ve günümüze kadar gelmiştir. İsmi Oru (katlamak), Kami (kağıt) kelimelerinden gelmektedir. Oyun tek kişi ile oynanır. Bu oyunda önemli olan dikkatli olmaktır. Oyunda en tercih edilen şekillerden biri turna kuşudur.
b. Yazınızı sınıf panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız. Arkadaşlarınızın yazılarını okuyup inceledikten sonra aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
• Araştırma sürecimde bulduğum kaynaklardan memnun ….kaldım… çünkü …oyuna dair bütün ayrıntıları bulabildim…
• Farklı kültürlere ait oyunları yeniden araştıracak olsaydım …..Hindistan’a ait oyunları araştırırdım….
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 153 Cevapları MEB Yayınları
8. Anlatalım
a. Farklı milletlerden dünya çocuklarını bir araya getirecek bir etkinlik hayal ediniz. Bu etkinliğin süresini, nerede yapılacağını, özelliklerini kendi bakış açınızla anlatacağınız bir yazı yazınız. Yazınızı yazmadan önce aşağıdaki yönergelerden hareketle planlayınız.
Cevap: Farklı milletlerden dünya çocuklarını bir araya getirecek olan ”Bu dünya hepimizin doğa kampı” etkinliğine sayılı günler kalmıştı. Etkinlik tam bir hafta sürecekti. Etkinliğin yapılacağı alan Alanya Yedigöller’dir. Herkes yanında suyunu, konserve yemeklerini, çadırını, kişisel eşyalarını ve en önemlisi kültürüne ait bir şey getirecek. Bu bir hafta içerisinde yürüyüşler yapılacak, ateş başında sohbetler ve masallar anlatılacak, herkes yanında getirdiği kültürüne ait geleneksel eşyayı tanıtacak. Doğayla iç içe olacağımız bu kamp hem farkındalık yaratacak hem de yeni dostluklar ve kültürler tanımaya olanak sağlayacak.

Yazınızı kimle nasıl paylaşacağınızı seçiniz.
Cevap:

b. Yazınıza uygun bir cümleyle başlamaya, paragraflar arasında mantıklı bir bağlantı oluşturmaya, yazınızı uygun bir bitiş cümlesiyle bitirmeye özen gösteriniz.
c. Bu etkinliği tekrar yapacak olsanız aşağıdakilerden hangisini/hangilerini değiştirmek isterdiniz? Değiştirmek istediğiniz unsurları işaretleyiniz.
Cevap:

Görevimizi Bilelim!
• Yaşadığınız coğrafyada tek mevsim olsaydı hayatınız nasıl değişirdi?
Cevap: Yaşadığımız coğrafyada tek mevsim olsaydı yalnızca yaşanan mevsimde çıkan meyve ve sebzeleri tüketmek zorunda kalırdık. Devamlı kışın soğuğunu veya devamlı yazın sıcaklığını yaşamak bir süre sonra bunaltıcı olurdu. Başka mevsimlerin yaşandığı coğrafyalara gittiğimizde alışmak uzun sürebilirdi.
• Kutup bölgelerinde yaşam insan ve diğer canlılar için ne tür zorluklara sahiptir?
Cevap: Kutup bölgelerinde yaşam insanların ve hayvanların ısınma, barınma, beslenme gibi ihtiyaçlarını gidermesi konusunda zorlayıcıdır. Kışları hem uzun hem de dondurucu bir soğuk vardır. Hayvanlar besin bulamaz. İnsanların az olması sosyalleşmeyi de olanaksız kılar.
• Dünyanın uç noktalarında insan yaşamı için sanat ve müziğin yeri nedir?
Cevap: Dünyanın uç noktalarında insan yaşamı için sanat ve müzik birleştirici bir güce sahiptir. Müzik ve sanat sayesinde kültürler gelecek nesillere aktarılır. Bu nedenle uç noktalarda sanat ve müzik insanlar için önemli bir yere sahiptir.
Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf

