Hazırlık Çalışmaları
1. Masalların sonunda iyilerin kazanması sizde hangi duyguyu uyandırıyor? Açıklayınız.
Cevap: Mutlu oluyorum. Çünkü iyilik yapan bir insan iyilik görür. İyilik gören insan da mutlu olur. Bende bu masalın sonunda mutluluk duygusunu hissettim.
2. “İyilik et denize at, balık bilmezse Halik bilir.” atasözünü açıklayınız.
Cevap: Karşılık beklemeden iyilik yapmamız gerektiğini ve bu iyiliğin karşılığını mutlaka bir gün alacağımızı anlatan bir atasözüdür.
1. ETKİNLİK: a) “İyiliğin Değerini Bilen Kim?” adlı metindeki kahramanlardan hangisini canlandırmak isterdiniz? Neden?
Cevap: Kendimi köylüye daha yakın hissettiğim için köylüyü canlandırmak isterdim.
b) Metni okurken olaydaki duygu ve düşünceleri canlandırmak için nelere dikkat etmeliyiz?
Cevap: Noktalama işaretlerine dikkat edip ses tonumuzu doğru ayarlamalıyız.
2. ETKİNLİK: a) Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki kelimelerin, deyimlerin anlamlarını önce tahmin ediniz. Daha sonra sözlükten bu kelimelerin ve deyimlerin anlamlarını bulunuz, bunları birer cümlede kullanınız.
Cevap:
b) Metinde kullanılan “gözden kaybolmak” ve “göz kulak olmak” deyimleri metnin anlatımına nasıl bir katkı sağlamıştır? Açıklayınız.
Cevap: Metnin anlamını güçlendirmiştir.
3. ETKİNLİK: Okuduğunuz metne göre aşağıda verilen cümleleri doğru ya da yanlış olarak işaretleyiniz.
Cevap:
4. ETKİNLİK: “İyiliğin Değerini Bilen Kim?” adlı metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap:
Metnin Konusu: İyiliğin önemi
Metnin Ana Fikri: İyilik yapan insan ödüllendirilir, kötülük yapan cezalandırılır.
5. ETKİNLİK: a) Metnin başlığı ile içeriği arasında uyum var mıdır? Açıklayınız.
Cevap: Evet, metnin başlığı ile içeriği arasında uyum vardır.
b) Okuduğunuz metne farklı bir başlık öneriniz. Niçin bu başlığı önerdiğinizi açıklayınız.
Cevap: “İyiliğin Değeri” başlığını verebiliriz. İyiliğin değerini anlatan bir metin olduğu için bu başlığı önerdim.
6. ETKİNLİK: Metinde ele alınan sorun nedir? Siz de bu soruna farklı çözümler üretiniz.
Cevap: Yapılan iyiliğin değerinin bilinmemesidir. Yapılan iyiliğinin önemini anlamak için iyilik yapmaktan mahrum bırakmak gerekir. Bu şekilde iyilik yapılmadığında iyiliğin önemi anlaşılır.
7. ETKİNLİK: a) Yazarın iyiliği ele alış şeklini beğendiniz mi? Neden?
Cevap: İyiliğin karşılığının beklenmesinden dolayı yazarın tutumunu beğenmedim.
b) Metindeki olaylardan, varlık kadrosundan yola çıkarak metnin içeriğini yorumlayınız.
Cevap: İyiliğin karşılığının kötülük olabileceğini ama olmaması gerektiğini ve iyilik yapılınca karşılık beklenmemesi gerektiği anlatılmaktadır.
c) Okuduğunuz metinde kurdun davranışını adil buluyor musunuz? Açıklayınız.
Cevap: İyilik karşılık beklenerek yapılmayan bir şey olmasına rağmen karşılığında da kötülük yapılmaz. Bu yüzden kurdun davranışını adil bulmuyorum.
ç) Tilkinin bulduğu çözümü yaratıcı buluyor musunuz? Neden?
Cevap: Kurdu tekrar çuvalın içine sokması fikrini yaratıcı buluyorum.
8. ETKİNLİK: Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
•Okuduğunuz metindeki kahramanlar, günlük hayatta karşılaşabileceğiniz özellikte midir? Açıklayınız.
Cevap: Evete, öyle kahramanlardır.
•Okuduğunuz metinde anlatılanlar, günlük hayatta karşılaşabileceğiniz bir olay mıdır?
Cevap: Evet, günlük hayatta karşılaşabileceğimiz oladır.
•Okuduğunuz metindeki olaylar gerçek mi yoksa kurgu mudur? Açıklayınız.
Cevap: Bu olaylar kurgudur.
9. ETKİNLİK: “İyiliğin toplum hayatındaki önemi” hakkında bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken Türk ve dünya masallarından örnekler vermeyi, kelimeleri anlamlarına uygun kullanmayı unutmayınız.
Cevap: Toplumun gelişmesini ve refaha ulaşmasını sağlar. İnsanlar barış içinde yaşayabilirler. Güvenilir seviyesi artar. Bu yüzden iyilik yapmak gereklidir.
10. ETKİNLİK: Aşağıdaki kelimeleri inceleyiniz.
şehir + e şehre
karın +ı karnı
ağız + ın ağzın
resim + in resmin
a) “Şehir, karın, ağız, resim” kelimelerini hecelerine ayırınız. Bu kelimelerin son hecelerindeki ünlüleri yuvarlak içine alınız.
Cevap:
şe – hir
ka – rın
a – ğız
re – sim
b) Bu kelimelere gelen ekler hangi seslerle başlamıştır? Yazınız.
Cevap: Ekler, ” e, ı, i” sesleriyle başlamıştır.
c) Bu kelimelere ek getirilince kelimelerde meydana gelen değişikliği açıklayınız.
Cevap: Son hecesindeki sesli düşmüştür.
11. ETKİNLİK: a) Aşağıdaki cümlelerde ünlü düşmesine uğrayan kelimeleri işaretleyiniz.
Cevap:
• Aklımdan geçen sorulara cevap bulabilecek miyim acaba?
• Oğlunu yanına çağırıp ona saygının önemiyle ilgili bir masal anlattı.
• Karnının ağrısı artık dayanılmaz bir hâl aldı.
• Göğsündeki sızı ne zaman dinecekti?
• Sarımsı saçları annesinin saçlarını hatırlatıyordu.
b) Ünlü düşmesine örnek olabilecek kelimelerin içinde geçtiği cümleler yazınız.
Cevap:
Hemen gelmeni emrediyorum.
Bir ömrün nasıl geçeceğini bilecek kadar yaşamış.
12. ETKİNLİK: Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Bir paragrafın giriş cümlesi olabilecek cümlenin başına “G”, sonuç cümlesi olabilecek cümlenin başına “S” yazınız.
Cevap:
Bir Sonraki Derse Hazırlık
1. Bir kartona aile büyüklerinizi tanıtan bir soy ağacı hazırlayınız.
Cevap: ((Bu etkinlik öğrenci tarafından yapılması gerekmektedir.))
2. Büyüklere saygıyı anlatan atasözü ve özlü sözleri araştırıp yazınız. Bilgi kaynaklarını etkili kullanmak için kitap, dergi ve internet sitelerinden yararlanınız.
Cevap:
Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 188-189-190. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.