7. sınıf Din Kültürü dersinde İslam tarihi, kronolojik ve analitik bir yaklaşımla işlenir. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) doğumu, peygamberlik öncesi hayatı, ilk vahiy, Mekke ve Medine dönemleri, hicret, önemli savaşlar (Badr, Uhud, Hendek), Hudeybiye Antlaşması, Fethu Mekke ve veda hutbesi gibi dönüm noktaları vurgulanır. İslam’ın yayılışı, dört halife dönemi (Hz. Ebu Bekir, Ömer, Osman, Ali) ve İslam medeniyetinin temel atılışı anlatılır. Olaylar, tarihi belgeler, haritalar ve görsel materyallerle desteklenir. Öğrencilere, bu süreçlerin günümüz İslam dünyasına etkileri ve ibret alınacak yönleri aktarılır.
Ders, öğrencilere dini temelli toplumsal değerleri yaşantıya dökerek kazandırır. Adalet (Hz. Ömer’in adaleti örneklerle), dayanışma (zekat, infak), kardeşlik (Ensar-Muhacir birliği), hoşgörü (Medine Sözleşmesi), sorumluluk (topluma hizmet), barış (savaş hukuku, esirlere iyi muamele), vatanseverlik (dini ve milli değerleri koruma) ve diyalog kültürü (farklı inançlarla ilişki) gibi değerler öne çıkar. Kur’an’dan ayetler, peygamber uygulamaları ve tarihi olaylarla bu değerlerin pratik yansımaları gösterilir. Öğrenciler, toplumsal barış ve uyum için bu değerlerin önemini kavrar.
İbadetler, teorik bilgilerle pratik uygulamalar bütünleştirilerek detaylandırılır. Namazda farz, vacip, sünnet, müstehap ve kerahet zamanları, rekâtların hükümleri, namazdaki hatalar ve düzeltmeleri anlatılır. Orucun manevi boyutu (takva, nefis terbiyesi), oruçta bozucu ve bozucu olmayan durumlar, kaza ve keffaret oruçları işlenir. Zekatın hesaplanması, kimlere verileceği, zekat malının türleri ve fitrenin önemi vurgulanır. Hac ve umrenin farzları, menasıği (tevhid, vekâle, telbiye) ve manevi hikmetleri detaylandırılır. İbadetlerin niyet, ihlas ve düzenli yaşamla ilişkisi üzerinde durulur.
Ders kitaplarında, İslam tarihinde iz bırakmış önemli şahsiyetler örneklerle tanıtılır. Peygamberler arasında Hz. İbrahim (tevhid mücadelesi), Hz. Musa ( Firavun’a karşı duruş), Hz. İsa (merhamet ve müjde) ve özellikle Hz. Muhammed (s.a.v.)’in hayatı (aile, komşuluk, adalet) vurgulanır. Dört halife (Hz. Ebu Bekir’in sadakati, Hz. Ömer’in adaleti, Hz. Osman’ın cömertliği, Hz. Ali’nin bilgeliği) ile sahabelerden Hz. Ebu Zer (fakirleri savunma), Hz. Bilal (sabır), Hz. Aişe (bilgi birikimi) gibi figürlere yer verilir. Ayrıca, İslam alimleri (İmam-ı Azam Ebu Hanife, İmam Gazali) ve kadın önderler (Hz. Hatice, Hz. Fatıma) örneklenir.
Ders, ahlak eğitimini dini referanslarla bütünleştirerek öğrencilere önemli ahlaki değerler kazandırır. İffet (Hz. Yusuf örneği), doğruluk (Hz. Muhammed’in "sıdk-ı emin" unvanı), tevazu (sahabelerin hayatı), sabır (Hz. Eyyüb), cömertlik (Hz. Osman), affetme (Hz. Muhammed’in Mekke’de affetmesi) gibi erdemler, kıssalar ve günlük yaşam örnekleriyle işlenir. "Gıybet yasağı", "iftira atmanın zararları", "emredilen iyilik" ve "kötülükten nehyetme" gibi kurallar, toplumsal ilişkilerde nasıl uygulanacağı gösterilir. Öğrenciler, ahlaki seçimlerde dinin rehberliğini benimseyerek karakter gelişimini destekler.