5. Sınıf Matematik dersinde doğal sayılar (sıralama, karşılaştırma), kesirler (işlemler, sıralama), ondalık sayılar (yazma, okuma, işlemler), geometrik şekiller (çokgenler, daire, çevre-alan), ölçme (uzunluk, alan, hacim birimleri), veri analizi (ortalama, grafikler), oran-orantı ve basit denklemler gibi konular öne çıkar. Konular günlük yaşam örnekleriyle ilişkilendirilir.
Kesirler, görsel modellerle (dilimler, şeritler) başlayarak pay/payda kavramı somutlaştırılır. Basit ve bileşik kesirlerle toplama/çıkarma, kesirlerde sadeleştirme ve tam sayılı kesirler öğretilir. Ondalık sayılar, onluk bozukluklarla (1/10, 1/100) tanıtılır, ondalık gösterimle okuma/yazma, karşılaştırma ve işlemler (toplama/çıkarma) adım adım uygulanır. Her iki konu da para ve ölçü birimleriyle pekiştirilir.
Kitaplarda çok adımlı sözel problemler (karışık işlemler), orantısal akıl yürütme gerektiren sorular (oran-orantı), geometri problemleri (çevre-alan hesaplama), veri yorumlama soruları (grafiklerden çıkarsama), kesir/ondalık içeren gerçek hayat senaryoları (tarifler, bütçeleme) ve mantık bulmacaları bulunur. Problemler, analitik düşünmeyi teşvik edecek şekilde tasarlanır.
Analitik düşünme, desenleri tamamlama, sayı örüntülerini keşfetme, "neden?" sorularıyla mantık yürütme ve alternatif çözüm yolları tartışılmasıyla geliştirilir. Öğrenciler, problemlerdeki gereksiz bilgiyi ayıklamayı, strateji seçmeyi (deneme-tahtama, geriye doğru çalışma) ve sonuçları doğrulamayı öğrenir. Grup tartışmalarıyla farklı bakış açıları değerlendirilir.
Öğrenciler, kesir/ondalık işlemlerini yapma, geometrik hesaplamaları (çevre-alan) uygulama, verileri analiz etme, oran-orantıyı kullanma, çok adımlı problemleri çözme, matematiksel dili doğru kullanma, zihinsel hesaplama stratejileri geliştirme ve matematiği günlük hayatta kullanma becerilerini kazanırlar. Kavramsal anlama ve akıl yürütme yetkinliği artar.