3. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları TUNA Yayınları konusunda öğrencilerimize 2022-2023 yılında yayınlanacak olan ders kitaplarından birinin cevaplarını paylaştık. 3. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları TUNA Yayıncılık konusundaki etkinlik ve Sayfa Cevaplarını görmek için sayfa numaralarına yada etkinlik isimlerinin üzerindeki bağlantıya tıklamanız yeterlidir.
Eksik yada hatalı bir durum ile karşılaşırsanız sayfanın atlında yer alan Yorumlar bölümünde bizlere bu durumu bildirebilirsiniz.
A) Dünya’nın Şeklini Öğrenelim
Çocuklar sizce Dünya’nın şekli tahtadaki geometrik şekillerden hangisine benzer? Ne dersiniz?
Cevap: Dünyanın şekli tahtadaki ikinci şekil olan elips e benzer.
1. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A) Deniz kenarındaki bir kişi kıyıya yaklaşan geminin önce direğini görür. Sonra geminin gövdesini ve gemi karaya yaklaşınca da geminin tamamını görür. Bu olay yukarıdaki görsellerde sırayla gösterilmiştir. Bu gözlemin Dünya’nın şeklinin küreye benzediğini kanıtlayıp kanıtlamayacağını arkadaşlarınızla tartışınız. Düşüncelerinizi noktalı yerlere yazınız.
Cevap: Dünyanın şekli küreye benzemekte olduğu için geminin önce direğini ve sonradan kalanını görürüz.
B) Aşağıda görseli verilen elmayı Dünya olarak düşününüz. Elmanın numaralandırılarak verilen kısımlarını temsil ettiği katman isimleri ile eşleştiriniz.
Cevap:
C) Aşağıda bazı eski uygarlıkların isimleri ve bu uygarlıkların Dünya’nın şekli ile ilgili görüşleri verilmiştir. Bu görüşlerin hangi uygarlık tarafından öne sürüldüğünü verilen numaraları kullanarak belirleyiniz.
Cevap:
2. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A) Aşağıdaki ifadeleri, verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız (Bir ifadeyi birden fazla yerde kullanabilirsiniz.).
B Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
1. Kahverengiye boyadığınız alanlar mı, maviye boyadığınız alanlar mı daha fazladır?
Cevap: Maviye boyadığım alanlar daha fazladır.
2. Dünya yüzeyinde karalar mı, sular mı daha çok yer kaplar?
Cevap: Sular dünya yüzeyinde daha çok yer kaplar.
Ç)Aşağıdaki görselde katmanlar adlandırılırken bazı hatalar yapılmıştır. Bu hataların düzeltilmesi için hangi katmanların adlarının yer değiştirmesi gerektiğini aşağıdaki noktalı yere yazınız.
Cevap: Su katmanı ile hava katmanının yer değiştirmesi gerekmektedir.
1. ÜNİTE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A Aşağıda görselleri verilen cisimlerden Dünya’nın şekline benzeyenlerin altındaki kutucuğa “✓” işareti koyunuz
Cevap: a,d,e
B Aşağıda verilen tanımları ait olduğu katman ismiyle eşleştiriniz.
Cevap:
C Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
5. B
6. C
7. B
8. C
9. A
10. C
11. A
Duyu Organlarını Tanıyalım
A)Aşağıdaki görsellerde yer alan duyu organlarının adlarını görsellerin altındaki noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
B)Aşağıda görevleri tanımlanan duyu organlarının adlarını bulmacadaki yerlerine yazınız.
Cevap:
1. Varlıkları görmeyi sağlayan duyu organları.(GÖZLER)
2. Sesleri işitmeyi sağlayan duyu organları.(KULAKLAR)
3. Dokunmayı ve hissetmeyi sağlayan duyu organı. (EL)
4. Tatları algılamayı sağlayan duyu organı.(DİL)
5. Kokuları algılamayı sağlayan duyu organı.(BURUN)
C)Aşağıda verilen metni okuyarak ilgili soruları cevaplayınız.
1. Elif ve babasının görme ve işitme duyuları neleri algılamalarını sağlamıştır?
Cevap: Görme duyusu, kek malzemelerini görmeye ve kitap okumaya yaramıştır.İşitme duyusu ise, müzik dinlemeye yaramıştır.
2. Elif ve babası hangi duyuları sayesinde tehlikeli bir durumun yaşanmasını önlemişlerdir?
Cevap: Koklama duyusu ile tehlikeli bir durumdan kurtulmuşlardır.
3. Elif hamurun tadını hangi duyu organını kullanarak almıştır?
Cevap: Tat alma duyusu olan dilini kullanarak tadına bakmıştır.
Ç)Aşağıda verilen noktalı alana her bir duyu organının sağlığını korumaya yönelik birer davranış yazınız.
Cevap:
KULAK: Kulağımızın sağlığını korumak için düzenli temizliğini yapıp çok yüksek sesle bir şey dinlememeliyiz.
DİL: Ağız bakımımızı düzenli yapmalıyız.
EL: Ellerimizi yemekten önce ve sonra yıkamalıyız.
GÖZ: Gözümüzün sağlığını korumak için teknolojik aletlerin parlak ışıklarına fazla maruz bırakmamalıyız.
BURUN: Keskin yakıcı kokulu şeylerden uzak durup bilmediğimiz şeyleri koklamamalıyız.Burun tıkanmışsa temizlemeliyiz.
A)Aşağıdaki çizelgede verilen ifadelerdeki durumları hangi duyu organları ile algıladığınızı duyu organının adının olduğu sütuna örnekteki gibi “✗” işareti koyarak belirtiniz.
Cevap:
B)Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap:
1.(D) Duyu organları sayesinde çevre algılanır ve keşfedilir.
2.(Y) Dokunma duyusu organı dildir.
3.(Y) Varlıkların renkleri burunla algılanır.
4.(D)Yüksek sesle müzik dinlemek kulaklara zarar verir.
5.(D)Koku alma ve tat alma duyuları birlikte çalışır.
C)Görselleri inceleyiniz. Aşağıda verilmiş eksik ifadeleri görsellere göre tamamlayınız.
Cevap:
(Yukarıdan aşağıya sırayla)
Kırık cam parçalarına dokunmak tehlikelidir.Çünkü elimizi kesebilir ve mikrop alabilir.Bu yüzden kırık cam parçalarına dokunmamalıyız.
Bilinmeyen maddeleri koklamak zararlı olabilir. Çünkü burnumuzu tahriş edebilir ve koklama duyumuzu yitirebiliriz.
Göz sağlığı için gözlük kullanmak gerekiyorsa bu bir alışkanlık hâline getirilmelidir. Çünkü görme bozukluğumuz tedavi edilmediği için artabilir.
(Yukarıdan aşağıya sırayla)
Çok gürültülü bir ortamda uzun süre bulunulmamalıdır. Çünkü gürültülü ortam kulağımıza zarar verir.İşitme duyumuzu belli bir oranda kaybedebiliriz.
Çok sıcak yiyecek ve içecekler hemen tüketilmemeli, bunların biraz soğuması için beklenmelidir. Çünkü tat alma duyumuz olan dilimizi yaralayabiliriz.
Ç)Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
Cevap:
1) B
2) B
3) B
4) A
5) C
6) B
7) C
8) B
CİSİMLERİ HAREKET ETTİRME VE DURDURMA
A) İtme ve Çekme Kuvveti
Aşağıdaki görselleri inceleyelim. Daha sonra görsellerin altındaki soruları cevaplamaya çalışalım.
Topu hareket ettiren etki nedir?
Cevap: Topu hareket ettiren etki itme kuvvetidir.
Çocuk kızağın hareket etmesi için ne yapıyor?
Cevap: Çocuk kızağın hareket etmesi için çekme kuvveti uyguluyor.
Bisikleti hareket ettirmek için ne yapmak gerekir?
Cevap: Bisikleti hareket ettirebilmek için pedallara itme kuvveti uygulanması gerekiyor.
Baba çocuğunu sallamak için ne yapıyor?
Cevap: Baba çocuğunu sallamak için itme kuvveti uyguluyor.
Resimli Anlatım:
Deneyelim, Öğrenelim
İtme ve Çekme Deneyi
Sonuç
• Duran oyuncak arabayı ittiğimizde ve çektiğimizde oyuncak arabanın durumunda nasıl bir değişiklik gözlemledik?
Cevap: Duran oyuncak arabayı ittiğimizde ve çektiğimizde oyuncak arabada hareket gözlemledik.
• Oyuncak arabanın hareket etmesinde itme ve çekmenin rolü nedir?
Cevap: Oyuncak arabanın hareket etmesi için çekme veya itme kuvveti uygulanması gerekiyor. Bu kuvvetler sayesinde araba hareket etti.
Günlük hayattan itme ve çekme kuvvetine başka hangi örnekleri verebiliriz? Düşünelim.
Cevap:
Peki, çoraplarımızı giyerken itme kuvveti mi, çekme kuvveti mi uygularız?
Cevap: Çoraplarımızı giyerken çekme kuvveti uygularız.
Deneyelim, Öğrenelim
Cisimleri Hareket Ettirme ve Durdurma Deneyi
Sonuç
• İtme ve çekme kuvvetlerinin duran ve hareket eden cisimler üzerindeki etkileri nelerdir?
Cevap: İtme ve çekme kuvvetleri duran cisimleri hareket ettirme yönünde etkileri vardır. Ancak hareket halindeki cisimleri kuvvetin yönüne göre hem durdurma, yavaşlatma hemde hızlandırma etkisi vardır.
Açıklama: Mesela bir araba düz bir yolda ilerlerken ona arka tarafından itme kuvveti uygularsak cismi hızlandırırız. Ancak arabaya ön tarafından itme kuvveti uygularsak durdurma, yavaşlatma gibi kuvvetler uygularız.
Çevremizden itme ve çekme kuvvetlerinin etkilerini gördüğümüz durumlara örnekler verelim.
Cevap:
? Günlük yaşamımızda karşılaştığımız hareketli cisimlere örnekler verelim. Bu
cisimlerin hangi durumlarda tehlikelere sebep olabileceğini arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Bisikletli bir çocuk, yolda ilerleyen bir araba, salıncakta sallanan çocuk örnek verilebilir. Bu cisimler gerektiğinden fazla hızlı olduğunda tehlikeli olabilir.
Merak Ediyorum
Varlıkları hareket ederken görebildiğimiz yerlerden biri oyun ve eğlence parklarıdır. Görseldeki varlıklardan hangileri hareket etmektedir?
Cevap: Tekerlekli sandalye ve onu iten kişi, eğlence parkındaki aletler, halat çeken çocuklar hareket etmektedir.
Yukarıda verilen görselleri inceleyelim. Görsellerdeki varlıkların hareket özelliklerini karşılaştıralım. Yaptıkları hareketler birbirinden farklı mıdır? Neden?
Cevap: Hepsi hareket ediyor. Sallanan çocuk ileri geri hareket ediyor, dönüş yapan motosiklet ve hareket eden bisiklet ileri yönde hareket ediyor, araba ise durmaya çalışıyor. Yaptıkları hareketler farklıdır çünkü hareketin yönleri farklıdır.
Deneyelim- Öğrenelim: Sonuç
Cevap:
Hareket eden varlıkların hareket özellikleri nelerdir?
Cevap: Hareket eden varlıklar, dönme hareketi, zıplama hareketi, yönelme hareketi, yavaşlama ve sallanma hareketi özelliklerini kullanırlar.
Sallanma ve dönme hareketi yapan varlıklara çevremizden örnekler verelim.
Cevap:
Dönme hareketini Dünya, Ay ve gezegenler kendi etrafında ya da birbirlerinin etrafında yaparlar. Mikser, vantilatör ya da fan gibi günlük hayatta kullandığımız eşyalar da dönme hareketi yapan varlıklara örnek verilebilir.
Sallanma hareketine örnek verecek olursak, beşiğin sallanması, salıncağın sallanması gibi örnekler verebiliriz.
? Çevremizi gözlemleyerek yön değiştirme hareketi yapan varlıklara örnek verelim.
Cevap: Yön değiştirme hareketi olarak ise havaya atılan herhangi bir nesnenin yer çekimi etkisiyle tekrar yere düşmesi örnek verilebilir.
1. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Aşağıdaki tabloda bazı hareketli varlıkların görselleri verilmiştir. Bu varlıkların hareket özelliklerini belirleyiniz. Belirlediğiniz hareket özelliğine göre ilgili bölüme örnekteki gibi “✗” işareti koyunuz.
Cevap:
A. Aşağıda verilen hareketlerde itme kuvvetinin mi, çekme kuvvetinin mi uygulandığını belirleyiniz. Bazı hareketlerde her iki kuvvetin uygulanıp uygulanmadığını belirleyiniz. Her bir hareket için belirlediğiniz kuvvet türünü örnekteki gibi “✗” ile işaretleyiniz.
Cevap:
B. Çevrenizde hareket eden ve duran cisimlere örnekler veriniz. İtme ve çekme kuvvetlerinin bu cisimler üzerindeki etkilerinin neler olabileceğini aşağıya yazınız.
Cevap: Yel değirmeni, yolda giden araba, bisiklet süren çocuk, parkta sallanan çocuk gibi cisimler hareketli cisimlere örnek verilebilir. Masanın üzerinde duran şişe, dolap, yatak gibi cisimlerde duran cisimlere örnek verilebilir.
C. Aşağıdaki kutucuklarda verilen kavramları bulmacada bulup yukarıdan aşağıya, soldan sağa örnekteki gibi boyayınız.
Cevap:
A. Aşağıdaki ifadeleri verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız (Bir ifadeyi birden fazla yerde kullanabilirsiniz.).
1) Araçlar, trafik lambası yeşil yandığında …hızlanma… hareketi yapar.
2) Hareket eden bisikletin tekerleği …dönme… hareketi yapar.
3) Havalanan uçak …hızlanma… hareketi yapar.
4) Durağa yaklaşan otobüs …yavaşlama… hareketi yapar.
5) Duran bir otomobil hareket etmeye başladığında …hızlanma… hareketi yapar.
6) Çarpışan bilyeler, çarpıştıktan sonra ……yön değiştirme… hareketi yapar.
7) Dalgalı denizde yol alan tekne ….sallanma….. hareketi yapar.
8) Saatin sarkacı …sallanma… hareketi yapar.
9) Hareket hâlindeki topaç …dönme… hareketi yapar.
10) Viraja giren otomobil ….yavaşlama….. hareketi yapar.
B. Aşağıdaki açıklamalar hangi kavramı tanımlamaktadır? Bu kavramı noktalı yere yazınız.
Cevap:
C) Alican ve Kerem teneffüs zili çaldıktan sonra koşarak sınıftan çıktılar. Kantine bir an önce gitmek istiyorlardı. Her ikisi de koridorda hızla koşarken aniden sınıfın birinden öğrenciler çıktı.
Yukarıda anlatılan olayın devamında sizce neler yaşanmış olabilir? Bu olaydan yola çıkarak hareketli varlıkların neden tehlikeli durumlar oluşturabileceğini aşağıdaki alana yazınız.
Cevap: Karşı karşıya gelen çocuklar çarpıştı ve Alican da Kerem de yaralandı. Bu olaydan yola çıkarak düşünürsek hareketli iki cisim birbirine çarptığında yaralanmalara sebep olabilir. Bu yüzden hareketli cisimler tehlikelidir. Dikkatli olunmalıdır.
Ç. Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
Cevap:
Maddenin Hâlleri Nelerdir?
Cevap: Maddenin halleri katı, sıvı ve gaz olmak üzere üç çeşittir.
Deniz dibindeki kum, kayalıklar ve dalgıcın giysisinin ortak özelliği nedir?
Cevap: Deniz dibindeki kum, kayalıklar ve dalgıcın giysisinin ortak özelliği katı olmasıdır.
Çeşitli varlıkların içinde bulunduğu deniz suyunun kayalıklardan farkı nedir?
Cevap: Çeşitli varlıkların içinde bulunduğu deniz suyunun kayalıklardan farkı deniz suyunun sıvı olmasıdır.
Dalgıcın sırtında taşıdığı tüpün içindeki madde katı mı, sıvı mı yoksa gaz mıdır?
Cevap: Dalgıcın sırtında taşıdığı tüpün içindeki madde gazdır
Deneyelim, Öğrenelim
İzlenen Yol
1. Okulda, evde, parkta ya da bahçede çevremizi gözlemleyelim. Katı, sıvı ya da gaz hâlde bulunan maddeleri belirleyelim. Gözlemlediğimiz maddenin adını ve hangi hâlde bulunduğunu not edelim.
Cevap:
Katı : Taş
Sıvı: Su
Gaz: Helyum gazlı balon
İnceleyelim, Yorumlayalım
Görselleri verilen;
• Hangi maddeler katı hâldedir?
Cevap: Oyuncak Fil, Raketler ve toplar,
• Hangi maddeler sıvı hâldedir?
Cevap: Süt, Şişme havuzdaki su
• Hangi maddeler gaz hâldedir?
Cevap: Havadaki Balon
Çevremizdeki katı, sıvı ve gaz maddelere örnekler verelim.
Cevap: Maddenin üç hali vardır. Bunlar katı, sıvı ve gazlardır. Bir maddedin katı ve sıvı halini ayırt edebilirken gaz halini ayırt edemeyebiliriz. Katı, sıvı ve gaz maddelere örnek verecek olırsak;
Katı Maddeler:
Sıvı Maddeler:
Gaz Maddeler:
Aşağıdaki tabloda maddeler verilmiştir. Bu maddelerin hangi hâlde olduğunu belirten kutucuğu örnekteki gibi “✗” ile işaretleyiniz.
Cevap:
İnceleyelim, Yorumlayalım
Görselleri verilen maddelerle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayalım.
• Hangi maddelerin tadı vardır?
Cevap: Tuz, Lokum
• Hangi maddeler serttir?
Cevap: Keman, Bisiklet
• Kemanın yayını hangi sözcükle nitelendirirsiniz?
Cevap:Sert yapılı tel
• Bisiklet tekerleğinin yüzeyini hangi sözcükle nitelendirirsiniz?
Cevap: Esnek
Deneyelim, Öğrenelim
• Maddeleri nitelerken kelime ağından nasıl yararlandık?;
Cevap: Maddeleri nitelerken özelliklerine göre seçtim.
Kelime ağında yer alan hangi nitelik, maddeyi daha kolay tanımamızı sağladı?
Cevap: Sert, yumuşak ve rengini daha kolay tanımamı sağladı.
• Maddeleri doğru tahmin edebildik mi? Tahminlerimizde yanıldıysak bunun nedeni ne olabilir?
Cevap: Evet. Maddeleri doğru tahmin edebildik. Eğer doğru tahmin edemezseydik maddenin niteliklerinde eksik olduğu anlamına gelirdi.
Çevremizdeki yumuşak maddelere örnekler verelim.
Cevap: Yumuşak maddeler kuvvet uyguladığımızda kolayca şekil değiştirebilen maddelerdir. Bunlara örnek olarak şunları verebiliriz:
Çevremizdeki sert maddelere örnekler verelim
Cevap:
Deney yaparken çeşitli maddeler kullanırız. Sizce bu maddelere dokunulması, bu maddelerin koklanması ya da tadına bakılması zararlı mıdır? Neden?
Cevap :
Deney yaparken maddelere dokunulması, bu maddelerin koklanması ya da tadına bakılması zararlıdır. Çünkü madde zehirli olabilir. Asidik özelliğe sahip olup bizi yakabilir. Bu yüzden vücudumuzu tahriş edebilirler. Deney yaparken çok dikkatli olmalı ve kurallara uymalıyız. Öğretmenimiz ne derse onu dikkatli bir şekilde dinlemeliyiz.
Aşağıdaki maddelerin duyu organlarıyla gözlemlenen özellikleri nelerdir? Noktalı yerlere yazınız.
Sınıfınızda bulunan maddelerden ikisini seçerek bu maddeleri nitelikleri bakımından karşılaştırınız. Maddelerin benzerliklerini ve farklılıklarını aşağıdaki şemada gösteriniz.
Cevap:
Aşağıda sıralanmış maddelerin sert mi, yumuşak mı olduğunu düşününüz. Sert olanların başındaki kutucuğa “S”, yumuşak olanlarınkine “Y” yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki görselde laboratuvarda bilimsel deneyler yapan öğrencilerin hatalı davranışlarını belirleyiniz. Hangi güvenlik önlemlerini almaları gerektiğini noktalı yerlere yazınız.
Cevap: Laboratuvarda koşmamalıdırlar. Çıplak elle herhangi bir maddeye dokunmamalıdırlar. Laboratuvar kurallarını dikkatli bir şekilde okuyup öyle deney yapmaya başlamalıdırlar.
Esnek maddelere başka örnekler verelim.
Cevap:
Bazı madddelere kuvvet uyguladığımızda o maddeler eski haline geliyorsa bu maddelere esnek maddeler deriz. Esnek maddelere örnek verecek olursak eğer;
İnceleyelim, Yorumlayalım
Yukarıdaki cisimlerin hangi kısımları kırılgan maddelerden yapılmıştır?
Cevap:
İlk cisim ayna: Ayna kırılgan bir maddedir.
İkinci cisim büyüteçtir: Ve büyütecin camı kırılgandır.
Üçüncü cisim ampüldür: Ve ampül kırılgan bir cisimdir.
Dördüncü cisim kavanozdur: Kovanoz kırılabilen bir cisimdir.
Beşinci cisim sehpadır: Ve sehpanın üst kısmı cam olduğu için kırılgandır.
Sınıfımızda bulunan pürüzlü ve pürüzsüz maddelere örnekler verelim.
Cevap:
Pürüzlü Cisimler : Yüzeyi çıkıntılı olan cisimlerdir.
Pürüzsüz Cisimler: Yüzeyi çıkıntısız olan cisimlere denir.
Deneyelim, Öğrenelim
Pürüzsüz alüminyum folyoyu buruşturunca ne oldu?
Cevap: Pürüzsüz alüminyum folyoyu buruşturunca pürüzlü hale geldi
Pürüzlü yüzeye sahip alüminyum folyoyu nasıl pürüzsüz hâle getirdik?
Cevap: Pürüzlü yüzeye sahip alüminyum folyoyu açtık ama yinede pürüzsüz hale gelmedi.
Rengi, kokusu ve tadıyla ayırt edebildiğimiz maddelere örnekler verelim.
Cevap: Çilek, Kavun, Elma, Muz, Kola, Ayran, Şalgam vs.
A) Aşağıdaki kutucuklarda verilen maddeleri inceleyiniz. Kutucuklardaki numaraları kullanarak soruları cevaplayınız. Aynı kutucuk numarasını birden fazla sorunun cevabı için kullanabilirsiniz.
1. Kutucukların hangilerinde bulunan maddeler esnektir?
Cevap: 5-6-7
2. Kutucukların hangilerinde bulunan maddeler kırılgandır?
Cevap: 1-3-4-8
3. Kutucukların hangilerinde bulunan maddeler pürüzlüdür?
Cevap: 1-2-3-4-7-9
B )Aşağıdaki tabloda verilen maddelerin katı, sıvı ve gaz olma durumlarını örnekteki gibi “✗” ile belirleyiniz.
Cevap:
C) Aşağıda katı, sıvı ve gaz olma özellikleri işaretlenen maddelere örnekteki gibi uygun örnekler yazınız.
Cevap:
Ç) Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz
1.A
2.B
3.A
4.C
5.C
6.B
7.B
8.C
9. C
10. A
11. C
12.A
Merak Ediyorum
Yukarıda aynı köprünün gece ve gündüz çekilmiş fotoğrafları verilmiştir. Gündüz çekilmiş fotoğrafta gördüğümüz cisimlerin tamamını gece çekilmiş fotoğrafta da görebiliyor muyuz? Neden?
Cevap: Gündüz çekilmiş fotoğrafta gördüğümüz cisimlerin tamamını gece çekilmiş fotoğrafta göremiyoruz. Bunun sebebi gündüz ışığın güneşten dolayı daha çok olmasıdır.
A) Işığın Görmedeki Rolü Nedir?
Cevap: Işık kaynağı sayesinde ışığın cisme yansımasıyla cismi görebiliriz.
Yukarıdaki görselleri inceleyelim. Böyle bir yerde yaşıyor olsaydık çevremizdeki varlıkları gece mi, gündüz mü daha iyi görebilirdik? Niçin?
Cevap: Böyle bir yerde yaşıyor olsaydım sokağın gündüz görünümünde daha iyi görürdüm. çünkü gündüzleri ışık daha fazladır ve daha iyi görebiliriz.
Deneyelim, Öğrenelim
• El fenerinin ışığı olmadan karton kutunun içindekileri görebildik mi? Tahminimiz doğrulandı mı? Nedenini açıklayalım.
Cevap: Hayır göremedik. Tahminim doğtulandı çünkü göremeyeceğimizi söylemiştim.
• El fenerinin ışığını açtığımızda karton kutunun içindekileri görebildik mi? Tahminimiz doğrulandı mı? Nedenini açıklayalım.
Cevap: El fenerinin ışığını açtığımızda karton kutunun içindekileri gördük. Tahimin doğtulandı. Çünkü ışık kaynağı sayesinde içerisinde ne olduğunu görebildik.
• Işığın görme olayının gerçekleşmesindeki rolü nedir?
Cevap: Işığın görme olayının gerçekleşmesindeki önemi ışığın cisme yansıyıp cisimden de bizim görmemizdir.
A) Işık Kaynağı Nedir?
Cevap: Çevremizi görmememizi sağlayan kaynak güneştir. Etrafına ışık yayan çevresine aydınlatan kaynağa ışık kaynağı denir. Işık kaynakları doğal ışık kaynağı ve yapay ışık kaynağı olmak üzere ikiye ayrılır. En büyük ışık kaynağı güneştir.
Araştıralım, Öğrenelim
Işık Kaynakları
Amaç: Işık kaynaklarını sınıflandırmak
Sonuç
• Çalışmamızı sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım
Doğal Işık Kaynağı: Kendiliğinden ışık yayan cisimlere doğal ışık kaynağı denir. Örneğin;
Yapay Işık Kaynağı: Kendiliğinden ışık yaymayan, insan eliyle de yapılabilen ışık kaynağı çeşididir. Örneğin;
Günlük yaşamda görmek için ışık kullandığımız yerlere örnekler verelim.
Cevap: Günlük yaşamda görmek için ışık kullandığımız yerlere örnekler verecek olursak her şey ışık olmadan hiçbir şeyi göremeiz.
1. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A) Aşağıda verilen soruları ışık ve görme olayı ile ilişkilendirerek cevaplayınız
1. Işık niçin gereklidir?
Cevap: Işık görme olayının gerçekleşmesinde büyük bir önem taşır.
2. Işık nerelerde gereklidir?
Cevap: Işık karanlık olan her yerde gereklidir.
3. Işık kimler için gereklidir?
Cevap: Işık biz insanlar için daha çok gereklidir. Çünkü hayvanlar yaratılışlarından dolayı gece rahat bir şekilde etrafı görebilirler.
4. Işık ne zaman gereklidir?
Cevap: Işık karanlıktan kurtulmak, aydınlığa sahip olmak için gereklidir.
B) Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin altındaki soruları cevaplayınız
1. Sürücü, arabasının farlarını niçin açmış olabilir?
Cevap: Yol çok karanlık olduğu için önünü görebilmek içn farları açmış olabilir.
2. Çocuk masa lambasının ışığını niçin açmış olabilir?
Cevap: Ders çalışmak için masa lambasının ışığını açmış olabilir
3. Sokak lambaları geceleri sokakları aydınlatmasaydı ne olurdu?
Cevap: Sokaklar çok karanlık olurdu.
4. Çocukların birbirlerini ve çevrelerini görmelerini sağlayan nedir?
Cevap: Çocukların birbirlerini ve çevrelerini görmelerini sağlayan alet el feneridir.
A )1. Aşağıda bazı ışık kaynakları yer almaktadır. Bunların doğal ışık kaynağı mı, yapay ışık kaynağı mı olduğunu belirleyerek noktalı yerlere yazınız.
2. Işık kaynağının doğal ya da yapay olduğuna neye göre karar verdiğinizi açıklayınız.
Cevap: İnsan eliyle de üretilebilen bir cisim olursa eğer yapay ışık kaynağı diyebiliyorum.
B) Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış ifadelerin doğrusunu noktalı yerlere yazınız
Cevap:
(D) 1. Işık kaynakları doğal ve yapay oluşlarına göre iki grupta incelenir.
(Y) 2. Yıldızlar, ışık kaynağı değildir.
Doğrusu:-Yıldızlar yapay ışık kaynağıdır.
(D) 3. El feneri, yapay ışık kaynağıdır.
(Y) 4. Mum, doğal ışık kaynağıdır
Doğrusu:-Mum yapay ışık kaynağıdır.
(D) 5. Güneş, doğal ışık kaynağıdır.
(D) 6. Işık kaynakları ışık yayarak varlıkların görünmesini sağlar.
(Y) 7. Ay, doğal ışık kaynağıdır.
Doğrusu: -Ay yapay ışık kaynağıdır.
A) Her Sesin Bir Kaynağı Vardır.
Aşağıdaki görseli inceleyelim. Hangi varlıkların ses üretebildiğini söyleyelim.
Cevap: Köpek havlaması, siren sesi, bebek ağlaması sesi, iş makinesinin sesi
Deneyelim, Öğrenelim
• Cetveli çekip bıraktığımızda ne gözlemledik?
Cevap: Cetveli çekip bıraktığımızda büküldüğünü ve eski haline geliğini gördük.
• Paket lastiğini çekip bıraktığımızda ne gözlemledik?
Cevap: Paket lastiğini çekip bıraktığımızda uzadığını ve daha sonra eski haline geldiğini gördük.
• Şişirdiğimiz balonun içindeki havayı boşaltırken ne gözlemledik? Parmaklarımızda ne hissettik?
Cevap: İçindeki havanın boşaldığını ve hava boşalırken yavaş yavaş eski haline döndüğünü gördük
• Ses çıkarırken boynumuzun iki tarafına dokundurduğumuz parmaklarımızda ne hissettik?
Cevap: Boynumun titrediğini hissettim
• Oluşturduğumuz seslerin kaynağı nedir?
Cevap: Oluşturduğum seslerin kaynağı sesi benim çıkarıyor olmamdır.
İnceleyelim, Yorumlayalım
Aşağıdaki görselleri inceleyelim. Görsellerdeki varlıklardan hangilerinin ses kaynağı olduğunu söyleyelim.
Cevap: 1-3-4-5-6-7
Deneyelim, Öğrenelim
Sonuç
• Etkinliğimizde kullandığımız ses kaynağı nedir?
Cevap: Etkinliğimizde kullandığımız ses kaynağı çalar saattir
• Sınıftaki herkes saatin alarm sesini işitebildi mi? Gözlemlerimizden yararlanarak bu durumu yorumlayalım.
Cevap: Sınıftaki herkes saatin alarm sesini işitti.
Aşağıdaki görselde çocuklar civcivleri ve tavuğu göremiyorlar. Fakat seslerini işitebiliyorlar. Sizce çocuklar tavuk ve civcivlerin yerini seslerinden bulabilirler mi?
Cevap: Çocular tavuk ve civcivlerin yerini bilmeseler bile seslerini duyabilirler.
Deneyelim, Öğrenelim
Sonuç
• Arkadaşımız ses kaynağının yerini doğru tahmin edebildi mi? Gözlemimizi söyleyelim.
Cevap: Arkadaşım ses kaynağının yerini tahmin edebilir.
• Arkadaşımız ses kaynağının yaklaştığını ya da uzaklaştığını doğru tahmin edebildi mi? Gözlemimizi söyleyelim.
Cevap: Arkadaşımız ses kaynağının yaklaştığını ya da uzaklaştığını doğru tahmin etti.
• Ses kaynağının yerinin ve yaklaşıp uzaklaştığının belirlenmesinde rol alan duyumuz hangisidir?
Cevap: Ses kaynağının yerinin ve yaklaşıp uzaklaştığının belirlenmesinde rol alan duyumuz duyma organımız kulaktır.
Günlük yaşamımızdan ses kaynağının yaklaştığını ya da uzaklaştığını tahmin edebildiğimiz örnekler verelim.
Cevap: Ambulans geçerken sesi uzakta duyulur, yaklaştıkça siren sesi daha net gelmeye başlar. Okul zil sesleri de öyledir. Yaklaştıkça şiddeti daha fazla artar.
İnceleyelim, Yorumlayalım
Aşağıda verilen numaralandırılmış görsellerden Hangileri doğal ses kaynağıdır? Hangileri yapay ses kaynağıdır?
Hangileri doğal ses kaynağıdır?
Cevap: 1-3-8-10
Hangileri yapay ses kaynağıdır?
Cevap: 2-4-5-6-7-9
Çevremizden doğal ve yapay ses kaynaklarına örnekler verelim.
Doğal ses kaynağı canlıların çıkardığı seslere ile doğa olaylarının neden olduğu seslere denir. İnsan sesi ve hayvanların çıkardığı sesler doğal seslerdir.
Yapay ses kaynağı ise yapay sesleri üreten cisimlere denir.Yapay ses kaynağı, araç ve gereçler kullanılarak çıkarılan seslerdir.
A) Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinle ilgili soruları cevaplayınız.
1. Metinde geçen ses kaynakları nelerdir?
Cevap: Kurbağaların sesleri, kuşların cıvıltısı, kaval sesi, koyunların çıngırak sesi, uçak sesi, gök gürültüsü sesi
2. Bu ses kaynaklarından hangileri doğal ses kaynağıdır?
Cevap: Kurbağaların sesleri, kuşların cıvıltısı,gök gürültüsü sesi
3. Bu ses kaynaklarından hangileri yapay ses kaynağıdır?
Cevap: Kaval sesi, koyunların çıngırak sesi, uçak sesi
B) Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış olanların doğrusunu ifadelerin altındaki satırlara yazınız.
Cevap:
(D)1. Ses kaynağının yeri işitme duyusuyla belirlenir.
(Y) 2. Ses kaynağından uzaklaştıkça duyulan sesin şiddeti artar.
Doğrusu: -Ses kaynağından uzaklaştıkça duyulan sesin şiddeti azalır.
(Y) 3. Cansız varlıklar ses kaynağı değildir.
Doğrusu:- Cansız varlıklar ses kaynağıdır.
(D) 4. Bir kaynaktan çıkan ses her yöne yayılır.
(Y) 5. Rüzgâr yapay ses kaynağıdır.
Doğrusu:-Rüzgar doğal ses kaynağıdır.
(D) 6. Ses, titreşim sonucu oluşur.
(D) 7. Ses oluşturan bütün varlıklar ses kaynağıdır.
C) Gözlerinizi kapatıp etrafınızdaki sesleri dinlediğinizde işittiğiniz seslerin kaynağının size yaklaştığını ya da uzaklaştığını nasıl anlayabilirsiniz?
Cevap: Gözlerinizi kapatıp etrafınızdaki sesleri dinlediğinizde işittiğiniz seslerin kaynağının size yaklaştığını ya da uzaklaştığını duyu organımız olan kulak ile anlarız.
Aşağıdaki görseli inceleyelim. Görseldeki çocuklar hangi varlıkların çıkardığı sesleri duyuyor olabilirler? Söyleyelim.
Cevap: Çocuklar kuşların, uçağın sesini duyabilirler.
Deneyelim, Öğrenelim
Sonuç
• Arkadaşlarımızın konuşmalarını hangi durumda daha iyi işitebildik?
Cevap: Arkadaşlarımızın konuşmalarını yüksek ses de çok daha iyi işitebildik.
• İnsan kulağı her sesi işitebilir mi?
Cevap: İnsan kulağı her sesi işitemez.
Deneyelim, Öğrenelim
Sonuç
• Saatin sesini saate yakınken mi, uzakken mi daha iyi işitebildik? Söyleyelim.
Cevap: Saatin sesini saate yakınken daha iyi işitebildik.
• Ses şiddeti ile uzaklık arasında bir ilişki var mıdır? Bunu neye dayanarak söyleyebiliriz?
Cevap: Saatin sesini uzaktan tam olarak duyamayız. Sesin şiddeti saatten uzaklaştığımız için azalır.
Çevremizden düşük ve yüksek şiddette ses çıkaran varlıklara örnek verelim
Cevap: Çevremizde köpekler havladıklarında yüksek şiddette ses çıkarır. Veya cırcır böcekleri ses çıkarır. Sinekler çok yüksek şiddette ses çıkarmazlar.
İnceleyelim, Yorumlayalım
Aşağıda yer alan farklı ortamlarda bulunduğumuzu ve bu sesleri işittiğimizi hayal edelim.
• Hangi varlıkların ürettiği sesler diğerlerinden daha şiddetlidir?
Cevap: uçağın kalkarken çıkardığı ses, roketin havalanırken çıkardığı ses diğerlerine göre daha şiddetlidir.
• Hangi ortamlarda uzun süre bulunmak işitme kaybına neden olabilir?
Cevap: Çok yüksek sesli ortamlarda uzun süre durmak işitme kaybına neden olabilir.
A) Ege “Ses şiddeti uzaklıkla değişir mi?” sorusunu arkadaşlarına yöneltmiş ve onlardan aşağıdaki cevapları almıştır
Sizce hangi öğrencilerin verdiği cevaplar doğrudur?
Cevap: Alev ve Tuna doğru cevap vermiştir.
B) Görseldeki kişinin kulaklık takmasının sebebi nedir? Noktalı yere yazınız.
Cevap: Kullandığı alet çok ses çıkarttığı için sonrasında rahtaasız olmamak için önlem alıyor.
C) Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.
1. Bu görsellerdeki varlıklardan hangilerinin düşük, hangilerinin yüksek şiddette ses üreteceğini belirleyerek ilgili başlığın altına yazınız.
Cevap:
Düşük şiddette ses üreten varlıklar: Tüy, yaprak, kelebek, kar, maden suyu
Yüksek şiddette ses üreten varlıklar: Motorsiklet, matkap
2. İnsan kulağı görsellerdeki varlıklardan hangilerinin ürettiği sesi işitemez? Niçin?
Cevap: Kar sesini, kelebeğin sesini, tüyün sesini insan kulağı duyamaz. Çünkü insan kulağının belli bir aralıkta sesi duyabilir.
A) Aşağıda görselleri verilen varlıkları “doğal ışık kaynağı”, “yapay ışık kaynağı” ve “ışık kaynağı olmayanlar” olarak gruplandırınız. Bunun için varlıkların isimlerini ilgili başlıkların altına yazınız.
Cevap:
Doğal ışık kaynağı: Ateş böceği,Yıldızlar
Yapay ışık kaynağı: Araba farı, Spot lambaları, Ampul, Ay, Meşale
Işık kaynağı olmayanlar: Ağaçlar, Ayna
B) Ayşe, ders çalışırken elektrikler kesildi. Bir an etrafındaki hiçbir şeyi göremediğini fark etti. Annesi hemen bir mum yaktı ve etraf böylece aydınlandı. Ayşe ödevini mum ışığında tamamladı.
Buna göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(D) 1. Mum yapay ışık kaynağıdır.
(Y) 2. Ampul doğal ışık kaynağıdır.
(Y) 3. Ayşe, kitabını mum ışığında lambaya göre daha rahat okuyabilmektedir.
(D) 4. Görme olayının gerçekleşebilmesi için ışık gereklidir.
C) Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” okları takip edildiğinde kaçıncı çıkışa ulaşılır? İşaretleyiniz.
Cevap:
Cevap:
1.B
2.C
3.C
4.A
5.C
6.B
7.C
8.A
9.B
10.A
Merak Ediyorum
Görsellerde insanlar tarafından yapılmış bir park, akvaryum ve hayvanat bahçesi görmektesiniz. Buralardaki varlıklardan hangileri canlıdır? Onların canlı olduğunun kanıtı nedir? Canlıların ortak özellikleri neler olabilir? Arkadaşlarımızla bu soruların cevabını tartışalım.
Cevap: Resimdeki varlıkların hepsi canlıdır. Akvuryum ve hayvanat bahçelerinde canlı hayvanlar olur.
Yukarıdaki görseli inceleyelim. Görseldeki hangi varlıklar canlı, hangileri cansızdır? Tahmin edelim. Tahminlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Anne, baba, çocuk, kedi canlıdır.Geriye kalanlar cansızdır.
Çevremizdeki canlı ve cansız varlıkları keşfetmek için “Canlılar ve Cansızlar” isimli etkinliği yapalım.
Varlığın Adı: Sümüklü Böcek
Canlı Varlıklar
Neden Canlı? Hareket ediyor.
Cansız Varlıklar :Bank, merdiven
Neden Cansız? Hareket etmiyor.
Sonuç
• Tespit ettiğimiz canlı ve cansız varlıklar nelerdir?
Cevap: Sümüklü Böcek
• Canlıların cansızlardan farkı nedir?
Cevap: Canlı varlıklar hareket ediyor. Cansız varlıklar hareket etmiyor.
İnceleyelim, Yorumlayalım
Görselleri verilen oyuncaklar hareket edebilir. Peki, bu oyuncaklar canlı mıdır? Neden?
Cevap: Hayır canlı değillerdir çünkü oyuncaklar biz hareket ettirirsek hareket edebilir.
Çevremizde gözlemlediğimiz canlı ve cansız varlıklara örnekler verelim.
Cevap:
Canlı varlıklar: Kuşlar,kediler, köpekler, bebekler, ağaçlar
Cannsız varlıklar: Arabalar, bisikletler, motorsikletler
Sonuç
• Tohumdan yapraklar ne zaman çıkmaya başladı?
Cevap: Bir hafta sonra yapraklar çıkmaya başladı.
• Tohumdan bitki, bitkiden meyve oluşuncaya kadar hangi olayları gözlemledik?Defterimize yazdığımız gözlemlerimizi sınıfımızdaki arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Her seyden önce bir tohumdu. Daha sonra kök haline geldi. Yavaş yavaş büyümeye başladı gövdesi oluştu en sona da yaprakları çıktı.
A) Aşağıda görselleri verilen varlıkları inceleyiniz. Bu varlıklardan canlı olanların adlarını sarı kutucuğa, cansız olanlarınkini ise mavi kutucuğa yazınız.
Cevap:
Canlı Varlıklar: Balık, ağaç, kedi, civciv, tohum
Cansız Varlıklar: Saat, Pastel boya, oyuncak bebek, toprak, su,hava
B) Aşağıda fasulye bitkisinin yaşam döngüsü verilmiştir. Buna göre görseldeki kutucuklara, verilen olayların numarasını yazınız.
a. Yetişkin bitki çiçek açar ve sonra tohum meydana gelir.
b. Yetişkin bitki oluşur.
c. Tohum oluşturan bitki bir süre sonra ölür.
ç. Genç bitki meydana gelir.
d. Çimlenme görülür.
C) Canlı varlıkların ortak özelliklerini aşağıya yazınız
Cevap: Her canlı doğar, büyür, gelişir, solunum yapar, beslenir ve hareket eder.
Yaşadığımız çevrede ihtiyaçlarımızı karşıladığımız varlıklara başka örnekler verelim.
Cevap: Bir yerden bir yere gitmek için kullandığımız ulaşım araçlar
İnceleyelim, Yorumlayalım
Aynı parkın farklı durumlarını gösteren yukarıdaki görselleri inceleyelim.
Aşağıdaki soruları sınıfımızda tartışarak cevaplayalım.
• Parktaki kirliliğin nedenleri neler olabilir?
Cevap: Parktaki kirliliğin nedeni insanlar
• Parkın her zaman temiz olması için neler yapılabilir?
Cevap: Parka gelen insanların çöplerini çöp kutusuna atmasıyla daha temiz bir parka sahip olabilirler.
• Hangi ortam insanların vakit geçirmesi için uygun bir alandır? Niçin?
Cevap: Çocuklar için parklar vakit geçirmek için uygun bir ortamdır.
Yaşadığımız ilde veya yakın bir ilde bulunan bir millî parkı ailemiz ile ziyaret edelim veya Genel Ağ’dan bu millî park hakkında bilgi edinelim. Bu millî park ile ilgili bilgilerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım. Doğal anıtlara ve millî parklara başka örnekler verelim.
Cevap: Milli parklarda yapay çevre vardır. İnsnaların zaman geçirebiliceği aktiviteler mevcuttur.
Yapay ve doğal çevreye çevremizden başka örnekler verelim.
Cevap: Parklar yapay çevreye örnek iken, denizin içinde yaşayan canlılar doğal çevreye örnektir.
Deneyelim, Öğrenelim
Yapay Çevre Tasarlıyorum
Hazırladığımız yapay çevrenin özelliklerini arkadaşlarımıza tanıtalım.
Cevap: Bu yapay çevrede insanlar ve hayvanlar rahat bir şekilde yaşayacaklar.
Hazırladığımız bu çevrede hangi canlılar yaşayabilir? Söyleyelim.
Cevap: İnsanlar, hayvanlar, bitkiler
İnceleyelim, Yorumlayalım
Aşağıdaki görselleri inceleyelim. Sizce ormanların yok edilmesi burada yaşayan canlıları nasıl etkiler?
Cevap: Ormanların yok edilmesi burada yaşayan canlı hayatını olumsuz etkilemektedir. Canlı türü yok olacaktır.
Dünyada nereler doğal çevreyi oluşturur?
Cevap: Ormanlar, göller, denizler insanlar yoksa doğal bir çevre vardır.
Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Yapay çevreye ait görsellerin bulunduğu kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
2. Ülkemizde bulunan doğal anıt ve millî parklara ait üçer örneği ilgili başlığın altına yazınız.
Cevap:
Doğal anıt: Peri Bacaları, Pamukkaler Travertenleri vb.
Milli park: Kaçkar Dağı Milli Parkı, Yedigöller Milli Parkı
3. Doğal çevre ve yapay çevre arasındaki farkları yazınız.
Cevap: Doğal çever kendiliğinden oluşurken, yapay çevreyi insanlar yapar. Doğal çevre uzun yıllar boyunca kendini korurken, yapay çevre bunu başaramayabilir.
4. Doğal çevreyi korumaya yönelik davranışların verildiği kutucuklara “✔” işareti koyunuz.
Cevap:
✔ a. Alışverişte bez torba kullanmak
✔ b. Tükenmiş pilleri çöpe atmak
c. Okul bahçesine ağaç dikmek
Doğal çevreyi korumak için neler yapabileceğinizi düşününüz. Düşüncelerinizi bolancukların içine yazınız.
Cevap: Motorlu taşıtlar az kullanılabilir. Bisiklet kullanımı arttırılabilir. Geri dönüşüme daha çok önem verilmelidir.
1. Yukarıdaki düşüncelerden hangilerine katılıyorsunuz? Niçin?
Cevap: Serpil ve Kuzey’in düşüncelerine katılıyorum. Canlılar çok büyük zararlar görebilirler.
2. Sözü edilen olaydan yola çıkarak doğal çevrenin korunmasının neden önemli olduğunu açıklayınız.
Cevap: Doğayı korumak istiyorsak çevreyi kirletmemeye, atıklarımızın çevreye zarar vermediğinden emin olmalıyız. Herhangi bir ekosistemi bozacak bir harekette bulunmamalıyız.
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap:
(D) 1. Yakın çevremizde sadece canlı varlıklar bulunur.
(Y) 2. Su, canlı varlıklardandır.
(D )3. Üreme, canlıların ortak özelliklerindendir.
(Y) 4. Tohumun çimlenmesi sonucu yetişkin bitki oluşur.
(D) 5. Millî parklar, çok sayıda bitkinin ve hayvanın yaşam alanıdır.
Sincap canlı, paten ise cansızdır. Bu sınıflandırmanın neye göre yapıldığını açıklayan iki neden yazınız.
Cevap:
Solunum yapmak
Üreyebilmek
Aşağıdaki ifadeleri verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap:
1. Bitkilerin ışığa yönelmesi …hareket… ettiğini kanıtlar.
2. Yapay çevreye örnek olarak …hayvanat bahçesi… verilebilir.
3. Yumurta ve tohum …canlı… varlıklardandır.
4. Doğal çevreyi korumaya yönelik davranışlara …ağaçlandırma… çalışmaları örnek olarak verilebilir.
Aşağıda verilen soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
Cevap:
1.A
2.C
3.A
4.B
5.B
6.C
7.B
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Fen Bilimleri 3. sınıf tuna yayıncılık tüm cevaplarını paylaştığınıza çok sevindim. Bütün ödevlerimi sayenizde eksiksiz yapıyorum. 4. sınıfa geçince de bu siteden bakacağım cevap anahtarlarına
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.