7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde Osmanlı Devleti'nin yükselme ve gerileme dönemi (Kanuni Sultan Süleyman, Lepanto Deniz Savaşı), Türk İnkılap Tarihi (Meşrutiyet, Kurtuluş Savaşı, Atatürk İlkeleri), coğrafi bölgelerin detaylı analizi (İç Anadolu, Ege, Akdeniz), ekonomi (üretim, tüketim, dış ticaret), küresel sorunlar (çevre kirliliği, göç) ve demokratik hak ve sorumluluklar (anayasa, TBMM) işlenir. Konular güncel olaylarla bağlantılıdır.
7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde demokrasi, sınıf meclisi uygulamaları ve seçim simülasyonlarıyla somutlaştırılır. Öğrenciler, temel haklar (ifade özgürlüğü, eşitlik) ve sorumluluklar (oy kullanma, kurallara uyma) üzerinde tartışır. Anayasa'nın temel ilkeleri ve TBMM'nin işleyişi görsel materyallerle açıklanır. Toplumsal uzlaşma ve katılımcı karar alma etkinlikleriyle demokratik kültür içselleştirilir.
Kitaplarda Atatürk İlkeleri ve İnkılapları, Kültürel Mirasımız (tarihi eserler, gelenekler), Çevre ve Sürdürülebilir Kalkınma, Ekonomik Hayat (üretim-tüketim dengesi), Global Bağlantılar (uluslararası örgütler, dış ticaret) ve Vatandaşlık Bilinci (haklar, sorumluluklar) temaları öne çıkar. Her tema, harita, belge, fotoğraf ve vaka çalışmalarıyla zenginleştirilir.
Coğrafya bilgisi, detaylı harita okuma (fiziki, nüfus, ekonomik haritalar) ve istatistik yorumlama (nüfus artışı, sanayi dağılımı) ile geliştirilir. Öğrenciler, Türkiye'nin coğrafi bölgelerini (iklim, tarım, turizm potansiyeli) karşılaştırır. Doğal afetler (deprem, sel) ve çevre sorunları (erozyon, kirlilik) üzerinde proje çalışmaları yapar. Coğrafi bilgi sistemleri ve görsel analiz becerileri vurgulanır.
Bu derste öğrenciler; tarihsel analiz (belge yorumu, kronoloji), coğrafi sorgulama (harita-okuma, neden-sonuç ilişkisi), ekonomik okuryazarlık (kaynak-üretim-tüketim), demokratik katılım (tartışma, karar alma), küresel farkındalık (uluslararası ilişkiler) ve sorumluluk bilinci (çevre, toplum hizmeti) becerilerini edinir. Ayrıca, eleştirel düşünme ve kültürel empati gelişir.