3. sınıf Türkçe dersi, okuma, yazma, dinleme, konuşma ve dil bilgisi becerilerini geliştirir. Paragraf ve metin yapıları, ana fikir/yardımcı fikir ayırt etme, kelime dağarcığı (eş/zıt anlamlı, deyimler), yazım kuralları (noktalama, ek yazımı), cümle bilgisi (özne-yüklem, çeşitleri) işlenir. Anlatım türleri (masal, hikaye, mektup, şiir), metin türleri (bilgilendirici, öyküleyici), dinlediğini anlama ve sözlü anlatım (sunum, tartışma) konuları da kapsanır. Görsel okuma ve eleştirel düşünme becerileri geliştirilir.
Dil bilgisi, bağlamsal ve uygulamalı öğretilir. Cümle analizleri (öğeler, türleri), kelime türetme (eklerle yeni kelimeler), zamanlar (şimdiki, geçmiş), çekimler (şahıs ekleri) konuları etkinliklerle pekiştirilir. Yazım hataları düzeltilir, noktalama işaretleri (virgül, nokta) kullanımı öğretilir. Metinlerde dil bilgisi örnekleri incelenir, boşluk doldurma, cümle tamamlama, metin oluşturma gibi alıştırmalarla kurallar günlük kullanıma entegre edilir. Dilin yapısı ve işlevi keşfedilir.
Kitaplarda çeşitli metin türlerine yer verilir: Kısa hikayeler, masallar, şiirler, mektuplar, günlükler, bilgilendirici metinler (hayvanlar, doğa, kültür), denemeler, fıkralar, tekerlemeler. Görsel destekli metinler, diyaloglar, çocuk edebiyatı örnekleri öne çıkar. Metinler yaş düzeyine uygun, merak uyandıran ve değerler eğitimi içeren içeriklerden seçilir. Her metnin sonunda anlama, çıkarım, yorumlama soruları bulunur. Okuma parçaları, kelime dağarcığını ve kültürel farkındalığı geliştirir.
Ders, sözlü ve yazılı ifadeyi çok yönlü destekler. Sözlü anlatım için: sunum yapma, tartışmalara katılma, rol oyunları, şiir/şarkı söyleme, dinleyicilere hitap etme becerileri geliştirilir. Yazılı ifadede: paragraf yazma, mektup/şiir/hikaye oluşturma, duygu-düşüncelerini cümlelerle aktarma, günlük tutma gibi etkinlikler yapılır. Dinleyicisine göre konuşma, beden dilini kullanma, yazıda akıcılık ve tutarlılık kazandırılır. Özgüven ve iletişim becerileri güçlendirilir.
Temel kazanımlar: Akıcı ve anlayarak okuma, dinlediğini/okuduğunu anlama, düşüncelerini sözlü/yazılı açık ifade etme, temel dil bilgisi kurallarını uygulama (cümle, kelime, yazım), kelime dağarcığını geliştirme, metin türlerini ayırt etme, ana fikri bulma, yaratıcı yazma, sözlü anlatım kurallarına uyma, eleştirel düşünme (metinleri sorgulama), görsel metinleri yorumlama, işbirliği içinde çalışma, dili doğru ve etkili kullanma becerilerini içerir. Bu kazanımlar akademik temeli oluşturur.