10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı 272-275-276. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 10. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Mavi Yolculuk gibi çeşitli edebiyat konularını barındıran 10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 272-275-276 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Gezi yazılarının kişide tanıtılan yerleri gezip görme isteği uyandırıp uyandırmadığı hakkındaki düşüncelerinizi paylaşınız.
Cevap: Gezi yazıları kişide tanıtılan yerleri gezip görme isteği uyandırır. Çünkü görmediğimiz yerlerin anlatılması bizde merak uyandırır.
2. Kişinin gezdiği bir yerle ilgili gözlemledikleri ile o yer hakkında okuduğu bir gezi yazısında anlatılanlar arasındaki farklılıkların nedeni ne olabilir? Tartışınız.
Cevap: Bir kişinin gezdiği yerle ilgili gözlemleri ile o yerin hakkında okuduğu gezi yazısı arasındaki farklılıklar yazarın o yeri yorumlayışı, öznel bakışı ve hissettirdikleri olabilir.
3. Aşağıda verilen görsellerdeki yerlerden hangilerini gezmek istersiniz? Neden?
Cevap: Görsellerden Mısır Piramitlerini ve Trabzon’u gezmek isterim. Çünkü Mısır Piramitleri bende her zaman merak uyandırmıştır. Trabzon’un ise sonsuz yeşil alanı, doğal güzellikleri ilgimi çekmektedir.
1. Gezi yazılarında ön araştırma yapma, gözlem yapma, not alma, fotoğraf çekme, önemli ve ilginç noktaları tespit etme ve betimlemelerden yararlanma gibi unsurların etkisini değerlendiriniz.
Cevap: Gezi yazılarında ön araştırma yapma gezilen yerin tarihini, önemini bilerek gezmek açısından önemlidir. Gezilen yerleri incelemek ve not almak gezi yazısını yazarken okura içindeymiş hissi yaşatabilmeyi sağlamaktadır.
2. Resim, karikatür, fotoğraf, çizim, grafik, tablo, diyagram, istatistiksel veri gibi unsurların gezi yazısı türüyle ilişkisini ve metne katkısını değerlendiriniz.
Cevap: Resim, karikatür, fotoğraf, çizim, grafik, tablo, diyagram, istatistiksel veri gibi unsurlar gezi yazısının daha ilgi çekici, merak uyandıran ve inandırıcı olmasını sağlar.
3. Mavi Yolculuk adlı metinde geçen “Yer yüzünde çoraklaşan topraklarımız ne haldeyse, denizlerimiz de öyle” ve “Biz yalnız toprakların değil, denizlerin bile hakkından geliyoruz.” ifadelerinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: Bu ifadelerden suları verimli kullanmadığımızdan dolayı suların çekildiğini ve denizlerin verimsizleştiğini anlıyorum.
4. Metinde içeriğin doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklikle ilişkisini inceleyiniz.
Cevap: Metin içerisinde vurgulanan en önemli nokta yanlış politikalar sonrası denizlerimizdeki balık nüfusunun azalmasıyla alakalıdır. Yaşanan bu durum sı ksık eleştirilmiştir. İnsanların yaşadığı yerleri beğenmeyip sürekli olarak yer değiştirmeleri gibi toplumsal konuları ele almış olan yazar gezi yazısında sık sık okuyucuya detayları aktarmıştır.
5. Metinde birbirine karşıt olay ve durumları tespit ederek karşıtlıklardan yararlanmanın metne katkısını açıklayınız.
Cevap: Karşıtlıklardan yararlanmak metnin anlatımını destekler, okuyucuda merak uyandırır.
6. Metindeki bilgiler, düşünceler arasındaki tutarlılığı ve konu akışındaki uyumu değerlendiriniz.
Cevap: Metinde bilgiler kanıtlanabilir, tutarlı, açık bilgilerdir. Görülen yerler anlatılırken öznel cümlelere yer verilmiştir.
7. Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyiniz.
Cevap:
Ana düşünce: Denizdeki balık türleri ve yok olmakla karşı karşıya kalmaları.
Yardımcı düşünce:
8. Daha önce işlediğiniz anı türünün özelliklerinden hareketle anı ve gezi yazısı türlerinin benzer ve farklı yönlerini belirleyiniz.
Cevap:
Benzerlikler:
Farklılıklar:
9. Mavi Yolculuk adlı metni Belgrad metniyle aşağıdaki tabloda verilen özelliklere göre karşılaştırınız.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.