HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Araştırdığınız “sevgi” temalı şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Sezai KARAKOÇ
2. Yûnus Emre’nin “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: Bir insanın kusurlarıyla kabul edilmesi gerektiğinden bahsediyor.
Aşağıda, şiirde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Metinden hareketle bunların anlamların tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Cevap:
kın
Tahminim: Kılıf
Anlamı: Kesici aletlerin kılıfı
kor
Tahminim: ateş
Anlamı: ateş durumuna gelen kömür
yâr
Tahminim: Sevgili
Anlamı: Sevilen kişi
nadan
Tahminim: Niyeti iyi olmayan kişi
Anlamı: Cahil
seher
Tahminim: Gündoğumu
Anlamı: Seher vakti
sefer
Tahminim: Yolculuk etmek
Anlamı: Yolculuk etmek
2. Etkinlik:
A) Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.
1. Şair, şiirde hangi öğütleri vermektedir? Anlatınız.
Cevap: Şair şiirde bilgisiz insnalardan uzak durmayı, savaştan uzak durmayı öğütlemiştir.
2. Şiirin birinci dörtlüğünde yer alan “Kılıcını koy kınına / Yüreğinle yürü dostum.” dizeleriyle hangi karakter özellikleri vurgulanmaktadır?
Cevap: Barıştan yana bir tavır sergilemiştir.
3. İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler neler başarabilirler? Anlatınız.
Cevap: İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler birarada yaşayabilir ve birbirlerine destek olurlar.
4. Her işini sevgi ile yapan bir insan hangi özelliklere sahip olur? Örneklerle anlatınız.
Cevap: Başkalarına iyilik yaparlar. Her işlerine sevgi başlar ve biterirler.
B) Metinden hareketle arkadaşlarınıza sormak üzere iki soru hazırlayınız.
Cevap:
SORU: Gariplere sakın küsme, insanlıktan ümidini kesme derken ne demek istemiştir?
SORU CEVABI: İnsanlara olan güvenini bir kaç kişi yüzünden kaybetmemesini, inancını emin adımlarla sürdürmesini söylemiştir.
SORU: Nadanlara kulak asma derken şair demek istemiştir?
SORU CEVABI: Kötü düşüncelerle moralimizi bozmayarak bildiğimiz yoldan devam etmemizi önerir.
Hz. Muhammed’in Veda Hutbesi’nde dile getirdiği ifadelerden yola çıkarak öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla “eşitlik ve insan hakları” konulu bir konuşma hazırlayınız. Hazırladığınız konuşmayı sunması için bir grup sözcüsü belirleyiniz.
Cevap: Her insan eşittir. Kadın erkek ayrımı yapmadan herkes eşit haklara sahiptir. Aslında her insan eşit şartlarda eğitim görmeye, eşit şartlarda yaşama şansına sahip olmalıdır. İnsanlar daha iyi bir dünyada yaşamak ister. Eşit haklara sahip olarak bunu başarma şansımız yüksekti. Ama şuanki toplumda eşit haklara sahip olmak neredeyse imkansız hale geldi. Her çocuk eşit şartlarda eğitim görmüyor. Her insan eşit haklara sahip değil. Yaşamak, yaşam standardı eski zamanlarda daha iyiyken şuan düşünemeyeceğiniz kadar zor.
Aşağıda, soldaki kutucukta bulunan dörtlük Abdurrahim Karakoç’un “Tut Ellerimden” isimli şiirinden alınmıştır. Sağdaki kutucukta bulunan metin ise bu dörtlüğün düz yazıya çevrilmiş biçimidir. Bu metinleri dikkatle okuyunuz.
A) Bu iki metin arasındaki farkları belirtiniz.
Cevap: Şiirde daha çok duygu hakimdir. Düz yazıda metin şeklindedir.
B) Sizce hangi metin daha etkili bir anlatıma sahiptir? Düşüncelerinizi nedenleriyle yazınız.
Cevap: Şiir daha etkili bir anlatıma sahiptir. Daha çok duygu yüklü olur.
C) Sol kutucuktaki dörtlükte dize sonlarında yer alan ses benzerliklerine dikkat ediniz. Bu benzerliklerin şiirin anlatımına olan katkısını açıklayınız.
Cevap: Ses benzerlikleri şiirde daha vurgunun olmasına sebep olmuştur.
D) Aşağıya “sevgi” kelimesinin harflerini kullanarak akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinizin dize sonlarında ses benzerliği olan kelimeler kullanmaya çalışınız.
Cevap:
Sevgi değerli bir hazine
Elinde olanı kaybetme
Var olanla devam et
Gidenler seni kırdıysa
İçindeki sesi dinle
Cevap: Sevgi kelimesi ile ilgili akrostiş şiirler için bu bağlantıya tıklayabilirsiniz: Sevgi İle İlgili Akrostiş Şiirler (TIKLANABİLİR BAĞLANTI)
A) Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle verilen cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(Y) Gemici, bilgili ve öfkeli biridir.
(D) Bilgin, bilgisiyle övünmeyi seven biridir.
(Y) Gemici, bilginin sözlerine hiç aldırmamıştır.
(D)Gemidekiler, gemi delinip su almaya başladığı için korkmuştur.
B) Gemicinin “Yüzmesini bilir misiniz?” sorusundan sonra hikâye nasıl devam etmiş olabilir?Aşağıya yazınız.
Cevap: Bilginde “bilmem” demiş. Gemici de ‘Öyleyse ömrünün yarısı boşa gitmiş, vah vah!’ derdim. Ama insanların ömürlerini verdiği konular bilgili olduğu konular farklıdır demiş.
C) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili olan isimlere “Nasıl?” sorusunu sorunuz. Bu soruya verdiğiniz cevabı örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Bilgin, bilgiç bir tavırla sormuş.
Nasıl tavır? ⇒ Bilgiç tavır
Zavallı gemici “Hayır!” demiş.
Nasıl gemici? ⇒ Zavallı gemici
Hızlı esen rüzgâr gemiyi sarsmış
Nasıl rüzgar? ⇒ Hızlı esen rüzgar
Gelecek Derse Hazırlık
Yaşadığınız çevrede/şehirde bulunan yardım kuruluşları hakkında araştırma yapınız.
Cevap: İnsani yardım derneği, Antakya Sosyal Yardımlaşma Derneği, Suriye Yardım Derneği, Yeryüzü Doktorları Derneği, Hatay Sosyal Ve Kültürel Kalkınma Derneği gibi birçok dernek ve kuruluşlar vardır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Yunus Emre bu sözüyle Allah’ın herkesi bir kusurla yarattığını bu yüzden o kusurları hoş görmemiz gerektiğini söylüyor. İnsanlar kusursuz canlılar değillerdir.
Çok seviyorum seni site sen hep yardımcı oldun
Çok iyi bir site. Bu sayede yüksek not alabiliyorum…
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.